1

کشوری که قرار بود روزی علامت ارتباط با آمریکایی‌ها در دولت روحانی باشد، حالا با سفر رئیسی به آن کشور خود را آماده برداشتن یک گام بزرگ در ارتقاء روابط با جمهوری اسلامی ایران کرده است.

سرویس سیاست مشرق- نزدیک به هفت سال قبل حسن روحانی رئیس‌جمهور وقت برای شرکت در اجلاس سران آسیا و آفریقا رهسپار اندونزی می‌شود اما به خلاف پروتکل‌های موجود به‌جای استفاده از هواپیمای اختصاصی دولت این بار سوار یک هواپیمای ایرباس متعلق به خطوط هواپیمایی آسمان شده تا به یکی از مهم‌ترین کشورهای اسلامی در جنوب شرق سفر کند.

فردای سفر روحانی به اندونزی یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب با اشاره به سفر رئیس‌جمهور میانه‌رو به اندونزی نوشت که استفاده روحانی از یک هواپیمای برجامی برای اهل سیاست اشاره‌های مشخصی دارد! در این یادداشت آمده بود که روحانی برجام را علامت دولت خود قرار داده است و آفریقا و آسیا بدون آمریکا وبال گردن ایران است.

آن روزها حسن روحانی گمان می‌کرد که تا زمانی که ارتباط با آمریکایی‌ها یا همان کدخدای سیاست حل نشود، ارتباط با سایر کشورهای دور یا نزدیک بی‌فایده است. مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری به دولت برجامی توصیه کرده بود که ارتباط با غرب مانند اکسیژن برای نفس کشیدن دولت ضروری بوده و اگر رابطه با غرب برقرار نباشد رابطه با شرق ماند یک سم مهلک عمل خواهد کرد، این سیاست عجیب با خروج ترامپ از برجام چون در یک‌شب دود شده و به هوا می‌رود.

چرا رئیسی برای مهار آمریکایی‌ها به اندونزی سفر کرده است؟ / روایتی عجیب از سفر توریستی روحانی و عارف در جاکارتا!

عکس/ هواپیمای برجامی علامت مهم به آمریکایی‌ها در سفر روحانی به اندونزی

اندونزی یک کشور استراتژیک یا یک جاذبه توریستی؟

اندونزی برای اصلاح‌طلبان فقط علامت ارتباط با آمریکایی‌ها نبود؛ آن‌ها به این کشور مسلمان و درحال‌توسعه بیش از آنکه نگاه اقتصادی و سیاسی داشته باشند به چشم یک مقصد توریستی با سواحل آرام و پرجاذبه نگاه می‌کردند. حسن کامران نماینده وقت مجلس پس از سفر روحانی به جاکارتا در نطق پیش از دستور از ریخت‌وپاش‌های بی‌حساب کتاب همراهان روحانی انتقاد کرده و گفته بود که ۲۹ نفر خدم‌وحشم همراه رئیس‌جمهوری به اندونزی سفرکرده‌اند که نقش توریست را داشته‌اند.

این نماینده مجلس گفته بود دو پزشک تعداد زیادی عکاس در کاروان رئیس‌جمهور حضورداشته درحالی‌که هیچ تاجری روحانی را در این سفر مهم فرا آسیایی همراهی نکرده بود، کامران در کنایه به روحانی گفته بود که همراهان روحانی در این سفر توریستی به هم نان قرض داده‌اند. [۱]

البته این اولین بار نبود که اندونزی برای لیبرال‌های ایرانی یک مقصد گردشگری محسوب می‌شد، دو سال قبل از سفر روحانی به جاکارتا ماجرای سفر عارف معاون رئیس‌جمهور وقت همراه با خانواده‌اش به این کشور سروصدای زیادی به پا کرده و حتی این ماجرا به مناظره تلویزیونی روحانی نیز کشیده شد.

در اوج تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری در سال ۹۲ حسن روحانی که عارف را رقیب خود می‌دانست، برای حذف او از میدان دست به افشاگری علیه معاون خاتمی زده و با انتقاد از سفرهای پرهزینه و بی‌فایده برخی مسئولان به کشورهای خارجی گفت که عدالت یعنی یک مسئول یک هواپیمایی برمی‌دارد فقط زن و بچه‌های خود و خبرنگاران را همراه خود به سفری نبرد بلکه کارآفرینان را در آن سفر به همراه داشته باشد؛ باید از ترکیه یاد بگیریم که وقتی مقامی از این کشور به‌جایی سفر می‌کند ۱۰۰ تا ۲۰۰ کارآفرین را همراه خود می‌برند...

بعدها مشخص شد که منظور روحانی محمدرضا عارف بوده است، سال ۱۳۸۴ روزنامه جمهوری اسلامی که در دوره اصلاحات منتقد خاتمی شده بود در یک افشاگری نوشته بود که یکی از کارکنان سفارت ایران در جاکارتا با ارسال نامه‌ای از ولخرجی‌های عارف در سفر به اندونزی خبر داده است، این روزنامه نوشته بود که از عارف ۶۰ نفر را با خود به سفر آورده بود علیرغم اینکه فقط ۳ نفر از آنان از جنبش عدم تعهد دعوت رسمی داشتند، در این نامه با اشاره به حضور همسر عارف با چهار همراه، استفاده از بنزهای آخرین‌مدل استیجاری، سکونت در هتل‌های گران‌قیمت، خریدهای کلان و بی بندو باری بعضی از اعضا این هیئت اشاره شده بود[۲]

چرا رئیسی برای مهار آمریکایی‌ها به اندونزی سفر کرده است؟ / روایتی عجیب از سفر توریستی روحانی و عارف در جاکارتا!

چرا رئیسی برای مهار آمریکایی‌ها به اندونزی سفر کرده است؟ / روایتی عجیب از سفر توریستی روحانی و عارف در جاکارتا!

عکس/ سفرهای پرزرق و برق و گرفتن عکس‌های نمایشی محصول دولت برجامی

سفر رئیسی به جاکارتا، ترمیم یک رابطه شکست خورده

پس از هفت سال غیبت ایران در مهم‌ترین مرکز اقتصادی آسیا این بار رئیس تصمیم گرفته است که روابط پرحاشیه و کم‌رمق میان ایران و آسه‌آن را ترمیم کند. حسین امیر عبداللهیان در خصوص سفر رئیس‌جمهور به اندونزی در یک توییت کوتاه نوشته است: اندونزی علاوه بر جایگاه مهمی‌که درجهان اسلام دارد، بازیگری فعال در سازمان آسه‌آن است. همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای در چارچوب دیپلماسی چندجانبه دولت سیزدهم تعریف می‌شود، ارتقا روابط ایران و اندونزی سرشار از منافع برای دو ملت است.

البته فعالیت دیپلماسی –رسانه وزیر خارجه تنها به یک توییت ختم نشده و امیر عبداللهیان طی یادداشتی اختصاصی در رسانه اندونزیایی جاکارتا پست، سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران به اندونزی را آغازگر فصل جدیدی از روابط دوجانبه توصیف کرده است.

وزیر خارجه درباره اهداف سفر رئیس‌جمهور به اندونزی نوشته است:

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست خارجی متوازن، هوشمند و پویا، اهمیت ویژه‌ای را برای توسعه روابط با اندونزی قائل است. خوشبختانه این عزم در دو طرف وجود دارد و مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اندونزی مصمم به ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات موردنیاز برای توسعه روابط در زمینه‌های مختلف هستند. برقراری مذاکرات میان دو کشور طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را در برمی‌گیرد. ایران و اندونزی به دنبال تعمیق همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف ازجمله سیاسی، اقتصادی، تجاری، انرژی، علمی و فناوری، فرهنگی، پارلمانی و امنیتی هستند. به رغم روابط دوجانبه عالی، همکاری‌های سازنده و حمایت‌های متقابل در مجامع بین‌المللی، باید اذعان داشت که حجم روابط تجاری دو کشور با توجه به ظرفیت‌های موجود کمتر از حد انتظار است.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین هدف سفر رئیس‌جمهور به این کشور مسلمان در جنوب شرق آسیا علاوه بر احیای مسائل سیاسی، ایجاد یک کانال ارتباطی اقتصادی با یکی از مراکز قدرتمند اقتصاد جهانی یعنی حوزه آسه‌آن است. امضای توافقنامه «تجارت ترجیحی» میان دو کشور نشانه‌ای روشن بر این سفر درخشان است.

توافقنامه‌ای که بر اساس آن، قرار است مبادله کالا و خدمات بین دو کشور بدون انتقال پول و به‌صورت تهاتری انجام شود تا زمینه رشد و توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و اندونزی که دارای یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی طی سالیان اخیر بوده و پیش‌بینی رشد اقتصادی ۵ درصد در سال ۲۰۲۳ برای آن می‌شود فراهم شود.

در حال حاضر صادرات سالانه ایران به اندونزی (سال ۱۴۰۱) به عدد ۸۴۷ میلیون دلار رسیده است که این رقم تا ۵ برابر در سال استعداد رشد دارد، واردات سالانه ۲۳۸ میلیارد دلاری اندونزی در سال ۲۰۲۲ نشان‌دهنده فرصتی بزرگ برای صنایع ایران است تا با حضور در این کشور آسیای شرقی، هم به بازاری جدید را در جنوب شرق آسیا ورود کنند و هم از تکنولوژی گروه جی بیست به سود خودِ بهره ببرد.

آمارهای کمرگی نشان می‌دهد که رقم واردات ایران از اندونزی نیز در حدود ۱۳۵ میلیون دلار در سال است که با توجه به توسعه اقتصادی این کشور مسلمان امکان تبادل اقتصادی دوطرفه دور از دسترس نیست. بیشترین اقلام وارداتی ایران از اندونزی محصولات صنعتی همچون موتورسیکلت، لوازم‌یدکی خودرو، محصولات شیمیایی مانند اسیدهای صنعتی و تولیدات طبیعی مانند فیبرهای چوبی و در نقطه مقابل نیز اندونزی از ایران محصولات صنعتی (ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی)، معدنی (انواع سنگ و تولیدات معدنی)، شیمیایی یا تولیدات کشاورزی (زعفران، خرما و خشکبار) خریداری می‌کند.

داده‌های واردات اندونزی نیز نشان می‌دهد این کشور در سال گذشته میلادی واردات بیش از ۲۳۷ میلیارد دلاری داشته که وسعت بازار این کشور برای محصولات تولید داخل خصوصاً محصولات باارزش افزوده بالا نظیر محصولات صنعتی است.

چرا رئیسی برای مهار آمریکایی‌ها به اندونزی سفر کرده است؟ / روایتی عجیب از سفر توریستی روحانی و عارف در جاکارتا!

چرا رئیسی برای مهار آمریکایی‌ها به اندونزی سفر کرده است؟ / روایتی عجیب از سفر توریستی روحانی و عارف در جاکارتا!

توافق‌نامه ترجیحی میان ایران و اندونزی به چه معناست؟

روز گذشته مقام‌های اقتصادی اندونزی در آستانه سفر رئیس‌جمهور به این کشور در توصیف این سفر از امضای توافقنامه «تجارت ترجیحی» میان ایران و اندونزی خبر دادند. این توافق محصول هفت دور مذاکره مستمر میان دو طرف است به گفته وزارت بازرگانی اندونزی، این سند توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و اندونزی (II-PTA) نام خواهد گرفت و امضای آن به معنی پایان موفق مذاکرات است[۳].

توافقنامه‌ای که بر اساس آن، قرار است مبادله کالا و خدمات بین دو کشور بدون انتقال پول و به‌صورت تهاتری انجام شود. جانی مارتا، مدیر مذاکرات دوجانبه وزارت بازرگانی اندونزی در این خصوص گفته است: با گفت‌وگوهای فشرده و همکاری خوب، مسائل باقی‌مانده با موفقیت حل شدند. هر دو طرف انعطاف دوجانبه و تعهدی قوی به مباحثات فوری و کامل درمورد چند ماده موجود در توافقنامه نشان دادند که در دیدار قبلی، توافق در موردشان ممکن نبود.

همچنین وی در رابطه بااهمیت سطح روابط با ایران و ارزش این توافقنامه برای اندونزی خاطرنشان کرد: ایران جزء شرکای بازرگانی غیر سنتی ماست و ظرفیت بسیاری برای اندونزی دارد. امید ما این است که با این توافقنامه تجارت ترجیحی، فرصت‌های صادراتی برای محصولات اصلی و بالقوه اندونزی افزایش یابد و این محصولات بتوانند به بازاری وسیع‌تر برسند؛ به‌ویژه در خاورمیانه و ایران.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی امضای توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و اندونزی علاوه بر آنکه زمینه صعود ارقام تجارت میان دو کشور را فراهم می‌کند می‌تواند به فعال‌سازی ظرفیت‌های صادراتی به کشورهای جنوب شرق آسیا و بازارهای جدید نیز ختم شود.

چرا رئیسی برای مهار آمریکایی‌ها به اندونزی سفر کرده است؟ / روایتی عجیب از سفر توریستی روحانی و عارف در جاکارتا!

یک بازی جذاب استراتژیک با آمریکایی‌ها در تنگهٔ مالاکا

حضور رئیس‌جمهور ایران در اندونزی علاوه بر مزیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی یک اثر مهم استراتژیک در حوزه امنیتی نیز دارد، این ماجرا نشان می‌دهد که انتخاب جاکارتا برای سفر رئیس‌جمهور اتفاقی و تنها روی چند آمار اقتصادی نیست، اندونزی پاشنه آشیل آمریکا در جنوب شرق آسیا محسوب شده و حضور ایران در آن منطقه یک سطح جدید از رفتار حرفه‌ای در جانمایی نظم نوین جهانی است.

اندونزی و ایالات‌متحده آمریکا در سال ۱۹۴۹ روابط دیپلماتیک خود را آغاز کردند. به گواه آمار آمریکا منافع اقتصادی، تجاری و امنیتی قابل‌توجهی در اندونزی دارد. این منطقه به دلیل موقعیت استراتژیک خود که چندین تنگهٔ حیاتی بین‌المللی دریایی، همچون تنگهٔ مالاکا دارد، همواره به‌عنوان پایگاه اصلی امنیتی منطقه مطرح می‌شود. ازاین‌روست که آمریکا می‌کوشد به طرق مختلف، در این کشور مهم نفوذ داشته باشد.

از طرف دیگر، اندونزی همواره سعی می‌کند در موضوعات مبارزه با تروریسم با آمریکا همکاری کند. سال ۲۰۰۱ اندونزی با پذیرش دکترین بوشِ پسر تحت عنوان «دموکراسی، پادزهری برای تروریسم» روابطش با واشنگتن را به بالاترین سطح رساند، این روند در دوران اوباما هم ادامه یافت؛ به‌طوری‌که هر دو کشور توافق‌نامه‌های دوجانبه‌ای را در سطوح مختلف به امضا رساندند. مهم‌ترین آن‌ها هم توافق‌نامهٔ جامع همکاری یا COA بود که دو طرف دربارهٔ افزایش مشارکت در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی، آموزشی و تغییرات آب‌وهوا در سطح فراملی توافق کردند[۴]

اما در دوران ترامپ، علاوه بر کاهش یافتن سطح محبوبیت آمریکا در افکار عمومی اندونزی، به سبب خروج ترامپ از پیمان‌های منطقه‌ای، روابط دو کشور هم تنزل پیدا کرد؛ اما با روی‌کارآمدن دولت بایدن بار دیگر استراتژی احیای روابط با مدل اوبامایی دوباره مطرح‌شده است. هدف بایدن از احیای روابط با اندونزی را باید در پروژه مهار چین جستجو کرد.

اما اندونزی به دلیل جمعیت مسلمان بسیار محتاطانه با آمریکایی‌ها برخورد کرده و روی معادلات خود کشورهای اسلامی را لحاظ می‌کند، از سویی اندونزی خاطرات خوشی از دوران استعمار ندارد، ازاین‌رو حضور ایران در اندونزی می‌تواند معادلات ثبات آمریکایی‌ها را بر هم زده و تهران را به‌عنوان یک بازیگر فرا منطقه‌ای به جنوب شرق آسیا برساند.

جالب‌توجه آنکه اندونزی یکی از کشورهایی بود که دولت دونالد ترامپ تلاش کرد تا آن را وارد پیمان ابراهیم کند اما مذاکرات در این خصوص تا پایان دوره ریاست جمهوری او به نتیجه نرسید. تظاهرات گسترده چند ماه پیش مردم این کشور در اعتراض به حضور تیم رژیم صهیونیستی در مسابقات جام جهانی فوتبال زیر ۲۰ سال نشان داد که اندونزی می‌تواند پایگاه یک بازی جذاب استراتژیک با آمریکایی‌ها باشد.

کشوری که قرار بود روزی علامت ارتباط با آمریکایی‌ها در دولت روحانی باشد، حالا با سفر رئیسی به آن کشور خود را آماده برداشتن یک گام بزرگ در ارتقاء روابط با جمهوری اسلامی ایران کرده است، این بازی درخشان محصول سیاست توجه به همسایگان است.


[۱] https://namayande.com/news/۹۱۱۰۰

[۲] روزنامه جمهوری اسلامی ۱۲/۰۲/۱۳۸۴

[۳] https://www.tahlilbazaar.com/news/۲۲۲۰۲۳

[۴] https://iiwfs.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 12
  • سید IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    24 7
    حسنک وزیر و دولت غرب پرست و کدخدا باور وی نه در شأن نام و جایگاه ایران که در حد دولتمردان قاجار و پهلوی !!!!!! اصلاح طلبان تهوع اور/ نافی خدا، کدخدا باور!!!
    • US ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      8 17
      پس چرا دولت مثلآ انقلابی الان دنبال برجام روحانی هستند تا آمریکا اجرا کند؟!
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      4 6
      دولت انقلابی در شان ماست؟ که لاوورف وزیر خارجه مونو توبیخ کنه؟
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      3 3
      اگه میتونیدطالبان رامهارکنید متوهمبن بیتکرا ر
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    26 6
    مرگ بر ریش بنفش بیشرف کثافت
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    9 19
    چه با افتخارم از تجارت کالا به کالا صحبت میکنن!
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      10 5
      برو جانم برو شعار نویسی و بوخ زدن تو خیابون، تو رو چه به این مسائل،
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    6 4
    لاکرداراسیاسیش نکنین دوزارپول بیادتواین مملکت
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    6 8
    مهار آمریکا!!؟؟
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    18 15
    شما حریف طالبان پاپتی نمیشوید،مهارآمریکاخخخخخ
  • محمدی IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    13 12
    مرغ کیلو چند؟
    • علی IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      11 5
      میشه دقیقا ربط قیمت مرغ و تجارت رو بگید و بگید چه کنند تا بدون تجارت و امنیت مرغ ارزان شود؟؟؟ خیلی محترمانه
    • اهبرخان IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      4 4
      اندازه نفهمی تو
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      5 1
      اگر کلید ساز بود الان باید در کمال بی برقی و 7000000000 کشته کرونایی 6 روز در صف میایستادی تا روغن و مرغ با قیمت 50000000 هزار بگیری یادت که نرفته سبد کالا و سکه ای که از یک به 16 رسید
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    12 6
    حداقل از اندونزی مرغ بیار شده 100 هزار
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    5 2
    امیدوارم ایران با تمام کشورها منهای رژیم اشغالگر روابط کاملا دوستانه داشته باشه مخصوصا با همه کشورهای اسلامی امیدورام هرچه سریعتر با مصر نیز دارای روابط نزدیک شویم
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    5 2
    اگر با جهان دوستی کنی دوستی خواهی دید
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    9 0
    اندونزی یکی قدرت های نو ظهور جهان هستش لازمه روابط بسیار نزدیکی باهاش داشته باشیم
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    3 3
    هرچه سریعتر لازم است با همه کشورها مخصوصا کشورهای اسلامی روابط گرم و دوستانه داشته باشیم
  • علی IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    2 4
    رابطه با مصر به کجا رسید هنوز خبری نیست
  • علی افصحی IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    12 8
    امیرالمومنین علی علیه‌السلام در نامهٔ پنجاه وسه می فرماید « و ان الناس ینظرون من امورک فی مثل ما کنت تنظر من الامور الولاة قبلک و یقولون فیک ما کنت تقول فیهم و انما یستدل علی الصالحین بما یجری الله لهم علی السن عباده ای مالک مردم به کارهای تو چنان می نگرند که تو به کارهای رؤسای پیش از خودت می نگری و مردم در بارهٔ کارهایت همانی را خواهند گفت که تو در بارهٔ پیشینیان می گویی و ملاک والیان صالح از جائر ذکر خیری است که در افواه عمومی در بارهٔ رئیس جمهور مردمی جناب رئیسی گفته می شود» از اصول فلسفی این است که تعرف الاشیاء باضدادها آدم ها و اشیاء با اضدادشان بهتر شناخته می شوند. اگر سفر توریستی و خانوادگی عارف اصلاح طلب مرتجع به مهم ترین کشور آن هم در حساس ترین مقاطع ایران اسلامی به محور« آسه آن » اندونزی نبود و اگر سفر برجامی روحانی جهانگیری به همراه شصت نفر گردشگر بعضا فاسد با نماد التماس به کدخدای جهان به زعم اصلاحات آمریکایی یعنی هواپیمای ایرباس ، نبود آن وقت ارزش سفر جناب رئیسی درک نمی شد بله ، تحمل گزارش ریخت و پاش و فساد اشرافیت اصلاح طلبان فاسد آن هم در شرایطی که مردم ولایی تحت شدیدترین فشارهای همه جانبه شیطان بزرگ بودند ، واقعا کشنده است به ویژه که نوگلان دههٔ هفتادی و هشتادی در حال مبارزه با داعش بوده و خون پاکشان بر زمین های مطهر حرم ها و عتبات ریخته می شد. و حاج قاسم در بیابان ها سرگرم خنثی سازی فتنهٔ بزرگ جهانی استکبار بود و اصلاح طلبان در تیم کشی برای خوشگذرانی در کشور مسلمان اندونزی که به خاطر آبروریزی اخلاقی همراهان روحانی نگاه بد بینانه ای نسبت مملکت انقلابی و ولایی ما نیز ایجاد شد. در عین حال عبور از این مفاسد و فجایع اصلاحات آمریکایی شیرینی خدمات صادقانه جناب رئیسی را دو چندان کرده است. اینک جناب رئیسی با هیأت اقتصادی ، تجاری ، سیاسی و... در جاکارتا به سر می برد و می رود تا با توافق نامهٔ تجارت ترجیحی و تهاتری ضربهٔ دیگری بر سازمان کوچک شده تروریستی تحریم های شیطان بزرگ آمریکا وارد نموده و ضمن آن دیپلماسی عمومی ایران اسلامی را در آن کشور پرجمعیت و مسلمان تقویت نماید. چرا که با تقویت دیپلماسی عمومی دست آمریکا در رسیدن به اندونزی کوتاه تر خواهد شد. جهت موفقیت هر چه بیشتر دولت مردمی و انقلابی جناب رئیسی و سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      3 3
      برای مهار گرونی ووضعیت بد اقتصادی مردم باید اول از همه یه کاری کنن اولویت اول :مردم مردم مردم
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      2 6
      شعارهای تو خالی فکر می‌کنید اندونزی بازار ۳۵۰م نفری آمریکا رو ول کنه
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      2 3
      یک نگاه به اقتصاد ایران توچند سال اخیر بکنید
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      4 3
      و کاش نتیجه میگفتی که جناب آقای رئیسی دوره شما هم مثل قبلی ها تمام خواهد شد به جای سفر کاش برای سه وزارتخانه وزیر معرفی میکردی ، کاش به فکر تامین مرغ کشور میبودید ، کاش اندکی حال مستاجرین رو درک میکردین ، کاش از قیمت بالای صد هزاری میوه خبر داشتین و ... بعد به هر کجائی که لازم بود سفر می‌کردید
    • بختیاری IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      4 0
      کشمیری های زیادی لابه لای خودخواهی وبیسوادی واشرافیگری سوروسیان لانه کرده،فقط لعنت خدا و آبهای عمیق لیاقت آنهاست.!
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    2 0
    رابط با کشور های اسلامی و آمریکای لاتین باید کاملا تنگاتنگ باشد
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    1 2
    دوستی با همه را در پیش بگیرید
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    1 2
    از وقتی خبر این پخش دلار ۱۰ تومن سقوط کرده، چه قدر رئیسی خوبه؟
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    0 2
    امور فقط امور سیاسی و دیپلماسی و ژئوپلیتیک و راهبرد و... نیست مختص این دولت و قبلی ها نیست یکی از امور سیاسی ست و کارهای دیگری هم هست مسکن ، خوراک ، پوشاک ، بهداشت ، شغل ، آموزش و فرهنگ و... معلوم ست که این دولت و قبلی‌ها فقط به سیاست خارجی بسنده کردن
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    3 2
    انشالله که سفر اقای ریسی توریستی نباشه و افزایش درامد دولت از راه های فشار سنگین مالیاتی و .... رو نتایج سفر هاش فاکتور نکنه.
  • خخخخخخ IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    1 2
    سلام برسون ماهم‌باور کردیم خخخخخ
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    19 11
    بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد. تز جدید دولت ناتوان. دیپلماسی عمومی. شما فعلا بیا پول نفت و گاز و برق را از عراق بگیر بعد دنبال دیپلماسی عمومی باش.
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      5 1
      خب روحانی باسواد چرا نتونست پول ایران از عراق بگیره
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      4 0
      ولک دیروقته. کارفرماتم انتظار نداره تا این وقت براش توئیت بزنی. مگه چقدر کارمزد بهت میده. برو استراحت کن تا فردا شود و سفارش های جدید بگیری
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      6 0
      بهار آمده ،بزک بیدار شو
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      2 1
      واقعا دولت ناتوان برازندشه، زبان الکن و ادعای زیاد
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    11 11
    مهار آمریکا؟!!!!خخخ
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      4 3
      اره دیگه عمو تازه اول خخخ هات هست. پس مهار روسیه . چین که دنیا رو گرفتن. باخموت رو بگو دیدی چی شد؟
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      4 2
      وقتی جوابی نداری می شود خخخخخخخ
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    15 12
    باز این رئیسی رفت یه خراب شده رسانه ها سایبری ها افتادند به هذیان گویی
    • رضا IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      7 0
      روحانیتون زخم بسترش خوب شده یاهنوز پماد به دست درحال مالش نقطه ی مورد نظری
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      5 0
      والا تو همه سایت ها و پیج های اینستاگرام سایبری های روحانی و شاه فراری مجاهدین خلق با هم علیه ایران و دولت رئیسی کامنت می ذارند
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      4 0
      باز یک سفر رئیس جمهور و اومدن توئیتری های معاند اصطلاحی از سولاخاشون و پرت و پلا و متلک گفتن. بقول تورکها ای حارام لوگما
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      3 1
      هذیان خودتی و اون ولخرج ها
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      4 1
      جیگر همه جا خراب شده اند به غیر از قبله آمال تو یعنی غرب وحشی که کاه و یونجه تو را تامین میکنه
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    0 1
    بیکاری اینستاگرام میلیونی نبود و هدف ان به خیابان‌کشاندن لشگر بیکاران و کارکران پیج های اینستاگرام نبود.
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    1 2
    چه کنم من ازین دوست نادان و از آن دشمن دانا!!
    • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      1 0
      خودشو اذیت نکن، برس به تیله بازیت
  • حسین IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    6 4
    تورم ۷۰ درصدی رو مهار کنه، مهار آمریکا 😁😁 پیش کش کاش ذره ای اسلام داشتید تا با این چرندیات حق الناس به گردنتون نمی افتاد
  • کاظم IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    3 3
    همین نیمچه اقتصاد فعلی هم از برجام روحانی دارین.
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    2 0
    سفر به اندونزی یعنی کم کردن نفود امریکا در این منطقه و یعنی مهار امریکا و رشد تجارت پرسود برای ایران و درامد برای دولت تا این چاه تورمی دولت قبل رو پر کند
  • SE ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    2 2
    رئیسی پس از مهار تورم در داخل کشور میخواد آمریکا رو هم در خارج مهار کنه!!🤪🤪
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      2 1
      توهم ، ویژگی مشترک این جماعته
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    یکی ترمز همتی انگلیسی بکشه بگه نخوام تو‌منتقد و نگران مردم باشی کیو ببینیم ذهنشون گیر کرده تو سی سال پیش ، این فیلمها دورش تمام شده
  • NL ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 1
    حاجی مهار آمریکا یادت نره!یه موقع دست خالی برنگردی
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    2 0
    ما این همه صنایع قدیمی و جون دار داریم که تولیدات حتی لب مرزی دارند و حتی در کلاس جهانی تولید دارند این همه صنایع غذایی و لبنی داریم که کیفیت جهانی دارند چرا هر کدام از این ها را در یک استان حبس کردین ؟ این می توانند در اراضی پشت بنادر چابهار , کارخانه های جدیدی بزنند و از همان جا با حذف عامل راه , بازار 230 میلیون نفری پاکستانی , 1.5 میلیارد نفری هند , بازار شرق آسیا از جمله همین اندونزی و بازارهای آفریقا و آمریکای لاتین را هدف بگیرند همین کارخانه تراکتورسازی که 7500 نفر شاغل دارد را اگر با ظرفیت و وسعت 10 برابری هم در چابهار راه بندازید 70 هزار نفر جدید هم سر کار ببرید باز هم حریف بازارهای صادراتی نخواهد شید یا در اراک ببینید ما چقدر صنایع قوی داریم که نشستند تا سفارش های دولتی بیاید یا خیر ! یا همین صنایع لبنی غذایی معروفی که داریم (سانسور نکنید اجازه بدین کالای ایرانی تبلیغ شود میهن , دومینو , کاله , زرماکارون , بهروز , کیک و بیسکوییت مثل دلسا , برتر , مهرام , مدلل , مینو , ایستک , برندهای تولید کننده انواع چیپس و پفک و ... ) با 20 برابر ظرفیت هم در چابهار راه بیفتند 200 هزار نفر را هم سر کار ببرند باز هم جا خواهند داشت که در بازارهای جهانی پیشروی کنند چون حلال هم تولید می کنند کیفیت و مزه ایی هم دارند که فوق العاده است خواستگار زیاد خواهد داشت از کسانی که دنیا را گشتند بپرسید کیفیت و طعم مواد غذایی لبنی ایران در قیاس با اکثر کشورهای دنیا , جدا فوق العاده و ناب است ما می توانیم 10 ها میلیارد دلار صادرات داشته باشیم اما نمی شود چون سیاست گذاری ها خراب است معلوم است کارخانه ایی که تو کرمانشاه , تبریز , اراک , کرج , قزوین , تهران و ... بلاک شده یک پول زیادی هم باید صرف کند تا جنسش به بندر برسد پس کالایش با قیمت بیشتری به بازارهای هدف می رسد خب برای رقابت پذیری کم می آورد اما همین کارخانه ها اگر پشت بنادری مثل جاسک و چابهار , کارخانه های جدیدی بزنند فقط باید بار کشتی کنن بفرستن بره ! از ظرفیت بنادر اقیانوسی که داریم بهره ببرید شهرک های صنعتی تخصصی در پشت بنادر بزنیدمشوق بدین وام بدین زمین دولتی بدین صنایع بیان کارخانه های جدیدی بزنن و الا آیندگان به ما خواهند خندید که چرا این همه ظرفیت داشتید و رها کردین چابهار و جاسک می توانند 1 میلیون نفر ایرانی را سرکار دائم ببرن
    • SE ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      1 2
      حاجی اگه نظام بخواد دستورات جنابعالی رو عملی بکنه دیگه وقتی برای کنترل موهای زن باقی نمیمونه🤪🤪
  • ناشناس IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 0
    شما که اینقدر خوبین .. خدا وکیلی چرا نمیتونین معیشت مردم را مدیریت کنین ؟؟
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 0
    حسنک همه چیز را خراب کرد مملکت را بسیار به عقب برد خاک بر سرش
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 1
    حسنک همه چیز را خراب کرد مملکت را بسیار به عقب برد خاک بر سرش
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 0
    چقدر پرووو هستی..بزار بره بیاد سفرش نتیجه بده بد کینه هاتونو رو کنین...دقیقا کدوم شعار رییسی عمل شد...تورم ۷۰ درصدی....مرغ ۹۰ هزار...دلار ۶۰ تومن......چقدر رادیکال..کینه ای عقده ای
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 1
    متوهما شما میخواین امریکا مهار کنین....
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      0 0
      نیاز نیست ما این کار رو انجام بدیم شکر خدا خودشون به نحو احسن به جون هم افتادن و میفرسایند. همون ترامپ و شکاف جامعه ناشی از دعوای الاغ و فیل از سال ۲۰۲۰ کافیه
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    این که سال ۹۲ نوشتید در مناظره روحانی تیکه انداخت به عارف که در سفر با خودت یه ایل و تبار میبری در واقع به احمدی نژاد انداخت تو آخرین سفر سازمان مللش نه به عارف، روحانی و عارف با هم بودن
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    البته در نظامات دو حزبی همواره یک حزبی هست که همه دستآوردهای محتمل را بر باد دهد و بحران های تازه روی دست کشور بکذارد تا ظهور مدیریت واحد جهانی(دجال/دیجیتال) !؟¡
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 0
    بعهتره خودمونو گول نزنیم ارتباط قطعا بد نیست ولی ارتباطی که اقتصادی باشه تقریبا برای ما بازاری جز محصولات خام پتروشیمی و نفت خام چیزی بیشتر متصور نیست
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    اندونزی وهابی با سیستم فاسد استبدادی همیشه تحت سیطره سعودی وهابی بوده و سعودی همیشه نوچه گوشبفرمان امریکاست
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    عطر آن است که ببوید نه آنکه عطار بگوید. باید صبر کنیم تاذنتایج سفر آقای رئیسی را ببینیم
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    تا وقتی عقل حکمران در کشور نشود نتیجه همین خواهد بود که می بینید. مهم هم نیست که روحانی بر سر کار باشد یا رییسی
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      0 0
      دقیقا. وقتی عقل نباشد انگشتان تو هر خزعبتلاتی را بعنوان توئیت تایپ می نمایند
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    در اندونزی تحت تعقیقب نیست؟
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    1 0
    پر زرق و برق فقط همایش زنان تاثیر گذار
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    3 0
    برای اینکه ضعف دولت مطبوعتون رو بپوشونید، برمیگردید به دوران روحانی، اون همه منم منم چی شد؟ اصلاح اقتصادی، مسکن، شغل؟ حتی نمیتونن تورم و به دوره روحانی برگردونن، دنبال برجام ند اما سواد دیپلماتیک ندارند. سفرهای بی نتیجه به کشورهای نه چندان مهم. الانم که رو آوردن به فروش اموال دولتی. واقعا هیچوقت هیچ دولتی چنین فلاکتی و تجربه نکرده بود، مرگ بر مشرق و بانیان وضع موجود. با شعار انقلابی انقلابی مردم و بدبخت کردید و نظام رو بردید لبه پرتگاه.
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      0 0
      مطبوع به معنی مورد پسند، که البته متبوع مشرق هم هست
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 0
    زانو زدن پیش دشمن والتماس کردن باعث تقویت روحیه دشمن ودم جنباندن اذناب ونوچههاوپیروی بقیه کشورهای غیرمتعهد دشمن درمقابل شما میشود ام توسردشمن زدن ویکی.یکی کشورها راازپیروی دشمن متزلزل کردن باعث انزواوبیمحلی دوستانش به اومیشود واز مدار پیروی از دشمنت خارج میشوند دیپلماسی ذلت بار روحانی وتسلیم والتماسش باعث انزوای کشور شده بود ولی امروز با اتحاد دشمنان امریکا دیگر کشورهاهم وقعی به ان نمیگذارند وانهاهم منتظر دریدن شکم شیر پیر استعمار هستند
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 0
    خداراشکر که قورباغه‌ها بیکار ودست از اشوب برداشته درحال .......توسایتهای مخالفینشان هستند تاباد چنین بادا بالاخره برای برجسته شدن وارزش مطهرات وجود نجاسات هم ضروری است تاحق بهتر جلوه کند
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس