کد خبر 1494407
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
اردوغان: انتخابات ترکیه به دلیل زلزله به تعویق نخواهد افتاد

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که کابینه جدید دولت روز جمعه این هفته و همزمان با آغاز به کار منتخبان پارلمان و مراسم تحلیف نمایندگان بیست و هشتمین دوره مجلس ملی این کشور معرفی خواهد شد.

به گزارش مشرق، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه روز گذشته با حضور رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت با مشارکت ۸۷.۸۲ درصدی مردم ترکیه برگزار شد.

بر اساس نتایج غیررسمی و غیرقطعی اعلام شده، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۷۲۵ هزار رای معادل ۵۲.۱۶ درصد آرا به عنوان رئیس جمهور جدید ترکیه انتخاب شد و قلیچداراوغلو رقیب وی با کسب ۲۵ میلیون و ۴۳۳ هزار رای معادل ۴۷.۸۴ درصد آرا شکست خورد.

تارنمای خبری استار ترکیه امروز به نقل از ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که اعضای کابینه جدید اردوغان پس از تایید نهایی نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای عالی انتخابات ترکیه معرفی خواهند شد.

دولت ترکیه علاوه بر رئیس جمهور به عنوان رئیس دولت، ۱۶ وزیر و یک معاون اول دارد و رئیس جمهور در انتخاب اعضای کابینه خود اختیار تام دارد و نیازی به تایید صلاحیت و یا رای اعتماد نمایندگان مجلس ندارد.

هنوز در خصوص ترکیب اعضای کابینه اردوغان خبری منتشر نشده ولی برخی منابع خبری غیررسمی چند روز پیش اعلام کرده بودند که در کابینه جدید وی، احتمال حضور مولود چاووش اوغلو و یا ابراهیم کالین به عنوان وزیر امور خارجه، سلیمان سویلو به عنوان وزیر کشور و خلوصی آکار به عنوان وزیر دفاع وجود دارد.

این گمانه زنی در حالی مطرح شده که ۱۶ نفر از اعضای کابینه کنونی اردوغان از جمله چاووش اوغلو، سویلو و آکار در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) به عنوان نامزد انتخابات مجلس معرفی شده و به عنوان منتخب مردم به پارلمان این کشور راه یافتند.

با توجه به کسب اکثریت مجلس توسط ائتلاف جمهور (حامیان اردوغان) و تصاحب ۳۲۳ کرسی از ۶۰۰ کرسی مجلس این کشور، احتمال دارد که اردوغان چند نفر از اعضای کابینه جدید خود را بار دیگر از میان همین ۱۶ عضو کابینه قبلی و نماینده منتخب جدید انتخاب کند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه امروز در مصاحبه با شبکه آ.خبر گفت: دیروز ترکیه برای نخستین بار شاهد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بود و اردوغان با فاصله بیش از ۲ میلیون رای از رقیب خود، پیروز شده و به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور ترکیه برگزیده شد.

ابراهیم کالین بیان کرد: درصد آرای این دوره اردوغان نزدیک به آرای دوره قبل انتخابات در پنج سال پیش بود و در تاریخ سیاسی ترکیه رکورد مشارکت بالای ۸۷ درصد در دور دوره پشت سر هم به ثبت رسید.

وی بیان کرد: در این انتخابات رهبران سیاسی ائتلاف ملت شکست خوردند و امروز مخالفان باید از شکست کمال قلیچداراوغلو درس عبرت بگیرند چرا که آنها هم مجلس و هم ریاست جمهوری را از دست دادند.

کالین افزود: در دوره جدید دولت اردوغان، روند رشد ترکیه مستقل با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

انتخابات حساس دیروز، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

دوره کاری نمایندگان مجلس ترکیه نیز پنج ساله است و ۶۰۰ عضو منتخب پارلمان این کشور، بر خلاف قواعد نظام پارلمانی، تنها حق حضور در پارلمان را دارند و در صورت انتخاب به عنوان عضو کابینه دولت، کرسی خود در مجلس را از دست می دهند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس