تقلای پارلمان انگلیس برای تنفس مصنوعی به پروژه شکست خورده غرب علیه سپاه

شماری از نمایندگان وابسته به گروهک تروریستی منافقین و رژیم صهیونیستی در پارلمان انگلیس، درخواست برای شناسایی سپاه پاسداران به فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی را تکرار کردند.

به گزارش مشرق، شماری از نمایندگان وابسته به گروهک تروریستی منافقین و رژیم صهیونیستی در پارلمان انگلیس، در تداوم تلاش‌ها برای احیای طرح شکست خورده غرب علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درخواست برای شناسایی این نهاد رسمی نظامی ایران به فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی را تکرار کردند.

در این جلسه که با حضور اندرو شارپ معاون وزیر کشور انگلیس در مجلس اعیان برگزار شد، شماری از نمایندگان با طرح ادعاها و استدلال‌های بی‌اساس، تلاش کردند تا در چارچوب دستور کار گروهک منافقین و تل‌آویو، فشارها علیه دولت لندن را علیه سپاه افزایش دهند.

شارپ در پاسخ گفت: دولت انگلیس تهدید سپاه را جدی می‌گیرد و به محکوم کردن اقدامات آن ادامه می‌دهد. وی به‌عنوان یک قاعده کلی اشاره کرد: دولت با طیف وسیعی از اختیاراتی که دارد - از جمله قراردادن در فهرست سازمان‌های تروریستی - به تهدید ناشی از ایران و سپاه پاسخ می‌دهد.

در ادامه لرد ونلی که بررسی موضوع سپاه در پارلمان را پیشنهاد کرده بود، ادعا کرد که چرا دولت لندن، رفتار متفاوتی را نسبت به سپاه در قیاس با حزب‌الله نشان می‌دهد و این گروه را همانند حزب‌الله در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار نمی‌دهد. او از اندرو شارپ خواست که علت مخالفت دولت با این تصمیم را تشریح کند.

معاون وزیر کشور انگلیس نیز با اشاره به تحریم سپاه و سایر نهادها و شخصیت‌های وابسته به این سازمان تکرار کرد که دولت فهرست سازمان‌های تروریستی را دائم مرور می‌کند اما از ابزارها و اختیاراتی که دارد، در زمان مناسب استفاده می‌کند.

لرد کولین از دیگر نمایندگان این نشست با ادبیات دیگری از علت مخالفت دولت با تروریستی نامیدن سپاه پرسید و ادعا کرد که اکنون زمان اقدام فرا رسیده است. شارپ نیز در پاسخ به سخنانی وی، رویه دولت را مبنی بر عدم اظهارنظر پیرامون تغییرات در فهرست سازمان‌های تروریستی تکرار کرد و در عین حال افزود که رایزنی با اتحادیه اروپا و آمریکا درباره این مساله در جریان است.

شمار دیگری از نمایندگان مجلس به طرح سوالات تکراری در این زمینه ادامه داده و نقش سپاه را در حمایت از نیروهای مقاومت علیه رژیم صهیونیستی مورد اشاره قرار دادند. معاون وزیر کشور انگلیس هم در چارچوب پاسخ‌های ارائه شده به تکرار مواضع دولت پرداخت.

این جلسه کمتر از ۱۲ دقیقه طول کشید و بدون صدور بیانیه پایان یافت.

بحث افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی انگلیس، در اوج اغتشاشات سال گذشته به سوژه رسانه‌های این کشور تبدیل شد. اما روزنامه تایمز چاپ لندن ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ با انتشار گزارشی مدعی شد که دولت برنامه‌های خود را نامیدن سپاه به عنوان سازمان تروریستی متوقف کرده است.

این نشریه انگلیسی ادعا کرد: هرچند سوئلا برآورمن وزیر کشور و تام توگندهات معاون امنیتی وزارت کشور از این تصمیم حمایت می‌کنند اما وزارت امور خارجه انگلیس نگران تبعات اقدام علیه سپاه است. بر اساس این گزارش، دستگاه دیپلماسی انگلیس نگران بسته شدن کانال ارتباطی با ایران است و به همین خاطر از این طرح حمایت نمی‌کند.

جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس چندی پیش در پاسخ به درخواست غیرقانونی شماری از نمایندگان مجلس عوام این کشور درخصوص افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی، بطور غیر مستقیم اشاره کرد که دولت در این خصوص به اجماع نرسیده است.

وی گفت: ما (دولت) درباره قرار گرفتن نام‌های جدید به فهرست سازمان‌های تروریستی صحبت و گمانه‌زنی نمی‌کنیم. اما مایلم یادآوری کنم که سپاه به طور کامل تحریم شده است.

این دیپلمات انگلیسی عنوان کرد که وزارت امور خارجه با وزارت کشور که مسوول تصمیم‌گیری درباره قرار دادن نام‌های جدید در فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور است، همکاری دارد اما «هرگونه تصمیم در این رابطه ناگزیر نظر مشترک دولت خواهد بود.»

وی همچنین طی گفت‌وگو با شبکه فاکس، ایالات متحده آمریکا را تنها کشوری نامید که سپاه پاسداران را به فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی این کشور اضافه کرده و گفت که لندن براساس منافع ملی خود عمل می‌کند.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، «برای یک دولت، بسیار غیرعادی است که سازمان نظامی یک کشور دیگر را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند و انگلیس باید خطرات و مزایای چنین اقدامی را بسنجد».

این گزارش می‌افزاید: «تحلیلگران معتقدند که قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، تنش ها بین لندن و تهران را تشدید خواهد کرد و خطر اقدامات تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت. همچنین هر گونه امیدهای آینده در خصوص تلاش های دیپلماتیک برای نجات توافق سال ۲۰۱۵ را که ایران با قدرت های جهانی امضا کرد، پیچیده خواهد کرد.»

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در این باره گفته است که اظهارنظر مقام‌های اروپایی «در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسوولانه این کشور است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.»

کنعانی تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی است و امیدواریم دولت‌هایی که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمدجواد IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    2 0
    بریتانیای صغیر دیگه هیچ وقت به اون عظمت قبلیش بر نخواهد گشت و فقط زر میزنه و از اتحادیه اروپا هم که خارج شده و منفور در جهان. و روباه هیچوقت بر شیر پیروز نخواهد شد.🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷💪💪
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    بریتانیای صغیر هنوز تو کشور نفوذ داره کشته مرده داره غش میکنند نداشت شبکه تاسیس نمیکرد اتفاقا بعضی رده بالاها براش غش میکنند
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    0 0
    بریتانیای در حال تکه تکه شدن و رانده شده از اتحادیه اروپا حیووونی !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس