ماجرای فیلم‌های منتشر شده از درگیری در مرز ایران و افغانستان چه بود؟

۲ روز پیش (۶ خرداد) در مرز ایران و افغانستان درگیری چند ساعته‌ای بین مرزبانان ایران و نیروهای نظامی طالبان رخ داد که در این زمینه فیلم‌هایی کذب در فضای مجازی بازنشر شد. 

به گزارش مشرق، در جریان آن درگیری، نیروهای طالبان از سمت کشور افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری مبادرت به تیراندازی به پاسگاه «ساسولی» واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش مرزبانان فراجا مواجه شد.

از همان ساعات اولیه وقوع درگیری تصاویر و فیلم‌های مختلفی با این ادعا که مربوط به صحنه‌های درگیری همان روز است در فضای مجازی به شکل گسترده‌ای منتشر شد و کار به جایی رسید که حتی برخی مدعی شدند که ایران با موشک به شهر زرنج و فرودگاه آن حمله کرده است؛ ادعایی که به سرعت تکذیب و مشخص شد درگیری محدود به همان نقطه و با سلاح‌های سبک بوده است.

در ادامه با توجه به اینکه در جریان این درگیری یکی از نیروهای مرزبانی ایران به شهادت رسید، موج جدیدی از فیلم‌های قدیمی روانه فضای مجازی شد و در آخرین مورد از فیلم‌های منتشرشده، کلیپی است که از ساعاتی پیش با عنوان لحظه شلیک تیر خلاص نیروهای طالبان به مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در حال انتشار است که این فیلم نه‌تنها مربوط به درگیری روز ۶ خرداد نیست که با توجه به جغرافیای کوهستانی این فیلم، مشخص است که در چنین منطقه‌ای در هیچ نقطه از سیستان وجود ندارد.

اما اصل ماجرا؛ فیلم منتشر شده مربوط به دهه ۹۰ و منطقه بلوچستان بوده و همانند عمده فیلم‌های منتشر شده در دو روز اخیر ارتباطی با درگیری مرزی اخیر ندارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 6
    نمی‌گذاریم با فیلم های جعلی و کاذب ایران را به باتلاق جنگ با طالبان بفرستید. ان شالله
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      1 0
      تو رو که با این حجم و از عقل و شعور حتما باید بفرستیم مرز بری تو بغل طالبان شهید شی
    • منتقد گمنام IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
      2 0
      آمریکا با اینکه دلخوشی از ایران به خاطر گروگانگیری نداشت موضوع تجمع نیروهای عراق را به اطلاع ایران رساند. بنی صدر دائم انکار میکرد که عراق جرات حمله ندارد. بعد که جنگ اوج گرفت ساز " ما به طریق اشکانیان میجنگیم ، زمین میدهیم زمان میگیریم " کوک کرد. گویا تاریخ تکرار میشود ! ماهواره ها ، پهپادها، مردم محلی هر لحظه کاروان بزرگ زرهی راهی اسلام قلعه را گزارش میکنند آنوقت سردار کوثری ، فوتبالیست سابق ! میگوید این چند نفر که کشته شدند مهم نیست دعوای خانوادگی بود ! زرادخانه ای که از آمریکایی ها بجا مانده چند برابر قوای ایران در مرز است. سیل تسلیحات چنان میشود که ایران هر چقدر آنها را نابود کند مثل قارچ سر بر خواهند آورد. وقوع جنگ اختلافات درون گروهی طالبان را به اتحاد تبدیل کرده و با ورود نیروهای سلفی از کشورهای دیگر کشته هایشان هم ترمیم میشود. میلیونها فغانی که در سراسر ایران پخش شده اند میتوانند دقیق ترین اخبار پشت جبهه را با یک تلفن گزارش کنند. گلبدین حکمتیار فقط با موشک کابل را به ویرانه تبدیل کرد. نیروهای احمد مسعود و دوستم ناتوان از مهارش بودند. زمان اشرف غنی به همه مدارس ، بیمارستانها ، مساجد و حسینیه ها حمله کرده هزاران نفر را کشتند. شهرهای افغانستان ویران است . شلیک موشک به آنها فرقی به حالشان ندارد ولی اگر افغانها موشک بزنند علاوه بر ویرانی شهرها میلیونها آواره راهی شهرهای دیگر میشوند. اشتباه محاسبه مسئولان مقایسه واکنش مردم در برابر عراق و طالبان است. ارتش عراق تعلیم دیده ، تابع فرمان مرکز ، ضوابطی را رعایت میکرد. طالبان جنگ پارتیزانی داشته تابع مرکزیت و مقررات نیستند. سال 59 فساد آنطور که الان هست نبود. الان مردم چنان ناراضی هستند که درگیری را مفری برای آزادی خود میدانند. فساد مسئولان و فرزندانشان چنان علنیست که نمیشود همه را محصول جنگ رسانه ای وانمود کرد. اگر فردا دیدید ملا یعقوب با پرچم سفیدش در تهران مشغول ذبح سربازان و سنگسار زنان هستند تعجب نکنید. بازداشتگاه وزرا مقر یکی از نوچه هایش میشود ! کسی که باد بکارد طوفان درو خواهد کرد.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    2 0
    دولت باید از مردم عذرخواهی کنه بخاطر اینکه با حرفهای نسنجیده تنش با طالبان رو بالا برد و باعث شهادت سربازمون شد
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    2 0
    آمریکا برای نجات سربازانش میلیاردها دلار خرج می کند تا به خانه برگردند اینجا یک سرباز کشته شد مسئولین رده اول کشور یه تسلیت نگفتن
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    4 0
    الان وقت مالیدن حقیقته
  • سلام CH ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    اخی, طالبان عزیز مرزبان ما را با سلام صلوات کشتن. آقای مشرق منتشر میکنی?
  • ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    1 2
    منافقین جنگ طلب همانگونه که از اغتشاش و ناآرامی در ایران سود میبرند از جنگ بین ایران و افغانستان هم منتفعند
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    6 0
    ماست مالیزاسیون شروع شد؟
  • محسن IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    به همین راحتی...اومدن الکی تیراندازی کردن...یه جوون ایرانی رو شهید کردن و بعدش چیزه خاصی نبود...ما به طالبان گفتیم خیلی بچه های بدی هستین...بد.بد.بد....همیییییین
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    6 0
    برید در مرز آزربایجان رزمایش برگزار کنید و اقتدار خود را نشان دهید.خخخ
  • ناصر IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 0
    چیز خاصی نبود یه درگیری درون‌خانوادگی بود تموم شد.کشش ندید😀👋
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    4 0
    سایتهای اینستاگرام افغانی میگفتند سرباز ایرانی رو روی کامیون بردند افغانستان و طالبان شکنجش کردند خجالت بکشید ازینهمه انکار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس