کد خبر 1493278
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی روزنامه شریف متن زیر را به همراه تصاویری از مزار احسان قدبیگی در اراک و تصاویری از مادر و پدرش با عنوان «اصلاً یادشان هست؟» منتشر کرد:

یک‌سال پیش که خبرش بهت و حیرت زیادی میان دوست و استاد و هم‌دوره‌ای‌هایش در شریف راه انداخت و خیلی‌ها دست به قلم شدند و بعضی‌ها مراسم گرفتند، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که این‌ها به حدی کوتاه مدت باشند که به یک‌سال نرسیده فراموش شوند و انگار نه انگار خبری بوده و اتفاقی افتاده و...

چهارم خرداد ۱۴۰۱، احسان قدبیگی ورودی ۹۱ مهندسی مکانیک و از ساکنین خوابگاه طرشت ۳، بر اثر انفجار منطقه صنعتی وزارت دفاع در پارچین به شهادت رسید و پس از تشییع، در زادگاهش اراک به خاک سپرده شد؛ همان روزهای اول بازار پیام تسلیت و مراسم یادبود و دیدار با خانواده و... داغ بود و حتی خیلی از طیف‌های مختلف دانشجویی پیشنهاد تغییر نام مرکز کارگاه‌ها یا سالن ورزشی خوابگاه یا حتی خوابگاه طرشت ۳ به نام احسان را دادند و قرار شد یکی از این‌ها انتخاب و به نام احسان قدبیگی نام‌گذاری شود.

امروز اگرچه اولین سالگرد این اتفاق بود اما نه تنها هیچ‌کدام از آن نام‌گذاری‌ها در این یک‌سال اتفاق نیُفتاد، بلکه حتی در حد یک پیام تسلیت و گرامی‌داشت و...، در کانال گروه‌های دانشجویی، تشکل‌ها، معاونت فرهنگی یا حتی کانال روابط عمومی قرار نگرفت و هرچقدر صبر کردیم تا ببینیم کسی کاری می‌کند یا نه، خبری نشد و تنها اتفاقی که این چند روز برای احسان رخ داد، تقدیر از پدرش در مراسم هیئت‌هفتگی سه‌شنبه و با حضور بچه‌های هیات الزهراء بود و بچه‌های خوابگاه هم این دو شب برای او مراسم گرفتند.

احسان قدبیگی طبق روایت خانواده‌اش در گفتگو با روزنامه، ۱۱ اسفند ۱۳۷۱ در یکی از محله‌های کم‌برخوردار اراک به دنیا آمد و در دوران نوجوانی علاوه بر درس، در کارگاه تراشکاری پدرش کار می‌کرد و بعد از طی تحصیل در دبیرستان علامه حلی اراک، در کنکور ۹۱ با رتبه ۱۰۱ مکانیک شریف قبول شد.

با فارغ التحصیلی از شریف و تا قبل از استخدام در وزارت دفاع، تقریباً یک سال در یکی از شرکت‌های تعمیر و نگهداری آسانسور در تهران کار کرد و چند وقتی هم در شرکتی در قم به کارهای آموزشی و طراحی مشغول شد.

احسان پس از دانشگاه راهی سربازی در نیروی دریایی ارتش شد و بعد از مدتی در واحد تحقیقاتی هوافضای وزارت دفاع مشغول به کار شد و اگرچه کارشناسی ارشد دانشگاه امام حسین(ع) قبول شد و پروژه پیشنهادی خوبی هم در آن دانشگاه داشت و توانست نظر برخی اساتیدش را جلب کند اما این روند ناتمام ماند و نهایتاً پس از تقریباً دو سال و نیم فعالیت، ۴ خرداد ۱۴۰۱ براثر انفجاری در منطقه تحقیقاتی و صنعتی وزارت دفاع در پارچین به شهادت رسید.

امروز که گذشت اما کاش نگذاریم برخی چهره‌های شریف که شاید چندان به فعالیت‌های دانشجویی و تشکلی خاصی شناخته نمی‌شدند و به اصطلاح معمولی بودند اما در اصل شخصیت بزرگی داشتند، به همین راحتی فراموش شوند و حداقل یک مراسم یا یک پیام یا حتی نام‌گذاری یکی از نقاط دانشگاه به نام‌شان را بهانه‌ای کنیم تا گاهی اوقات در هیاهوی زندگی به یادشان باشیم.

اصلاً یادشان هست؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    36 3
    راهش پر رهرو ان شاءالله . ایران و اسلام به شدت به اینچنین مردانی نیاز دارد ، پاک ، باسواد، روشنفکرواقعی ، متعهد و ...خداوند بر درجاتش بیافزاید و این عاقبت بخیری را به فرزندان من و خودم هم عنایت کند
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      18 1
      🤲الهی آمین🤲 #عاقبت_بخیری
    • AT ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      4 0
      همان موقع در تارنماهای اجتماعی خبرگزاریهای غربی مثل بی بی سی/دویچه وله و غیره،دیدم که عده ای از ایرانی نماها از این خبر خوشحال شده و از رژیم ددمنش اسرائیل حمایت کردن!>از چنین ایرانی نماهای خائن به کشور و فرهنگ ایرانی که اتفاقا بیشترشان سلطنت طلبان و هوادار خاخام رضا پالوونی هستن،متنفر هستم.
  • امير IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    32 0
    خدا رحمتش كند و به خانوادهاش صبر بده
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    28 1
    اللهم صل اعلی محمد وآل محمد و عجل فرجهم. خوشابحال آنها که گمنامی را برای وصال به خالق مهربان خویش انتخاب نمودند.
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    26 0
    یک نفر عاقبت بخیر رو میبینید...دست من هم بگیر پسر
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    27 0
    شادی روح نازنینش صلوات
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    24 0
    روحش شاد و خداوند به ایشان بهترین درجات را عنایت کند. واقعا شرمنده این بزرگوار و خانواده محترمشان هستم.😔
  • هادی IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    13 4
    دانشگاهی که توش زارچی و فردوسی پور تدریس کنن بهتر از این نمیشه
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      3 7
      احمق هستی بخدا، نفهم بفهم چی گفت
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      3 1
      لطفا اسامی نجاستهایی مثل فردوسی پور رو نیار که حالت تهوع میگیرم
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    17 0
    مجاهدانی که درزمین گمنام ودراسمانهاپراوازه اند شرمنده این شهید وهمه شهدای گلگون کفنمون هستیم
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    16 0
    خدا رحمتش کنه. زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    15 1
    ببخشید ما مردم خوبی نیستیم،یادش گرامی باد.
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      4 7
      ۱۴:۱۷ خودت مردم خوبی نیستی چون مردم ما یکی از بهترین مردم دنیا هستند
  • امیر IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    15 0
    روحش شاد و قرین رحمت الهی باد
  • محمد IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    8 0
    سلام بندگان خدا کجای کارهستید؟ ما بگوییم یک جهاد سازندگى، موسوم کنیم این جهاد را به «جهاد سازندگى» که همه قشرهاى ملت، زن و مرد، پیر و ... ما بگوییم یک جهاد سازندگى، موسوم کنیم این جهاد را به «جهاد سازندگى» که همه قشرهاى ملت، زن و مرد، پیر و جوان، ... به دست ما آمده است بسازند. جهاد سازندگی از جمله نهادهای انقلابی بود که در سخت ترین ... بسیاری از محرومیت ها و فقر شایع در روستاها با همت نیروهای جهادی مرتفع نمود و نیروهای جوان اعم از روستایی و شهری ومراکز فساد و فحشا و از پای منقل و پیاله به میدان های علم و جهاد برای اسلام کشاند.جهاد سازندگی یکی از نهادهای جوشیده از انقلاب اسلامی ایران بودکه از بدو تأسیس توانست بسیاری از جوانان انقلابی کشور را جذب فعالیت‌های خود کرد. و3700 شهید تقدیم انقلاب نمود. 540 هزار نیرو به جبهه اعزام نمودند. قرارگاه وتیپ وگردان داشتند. تمام روستاها حداقل چند اثر ازکارهای عمرانی وفرهنگی وصنعتی وکشاورزی داشتند. تحقیقات بزرگی داشتند که نگو ونپرس هیچ یادی از این ها نمی شود. بعد شما انتظار داری از شهید سال کذشته یاد کنند.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    9 0
    واقعا درست گفته و موجب شرمندگی تمام بعنوان یک هموطن ... عریض و طویل ژست میگیریم اما درون مایه فطیر است . امیدواریم بزودی زمان آن فراا رسد که همه چیز جای درستش باشد . بتجربه گرفتاری ما از انقلابی ها بعد از انقلاب (فرصت طلبان) و بچه هاشون هست که در فرصت غیبت بچه های انقلابی بواسطه جنگ در دستگاه ها خاصه اقتصادی نفوذ و رشد و تخم گذاری کردند . و هر چه گیر و فساد داریم اغلبشان بواسطه آنهاست که تحت تاثیر اقتصاد بدیگر مکان ها گسترش دادند . م نفاق
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    9 0
    دستتون درد نکنه که یاد اوری کردین ،مردانی که در اسمانها شناخته شده و در زمین ناشناسند یکیش این شهیده
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    2 0
    رضوان الهی روزی این شهیدان گمنام وطن .ان شالله خداوند به خانوادشان صبر عنایت کند
  • علیرضا IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    2 0
    روح پاک این شهید عرصه علمی گرامی باد،شهید هیچوقت نمی میره و فراموش نمیشه حتی اگر هیچ مراسم و بزرگداشتی هم برای گرامیداشت شهید برگزار نشود،شهید نزد خدا روزی می‌خورد.
  • سعید IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    3 0
    اونی که باید یادش باشه ، همیشه یادش هست ، مطمئن باش . مردم انقلابی و شهید پرور ایرانو می گم .
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    3 0
    روحش شاد و یادش گرامی باد تسلیت به خانواده محترمشان و جامعه علمی و صنعتی ایران عزیز
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    3 0
    اگر شهیدنشیم میمیریم. خدا روح این شهید رو شادکنه.راهش پر رهرو.انشالله
  • دهقان IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    5 0
    روحش شاد طلب رحمت از درگاه الهی و صبر برای خانواده عجب سعادتی کاش نصیب ما هم شود رفتن از فرش به عرش فقط خاص پذیرفته شدگان درگاه الهی می باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس