1

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها وابسته به محافظه‌کاران آمریکایی و نزدیک به رژیم صهیونیستی نیز هشدار داد احیای روابط ایران و سعودی در نتیجه میانجی‌گری چین باخت، باخت، باخت برای منافع آمریکاست.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز شنبه ۲۰ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که توافق ایران و عربستان در پکن و کیش و مات آمریکایی‌ها با تیترهای مختلف برجسته شده است. مجوز ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا به عراق برای ایران و سقوط دلار آزاد به کانال۴۷ هزار تومان هم از تیترهایی است که مورد توجه قرار گرفته است.

ایران و عربستان پس از ۷ سال بحران سرانجام تصمیم گرفتند به بن‌بست دیپلماتیک خاتمه دهند و طی دو ماه آینده مسیر را برای برقراری روابط دیپلماتیک و تبادل سفیر فراهم کنند. تهران و ریاض از فروردین۱۴۰۰ پنج دور مذاکرات امنیتی غیر رسمی را برگزار کرده بودند؛ این موضوع مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است:

نتایج دو سال مذاکرات دوجانبه ایران و عربستان به میزبانی بغداد در پکن نمایان شد و تهران و ریاض با ابتکار چینی توافق کردند، تا پس از ۷ سال و دو ماه از قطع روابط دیپلماتیک نسبت به بازگشت به روابط دوجانبه با افتتاح سفارتخانه‌ها و کنسولگری اقدام کنند. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، مساعد بن محمد العیبان مشاور امنیت ملی عربستان و وانگ ئی عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین ۱۹ اسفند پس از چند روز مذاکرات سه‌جانبه در بیانیه‌ای این خبر را رسانه‌ای کردند.

آیا توافق با عربستان بازگشت به سیاست هاشمی رفسنجانی است؟/ آتش جدال بی‌بی‌سی و اینترنشنال باز شعله‌ور شد!

روزنامه اعتماد نیز در تیتر اول خود با عنوان «موج صلح» با طرح سوالاتی می‌نویسد:

توافق ایران و عربستان سعودی برای عادی‌سازی رابطه با توجه به زنجیره دیدارهای برگزار شده میان دو طرف در دو سال اخیر امر دور از ذهنی نبود، اما پرسش‌های مهمی در نتیجه این توافق مطرح می‌شود که پاسخ یافتن برای آنها به مرور زمان نیاز دارد:
۱- حصول توافق میان تهران و ریاض در حالی که ایران و غرب به خصوص ایالات متحده تنش بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کنند چه معنایی دارد؟

۲- زمزمه‌های عادی‌سازی رابطه عربستان سعودی با رژیم اسراییل در شرایطی که همین الگو در روند علنی کردن رابطه امارات متحده عربی با اسراییل هم تکرار شده بود حاوی چه پیامی است؟ ۳

۳- این عادی‌سازی چه تاثیری بر پرونده‌های مورد اختلاف دو طرف که اتفاقا در گذر این ۷ سال قطورتر هم شده‌اند، خواهد داشت؟ پرونده‌هایی نظیر حمایت مالی ریاض از اپوزیسیون جمهوری اسلامی در خارج از کشور و رسانه‌هایی چون ایران اینترنشنال، جنگ در یمن، ناآرامی‌ها در سوریه و بحران در لبنان.
۴- معنای نقش‌آفرینی نهایی چین در مسیر حصول چیست؟

آیا توافق با عربستان بازگشت به سیاست هاشمی رفسنجانی است؟/ آتش جدال بی‌بی‌سی و اینترنشنال باز شعله‌ور شد!

روزنامه شرق از توافق ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه و واکنش‌های جهانی گسترده آن را روایت کرده است، این روزنامه نوشته است:

با وجود استقبال کشورهای منطقه و جهان از توافق ایران و عربستان، اسرائیل از معدود بازیگرانی بود که واکنش منفی به این خبر نشان داد. در همین رابطه نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، توافق ایران و عربستان را شکست سیاست خارجی تل‌آویو توصیف کرد. یائیر لاپید در واکنش به توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط تأکید کرد که این توافق شکستی تمام‌عیار برای رژیم صهیونیستی است. وی با انتقاد از سیاست‌های نتانیاهو گفت: «با این توافق دیوار دفاعی منطقه‌ای که علیه ایران ساختیم، ویران شد». وی اذعان کرد توافق تهران و ریاض خطری برای سیاست خارجی اسرائیل است. پیش از این نیز نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، در واکنش به توافق ایران و عربستان از کابینه نتانیاهو انتقاد کرد و گفت این توافق شکستی مفتضحانه برای کابینه نتانیاهو بوده که در نتیجه ضعف و اختلاف‌های داخلی به وجود آمد. بنت اعتراف کرد که توافق ایران و عربستان تحولی خطرناک برای اسرائیل و یک پیروزی سیاسی برای تهران است.

آیا توافق با عربستان بازگشت به سیاست هاشمی رفسنجانی است؟/ آتش جدال بی‌بی‌سی و اینترنشنال باز شعله‌ور شد!

روزنامه هم‌میهن در سرمقاله خود نوشته است:

چه عاملی سبب شده است که دو کشور مهم منطقه و قطب‌های جهان اسلام برای حل اختلافات خود، موفق نباشند و در نتیجه پادرمیانی چین را بپذیرند؟ چرا مذاکرات قبلی با میانجی‌گری عراق به نتیجه نمی‌رسید؟ روشن است که میانجی از قدرت و امتیازات خود استفاده کرده و سرمایه‌ای را وسط گذاشته است که طرفین را به این توافق راضی و دلگرم کرده است. این سرمایه اضافه شده بر این توافق، طبعا از توان اقتصادی و فن‌آوری پکن، در کنار توان دیپلماتیک آن سرچشمه می‌گیرد و شاید پکن را وارد عرصه جدیدی از حضور دیپلماتیک و منطقه‌ای کند و این تحولی در سطح بین‌الملل نیز هست.

در ادامه این یادداشت آمده است:

این توافق نشان داد که مسائل و اختلافات از طریق دیپلماتیک بهتر قابل حل است، البته ممکن است حل هم نشود، ولی هیچ‌گاه نباید راه مذاکره و گفت‌وگو را مسدود کرد. همیشه راه‌حل‌های دیپلماتیک کم‌هزینه‌تر از تقابل‌های دیگر است. توافق نیز به منزله تسلیم یکی در برابر دیگری نیست. توافق؛ نوعی از بازی با جمع جبری مثبت است، چیزهایی داده می‌شود و چیزهایی گرفته می‌شود، ولی سرجمع به سود طرفین خواهد بود. در واقع مذاکره شرط ضروری حل مشکلات است، حتی اگربه تنهایی کافی نباشد.

آیا توافق با عربستان بازگشت به سیاست هاشمی رفسنجانی است؟/ آتش جدال بی‌بی‌سی و اینترنشنال باز شعله‌ور شد!

روزنامه سازندگی در شماره امروز خود ادعایی را مطرح کرده که پیش از این در مرداد سال ۹۹ نیز ارائه داده بود! این روزنامه نوشته است که توافق با عربستان بازگشت به سیاست هاشمی رفسنجانی بوده است.

آیا توافق با عربستان بازگشت به سیاست هاشمی رفسنجانی است؟/ آتش جدال بی‌بی‌سی و اینترنشنال باز شعله‌ور شد!

البته این ادعا در حالی مطرح شده است که سیاست چندجانبه گرایی در برابر غرب‌گرایی و نیز بازگشت به اصل ارتباط با همسایگان خطوط گفتگوهای پکن را پیش برده است. در دولت پنجم و ششم (دوران ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی) چند چالش مهم بین‌المللی بوجود آمد از جمله جنگ خلیج‌فارسکه سیاست‌های هامی درباره آن اثربخش نبود، از سویی سیاست ارتباط با اعراب که هاشمی آن را ابتکار خود می‌دانست تنها با دادن امتیازات یک طرفه به آن‌ها مدیریت می‌شد.

به یک نمونه از مدیریت سیاست خارجی هاشمی توجه کنید!

در سال ۶۹، بوش پدر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا تصمیم می‌گیرد با کمک ایران گروگان‌های آمریکایی در لبنان را آزاد کند. مرحوم هاشمی به درخواست همتای آمریکایی خود پاسخ مثبت می‌دهد. مرحوم هاشمی برای این کمک شرطی می‌گذارد: «بدین شرط که آمریکا در مسئله جنگ ایران و عراق در تعیین متجاوز و خسارت‌ها، بی‌طرفانه عمل کند و از سیاست‌های خصمانه‌اش در قبال ایران دست بردارد.» بوش پدر به استقبال از این پیشنهاد در بیانیه اش تاکید کرد: «حسن‌نیت، حسن‌نیت می‌آورد.» بعد از چند جلسه مذاکره با آمریکایی‌ها، نمایندگان سازمان ملل و لبنانی‌ها، با تلاش و پادرمیانی ایران گروگان‌های آمریکایی آزاد می‌شوند. بعد از آزادی این گروگان‌ها، آمریکایی‌ها که دیگر نیازی به ایران نداشتند به هیچ‌کدام از وعده‌های خود عمل نمی‌کنند.

رییس سیا در خاطراتش می‌نویسد: «توقعات ایران تا به آن حد افزایش یافته بود که انتظار داشت آمریکا تحریم اقتصادی‌اش را علیه ایران لغو و در ازای آزاد کردن گروگان‌ها دارایی‌های باقیمانده ایران را آزاد کند. این موضوع بسیار خوش‌بینانه و منعکس‌کننده ناآگاهی ایران نسبت به سیاست‌های آمریکا بود.

روزنامه کیهان نوشته است:

روابط فی‌مابین ایران و عربستان که از دی‌ماه ۹۴ و در پی تجمع‌ها مقابل سفارتخانه عربستان در تهران و سرکنسولگری عربستان در مشهد (در واکنش به اعدام شیخ نمر) به‌صورت یک‌جانبه از سوی عربستان قطع شده بود، از فروردین‌ماه ۱۴۰۰ وارد مرحله تازه‌ای شد که در پی آن ۵ دور مذاکرات اولیه بین دو کشور به میزبانی عراق و عمان صورت گرفت و نهایتاً دیروز جمعه در پکن به توافق و صدور بیانیه مشترک مبنی بر ازسرگیری روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها منتهی شد.

بدون تردید روابط دوستانه فی‌مابین ایران و عربستان و سایر همسایگان عربی می‌تواند باعث تقویت امنیت منطقه و جلوگیری از حضور و نفوذ بدخواهان و دشمنان کشورهای مسلمان در منطقه خلیج‌فارس شود.

این توافق در شرایطی رقم خورد که صهیونیست‌ها با حمایت آمریکایی‌ها طی چند سال گذشته سعی می‌کردند با سیاست ایران هراسی به سعودی‌ها و سایر کشورهای اسلامی منطقه القا کنند که برای مهار ایران و تأمین امنیت منطقه باید به اسرائیل مراجعه کنند!

آیا توافق با عربستان بازگشت به سیاست هاشمی رفسنجانی است؟/ آتش جدال بی‌بی‌سی و اینترنشنال باز شعله‌ور شد!

روزنامه وطن امروز نیز از شکست سیاست آمریکا در منطق خبر داده و نوشته است:

مارک دوبوویتز، مدیر اندیشکده FDD - بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها- وابسته به محافظه‌کاران آمریکایی و نزدیک به رژیم صهیونیستی نیز هشدار داد احیای روابط ایران و سعودی در نتیجه میانجی‌گری چین باخت، باخت، باخت برای منافع آمریکاست. او در توئیتر خود نوشت: این نشان می‌دهد سعودی‌ها به حمایت واشنگتن اعتمادی ندارند و ایران فرصت را برای دور کردن متحدان آمریکا و پایان ‌دادن به انزوای بین‌المللی‌اش مهیا می‌بیند و اینکه چین دارد به بازیگر اصلی سیاست خاورمیانه تبدیل می‌شود.
در مقابل رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اعلام کرد: بازگشت روابط طبیعی میان ایران و عربستان ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار ۲ کشور، همچنین منطقه و جهان اسلام قرار می‌دهد.

آیا توافق با عربستان بازگشت به سیاست هاشمی رفسنجانی است؟/ آتش جدال بی‌بی‌سی و اینترنشنال باز شعله‌ور شد!

آتش جدال بی‌بی‌سی و اینترنشنال باز شعله‌ور شد!

روزنامه جوان در ستون اخبار خود از اختلافات اساسی در اتاق عملیات روانی علیه مردم ایران خبر داده و نوشته است:

رعنا رحیم‌پور، مجری بی‌بی‌سی فارسی که انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی تلفنی او با مادرش، موجب جدال رسانه‌ای بین او و اینترنشنال شد، این بار با یک توئیت، علیه اینترنشنال دست به افشاگری زده است. او روز گذشته در توئیتی از احتمال ابطال مجوز این شبکه و ارتباط آن با انتقال دفتر پخش ۲۴ ساعته خبر داد. رعنا رحیم‌پور نوشته: «خبر فوری: آفکام نهاد نظارت بر رسانه‌ها در بریتانیا به من خبر داد که ایران اینترنشنال دو هفته قبل از انتقال به امریکا و دو هفته پس از شکایت من از گزارش سراسر دروغش، خودش مجوز پخش در بریتانیا را پس داده بود. احتمالاً وکلایشان مثل وکلای من می‌دانستند خطر محکومیت و ابطال مجوز جدی است.»این در حالی است که اینترنشنال در جریان جابه‌جایی دفتر پخش ۲۴ ساعته خود از لندن به واشنگتن، مدعی شده بود که به دلیل تهدیدهای ایران و احساس عدم امنیت برای اعضای خود دست به چنین کاری زده است. گرچه دلایلی وجود داشت که بیان می‌کرد اینترنشنال در این مورد هم مثل خبرهایش دروغ می‌گوید.

آیا توافق با عربستان بازگشت به سیاست هاشمی رفسنجانی است؟/ آتش جدال بی‌بی‌سی و اینترنشنال باز شعله‌ور شد!

جوان در ادامه نوشته است:

ماجرای دعوای میان رحیم‌پور و اینترنشنال به افشای فایل صوتی گفت‌وگوی تلفنی این مجری بی‌بی‌سی با مادرش در اواسط آبان ماه برمی‌گردد که در آن، رحیم‌پور گفته بود که به اینترنشنالی‌ها دستور داده شده که فقط با لیدرهای احزاب تجزیه‌طلب گفتگو بگیرند و به آن‌ها تریبون بدهند و در واقع از طراحی این شبکه سعودی برای تجزیه و نابودی ایران می‌گوید. پس از آن، اینترنشنال چندین گزارش علیه رحیم‌پور کار کرد و در نهایت، رحیم‌پور با انتشار یک استوری و با متهم کردن سپاه و رسانه‌های انقلابی، از کار سیاسی برای ایران خداحافظی کرد.
گفتنی است، شبکه ایران‌اینترنشنال وابسته به دستگاه اطلاعاتی سعودی است که براساس گزارش رسانه‌های انگلستان از جمله گاردین، منابع مالی آن از سوی سعودی‌ها تأمین می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    6 11
    این توافق برجام ۲ بود.برجام اول که ضرر کردیم محصول آقای ظریف بود و برجام دوم هم شد محصول آقای شمخانی.در برگشت به ایران آقای شمخانی باید توضیح بدن که آینده سوریه و یمن و بحرین و فلسطین چی میشه.مکه مدینه باز هم که دست افراد ناصالح ماندگار شد.چه نیازی به این توافق بود؟
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      5 0
      بنده بیسواد خدا اولا این توافق توسط رهبری‌تایید شده دوما همون کشورهایی که گفتی از یمن تا حزب الله لبنان و غیر استقبال کرده اند کلا شما کله پوکها دنبال جنگ میگردین حتی اگر به ضرر نظام باشه
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      1 0
      امثال شماها از دشمنان آشکار هم بدترین، با تابلوی اسلام و قرآن برسر به اسلام ضربه می زنید
    • فامیل دور IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      1 3
      اصلاح‌طلبان همین بقول شما برجام ۲ رو نتونستن سروسامان بدن چون اعتقادی به روابط با همسایگان نداشتند هر چی که باشه ازمحصول گلابی برجام ۱ شما که بهتره!!!!!!! حالا هی جر بخورید!!!!!!
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      1 3
      ۲۰:۵۳ واقعا نمی‌فهمی یا نفهمی؟!!! البته از سوالهای کودکانه ات مشخصه که فهمی از مسائل نداری و فقط خواستی چیزی پَرونده باشی
    • US ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      2 2
      شما وزیر وکیل سایر کشورها هستید؟! چین و روسیه چنين توهمات قدرت ندارند که شما با دوتا موشک دارید!!!
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      2 2
      چگونه توافق بدون حضور کدخدا بازگشت به سیاست هاشمی می تواند باشد؟! حسین مرعشی بی سواد یا جهانگیری پرمدعا پاسخ دهند!!!!
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 0
      جواب ضررشو امثال تو باید بدین
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      3 4
      موشک پرانی کردید برای اینکه برجام پا نگیرد،
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 2
      مسمومیت های بچه ها و این توافق با عربستان و ... را کنار هم بگذاری متوجه می شوی که کشور اداره نمی شود و فقط کنترل می شود
  • سفارت IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 3
    بالاخره نفهمیدیم آل سقوط، جنایتکار و فاسد بنامیم
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    با تمام چینی هایی که برخورد داشتم همیشه دوست دارند کارها را بر اساس دوستی و احترام پیش ببرند این موضوع ضمن اینکه نشاتدهنده فرهنگ غنی تاریخی اونها درمقابل امریکاییهای زورگو و جنگ طلب هست. بسیار هم موفق بوده اند
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    5 6
    افسوس که در استخر غرق شد و این روز را ندید
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      7 4
      هاشمی بود که عربستان به یمن حمله کرد و رابطه قطع شد چرا به دولت روحانی نگفت همین سیاست رییسی را اجرا کند؟ چون زبان دیپلماسی نظامی را قبول نداشت! کاری که رییسی با استفاده از آن عربستان را رام کرد
    • US ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      2 2
      از زمان روحانی شروع شد و البته رفتار مغرضانه علیه روحانی در حمله‌ به سفارت عربستان مشهود بود ! هاشمی رفسنجانی یک سیاس بود که راه و چاه می دانست
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      1 4
      این ماجرا نشان می دهد علیرغم مرگ هاشمی و ترور شخصیتی اش هنوز سایه او بر سر نظام است.
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 1
    من وقتی کلمه سقوط آزاد را میشنوم آتش همه بدنم را میگیرد مردحسابی کدام سقوط آزاد!!!!حداقل باید بدوره تحویل ارزازدست روحانی برگرده نه اینکه بیشترازدوبرابر بشود آنهم درکمتر ازدوسال بعدیه طوری کلمه سقوط آزاد را علم میکنید تا ادارکی -شناختی ایرانی را چوب بزنید
  • ایرانی IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 3
    هاشمی جز بدبختی برای این مملکت نداشت . اجازه بدهید از اذهان پاک شود . اگر چه نحسی او و هم پیاله هایش هنوز دامنگیر ملت است
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    اتفاقی چنان افتاده که خیلی ها خود را شریک میدانند درونی و بیرونی. باز الحمدالله .
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 0
    این توفق اگربسرانجام برسد نشان داد که مواضع سرسختانه بعضی افراد فاقد درک تعاملات بین المللی چقدرسخت به امنیت ملی ضربه زد
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 8
    سیاست هاشمی همه چیز درمقابل هیچ بود
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 2
      اتفاقا همه چیز در مقابل هیچ بود مثل سایر اصلاح طلبان
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      2 2
      مثل سایر اصلاح طلبان همه چیز میدیم ولی هیچی نمیگیریم مثل برجام
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    1 1
    کشوری که رهبرش امام خامنه ای باشند همیشه پیروز و سر بلند ودر راس همه کشورها خواهد بود
  • سید فروزان CH ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 1
    در اصل ناراحتی اصلاح طلبان از رابطه با عربستان ، بخطر افتادن منافع رژیم اشغالگر در منطقه است ، سرمایه رژیم اشغالگر در ایران (اصلاح طلبان)در این گونه موارد باید شروع به جو سازی کنند تا رژیم اشغالگر به اهداف خود برسد خاک بر سرت زیبا کلام
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 1
    تیتر سازندگی راهبرد هاشمی بدون موشک راه به جایی نبرد، ولی توافق و راهبرد امروز با موشک به نتیجه رسید.
  • سعید IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    0 0
    با این قسم استدلال ها بود که سالها کشور را به عقب بردید
  • ali21 IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    3 1
    هاشمی یک نابغه بود اما نگذاشتن کار کند . اگر هاشمی بود الان نه موشک داشتیم ، نه پهپاد نه سپاه ، نه ارتش !!! به جای همه اینها یک فائزه داشتیم برای حفظ کیان ایران!!!
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      1 0
      لعنت خدا بر خاندان دزد - غارتگر - رانت خوار - اشرافی ( اکبر
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 1
    اشتباه کردیم مال همین مواقع است
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 1
    دادستان کل کشور در سال ۹۴ به جای محاکمه حمله کنندگان به سفارت عربستان در ایران گفته بود ایران نیازی به روابط با سعودی ندارد بوی گند می دهید به خدا از این همه نامردی و ریاکاری و دورویی انسان می ماند که چه بگوید برای من نه غربیها مهم هستند نه عربها فقط ایران برایم مهم است سیاسی هم نیستم اما خیلی نامرد هستید
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 3
    با دیدن و شنیدن از خیلی اشخاص مدعی از عصبانیت بزنی تو گوش خودت و یا سر بدیوار ما جاهلیم آنها حداقل بهر جهت امیدوارم جز دسته ای مشابه آنان که علی را مجبور میکرد سر به چاه فرو ببرد و درد خود را با چاه در میان بگذارد هیچوقت نباشیم و اهل تعلقات
  • IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 1
    این اثبات غلط بودن سیاست هاشمیست.. البته با مراقبت........ و با کمترین ضررر... هاشمی خود را با اعتماد به وحوش رها میکرد.. اما الان این فقط بهانه ها را میگیرد... شاید مسیریست که باید طی شود..... البته من اعتقادی به قدرتمندی این دولت هم ندارم....................... اما.....
  • IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 1
    اصلاح طلبان هم مثل اربابشان تو هوا دزدی میکنن و همه چی رو به نفع خودشون مصادره میکنن.خرید واکسن،پیمان شانگهای،مذاکره به عربستان،همکاری با چین.اگه اینها خوبه پس چرا انجام ندادید،چرا مردم رو له کردید.شرق مگه بد نبود.
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 1
    وقتی طرفین رسما اعلام کردن به توافقهای هاشمی و خاتمی یازگشتند دیگه اینهمه ماله کشی ابلهانه است
  • علی IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 1
    در مورد سو تیتر روزنامه سازندگی این نکته را باید متذکر شد که این عربستان بود بعداز جنایاتی که در حق حجاج ایرانی در سال 1366 در مکه مرتکب شد و بیش از 400 نفر را به شهادت رساند باعث قطع ارتباط دیپلماتیک با ایران اتفاق بیافتد ودر باره برقراری مجدد روابط باز این عربستان بودکه بدلیل ترس از حمله صدام به عربستان بعداز تصرف کویت درخواست برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با ایران کرد نه اینکه ایران این تقاضا را داشته باشد چون تا ان زمان هیچ رفتاری که نشان دهنده تغییر سیاست خصمانه عربستان علیه ایران اسلامی و جبران جنایت علیه حجاج بوده باشد دیده نشده بود لذا این انتصاب به بازگشت راهبرد سیاست هاشمی رفسنجانی نوعی شیطنت سیاسی میباشد
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 1
    نخیر ،این برجام هست . وقتی یک ابرقدرت تصمینش میکنه دیگه روابط دو جانبه نیست که یک موصوع بینالمللیه .
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    الان‌معلوم شد اینتر نشنال سعودی نبوده که ، پس رحیمپور اشتباه میکرده .
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    7 3
    تازه چطور در جهان رفتار کنید را یاد میگیرید.
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      2 1
      شاید هم جهان دارد یاد می گیرد که با ایران چگونه باید رفتار کند! تو هم اگر عمر و صبر داشته باشی در آینده چیزهای زیادی در مورد رفتار شرافتمندانه و عزتمندانه با مستکبرین خواهی آموخت!!!!
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      2 0
      راحت باش
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 1
    سیاست ورویکرد(اکبر )دقیقا همین بود،که ( امیرکبیر...) بدرستی شدیدا مخالف این رویکرد بود-چون بارها مستقیم وغیرمستقیم خودمان را انداختیم دردامن استکبار ووابستگانشان واین بلاها طی دهه ها وقرنها بسرمان آمده
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 0
    این توافق و ریزش دلار گفته های اصلاح طلبان و به زعم شما غربگرایان را تایید می کند
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 1
    کیهان ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۴: ننگ رابطه با آل‌سعود از دامان ایران اسلامی پاک شد.کیهان ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۱: توافق ایران و عربستان ضربه کاری به آمریکا و رژیم صهیونیستی/ مدعیان اصلاحات مذاکره را یاد بگیرند!!!
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    2 1
    تا دیروز می گفتید آل سقوط، ابو آره و... خخخخ
  • حسن IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    دولت سیزدهم
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 2
    ما رفتارمون رو بلدیم.حریف که قدرت و شوکت جمهوری اسلامی رو دید راهی جز توافق نداشت.پس دوست عزیز همه چیز به وقتش.اول باید قوی شی بعد دشمنان کوتاه میان
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 1
    ما واقعا حاضر نیستیم رسانه فخیمه بی بی سی بخاطر دفاع از منافع ما ملت اینهمه به دردسر بیفتد و حرص بخورد :)
  • حسين DE ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 1
    خائن اعظم شيخ مغروق .
  • کارمند ساده IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    بله همینطور است ولی این بار سرفرازی بیشتر ایرانیان....
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    2 0
    راه برده هاشمی رفسنجانی بدزد ویه مدت استراحت کن دوباره بیا وبدزد بود که دیگر تمام شد و اصلاح طلبان باید به فکر سوراخ موش باشند چون قرار است دزدی هایشان رو شود مردم به رئیسی رأی دادن برای ریش کن کردن دزدان از بدنه نظام با هر سابقه وصمتی که داشتند و دارند
  • PL ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    1 0
    هاشمی فقط چپاول و دزدی بلد بود نه دوستی میان کشورها اگه بلد بودید چرا روحانی این دوستیها رو رغم نزد پر رویی هم حدی داره تغ تو اون حزب دوزاری اصلاح طلب
  • PL ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    نمیدونم چرا هر چه جاسوس است اصلاح طلب است خائن و وطن فروش است اصلاح طلب است دروغ گو که نگم میبینید دیگه ، هاشمی غیر از مال اندوزی چکاری برای ایران کرد، چرا میخواست سپاه رو هم حذف کنه
  • PL ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    واقعا این چرندیات رو باور دارید
  • PL ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    چهارتا نفوذی هم داریم که فقط چرند میگن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس