‌

یک نشریه آمریکایی با اشاره به توسعه روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین به ویژه کوبا، ونزوئلا و برزیل نوشت: زنگ خطر در مورد برخورداری تهران از فضای دوستانه در این کشورها به صدا درآمده است.

به گزارش مشرق، به نقل از المیادین، وبگاه آمریکایی « responsible statecraft» اعلام کرد که «ایوان دوکه» رئیس‌جمهور سابق کلمبیا در جریان سفرش به اراضی اشغالی در پایان ماه مه، زنگ خطر را درباره برخورداری ایران از محیط دوستانه فزاینده در آمریکای لاتین به صدا درآورد.

این وبگاه در ادامه گزارش خود افزود: نگرانی‌های دوک، که متحد قوی ایالات متحده بود، به طور گسترده با جناح‌های تندرو هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در ایالات متحده مشترک است. دوک و حامیان آمریکایی‌اش عمق فرضی جدید ایران در نیمکره غربی را با گسترش دولت‌های چپ‌گرا در آمریکای لاتین در چند سال گذشته مرتبط می‌دانند. با این حال، روابط ایران در آمریکای لاتین تا حد زیادی محدود به ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه است.

به نوشته این وبگاه آمریکایی، این اتفاق تازه‌ای نیست و روابط ایران با ونزوئلا در سال ۲۰۰۰ و در زمان ریاست جمهوری هوگو چاوز شتاب بیشتری گرفت و روابط ایران و بولیوی شاهد پیشرفت‌هایی بوده است. همچنین در دوره نخست ریاست جمهوری «لوئیز ایناسیو داسیلوا»، روابط ایران با برزیل نیز رو به افزایش بود. این امر به طور ناخواسته توسط سیاست‌های ایالات متحده تسهیل شده است.

این سایت آمریکایی به عنوان مثال ونزوئلا را مطرح کرد و افزود: آمریکا به دلیل تحقیر عمدی دیپلماتیک، ونزوئلا را به همراه کوبا و نیکاراگوئه از اجلاس سران دو قاره آمریکای شمالی و جنوبی در اواخر ماه مه ۲۰۲۲ مستثنی کرد. در پی این اقدام واشنگتن، نه تنها این کشورها احساس اهانت کردند بلکه سایر کشورها مانند مکزیک نیز خاطره دردناک مداخله سنگین تاریخی واشنگتن در امور آمریکای لاتین را احساس کردند. کوبا، ونزوئلا و بولیوی هم حذف برخی کشورها از اجلاس سران دو قاره را محکوم کردند و رئیس جمهور کوبا اعلام کرد که به هیچ وجه در این اجلاس شرکت نمی‌کند.

در گزارش مذکور تأکید شد: سیاست‌های آمریکا در قبال کوبا نمونه دیگری از دشمنی دائمی و بیهوده با کشورهای آمریکای لاتین است و در مورد نیکاراگوئه نیز واشنگتن همچنان به سیاست‌های تحریمی یکجانبه خود ادامه می‌دهد. این سیاست‌های آمریکا باعث ایجاد فضای باز بیشتر برای ایران شده است. این در حالی است که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از گفتگوهای نیکاراگوئه و ایران درباره تعمیق همکاری امنیتی و نظامی بر اساس تلاش مشترک برای مقابله با نفوذ آمریکا خبر داده‌اند.

گفتنی است که «میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا، روز پنجم فوریه گذشته از حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در هاوانا استقبال کرد. کانل در این دیدار گفت: دو کشور روابط دوستانه و بر اساس احترام متقابل دارند و این زمان عالی برای گسترش روابط دوجانبه است. وی بر اراده سیاسی برای تقویت روابط دوجانبه تاکید کرد. امیر عبداللهیان نیز روابط دو کشور را «محکم و تاریخی» توصیف کرد.

در روز چهارم فوریه گذشته نیز «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا با وزیر امور خارجه ایران در کاراکاس دیدار و بر لزوم پیگیری سریع‌تر برنامه‌های همکاری دوجانبه بین ونزوئلا و ایران تاکید کرد. این در حالی است که مادورو چند ماه پیش به تهران سفر کرده بود و در جریان این سفر، سند همکاری راهبردی جامع بین ایران و ونزوئلا برای مدت ۲۰ سال امضا شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    تصویر خوبی نشان دادید. امریکا اقتصاد این دو کشور ایران و ونزویلا را نابود کرده بعد ادعای شکست امریکا را دارید؟؟؟؟. ضرباتی که به این دو کشور وارده کرده از یک جنگ ویرانگر بیشتر خسارت زده
  • سیف IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 0
    در واقع این قدرت دیپلماسی ایرانه که موجب شکست آمریکا، نه‌تنهاد در منطقه، بلکه در آمریکای لاتین شده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس