چرا جنگ تازه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به شکست می انجامد؟

اسرائیل در هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس رژیم جعلی خود(روز نکبت)، بار دیگر حمله‌ای وحشیانه و غیرقانونی و نامشروع را علیه نوار غزه به راه انداخته است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری «میدل ایست آی» در گزارشی با اشاره به جنگ‌افروزی اخیر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و به طور خاص ترور شماری از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی و البته غیرنظامیان فلسطینی که در میان آن‌ها زنان و کودکان نیز حضور دارند، به واکاوی راهبرد و محرک‌های اصلی این جنگ‌افروزی از سوی صهیونیست‌ها پرداخته و توضیح می‌دهد که چرا این جنگ به یک شکستِ تمام عیار برای رژیم صهیونیستی تبدیل خواهد شد.

پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارش خود می‌نویسد:

«در نخستین ساعات روز سه شنبه نهمِ ماه می، نیروهای رژیم اشغالگر قدس یک حمله نظامی وحشیانه را علیه نوار غزه به راه انداختند و موجب کشته شدن ۱۵ نفر از جمله ۳ تن از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین، ۴ کودک، و ۴ زن شدند.

نیروهای اسرائیلی گزارش دادند که ۴۰ جنگنده در جریان حمله آنها به به بخش‌های مختلف نوار غزه که دو ساعت نیز به طول انجامیده، شرکت داشته‌اند. رسانه‌های خبری اسرائیلی همچنین به این نکته نیز اشاره داشته‌اند که عملیات نظامی تل آویو می‌تواند تا چند روز ادامه داشته باشد. نتانیاهو به تازگی از راه اندازی یک کارزار گسترده علیه مقامت فلسطین سخن گفته و ادعا کرده که اسرائیل به دنبال وارد کردنِ ضربات سنگین به جریان مقاومت در نوار غزه است.

این نکته کاملا واضح و روشن است که حملات جاری اسرائیل به نوار غزه، برخلاف آنچه رسانه‌های صهیونیست و یا مقام‌های اسرائیلی عنوان کرده‌اند، صرفا معطوف به فرماندهان مقاومت فلسطین نبوده و شهادت غیرنظامیان فلسطینی را نیز به همراه داشته است. مسأله‌ای که حاکی از این گزاره است که حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه، حمله به کلیت ملت فلسطین و نَه صرفا بخشی از آن است.

اهداف اسرائیل چیست؟

در پی حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه، خشم گسترده‌ای در میان ساکنان نوار غزه و به طور کلی مردم فلسطین ایجاد شده است. دور تازه حملات اسرائیل به نوار غزه علی رغمِ توافق آتش‌بس اخیر میان اسرائیل و جریان مقاومت که با میانجی‌گری دولت مصر در ماه آگوست ایجاد شده بود صورت گرفته است. در این راستا، شاهد آن بودیم که به محض تنش‌زایی جدید صهیونیست‌ها علیه نوار غزه، درخواست‌های گسترده‌ای از سوی افکار عمومی فلسطین جهت انتقام‌گیری از صهیونیست‌ها مطرح شده است.

با این همه، حمله اخیر اسرائیل به نوار غزه نشان می‌دهد که اسرائیل به توافقات هیچ احترامی نمی‌گذارد و به راحتی حقوق بین‌الملل را نیز نقض می‌کند. این‌طور به نظر می‌رسد که رهبران اسرائیلی عملا دستورکارهای افراط گرایانه افراطیونِ حاضر در دولت کنونی رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کنند و سعی دارند تا با استفاده از زور، ملت فلسطین را وادار به تسلیم کنند.

نتانیاهو نیز با احیای سیاستِ ترورهای هدفمند رژیم اشغالگر قدس سعی دارد تا تصویر بازدارندگی اسرائیل علیه مقاومت فلسطین را که به دلیل فعالیت‌های چند وقت اخیر جریان مقاومت در نوار غزه و کرانه باختری و نمایش ضعف رژیم صهیونیستی مخدوش شده بود، بار دیگر احیا کند. نتانیاهو به دنبال آن است تا از دولت خود و ائتلافش با افراطیون صهیونیست هم حراست کند. مسأله‌ای که به ویژه پس از تهدیدات اخیر وزیر امنیت داخلی اسرائیل یعنی "ایتامار بن گویر" مبنی بر اینکه اگر به وی نفوذ و قدرت قابل توجهی در زمینه سیاست‌های امنیت ملی اسرائیل داده نشود، حضور در جلسات هفتگی کابینه اسرائیل را تحریم می‌کند، از اهمیت و ابعاد جدی‌تری نیز برخوردار می‌شود.

اگر ائتلافی که دولت نتانیاهو بر آن استوار است دچار لرزش شود، او در عملکرد دولت خود و در مواردی نظیر تصویب بودجه سالیانه شکست می خورد و در نتیجه بار دیگر اسرائیل باید انتخابات زودرس برگزار کند و دولت نتانیاهو نیز ساقط می‌شود. در این فضا، نتانیاهو تنها راه نجات خود و اینکه میزان محبوبیت عمومی‌اش در میان شهروندان صهیونیست به نفعِ رقبایش به شدت اُفت کرده را این دانسته که علیه نوار غزه و جریان مقاومت، جنگی تازه را به راه بیندازد.

البته که ناظران و تحلیلگران مسائل اسرائیل به خوبی می‌دانند که این رژیم، هر زمان با چالش‌های جدی داخلی رو به رو شده، از یک دستورکار تکراری که همان جنگ‌افروزی علیه ملت فلسطین است استفاده کرده و می‌کند.

از این رو، در شرایط فعلی نیز پس از ماه‌ها برگزاری اعتراضات گسترده علیه ائتلاف حاکم کنونی در اراضی اشغالی از سوی شهروندان صهیونیست به دلیل طرح جنجالی اصلاحات قضایی نتانیاهو، وی(نتانیاهو) به این باور رسیده که می‌تواند این بحران را که اکنون در هفته هجدهم خود است، با جنگ‌افروزی علیه فلسطینی‌ها پایان داده و یا حداقل جهت و مسیر آن را به آنچه تهدیدات خارجی علیه اسرائیل ادعا می‌شود، تغییر دهد.

مقاومت فلسطین تسلیم نمی‌شود

اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه اعلام کرده که گروه‌های فلسطینی متحد هستند و آماده نشان دادنِ واکنش‌های درخور به حملات اسرائیل هستند. این مسأله نشان می‌دهد که برخلاف آنچه مطلوب اسرائیل است، جریان مقاوت تضعیف نشده و تل آویو در این دستورکارِ خود شکست خورده است.

توجه داشته باشیم که اسرائیل با هدف قرار دادنِ صرفِ گروه جهاد اسلامی، به نوعی سعی داشته به دیگر گروه‌های فسلطینی این پیام را برساند که با آن‌ها درگیری و مشکلی ندارد. این در حالی است مقاومت فلسطین، اهداف پنهان اسرائیل از این مسأله را به خوبی درک کرده و چهره‌ای منسجم و متحد را از خود نشان داده است.

اسرائیل تهدید کرده که اگر حماس نیز وارد درگیری با این رژیم شود، تل آویو علیه رهبران آن هم به قول خود دست به انجام ترورهای هدفمند خواهد زد. رژیم صهیونیستی مضطرب و نگران است که مبادا فلسطینی‌ها متحد شوند و درست به همین دلیل نیز سیاست اصلی خود را بر ایجاد شکاف و انشقاق میان گروه‌های فلسطینی قرار داده است. این رژیم این دستورکار را از منظر جغرافیایی با جداسازی نوار غزه از کرانه باختری و البته چند تکه‌کردنِ کرانه باختری دنبال می‌کند. البته که دستورکار صالی همان‌طور که گفته شد، ایجاد تفرقه میان گروه ‌ای مقاومت فلسطینی است.

گروه‌های مقاومت فلسطین به خوبی درک می‌کنند که جنگ با اسرائیل، در واقع جنگ این رژیم علیه کلیتِ ملت فلسطین است و نباید در این رابطه دچار اشتباه محاسباتی شد و فریب نیرنگ‌های اسرائیل را خورد. از این رو، این‌طور به نظر می‌رسد که سیاست تفرقه‌اندازی رژیم اشغالگر قدس سرانجامی جز شکست و ناکامی نخواهد داشت.

این نکته را باید مورد توجه داشت که جنگ طلبی جدیدِ دولت راست افراطی رژیم اشغالگر قدس با تحریکات افرادی نظیر نتانیاهو، ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ، محدود به نوار غزه نیست بلکه کرانه باختری، بیت المقدس، فلسطین هایِ ۱۹۴۸، و زندانیان فلسطینی را نیز در بر می‌گیرد.

رژیم اسرائیل در این توهم سیر می‌کند که سیاست‌های آن، اراده و پایداری ملت فلسطین را سُست می‌کند و آن‌ها دیگر اراده‌ای برای مقاومت در برابر اشغالگری و جنایات اسرائیل ندارند. در این راستا، اگر تهدیدی از سوی اسرائیل علیه ملت فلسطین عرضه شود، فلسطینی‌ها باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنند و به طور خاص جبهه خود برای تقابل با اسرائیل را متحدتر و منسجم‌تر از همیشه کنند.

در این رابطه می‌توان اقداماتی را نظیر طرح مسائل قانونی علیه جنایتکاران جنگی اسرائیلی(مقام‌های ارشد اسرائیلی) در مجامع قضایی بین‌المللی، ترویج مقاومت مردمی، افشاگری از ماهیت فاشیستی و نژادپرستانه رژیم اشغالگر قدس، و افشای ارتباطات عمیق و گسترده میان ایدئولوژی صهیونیسم با فاشیسم و نژادپرستی را در دستورکار قرار داد.

علی‌رغم طرح نگرانی‌های مختلف در مورد امکان وقوع یک جنگ فراگیر میان اسرائیل و جریان مقاومت فلسطینی در نوار غزه، فلسطینی‌ها در اقصی‌نقاط اراضی اشغالی بر وحدت ملی که بر مقاومت و نبرد اشاره دارد، تأکید می‌کنند. آنها معتقدند که از تمامی ابزارهای ممکن باید استفاده کرد و از آزادی و عزت ملت فلسطین حمایت و حراست کرد.

با این همه، اسرائیل در هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس رژیم جعلی خود(روز نکبت)، بار دیگر حمله‌ای وحشیانه و غیرقانونی و نامشروع را علیه نوار غزه به راه انداخته است. موضوعی که بار دیگر ماهیت واقعی پروژه نامشروع اسرائیل که متکی بر تهاجم و نژادپرستی و خشونت و پاکسازی قومیتی است، افشا می‌کند.

منبع: الف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس