کد خبر 1491767
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
پای پهلوان‌باشی در کفش آمریکایی‌ها +فیلم

۳۱ اردیبهشت‌ماه سالروز درگذشت یکی از پهلوانان ایران است که به سلطه غول سنگین وزن آمریکا در جهان پایان داد و نخستین طلای ورزش ایران را در سطح جهانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای کشورمان کسب کرد.

به گزارش مشرق، نام «علیرضا سلیمانی» با پهلوانی گره خورده و شاید دلیل این کار همانی باشد که خود بارها در مصاحبه‌هایش به آن اشاره کرد. او در خانواده‌ای کاملا ورزشی دیده به جهان گشود که پهلوانی در خون و رگ آنان جریان داشت و پدربزرگش از پهلوانان نامی زمان خود بود. سلیمانی سنگین وزن دوست داشتنی ایران بود جایی که خاطرات شیرینی از او برای کشتی‌دوستان به جای مانده است. یکی از این خاطرات کشتی پهلوان باشی ایران با بروس بومگارتنر آمریکایی است.

آزادکار نامدار آمریکایی که در زمان خود یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های ورزش کشتی آزاد جهان بود در شرایطی برابر سلیمانی قرار گرفت که کسی تصور شکست او را نداشت و حتی گوینده سالن نیز در زمان معرفی ۲ کشتی‌گیر نتوانست از نام بومگارتنر چشم پوشی کند. مشکل سلیمانی تنها حریف قدر آمریکایی نبود، بلکه پای رقابت وی در این دیدار لنگ بود زیرا کفش سلیمانی پیش از مبارزه برابر بومگارتنر پاره شده بود. او سنگین وزن بود و کفشی هیچ کشتی‌گیر ملی‌پوشی در اردو اندازه پای او نمی‌شد. مستاصل شده اما راهکاری به ذهنش رسید، کشتی‌گیر آمریکایی و حریفش بهترین گزینه برای یک درخواست بود از وی طلب کفش کرد و حریف آمریکایی نیز قبول می‌کند.

هر ۲ با کفش یک رنگ بر روی تشک حاضر می شوند و این آغاز داستانی بود که تاریخ‌سازی را تکمیل کرد.

تا آن زمان در سنگین وزن هیچ آسیایی قهرمان نشده بود و بومگارتنر نیز سرمست از مدال‌های پر تعدادش بود. کفش آمریکایی برایش خیلی تنگ بود اما پا در کفشی کرده بود که باید صاحب آن راضی باشد. سلیمانی با خیمه‌های سنگین و خوفناک خود موفق شد کشتی‌گیر سرشناس آمریکایی را که چهار سال نیز از سلیمانی جوانتر بود، شجاعانه شکست داد.

بومگاتنر در حال حاضر رئیس فدراسیون کشتی آزاد آمریکا است.

علیرضا سلیمانی از سکوی قهرمانی مسابقه‌های کشتی آزاد قهرمانی سال ۱۹۸۹جهان در شهر مارتینی سوییس بالا رفت و مدال طلای جهان را بر گردن آویخت، «بروس بومگارتنر» از آمریکا نایب قهرمان شد و «اصلان بیک خادراتسف» از اتحاد جماهیر شوروی سابق بر سکوی سوم ایستاد و در این حالت پرچم ایران بالاتر از پرچم کشورهای آمریکا و شوروی سابق به اهتزار درآمد و پس از سال‌ها این تصویر ماندگار در ذهن ورزش دوستان تکرار شد. پیش از سلیمانی، جهان پهلوان غلامرضا تختی در مسابقه‌های قهرمانی سال ۱۹۵۴ جهان در توکیو ژاپن موفق شد با کسب مدال طلای جهان، بالاتر از «بوریس کولایف» از اتحاد جماهیر شوروی سابق و «جک بابلر» از آمریکا قرار گیرد و پرچم ایران بالاتر از پرچم‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکا قرار گرفت.

البته ۳۲ سال بعد از طلای پهلوان باشی، امیرحسین زارع در پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۱ نروژ موفق شد در سنگین وزن کشتی آزاد، طلسم شکنی کند و دومین مدال طلای جهانی کشتی آزاد ایران را در ۱۲۵ کیلوگرم بگیرد.

سلیمانی با کسب با کسب ۶ عنوان پهلوانی کشور، لقب پهلوان باشی ایران را دارد. علیرضا سلیمانی، صبح روز ۳۱ اردیبهشت سال ۹۳ در سن ۵۸ سالگی بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.

مهمترین افتخارات پهلوان سلیمانی در کشتی آزاد؛

مدال طلا مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۸۹ در مارتینتی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم

مدال طلای بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول در وزن ۱۳۰ کیلوگرم

مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا ۱۹۷۹ در وزن ۱۰۰ کیلوگرم

مدال طلای قهرمانی آسیا ۱۹۸۱ لاهور در وزن ۱۰۰ کیلوگرم

مدال طلای قهرمانی آسیا ۱۹۸۳ در وزن ۱۰۰ کیلوگرم

مدال طلای قهرمانی آسیا ۱۹۸۷ بمبئی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم

مدال طلای قهرمانی آسیا ۱۹۸۹ توکیو در وزن ۱۳۰ کیلوگرم

مدال طلای مسابقات جهانی ۱۹۸۹ سوئیس در وزن ۱۳۰ کیلوگرم

مدال طلای قهرمانی آسیا ۱۹۹۱ دهلی نو در وزن ۱۳۰ کیلوگرم

فیلم کشتی سلیمانی با بروس بومگارتنر:

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بلال خان IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    10 0
    چقدر جالب بود که همش ذکر میگن همش نام اهل بیت علیهم السلام یا علی علیه السلام یا علی و یا محمد این بود که قهرمانی ها شیرین بود و لذت بخش چون از غیرت و دینداری بود
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 1
      الان لذت نداره؟
  • IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 0
    چقدر عالی ، چقدر تحسین برانگیز بودند افتخار کردیم، با مرامِ مولا قهرمان شدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس