رأی الیوم؛ بازگشایی کانال مذاکره واشنگتن و دمشق با میانجیگری مسقط

منابع آگاه از بازشدن یک کانال مذاکراتی میان دمشق و واشنگتن با میانجیگری مسقط و بررسی پرونده‌های مورد اهتمام طرفین خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، منابع آگاه از باز شدن یک کانال ارتباطی میان دولت‌های آمریکا و سوریه برای مذاکره خبر دادند و گزارش‌هایی از نشست‌های متعدد میان مقامات آمریکایی با همتایان سوری در اردن و مسقط منتشر شده است.

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: موضوع ناپدید شدن خبرنگار آمریکایی در سوریه از سال ۲۰۱۲، در دستور کار مذاکرات قرار گرفت و با وجود اهمیت این پرونده برای دولت آمریکا، چتری است که دولت در مقابل کنگره به آن پناه می برد تا مذاکرات گسترده سیاسی درباره پرونده‌های مختلف از جمله پرونده‌های کلیدی و حیاتی را انجام دهد.

بر اساس این گزارش، برای طرف سوری نیز دو پرونده مهم بر روی میز مذاکره با آمریکایی‌ها وجود دارد. نخست: عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شرق سوریه و از مرزهای سوریه و عراق، آزادسازی چاه‌های نفت و گاز و اراضی کشاورزی که به منزله سبد غذایی برای کشور است. دوم، مسئله تحریم‌های تحمیلی شدید علیه اقتصاد سوریه در چارچوب قانون موسوم به «سزار».

در ادامه این گزارش آمده است: «اما برای طرف آمریکایی، پرونده "آستین تایس" خبرنگار و پنج آمریکایی دیگر وجود دارد که سرنوشتشان در سوریه مشخص نیست. البته برای آمریکا، تنها این موضوع مطرح نیست و دولت آمریکا می‌خواهد در پرونده‌های مختلف از جمله حضور نظامی ایران در سوریه، حمایت سوریه از حزب‌الله و جنبش‌های مقاومت فلسطین، موضع سوریه در خصوص مذاکره با اسرائیل بر سر جولان اشغالی سوریه و موضوع راه حل سیاسی نهایی جنگ در سوریه و موضوع گفت‌وگو با مخالفان، گفت‌وگو کند.

بر اساس این گزارش، در خصوص همه این مسائل، دمشق و بشار اسد تا زمانی که گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا و کشورهای‌عربی و منطقه بر در دروازه‌های دمشق بودند، امتیازی ندادند. حال چگونه با تغییر شرایط سیاسی و نظامی، دمشق می‌تواند انعطاف به خرج دهد؟ این همان چیزی است که سقف انتظارات برای دستیابی به نتایج عملی را پایین می آورد.

روزنامه «وال استریت ژورنال» پیشتر، گزارش داده بود که ایالات متحده مذاکرات با دولت دمشق درخصوص سرنوشت این روزنامه‌نگار آمریکایی را که در سال ۲۰۱۲ در هنگام پوشش خبری وقایع جنگ سوریه ناپدید شد، احیا کرده است.

وال استریت ژورنال در گزارش خود به نقل از برخی مسؤولان آگاه از پرونده تایس نوشت که پس از درخواست اواخر سال گذشته آمریکا از عمان برای تسریع در میانجیگری‌ها با دمشق درباره پرونده این خبرنگار و چند شهروند آمریکایی ربوده شده دیگر در سوریه، مذاکره‌کنندگان آمریکایی مجموعه نشست‌هایی را با برخی مسؤولان امنیتی و سیاسی دولت دمشق برگزار کردند. هرچند که دمشق بارها اعلام کرده که اوستن نزد دولت سوریه نیست و هیأت مذاکره کننده سوریه در مسقط نیز بر این امر تاکید کرد.

تایس، خبرنگار آزاد و تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا بود که به طور غیرقانونی وارد سوریه شده بود و در سال ۲۰۱۲ هنگام گزارش‌دهی در سوریه ناپدید شد. واشنگتن می‌گوید که در حومه دمشق ربوده شده است.

به نوشته رأی الیوم، عمان نقشی محوری در احیای کانال ارتباطی میان دمشق و واشنگتن در سایه پرهیز همه طرف‌های مسئول از افشای سطح مذاکرات یا پرونده های مورد بحث ایفا می‌کند. صرف‌نظر از نتایج این مذاکرات، تنها باز شدن این کانال ارتباطی میان دمشق و واشنگتن، به کشورهای عربی انگیزه لازم برای ازسرگیری روابط با سوریه بدون محدودیت‌ها و سختگیری‌های آمریکا را می‌دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ارش IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    سوریه دشمن امریکا هست مانند لینان هرگز رابطه برقرار نمیکنه الان 150 کشور با امریکا رابطه ندارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس