افشای نقشه شبه‌نظامیان ایرلند برای ترور الیزابت در سان‌فرانسیسکو

اسناد جدیدی که اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) منتشر کرده، از جزئیات نقشه ارتش جمهوری‌خواه ایرلند (آی‌آراِی) برای ترور الیزابت دوم در سال ۱۹۸۳ پرده برداشت.

به گزارش مشرق، براساس اسنادی که اف‌بی‌آی به‌تازگی از حالت طبقه‌بندی خارج کرده و در دسترس عموم گذاشته، در جریان سفر ۴۰ سال پیش ملکه الیزابت دوم و همسرش به کالیفرنیا، ماموران اطلاعاتی آمریکا تهدیدهای موثقی علیه پادشاه سابق انگلیس دریافت کرده بودند.

مطابق این اسناد، یکی از ماموران پلیس سان‌فرانسیسکو، «تماس مردی که مدعی بوده دخترش در یک رستوران در ایرلند شمالی با گلوله لاستیکی کشته شده» را گزارش کرده است. در توصیف این رستوران گفته شده که «حامیان ارتش جمهوری‌خواه ایرلند در آن رفت‌وآمد داشته‌اند.»

در بخشی از این اسناد قدیمی اضافه شده که فرد موردنظر، تهدید کرده یا با «پرتاب اشیائی به داخل کشتی سلطنتی "بریتانیا" از روی پل گِلدن‌گیت به الیزابت آسیب خواهد زد یا اینکه در بازدید وی از پارک ملی یوسیمیتی، اقدام به قتل او می‌کند.»

سرویس مخفی آمریکا قصد داشته در هنگام نزدیک شدن کشتی سلطنتی انگلیس، مسیرهای ورود و خروج پل گلدن‌گیت در سان‌فرانسیسکو را ببندد هرچند هیچ اشاره‌ای به تدابیر امنیتی احتمالی در بازدید الیزابت از پارک یوسیمیتی نشده است.

براساس یکی دیگر از این اسناد، فرد مظنون در سال ۱۹۷۶ به‌دلیل به پرواز درآوردن یک هواپیمای کوچک بر فراز نیویورک با بنری با مضمون «انگلیس، گورت را از ایرلند گم کن» و همزمان با سفر الیزابت به این ایالت، تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.

در سال ۱۹۸۹ نیز یکی از اسناد اف‌بی‌آی جزئیاتی از تهدیدهای «همیشگی» علیه تشکیلات پادشاهی انگلیس از جانب ارتش جمهوری‌خواه ایرلند را افشا کرد. لُرد مانت‌بَتِن، پسرعموی الیزابت، در سال ۱۹۷۹ در جریان بمب‌گذاری ارتش جمهوری‌خواه ایرلند در شهرستان اسلایگو ترور شد.

الیزابت دوم در سپتامبر ۲۰۲۲ در سن ۹۶ سالگی درگذشت و چارلز، فرزند بزرگش جانشین وی شد. الیزابت دوم بیش از ۷۰ سال و بیشتر از تمام پادشاهان تاریخ انگلیس در این کشور حکمرانی کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس