کد خبر 1491760
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
تحقیقات پارلمان انگلیس درباره موضوعات مالی «ریشی سوناک»

تلاش وزیر کشور انگلیس برای سوءاستفاده از موقعیت خود و فرار از پرداخت جریمه رانندگی، جنجال به پا کرده و احزاب اپوزیسیون خواستار تحقیقات درباره این اتهام شده‌اند.

به گزارش مشرق، جنجال‌ها درباره اتهام مطرح شده علیه «سوئلا بریورمن» وزیر کشور انگلیس مبنی بر تلاش او برای فرار کردن از پرداخت جریمه رانندگی و حضور در یک کلاس توجیهی، واکنش نخست‌وزیر انگلیس را به دنبال داشت.

«ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس در حاشیه نشست گروه ۷ در شهر هیروشیمای ژاپن با سوالات خبرنگاران درباره اتهام مطرح شده علیه وزیر کشور کابینه خود مواجه شد.

به گزارش شبکه اسکای نیوز، رسانه‌ها پیشتر خبر دادند که «سوئلا بریورمن» وزیر کشور انگلیس در تابستان سال ۲۰۲۲ به دلیل رانندگی بیش از سرعت مجاز جریمه شد و مقام‌ها همچنین از او خواستند که در یک کلاس توجیهی درباره رعایت قوانین رانندگی حضور یابد.

طبق گزارشی که اولین بار روزنامه «ساندی تایمز» منتشر کرد، وزیر کشور انگلیس متهم است که از کارکنان دولت خواسته که به او برای ندادن جریمه و حضور نیافتن در کلاس توجیهی کمک کنند.

ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس در کنفرانس خبری در هیروشیما در حاشیه نشست گروه ۷ با سوالاتی درباره اتهام مطرح شده علیه وزیر کشور و درخواست سران احزاب اپوزیسیون برای تحقیق در این باره مواجه شد.

نخست‌وزیر انگلیس در پاسخ به این سوال اینطور جواب داد «من نه جزییات کامل را می‌دانم و نه با وزیر کشور صحبت کرده‌ام. فکر می‌کنم شما خودتان از نزدیک دیده‌اید که من طی روز گذشته به چه کاری مشغول بوده‌ام».

ریشی سوناک افزود: «البته من متوجه شدم که او (وزیر کشور انگلیس) برای سرعت غیرمجاز ابراز تاسف کرده و مجازات را پذیرفته و جریمه را پرداخت کرده است».

نخست‌وزیر انگلیس از گفتن این جمله که آیا دستور انجام تحقیقات درباره اتهام وارد شده به سوئلا بریمن را صادر می‌کند یا نه، پرهیز کرد.

به دنبال انتشار خبرها در رسانه‌های انگلیسی درباره تلاش وزیر کشور برای فرار از پرداخت جریمه و حضور نیافتن در کلاس توجیهی، احزاب اپوزیسیون انگلیس خواستار تحقیقات در این باره شدند.

جنجال‌های تازه در انگلیس در شرایطی ایجاد شده که اول اردیبهشت ماه، «دومینیک راب» معاون نخست‌وزیر انگلیس پس از آن که تحقیقات مستقل نشان داد کارمندان دولت را مورد آزار قرار می‌داده و قلدری می‌کرده، از سمت خود استعفا کرد.

استعفای راب یک روز پس از آن اعلام شده که ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس یافته‌هایی را در مورد هشت شکایت رسمی دریافت کرد مبنی بر اینکه راب در طول دوره قبلی حضورش در آن دفتر و در زمان خدمت به عنوان وزیر خارجه بریتانیا و وزیر برگزیت، با کارکنان بدرفتاری می‌کرده است.

«یِوِت کوپر» وزیر کشور کابینه در سایه انگلیس خبرها درباره اتهام وارد شده به وزیر کشور را «شوکه کننده» خواند و گفت: « سوئلا بریورمن به عنوان وزیر کشور مسئول حفظ قانون است، اما گزارش‌ها نشان می دهد که او سعی کرده است از موقعیت خود برای دور زدن مجازات‌های معمول سوء استفاده کند».

وی اضافه کرد: «ما این ۱۳ سال شاهد بوده‌ایم که توری‌ها (حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس) تلاش کرده که قوانین را به نفع خودشان و دوستانشان دور بزنند. دیگر بس است».

وزیر کشور کابینه در سایه انگلیس از نخست‌وزیر این کشور خواست به صورت فوری تحقیق درباره اتهام مطرح شده علیه وزیر کشور را در دستورکار قرار دهد.

به دنبال جنجال‌ها درباره اقدام جنجالی وزیر کشور انگلیس، سخنگوی او با انتشار یک بیانیه اعلام کرد که این سیاستمدار ۴۳ ساله حزب محافظه کار «این را قبول می‌کند که تابستان (سال) گذشته سرعت مجاز را رعایت نکرد و از انجام این اقدام، متاسف است». به ادعای سخنگوی وزیر کشور انگلیس، سوئلا بریورمن سال گذشته جریمه را پرداخت کرد.

به رغم این ادعا، روزنامه ساندی تایمز در گزارش خود خبر داده است که وزیر کشور انگلیس به جای حضور در کلاس توجیهی با دیگر رانندگان متخلف یا کامل کردن کلاسش به صورت آنلاین، از کارکنان دولت خواسته بود که ترتیب برگزاری یک کلاس خصوصی و یک نفره با حضور او را بدهند.

به روایت ساندی تایمز، بعد از امتناع کارکنان دولت از اجابت خواسته وزیر کشور انگلیس، او از دستیار سیاسی خود درخواست کمک کرد و دستیار سوئلا بریورمن تلاش کرد کارکنان دولت را مجاب کند یا کلاس خصوصی برای او بگذارند یا اینکه در جلسه آنلاین، نام او درج نشود و دوربین رایانه وی خاموش بماند تا دیگران نام و چهره وزیر کشور را نبینند.

این رسانه انگلیسی افزود، به دنبال رد این درخواست دستیار وزیر کشور انگلیس، سوئلا بریمن سرانجام پذیرفت که سه نمره از گواهی نامه او کسر شود.

علاوه بر حزب کارگز، حزب اپوزیسیون لیبرال دموکرات انگلیس هم از نخست‌وزیر خواسته است فورا درباره اتهام مطرح شده علیه وزیر کشور تحقیق کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس