کد خبر 1494188
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
رأی ترکیه به ادامه وضع موجود

با همه کش و قوس‌ها و رقابت نزدیک دو نامزد انتخاباتی و عبور ترکیه ازبحران‌های اقتصادی و اجتماعی ماه‌های اخیر، اردوغان مجددا خود را رئیس جمهور ترکیه دید.

به گزارش مشرق، دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، دیروز و در سایه رقابت شدید میان دو نامزد تصدی این پست، یعنی رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو برگزار شد. رقابتی که نتایج آن از عصر روز گذشته به صورت تدریجی اعلام شد و در نهایت، نتایج بیرون آمده از پیروزی اردوغان حکایت داشتند.

این نخستین‌بار بود که مردم ترکیه در دور دوم رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور، پای صندوق‌های رأی رفتند. به اعلام منابع رسانه‌ای، از ساعت ۸:۰۰ صبح یک‌شنبه به وقت ترکیه، رأی‌گیری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور آغاز شد و برابر قانون انتخابات، روند أخذ آرای مردم بدون تمدید تا ساعت ۱۷:۰۰ ادامه داشت. در دور نخست انتخابات، اردوغان توانست ۴۹.۵۲ درصد آراء را به خود اختصاص دهد. در همین حال ۴۴.۸۸ درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات، به قلیچدار اوغلو، نامزد ائتلاف ملت رأی دادند. سنان اوغان، دیگر نامزد این انتخابات نیز ۵.۱۷ درصد آراء را کسب کرد. وی پس از خارج شدن از دور رقابت، اعلام کرد که در دور دوم انتخابات از اردوغان حمایت می‌کند. انتخابات ریاست‌جمهوری کنونی در ترکیه، تاریخی توصیف می‌شود، زیرا برنده آن، جمهوری ترکیه را به دومین سده سالگرد خود خواهد رساند، آن هم بعد از انتخاباتی که در دور نخست آن، حدود ۸۸ درصد از مردم ترکیه در داخل و خارج از کشور شرکت کردند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرده درصد مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، ۸۳ درصد واجدان شرایط بوده است. در دور اول انتخابات که با انتخابات پارلمانی هم‌زمان بود، بیش از ۸۸ درصد در انتخابات شرکت کردند. در مجموع ۶۰ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۷۴۵ هزار واجد شرایط به پای صندوق‌های رأی رفتند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که رجب طیب اردوغان به عنوان نامزد ائتلاف حاکم، پیروز انتخابات است. امری که هم نظرسنجی‌ها و هم شمارش آراء آن را نشان داد. پیش‌تر شورای‌عالی انتخاباتی ترکیه اعلام کرده بود در خارج از کشور یک میلیون و ۸۸۹ هزار و ۳۹۸ نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. انتخابات دور دوم در خارج از کشور چند روز پیش از روز انتخابات در داخل کشور، آغاز شده بود. در حال حاضر صندوق‌ها در دروازه‌های گمرکی و فرودگاه‌ها نیز فعال هستند.

پس از شمارش ۸۷.۵۵ درصد آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، اردوغان ۵۲.۹۳ درصد و قلیچدار اوغلو ۴۷.۰۷ درصد آراء را به دست آورده است. تا مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، دو هفته فاصله بود که در این ۱۴ روز اتفاقات مهمی در عرصه سیاسی رخ داد. از جمله این رویدادها می‌توان به حمایت سینان اوغان از اردوغان اشاره کرد. اگر چه همه پنج درصد آرای کسب‌ شده از سوی اوغان را نمی‌توان در سبد این نامزد به‌شمار آورد؛ اما می‌توان گفت که بر اساس نظرسنجی‌ها حدود دو درصد آرای کسب‌ شده متعلق به خود وی بوده است و می‌توان آن را در سبد اردوغان دانست.

از سوی دیگر امید اوزداغ، رهبر حزب ظفر و متحد اوغان در ائتلاف آتا برخلاف وی به‌ سمت قلیچدار اوغلو رفت و از او حمایت کرد که البته این گرایش نتوانست رأی چندانی برای قلیچدار اوغلو به ‌همراه داشته باشد. با توجه به وضعیت اقتصادی و بحران‌های اجتماعی ـ اقتصادی نظیر زلزله در استان‌های جنوبی که خسارات سنگین جانی و مالی برای ترکیه به ‌همراه داشت، جریان مخالفان تصور می‌کرد می‌تواند در دور اول انتخابات پیروز میدان باشد؛ اما رفتن به دور دوم با پنج درصد اختلاف منفی نسبت به اردوغان، موجی از ناامیدی و سرخوردگی را بین طرفداران و تزلزل بین اعضای ائتلاف به ‌وجود آورد.

در همین راستا هفته گذشته ۱۱ عضو شورای حزب آینده به ‌رهبری احمد داوود اوغلو از این حزب استعفا داده تحت عنوان «دموکرات‌های مسلمان»، حمایت خود را از اردوغان اعلام کردند. همچنین اخبار منتشر نشده از تنش بین رهبران احزاب به گوش رسید که یکی از آنها درگیری لفظی مرال آکشنر، رهبر حزب خوب با قلیچدار اوغلو در شب اعلام نتایج بود.

آکشنر بارها با اشاره به نبود کاریزمای لازم در قلیچدار اوغلو نسبت به توانایی او برای پیروزی مقابل اردوغان، ابراز تردید کرده و خواستار کاندیداتوری اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول یا منصور یاواش، شهردار آنکارا بود؛ اما توفیقی در این خواسته کسب نکرد. یکی از انتقادات جدی به قلیچدار اوغلو در طول رقابت‌ها، امتیازات بدون نسبت به اعضای ائتلاف بود به‌ طوری که احزابی که شاید شانس چندانی برای حضور در پارلمان یا حتی کسب چند کرسی نداشتند، با حضور در لیست ائتلاف، بین ۳ تا ۹ کرسی کسب کردند. وعده معاونت ریاست‌جمهوری به هر پنج رهبر حزب هم یکی دیگر از این اشتباهات بود که منجر به دلسرد شدن طرفداران از وی شد. مجموعه اشتباهات پیدا و پنهان باعث شده است جریان مخالفان که زمانی خود را نزدیک‌تر از همیشه به صندلی ریاست‌جمهوری می‌دید، حداقل در دور اول امید خود را بر باد رفته ببیند. قلیچدار اوغلو که وعده داده بود با پیروزی بر اردوغان، درهای جهنم را به ‌روی مردم خواهد بست.

گویی خود را در چندقدمی جهنم شکست و تبعات بعد از شکست می‌ دید.

با همه این کش و قوس ها و رقابت نزدیک بالاخره و عبور ترکیه ازبحران‌های اقتصادی و اجتماعی ماه‌های اخیر، اردوغان مجددا خود را رئیس جمهور ترکیه دید.

منبع: روزنامه صبح نو

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 4
    لیاقت مردم ترکیه اس
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      4 0
      لیاقت شما هم همیناست
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      4 0
      لیاقت مردم ایران تورم ۸۰ درصدی و افول روزافزون جمعیت و اقتصاد هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس