کد خبر 1494813
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
دادگاه

یک مرد که در جریان درگیری دسته جمعی با شلیک گلوله باعث قتل مردی شده بود پرونده‌ای پیچیده را پیش روی دیوان‌عالی کشور قرار داد.

به گزارش مشرق، در ایستگاه آخر این پرونده ۶۷ قاضی عالی‌رتبه دور هم جمع شدند تا گناهکار بودن یا بی‌گناهی این قاتل را بررسی کنند.

قضات در دادگاه بدوی عامل شلیک مرگبار را قاتل شناخته و به قصاص نفس محکوم کرده بودند اما قضات دیوان‌عالی کشور او را در قتل تبرئه کرده بودند و از آنجایی که اصرار بر قاتل بودن این مرد و یا بی‌گناهی‌اش در این دو دادگاه مطرح شده بود هیأت عمومی با ۶۷ قاضی تشکیل شد تا رأی نهایی صادر شود.

قضات دیوان عنوان داشته بودند چون قاتل به پای مقتول شلیک کرده است و شلیک نبایستی کشنده محسوب شود او را از اتهام قتل عمد تبرئه کرده بودند اما قضات دادگاه بدوی اصرار داشتند اقدام کشنده بوده و متهم اتهامش قتل عمدی است.

در هیأت عمومی دیوان قضات عدم‌آگاهی متهم به کشنده بودن شلیک به پای مقتول را قبول نکردند و محل اصابت گلوله را ملاک تصمیم‌گیری قرار ندادند و حکم دادگاه بدوی را مورد تأیید قرار دادند.

در جلسه چه گذشت؟!

یک پرونده اصراری کیفری با موضوع آگاهی متهم درخصوص حساسیت موضع اصابت گلوله و نتایج مترتب بر فعل مجرمانه در هیأت عمومی دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

جلسه هیأت عمومی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «سید احمد مرتضوی مقدم» و قضات دیوان عالی کشور برگزار شد.

در ادامه جلسه گزارش پرونده اصراری کیفری قرائت شد و قضات پیرامون آن با بیان استدلالات حقوقی به بحث و بررسی پرداختند.

خلاصه جریان پرونده به این شرح است که افرادی به قصد درگیری و مشاجره به محلی می‌روند و در نتیجه درگیری صورت گرفته، فردی از طریق شلیک گلوله به پایش به قتل می‌رسد و متهم نیز از محل متواری می‌شود.

در مورد این پرونده شعبه ۴ دادگاه کیفری یک استان مرکزی مستقر در محلات در خصوص کم و کیف علم و آگاهی متهم فرجام‌خواه اعم از حساسیت موضع اصابت گلوله و نتایج مترتب بر فعل مجرمانه، به اتهام قتل عمد برای متهم قصاص تعیین کرده است در حالی که شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور با این استدلال که شلیک به پایین تنه مقتول بوده و وی آگاهی از عمل کشنده خود نداشته به استناد بند ب ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی، دادنامه صادره را نپذیرفته است.

قضات هیأت عمومی در نهایت با توجه به محتوای پرونده، نظریه پزشکی قانونی، اظهارات شهود و اقرار و دفاعیات متهم، متجری بودن و بی‌پروایی متهم با تشریح کیفیت عزیمت از قم به محل و ارتکاب قتل، استناد به عدم‌آگاهی متهم به عمل کشنده خود را قابل قبول ندانستند و اعلام کردند موضع اصابت گلوله ملاک نیست و رأی دادگاه‌ها صائب و منطبق با موازین قانونی است.

از مجموع ۶۷ نفر از قضات حاضر در جلسه هیأت عمومی ۴۱ نفر، نظر دادگاه‌ها را صائب دانستند.

منبع: روزنامه ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    11 3
    صائب یعنی چی؟ آخرش چی شد؟ طرف رو کشته دیگه داستانها برا چیه؟ طرف آقازاده بوده لابد؟ سوالات بسیاری باقی ماند مشرق!
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      8 1
      داداش حالا اینکه تو چیزی نفهمیدی دلیل نمیشه اظهار نظر کنی . دیوان عالی نظر دادگاه رو تایید کرده و حکم قصاص نفس تایید شده 41 نفر از 67 نفر قضات نظر دادگاه رو صائب دونستن یعنی حکم دادگاه رو تایید کردن
    • SE ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      8 1
      حالا هم قاتل مثل شهردار نجفی اعدام نمیشه پول خون را میدهند و قاتل راست راست واسه خودش میگرده و به ریش جامعه میخنده
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      1 0
      صائب یعنی درست بودن حکم ،داداش شما احتمالا علم غیب داری که تنها با یکبار خواندن یک خبر از فرسنگ‌ها فاصله میدونی که طرف آقازاده بوده ،در مقابل این حجم از غیب دانی و ندیده حکم آقازاده بودن طرف رو صادر کردن، چه میتوان گفت؟
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    10 8
    لازم نبود 67 قاضی عالی رتبه وقت و مغز گرانبهاشون صرف این کار بکنند از یک بچه ابتدایی سوال می کردند بهشون می گفت که عامل قتل باید اعدام شود .
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    7 4
    لازم نبود 67 قاضی عالی رتبه وقت و مغز گرانبهاشون صرف این کار بکنند از یک بچه ابتدایی سوال می کردند بهشون می گفت که عامل قتل باید اعدام شود .
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    6 5
    لازم نبود 67 قاضی عالی رتبه وقت و مغز گرانبهاشون صرف این کار بکنند از یک بچه ابتدایی سوال می کردند بهشون می گفت که عامل قتل باید اعدام شود .
    • میثم IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      0 0
      گوله نمک
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    4 3
    وقتی این اختلاف هست نباید به راحتی جان یک نفر را گرفت
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    15 2
    اسلحه گرم داشتن و شلیک به یک انسان ، محاربه است.
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      2 0
      هرچند اطلاعات دقیقی درخصوص پرونده اعلام نشده و چون شرایط ضارب و مصدوم و مقتول مشخص نشده بنظرم چون اسلحه گرم نوعا کشنده است چنانچه عمد و قصد ضارب محرز شود حداقل قتل شبه عمد و مستوجب مجازات تعزیری و محکومیت ضارب به پرداخت دیه مقتول ضروری است درهر. صور. چه قتل غیر عمد . یا خطایی باشد پرداخت دیه مقتول به اولیای دم لازم است.
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      0 0
      شاید اسلحه مجوز داشته
  • بشار عبدالواحد از آمریکا US ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    4 8
    زنده باد آلبانی و ایران و روسیه و عربستان و یو اس ای
  • سیدمسعود قائم مقامی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 0
    تو ایران که سریع آرای این چنینی می دهند، باید نتیجه گرفت این پرونده مرتبط با افرادی است که به سیستم حکومتی وصل هستند. والا قوه قضاییه برای کارکنان خودش هم چنین جلسه ی عظیمی برقرار نمی کند. اصلا وکیلم هم تعیین نمی کند و در 5 دقیقه معمولا رأی میدن.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 1
    قانونا اعدامه اما بهتر بود ملاطفت بیشتری به فراخور وضع متهم و این دادگاههای متوالی میشد دیگه لازم نبود علمای حقوق اجماع کنند
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    0 0
    یه پرونده کارگرساختمانی صبح زود به برق می زنه وفوت می کنه فقط خودشو وخدایش می فهمن مقصر کیه یک ملیارد قاضی وکارشناس بیان نمی فهمن خودش مقصر بوده
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    3 0
    باید فکری به حال کارشناسان شود که اینقدر منابع کشور را بیخود تلف میکنند.
  • محمدصالخ مهرابي IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 0
    سلام ايشان قصد دعوي نداشته ازشهرخودش به كدام منظورحركت كرده ؟ اسلحه راباكدام مجوز وكدام دليل حمل كرده؟ ايشان حق تيرازكدام مقام دريافت كرده؟اينقدر در دعوا برخشم خود ومهارت تيراندازيش تسلط داشته كه به جاي حساس شليك نكند؟ به نترسي ودل جرات مقتول واطرافيان اشنا بوده كه ازشدت ترس غالب تهي نكنند؟ و
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    0 0
    شلیک به قسمت هایی از پا بخصوص کشاله ران کشنده هست
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    از کامنتا فهمیدم چقدر قاضی و صاحب نظر تو جامعه داریم که تو موضوعی که تخصص ندارن نظر میدن بفرمایید رای بدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس