image-20230525214530-2.png

طی تاریخ چهل و چندساله گذشته مسئولین اجرایی جمهوری اسلامی ایران با هدف جلب اعتماد و از بین بردن دیوار بی‌­اعتماد سعی داشتند تا معمای رابطه ایران و آمریکا را حل کنند...

سرویس سیاست مشرق - "سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است". این جملات بخشی از سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی با فصلنامه مطالعات بین‌المللی است. او تصور میکرد که اگر هر یک از طرفین موضع طرف مقابل را پذیرفت همه چیز تمام است؛ در حالی که این همه ماجرا نیست!

طی تاریخ چهل و چندساله گذشته مسئولین اجرایی جمهوری اسلامی ایران با هدف جلب اعتماد و از بین بردن دیوار بیاعتماد سعی داشتند تا معمای رابطه ایران و آمریکا را حل کنند اما آمریکایی‌ها آن طور که آنها می‌خواستند رفتار نکردند.

به این موارد توجه کنید:

دولت خوش خیال‌ها

آقای مهندس مهدی بازرگان در مدت مسئولیت خود پی‌درپی در صدد جلب حمایت مقامات آمریکایی بود. در یکی از اسناد لانه جاسوسی به تقلای مهندس بازرگان برای تقویت روابط با آمریکا اشاره شده و آمده است: «بازرگان پایبندی شخصی خود را به روابط حسنه ایالات متحده آمریکا و ایران تأکید کرد و همچنین تمایل دولت موقت ایران را برای روابط اقتصادی حسنه و حتی توسعه‌یافته با ایالات متحده مورد تأکید قرار داد» (ج ۲: ۴۵۱)؛ در همین سند تصریح شده که بازرگان پیش شرط دادن انتصاب دکتر ابراهیم یزدی به پست وزیر خارجه را برقراری روابط حسنه با آمریکا قرار میدهد! بازرگان به قدری خوش باور است که خطاب به مقامات آمریکایی عنوان میکند: اگر حکومت ایالات متحده اطلاعاتی دارد که به ما کمک خواهد کرد که از استقلال خود در مقابل دشمنان دفاع کند ما قدردانی خواهیم کرد اگر شما این اطلاعات را به ما برسانید (ج ۲: ۴۵۱-۴۵۲).

با این حال دولت بازرگان نتوانست تسلیحات پیش‌خرید شده و اموال بلوکه شده ایران را از آمریکا به ایران منتقل کند و به تعبیر خودش او فقط از آمریکایی‌ها وعده شنید!

ناکامی رئیس جمهور مزور

بنی صدر به عنوان اولین رئیس جمهوری ایران، سیاست دوگانه‌ای را در قبال آمریکا در پیش گرفت. او در افکار عمومی یک چهره ضدآمریکایی از خود به نمایش گذاشت اما در پشت پرده برای رهایی جاسوسان آمریکایی دست و پا میزد. کارتر در خاطراتش نقل میکند: نامه‌ای را که به امضای بنی‌صدر و قطب‌زاده رسیده بود، آوردند و نشان دادند که در پی یافتن راهی برای آزادی گروگان‌ها هستند (کارتر، ۱۳۹۰: ۱۰۰). البته پس از آزادی گروگان‌ها، علیرغم همه وعده‌ها آمریکا، مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی ایران و آزادسازی اموال و تسلیحات خریداری شده ایران، باز هم هیچکدام از وعده‌ها عملی نشد!

کلاه گشادی که بر سر هاشمی رفسنجانی رفت

در برهه دیگر، در روز ۲۴ شهریور ۱۳۶۸ معاون امور سیاسی دبیر کل وقت سازمان ملل وارد فرودگاه مهرآباد شد. مقصد، پاستور و هدف، دیدار با رئیس جمهور وقت هاشمی رفسنجانی بود. مقرر شده بود دیدار بکلّی سرّی باشد. به همین دلیل مترجم این مکالمه دو نفره «جواد ظریف» دیپلمات ارشد ایرانی بود تا خبری از آن به بیرون درز نکند.

هاشمی رفسنجانی انتظار داشت در ازای کمک تهران به آزاد سازی گروگان‌های غربی و آمریکایی در لبنان، «دارایی بلوکه شده ایران» آزاد و «غرامت خانواده شهدا در جریان سرنگونی هواپیما مسافربری توسط ناو آمریکایی» پرداخت شود.

وقتی آمریکایی‌­ها به ریش مسئولین ما خندیدند!

حسین موسویان در خاطرات خود در این رابطه به گزاره‌ای مهم بدین مضمون اشاره کرده و می‌نویسد: هاشمی رفسنجانی بر این باور بود که شعار بوش پدر یعنی «حسن نیت در برابر حسن نیت» می‌تواند به صلحی دائم با ایالات متحده منجر شود. اما آیت الله خامنه‌ای عمیقا نسبت به نیات واقعی آمریکا بدبین بود و در خصوص اعتماد ساده لوحانه و داشتن انتظار عکس العمل مناسب در برابر تلاش های ایران جهت آزادسازی گروگان‌ها هشدار می داد.

نمایش حسن نیت از سوی دولت هاشمی شروع شد. گروگان‌ها یکی پس از دیگری آزاد شدند. تیم ویژه هاشمی پس از آزادی هر گروگان وعده حسن نیت را به واسطه ایران - آمریکا یادآوری می‌کردند. آخرین گروگان آمریکایی ۱۳ شهریور ۱۳۷۰ با مداخله ایران آزاد شد. ایران حتی جنازه «سرهنگ هیگینز» را نیز پس از رایزنی با لبنانی‌ها تحویل آمریکا داد. امّا پاسخ دولت آمریکا به دولت هاشمی رفسنجانی جالب و دردناک بود. آمریکائی‌ها می‌گفتند: "ما گفتیم‌ نشان دادن حسن‌نیت باعث حسن‌نیت متقابل می‌شود، ولی نگفتیم اگر ایرانیان گروگان‌ها را آزاد کنند، بدون توجه به باقی قضایا، به این اقدام پاسخ مطلوب و مساعد می‌دهیم. ما گفتیم حسن‌نیت به‌دنبال خود حسن‌نیت می‌آورد. انجام دادن وقایع تروریستی دیگر، ‌تعریف آمریکا از حسن‌نیت نیست".

بیشتر بخوانید:

ماجرای تلاش هاشمی برای نمایش حسننیت و نتیجه آن

دولتی که محور شرارت شد

پس از انتخاب کلینتون و رفتارهای دولت اصلاحات امیدها برای بهبود روابط ایران و آمریکا افزایش یافت. از ایران هم صدای تنش زدایی با غرب به گوش می‌رسید. پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، دولت خاتمی از نخستین کشورهایی بود که پیام همدردی با مردم آمریکا ارسال کرد و عده‌ای از مردم ایران نیز با حضور در محل سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا در ایران است، با روشن کردن شمع با مردم آمریکا ابراز همدردی کردند. حتی در دوران دولت اصلاحات، نیروهای آمریکایی برای مقابله با طالبان به کمک ایرانیان نیاز داشتند که دولت ایران از این کمک دریغ نکرد. خاتمی حتی با طرح گفتگو تمدن‌ها تلاش کرد تا بیشتر به آمریکایی‌ها نزدیک شود اما علیرغم همه این امتیازات و همراهی‌ها، پاسخ دولت آمریکا با تصورات اصلاح‌طلبان در دولت خاتمی انطباق نداشت و برای آنها شوکه‌کننده بود. جورج دبلیو بوش رییس جمهور جمهوریخواه آمریکا در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۲ در سخنرانی سالیانه خود در کنگره ایالات متحده آمریکا سه کشور ایران، کره شمالی و عراق را "محور شرارت" خواند!

وقتی آمریکایی‌­ها به ریش مسئولین ما خندیدند!

رئیس جمهوری که به دنبال مدیریت مشترک جهانی بود

در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد که اکثر اعضای کابینه دولت وی را عناصر انقلابی و حزب‌اللهی تشکیل میدادند، وی به همراه حلقه کوچکی از اطرافیان به مرور ساز گفتگو با آمریکا را کوک کرد. ابتدا در لفافه و با ارسال نامه به روسای جمهور آمریکا و سپس در قالب تعبیر به نام "مدیریت مشترک جهانی"! او از آمریکایی‌ها میخواست که با مقامات کاخ سفید به صورت مشترک امور جهانی را اداره کنند. البته اینکه چه طور میخواست اینکار را انجام دهد، مشخص نشد!

در پاسخ به درخواست‌های پنهان و آشکار احمدی‌نژاد برای گفتگو و مذاکره پاسخ آمریکایی‌ها یک چیز بود: افزایش تحریم‌های اقتصادی!

رئیس جمهوری در آرزوی لبخند کدخدا

حسن روحانی نامزد انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، در بستری که به سبب فعالیت‌های احمدی نژاد در آن معیشت به مذاکره با آمریکا پیوند خورده بود، حل همه مشکلات اقتصادی را به مذاکره مشروط کرد. روحانی در خصوص مذاکره با آمریکا گفت: آمریکایی ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحتتر است.

وقتی آمریکایی‌­ها به ریش مسئولین ما خندیدند!

وقتی آمریکایی‌­ها به ریش مسئولین ما خندیدند!

بیشتر بخوانید:

نگاه رهبری به مساله مذاکره با آمریکا!

روحانی وعده داد که مشکل آب خوردن کشور هم با مذاکره و امضای توافق برجام حل خواهد شد اما در نهایت او هم از این صحنه ناکام خارج شد. رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی پس از اجرای یکطرفه تعهدات از سوی ایران، گفت تقریبا هیچ چیز از توافق هسته‌ای عاید ایرانی‌ها نشد! بعدها در دولت ترامپ او کاملا برجام را زیر پا گذاشت و سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفت!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 149
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    14 15
    یک هزارم کارهایی که روحانی کرد هم نمیتونه بکنه اقای رئیسی
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      5 1
      واقعا یک هزارم التماسی که روحانی کرد رو رئیسی نمیتونه بکته
    • سوخته IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      13 7
      انشالله خدا تو را هدایت کند و آن خائنین و همدستان شان را بالای چوبه دار مجازات ببرد
    • دامغانی IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      3 1
      قرار نبود که کارهای روحانی را اقای رئیسی تکرار کند
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      4 1
      خالی کردن خزانه نابود کردن سرمایه مردم در بورس دزدی های نجومی از صندوقها جاسوسی برای انگلیسیها و دهها مورد دیگه که واقعا جای تشکر داره
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      10 1
      راست میگی بخدا اخه کی متونه به اندازه روحانی به دشمن لبخند بزنه هسته ای بتن بگیره،و به دنبال بتن گیری صنایع دفاعی و موشکی باشه،اخرم به ریشش بخنند که عجب سواری گرفتیم
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    10 9
    رئیسی بهتر و مفیدتر بود بخدا
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    10 10
    اینکه تمام 24 ساعت فعالیتتون برای حمله به دولت قبلی هست توهین به شعور مخاطبه
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 8
    مردم دیکه فریب دروغ هاشونو نمیخورن . تمام
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 2
    اﮔﺮ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﻛﺸﻮﺭ اﺭاﺩﻩ ﻣﻴﻜﺮﺩﻧﺪ اﻳﻦ ﺩﻭ ﺩﺳﺘﻪ ﮔﻲ ﺭا ﻣﻴﮕﺬاﺷﺘﻨﺪ ﻛﻨﺎﺭ ﻳﻜﻲ ﻣﻴﺸﺪﻧﺪ اﺯ ﻧﻆﺮ اﻗﺘﺼﺎﺩ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﺭا ﺩﺭ ﻣﻨﻂﻘﻪ و ﺟﻬﺎﻥ ﺑﺎﻻ ﻣﻴﺒﺮﺩﻧﺪ
  • ارغنون IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    7 2
    بازرگان و بنی صدر و رفسنجانی و خاتمی و احمدی نژاد و روحانی. خب اگر اینها ناکارآمد و نفهم بودند پس وای بحال ایران
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    5 6
    تا با این مزدوران و عواملشان برخود و نابود نشوند کشور روی آرامش را نخواهد دید!
  • مهدی IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    4 7
    خدا مرگتون بده
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 4
    حالا نه دولت فعلی وقتش را به پالس مذاکره دادن تلف نکرد برید غنی سازی ۹۰ درصدی کنید تمام.
  • مهدی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 2
    دوباره خدا مرگتون بده
  • پدی ازپیج همسایه IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    9 6
    من کاری ندارم کی به ریش کی میخندیده، ولی یادمه بعد برجام تورم تک رقمی بود و بهم خوردن برجام تورم۱۲۰℅ .تخم مرغ شونه ای۱۰هزاربود
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 4
    دیپلماسی التماسی
  • Ja ad IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    5 7
    احسنت به دولت آقای رییسی که هر چه خوبان همه داشتند ایشان یکجا داره
  • داودصالحی IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 2
    یک زمانی امریکا بااون قدرت زیادی که داره به ریش ماخندیدند.شماچی؟
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      4 1
      من شیش تیغه کردم.بزار پخندن.
  • FR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    9 1
    تازه اصلاح طلبها هیچوقت اینو نمیگن که اولا چطور بدون تسلیم شدن با امریکا آشتی کنیم و ثانیا آشتی مگر دو طرف را نمیخواد ؟ کی تا حالا امریکا ابراز علاقه به آشتی کرده است !
  • آمریکا آفتاب لب بوم IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    اساسا چیزی به عنوان کشور دوست برای شیطان بزرگ معنی ندارد. کشورها یا زیر مجموعه سیاست های تعیین شده آمریکا هستند یا دشمن آمریکا.
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    4 5
    خوب الان چی ؟ تورم تورم تورم پس فرقی هم نکرد باید فکری اساسی کرد
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 3
    راه حل پیچیده نیست. راه حل به نظرم همان سیاست سید ابراهیم رئیسی هست. برداشت من از سخنان رئیسی اینه در قبال آمریکا باید قدم به قدم جلو رفت. یک قدم ما و یک قدم آمریکا و همزمان هم باید باشد. امیدوارم نظام اجازه دهد دولت سی دهم این سایت هوشمندانه را عملی کند تا مردم هم طعم راحتی را بچشنند.
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    4 2
    الان برا مردم هیچکدوم از گروهها مهم نیستند نتیجه بودن اینها در چهل سال این شد
  • دلواپس IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 2
    شما خودتان میبرین و خودتان هم میدوزین.
  • محمدکریم IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 0
    همه مردم ایران می‌دونن
  • فرزاد GB ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    6 3
    خیلی جالبه دولت خاتمی 8 سایت کشور از تحریم و جنگ در امان نگه داشت اونم جلوی رئیس جمهور دیوانه ای مثل جورج بوش ! جورج بوش برعکس ترامپ اصلا از جنگ ترسی نداشت و دوره ش هم به افغانستان حمله کرد آمریکا هم عراق کدوم مراودات مالی ما رفت زیر خطر دوره خاتمی ؟
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 4
    چقدر مزخرفات
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 0
    همین الان که کارهایی جزیی در جهت قطع رانت عده ای انجام شده ایت شهر شلوغ کردند
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 0
    کارها اصلاح وضع بسیار ساده است مثلا در بخش صنعت به چند مدیر خوب خارجی نیاز است در ورزش به فروش سهام باشگاه حتی به خارجیها ..
  • محمدی IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    6 3
    آره واقعاً، 5 سال از 92 الی 97 قیمت مرغ و مسکن و خودرو و طلا و دلار و اقلام خوراکی و مصرفی و غیره ثابت بمونه، خنده هم داره. الان خوبه که ثانیه ای میره بالا.
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    4 2
    چرا فکر میکنید که فقط نظر و عقیده شما درست و راه گشا است؟
  • علی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    109 9
    مرگ بر کاسبان تحریم
    • بختیاری IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      2 0
      ففط و فقط کشمیری های نفوذی باید شناسایی بشن.بعدش کسی نیست پینوکیوهای ساده لوح رو فریب بده،خرابکاری و بیسوادی که ذاتا دارن فقط جلوی خیانتها گرفته میشه!
    • حمیدرضا IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      4 1
      و ایضا مرگ بر گرا دهندگان تحریم!!!!
    • علی IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      6 1
      کاسبان تحریم و کاسبان مذاکره هردو یک جریانن
    • رضا IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      4 1
      مرگ بر ابوموسی اشعری های زمان که ساده لوحانه یا با آگاهی با لبخند به دشمن غدار، ضربه های جبران ناپذیری به کشور شیعه امام زمان وارد کردند
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      2 1
      ۲۲:۱۲ نفهمی بد دردیه که امثال تو را زیر خاک می‌کنه
    • ایرانی IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      5 41
      شما چقدر آدم بیشعوری هستید مرگ را بر هموطن خویش را روا می دارید و
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      5 4
      مگه تحریم کاسب داره
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      6 0
      بیش بار
    • حسن IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      7 2
      وماهیگیرانی که باگل الودکردن اب ماهی میگیرند
    • ناشناس IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      3 2
      هم طور که به روحانی خندیدن
    • SE ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      11 2
      مرگ بر برجامیان دغل و خائن
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      9 11
      کاسبان تحریم و یرجام همان اصلاح طلبان تهوع آور هستند که نمی خواهند با نوسعه روابط با چین و روسیه تحریم ها تضعیف شوند و مانند یانکیستان مخالف و نگران این روابط هستند!!!
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      9 7
      همه یک طرف حماقت محض رفسنجانی و روحانی یک طرف جالب اینکه این دو نفر خود را عقل کل می دانند چقدر بعد برجام کری و وندی شرمن ظریف را در مجامع مختلف مسخره کردند!! خاتمی که کلا مایه ننگ
    • مهرداد IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      1 2
      از طالبان چه خبر
  • داودصالحی IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 2
    امریکایی که به ریش ماخندید حداقل یک ابهت واعتباری درخیلی ازکشورها دارد.شما چی
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 3
    همین ظریف و روحانی یا دوستانشان با وعده اینترنت و فیلتر شکن به راحتی رای می اورند
  • رضا IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 2
    دوباره این احمقها گیر دانند به اصلاح طلبها گور پدرشون ولی شما چه کردید
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 1
    حال آدم به هم میخوره.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    4 2
    ببینیم با طالبان چه میکنید ؟ انتقام سردار را که گرفتید :)
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 2
    حالا که معلوم شده مذاکره با آمریکا مشکل گشا نیست به جای حرافی به داد ما برسید گرانی کمرمان را شکست
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 2
    پست ریاست جمهوری رو خالی نگه دارید چون هر کی چهار سالش تموم شده تبدیل به خوش خیال یا ... شده
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 1
    لعنت خدا بر کاسبان تحریم و مسببین این وضع
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 2
    طالبان داره بهتون میخنده
  • رضا IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 1
    اگه با آمریکا مذاکره کنیم که اونوقت دیگه دشمن نداریم ؟
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 2
    خب رییس جمهور فعلی چی ؟ایشان را هم می نوشتید چه عقیده ای دارند . یا فعلا می ترسید
  • امید IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    5 1
    طالبان هم شاخ و شونه کشیده حقیقتا دیپلماسی قوی و مقتدر داریم آفرین
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 2
    درود بر قلم توانای نویسنده ،شرح حال روابط ایران و آمریکا ،بی کم و کاست حتی در حد یک نقطه ....
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 1
    این دولت و آن دولت نیست آمریکا خوب ما را خصوصا در حوزه اقتصاد متوقف کرده وما هیچ کاری نکردیم اگر نمی توانیم بهتر نیست یه طوری با غرب کنار بیاییم روس ها درحقیقت رقیب ما در حوزه تامین انرژی جهان هستند و با ما یک دل نیست
  • محمد IQ ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 0
    امیدوارم با ادعا وتجربه ایکه مسئولین فعلی ما بدست آورده اند مابریش آنها بخندیم آیا مسئولین ما آنقدرپخته شده اند؟؟یا هنوز اندرخم یک کوچه ایم؟؟
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    4 0
    لعنت و نفرین همه عالم بر رانتخوران
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    4 1
    مرگ بر مقصران تحریم
  • بدبخت IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 2
    اره فقط ما خوبیم
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 2
    خداوند ذلیلشان کند
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 1
    آمریکا به ریش مسئولین میخنده و مسئولین هم به ریش ملت.
  • دهقان IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    0 1
    کل دولتهای گذشته با خوش باوری در رواپط خارجی اقداماتی کردند که منجر به حفر چاه های عمیقی گردید و ضعف های این دولت ها برای دشمن مشخص و باعث سو استفاده و منجر به تحریم حداکثری و تورم فعلی شد و تا چند دهه دیگم این نابسامانی حل نخواهد شد چون آب رفته به سراشیبی برگشتش خیلی سخت و غیرممکن خواهد بود
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 3
    مرگ بر عاشقان کدخدا
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    مرگ بر تحریم
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 1
    نه اینکه آمریکا بقیه کشورها را قورت داده بااین همه ثروت زیرزمینی رو زمینی بدبخت ترینیم یک چهارم مردم ایران محتاج نون شبشون هستن
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    4 0
    😂😂😂😂😂
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      6 20
      کاسبان تحریم و یرجام همان اصلاح طلبان تهوع آور هستند که نمی خواهند با نوسعه روابط با چین و روسیه تحریم ها تضعیف شوند و مانند یانکیستان مخالف و نگران این روابط هستند!!!
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    4 12
    تا چند روز قبل در تاریخ ادبیات سیاسی کلمه آیی بنام دیپلماسی التماسی نبود جدیدا مد شده چپ میرن راست میرن میگن دیپلماسی التماسی
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    6 14
    اول باید تکلیف اسراییل یه سره بشه بعد برجام و صلح با غرب
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    24 5
    خدا کاسبان و طرفداران شرایط تحریم را مرگ عاجل عنایت کند، از هر نوع توجیهی برای مثبت جلوه دادن شرایط و اوضاع استفاده و اکثریت غریب به اتفاق جامعه را الاغ می انگارند.
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      7 21
      اقتصاد یاد بگیر اول تا بدانی مشکل اقتصاد ایران بیشتر در داخل هست دوم هم یاد بگیر یا باج دادن و واگذاری نوامیس کشور به بهشت نمی روید آخرش لیبی و اوکراین هست
    • ارش IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      32 5
      ۹:۳۸ شما چه حساسیتی به کلمه کاسب تحریم دارید آخه؟!!!مشکلی با این کلمه دارید یا بی مورد حساسید روش؟!!!
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    4 3
    آه ازغربزدهها...آه‌ازسطحی‌نگرها...آه‌ازسازشکاران.‌..آه‌ازایمان‌ضعیف‌...آه‌از...
  • جعفر تیموری IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    9 24
    مرگ بر منافق.مرگ بر مسئولی که پشت رهبر نباشد و یا از او اطاعت نکند.
  • احمد IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    20 4
    مردم هم همین رامی گویند چهل سال است مملکت را به چه کسانی تحویل دادیم
    • باربد IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      6 9
      قبلش خیلی مسئولین آدم حسابی بودن ؟؟
  • US ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 1
    تا شعار مرگ بر آمریکا بدهید روابط بسیار مطلوب خواهد ماند
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    3 13
    واقعا چی شد که ترکیه عثمانی انقدر ذلیل شد؟ همان عثمانی که اومد و صدها آذری را در زمان سلطان سلیم کشت و شهید کرد و میخواست کل ایران را فتح کند حالا تجزبه شده و جلوی امپراطوری فرانژادی ایران زانو زده
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    7 11
    التماس فقط از خدا نه کدخدا
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    10 4
    بقایشان در تحریم است
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    3 3
    با این خبر و گذاره تاریخی 44ساله مشرق یه چیز رو نشون دادی که ریاست‌جمهوری برای ایران فاجعه بوده و فقط رهبری عالمانه سید علی باعث حفظ این کشور بوده . و متاسفانه انتخاب مردم هم خیلی مشکلدار بوده و سیاست مداری مثل رهبر نداریم
  • علی IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    19 2
    مردم میدونن چرا اصلاح طلبان نتونستند الکی خودت و خسته نکن با بلایی که سرما در چهل سال امده سیاست و خوب می فهمیم چوب لای چرخ گذاشتید ،چطور امریکا با ویتنام رابطه داره با ژاپن رابطه داره ما نداریم شما میخواید هر بلایی سرما بیاد شما فقط حکومت کنید
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    2 17
    چرا به مردم آدرس غلط میدید هر چه امام خامنه ای صلاح بدانند به نظرم درست است ایشان هم دوست را خوب میشناسند هم دشمن را
  • جیب مردم IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    38 4
    سه سال است کشور در اختیار شماست!!! هاشمی ، خاتمی و روحانی به عقیه شما خائن و خیانتکار، بعد از سه سال مدینه فاضله و گلستان ابراهیم تحقق پیدا نکرده که هیچ بلکه فقر و فلاکت همه مردم را به اغما برده ، این تزهبون؟
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    9 5
    درود بر ظریف . ننگ بر کاسبان تحریم که از فقر و فلاکت مردم خوشحالند . اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    7 4
    ببین حرف مفت نزن اسم آقای هاشمی رفسنجانی رو میخوای بیاری باید وضو بگیری
    • ایرانی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      3 1
      هاش.... بدلقمه ای بیش نبود
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    9 6
    بس کنیدتوهمات خودتان را ملت را خسته کرده اید
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    14 3
    دلار اللن چنده..نرخ تورم ۷۰ درصد..گوشت مرغ..خیار....تحریم نعمته..کاغذ پاره..دارو نیست.......بی ابی..کمبود برق...
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    7 4
    خوب الانم که دنبال احیای برجام هستید خوب بیخیالش بشید
  • رضا IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    2 1
    باز هم يه طرفه پيش قاضى رفتيد ؟!
  • ژوبین IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    3 10
    این تجربه چهل وچند ساله نشون میده غربی ها و در راس آمریکا قابل اعتماد نیستند و اصولا به هیچ معاهده ای پایبند نیستند .
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      1 0
      شما قابل اعتماد هستین؟
  • IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    3 8
    مرگ بر تمامی اصلاح طلبان جنایتکار و دزد بیت المال و خائن
  • حيران از ،،،،،⁉️ IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    5 1
    خداوندا ! جزاى آنانكه در گرفتن تقاص مردم از اين جرثومه هاى رذالت و پستى، خيانت و دزدى، مزدورى امريكا و انگليس ، عامدانه و يا جاهلانه گذر ميكنند را به تو واگذار ميكنيم 🤲🤲
  • IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    2 1
    فقط آمریکایی ها نیستن . ترکیه ای ها افغانستانی ها و غیره ،،،، پیدا کنید پرتقال فروش را
  • IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    2 5
    خداها ایت الله هاشمی رفسنجانی را بیامرزد چقدر این روزها ایران جای خالیش احساس میشود
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    64 1
    کسی که کشف حجاب کرد مجرمه ولی کسی که اختلاس ۹۲ هزار میلیاردی کرده رانت خوار سهم خودرو ووو. داره مجرم نیست
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    22 0
    کشورو تا لب پرتگاه کشوندن گردن نمیگیرن
  • ناشناس IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    4 13
    خوش خیالی غرب پرستان و اصلاح طلبان
  • ایرانی با غیرت IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    3 1
    به طور خلاصه و مختصر : دیپلماسی التماسی مختص کسانی است که انقلابی نبودند و حال و حوصله سروکله زدن با یانکی های خبیث و همدستان پلید اروپائی انها را هم نداشتند و میخواستند هر چه زودتر مثلا با این سبک دیپلماسی و امتیاز دهی به غرب کشور را در مسیر عادی قرار دهند ولی غافل از اینکه امریکا و همدستان نامرد او به کمتر از سقوط حکومت و نظام رضایت نمیدادند. برجامی نامتقارن و نامتوازنی که این افراد در 2015 به امضا رساندند نمونه بارز این دیپلماسی بود
  • ایرانی با غیرت IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    8 7
    ما نباید از دولتی که وزیر خارجه اش 40 سال از عمرش را در امریکا گذرانده و به نام " آقا جواد نیویورکی" معروف است و استیک های ابدار ان ولایت را خورده انتظار داشته باشیم در مقابل امریکای جهانخوار بایستد و قد علم کند!
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      1 0
      چرا باید مقابله کنیم با امریکا؟این همه کشور تو دنیا چرا رسالت دشمنی با آمریکا با ماست؟
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    7 4
    چرا سیف را نگرفتند
  • عابد IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    30 2
    شما نگاه کنید هر وقت ذره ای صحبت در مورد حل مسایل بین ایران و آمریکا شده. فردا صبحش شرایط اقتصادی مردم بهتر شده ..درسته ایرادهای است ولی کافیه تاریخ رو مرور کنید هر وقت نتوانستیم باب گفتگو با آمریکا باز کنیم شرایط بد شده نمونش شرایط الان که در اوج مشکلات هستیم
  • عبادی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    28 5
    قبلی ها را به قول خودتون ولش حالامیشینیم ببینیم دولت انقلابی یکی یدونه شما چکار میخواد بکنه .....
  • عابد IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    11 4
    نه ..حتی مذاکرات بد هم برای اقتصاد مردم مفید بود
  • حمید IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    9 3
    اینها بخاطر رفاه مردم ایران ابروی خود را خرج میکردند .
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 3
    درود و رحمت خدا
  • محمود IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 0
    هیچ کس بیشترازمردم خودمان دلسوزت نمواهدبود
  • نادر IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    25 3
    دیپلماسی شماها الان خیلی عالیه
    • باربد IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      22 2
      آفرین طالبان و رژیم جعلی باکو بهمون زور میگن
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    3 13
    تو کله ی پوک این افساد طلبان چی میگذره این همه خواری ،خفت،حماقت،ذلالت براتون در این سالها بس نبود
  • علی افصحی IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    2 33
    امام خمینی « آمریکا شیطان بزرگ است » قرآن در سورهٔ اسری آیهٔ شصت و پنج می فرماید « و عدهم و ما یعدهم الشیطان الا غرورا ان عبادی لیس لک علیهم سلطان و کفی بربک وکیلا « شیطان اهل وعده های سرخرمن و دروغین است . شیطان هرگز یارای غلبه بر بندگان راستین خدا نیست چرا که الله بهترین وکیل مدافع منافع و موجودیت بندگان خود است» سیاست خارجی ولایت مطلقهٔ فقیه با امامت امام خمینی و امام خامنه ای بر اصل قویم قرآنی شیطان و الله تنظیم شده و در مصاف شیطان با بندگان مخلص خدا که ولی فقیه و پیروانش باشند غلبه همیشگی با ولی الله و دلدادگانش بود چراهست که الله موکل آن هاست. از آغازین روزهای انقلاب اسلامی و پا گرفتن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دو خط ولایت فقیه و جریان عرفی غرب گرای متأثر از آموزه های درس سیاست کلاشان تربیت شدهٔ شیاطین مبلغ سیاست های شیطانی در صحنهٔ ایران اسلامی نقش آفرین شده و این جریان عرفی شدهٔ غرب گرا بود که همیشه و عجیب! از یک سوراخ بارها و بارها گزیده شده و در عین حال در همیشهٔ زمان مدعی بوده و هست « تا مشکل ما با آمریکا حل نشود هیچ مشکلی از ما برطرف نخواهد شد » در نقطه مقابل امام خمینی و امام خامنه ای در عمل سیاسی بین الملل، اثبات کردند که با تکیه بر مردم و ظرفیت های بی پایان مردمی کشور به اضافهٔ عنصر جدی توکل ، می تواند راهگشای همهٔ مشکلات داخلی بوده و ضمنا حوزهٔ نفوذ ظالمانهٔ شیطان را تدریجا محدود و در نهایت از دور تأثیرگذاری بر امور دنیا خارج سازد. اوج راستین و واقعی بودن این سیاست ریل گذاری شده از جانب امام خمینی و امام خامنه ای به صورت کاملا شفاف از اواسط هزار چهارصد که قوهٔ مجریه توسط مقلد صادق امام خامنه‌ای جناب رئیسی مدیریت شد ، به منصهٔ ظهور رسید. از منطقه تا حیاط خلوت سنتی آمریکا همه دیدند که کشوری چون ایران که تحت ولایت ولی فقیه خردمندی چون امام خامنه ای طی سالیان متمادی پیش آمده و بی اعتنا به خط و نشان و یا لبخندهای دروغین شیطان بزرک ، توانسته قدرتی بسیار بازدارنده و بلکه تهاجمی را در منطقهٔ حساس غرب آسیا خلق کرده و با تکیه بر ظرفیت های داخلی خود توانسته هم نیروی انسانی بسیار کار آمد و هم در دستیابی به دانش و فناوری های حساس بی اتکاء به شیطان بزرگ آمریکا و غرب وحشی به خودکفایی جدی برسد . همهٔ این توانمندی ها را نیز در سایهٔ تبعیت از ولایت فقیه کسب کند.
  • محمدایوب IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    3 1
    لعنت خدا بر اویی که بنیانگذار تجمل‌گرایی ودزدی ورانت وخروج قطار انقلاب از ریل امام خمینی و ادامه دهنده گان راه او تخم وترکه وپس مانده های او شیخ ژوگولو عبا شکلاتی وشیخ انگلیسی
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    2 3
    ای تف به اسلاحات
  • از شهرستان سراب IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    26 1
    الان طالبان هم اضافه شدند به امریکا که دارند به ریش مسئولان ایران میخندند
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 18
    ما گیر توهم دشمن شناسی و دشمن داری و دشمن داخلی و خارجی هستیم بنابراین تمام تمرکز ما فقط باید برای نظامی‌گری و جنگ باشه بنابراین صحبت از توسعه و آرامش، فقر و گرانی وغیره نکنید فقط آمادگی نظامی برای مبارزه با دشمنان داخلی و خارجی داشته باشید ما درشرایط حساسی گیر کردیم
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    35 1
    کاسبان تحریم.چرا نمیزارید مردم توی شرایط عادی زندگی کنن
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    10 3
    روحانی و ظریف تنها کسایی بودن که آبروی خود رو برای مردم خرج کردن
  • حسین IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    3 2
    عکس این دو تا خائن رو نشون نده ،روزمان خراب میشه.
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    37 1
    مگه نمیگفتین مشکل مردم اصلاح طلب های غربزده هستن.خب الان که همه چیز دیگه در اختیار شماست.چه بهانه ای دارید
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    28 1
    شرایط کنونی کشور رو ببینین حاصل مجلس سه ساله اصولگرایان ودولت فعلی لاستیک خودرو باید بری تو سایت کارخونه ثبت نام کنی. بعد یک ماه تازه مدارکت تایید شد بتونی لاستیک دولتی بخری .اجاره خونه ومسکن وگرانی گوشت ومرغ ومیوه وتورم بالای شصت درصد حاصل عملکرد کسانی هست که برجام رو مسخره می کردن .دیپلماسی انقلابی آقایان شده دلار ۵۰تومنی .خودروی وطنی تولید داخل شده دونرخی والبته آرزو برای جوانان .برجام تمام شد آنقدر کشش ندین ببینین شما میخوای برای مردم چیکار کنین دو سال دیگه با همین فرمون برین جلو قطعا دولت رییسی بازنده انتخابات هست
  • احمد تقوی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    37 0
    حالا منتظر میشیم تا دوران ریاست جمهوری رییسی نیز بگذره خدا میدونه که چه چیز هایی بهش میبنند خدا نسل ادم هایی را که هیچ عرضه ای ندارند الا حرف را از روی زمین بکنه .
  • ارش IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    14 1
    بین سالهای ۹۴ تا اردیبهشت ۹۷ که برجام اجرا میشد مردم چقدر مشکل اقتصادی داشتند؟مشرق مستند صحبت کن و بگو از سال ۹۷ تا همین الان چند درصد تورم داریم؟خواهش میکنم مستند صحبت کنید یه چیزی وسط پرت کردن همینجوری نشد اطلاعات و آمار این رو هم منتشر نمیکنی چون به نفعت نیست
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    27 3
    دولت هم اتفاقا دارد سر همین احیای برجام به اروپا و کدخدا التماس می کند
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    34 0
    مردم هم دارن می خندند که با آن همه ادعا....
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 0
    لعنت ابدی...
  • آریا IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 0
    حتی کودکان مشغول بازی در مهدکودک ها این را به خوبی می دانند که اگر ایران کلا خود را یک ایالت آمریکا اعلام کند ،تا زمانیکه با اسرائیل مشکل داشته باشد آمریکا همچنان دشمن ما می ماند این یک واقعیت است که سیاستمداران آمریکایی قبل از کشور خود به منافع اسرائیل پایبندند... نمونه‌اش هم تخریب روابط با تمام کشورهای عربی بخاطر حمایت از اسرائیل در ۱۹۷۳ !!!
  • سید فروزان CH ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 1
    پس جناب میرزا ظریف قبلا هم در امر ترجمه به انکلیسی فعالیت داشته ،حتما در انزمان هم کلا اشتباه میفهمیده و به هاشمی میگفته
  • حمید IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 1
    خدا را شکر دیپلماسی عزتمندانه دولت انقلابی و جهادی را با تمام وجود احساس می کنیم
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • حسام IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    ماجرای مک فارلین رو عمدا یادتون رفت ؟
  • IR ۰۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    فکرکنم ظریف پاداش فروش ودلالت ایران گرفت خاک بر سر چنین دیپلمات بی فکر
  • IT ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 0
    hanooz chert o pert minevisid?
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    فقط ایراد دولت رئیسی اینه که به نوچهای روحانی اعتماد کرده وبازار را کنترل نمیکند مدیران پایین هم کار شکنی میکنند دیدم که میگم
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 0
    جالب اینجاست که همین اشخاص با بلایی که سر کشور و ملت و نظام آوردن و موجب خوشحالی و رضایت و گستاخی شیطان بزرگ و نوچه های رذل اروپایی و صهیونیستها شدن هنوز هم با طلبکاری و تبختر آزادانه در کشور آشکار و نهان مشغول فعالیت و سم پاشی علیه نظام و دولت انقلابی هستند و به احدی هم پاسخگو نبوده و نیستند.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    قطعا به ریش مسولین امروز بیشتر می خندند
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    قطعا به ریش مسولین امروز بیشتر می خندند
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    قطعا به ریش مسولین امروز بیشتر می خندند
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    1 0
    قطعا به ریش مسولین امروز بیشتر می خندند
  • متین IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    1 0
    اون موقع فقط امریکا میخندید الان همه دنیا بهمون میخنده با این همه منابع کشور مردم توی فلاکت زندگی میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس