تاسیسات نفتی

العربی الجدید در گزارشی به احتمال سرمایه گذاری و همکاری ایران و عربستان در میدان های نفتی مشترک اشاره کرد.

به گزارش مشرق،‌ پایگاه خبری العربی الجدید، نزدیک به قطر در یادداشتی به قلم کریم رمضان با عنوان «سرمایه گذاری نفتی قریب الوقوع بین عربستان سعودی و ایران از طریق میادین مشترک» نوشت که به دنبال توافق از سرگیری روابط دیپلماتیک بین عربستان و جمهوری اسلامی ایران در ماه مارس، نشانه های از سرگیری مداوم روابط اقتصادی و تجاری بین دو طرف آشکار شده و انتظارات سال‌های قبل درباره احتمال تشدید تنش بین دو کشور در جهت معکوس پیش رفته است.

نویسنده با اشاره به اینکه عربستان سعودی و ایران چهار میدان نفتی مشترک در خلیج فارس دارند، گفت: این احتمال وجود دارد که دو کشور برای اطمینان از بهره برداری پایدار و سودآور از این میادین به توافقات همکاری دست یابند.

العربی الجدید بر اساس گزارشی که ماه گذشته توسط وب سایت رسمی شرکت مشاور بارونز منتشر شد، آورده است: احتمالا ریاض از بهبود روابط خود با تهران در کاهش تنش‌ها در منطقه، کاهش هزینه‌های نظامی و امنیتی و ورود به بازار بزرگ و بکر ایران سود خواهد برد.

«حسام عایش» کارشناس برجسته اقتصادی عرب نیز در گفت وگو با العربی الجدید می‌گوید، با وجود اینکه سطح مبادلات تجاری بین ایران و عربستان حتی قبل از قطع روابط بین دو کشور در سال ۲۰۱۶ پایین و ارزش آن به ۳۳۰ میلیون دلار می‌رسید، زیرا تا آن زمان دو کشور از نظر مبادلات تجاری چیز زیادی برای ارائه به یکدیگر نداشتند، اما این واقعیت در هشت سال گذشته تغییر کرده است.

وی توسعه اقتصادی بزرگ در عربستان سعودی را موجب تغییر و تحول این کشور دانست و گفت: این کشور می‌تواند نیازهای مختلف ایران اعم از کالاها، خدمات و محصولات را فراهم کند، افزون بر سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌تواند در بخش‌های نفت، معدن و کشاورزی در ایران انجام دهد.

این کارشناس عرب تصریح کرد: با توجه به این موضوع، فرصت تبدیل رقابت سیاسی و اقتصادی دیرینه بین دو کشور به همکاری به ویژه پس از توافق برای ازسرگیری روابط بین دو کشور تحت نظارت چین در ماه مارس گذشته فراهم شده است که می‌تواند در مدیریت میادین نفتی مشترک بازتاب مثبتی داشته باشد.

عایش با اشاره به اهمیت میادین مشترک نفت و گاز ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله میدان پارس جنوبی مشترک با قطر گفت: با بهبود و تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس امکان گفت‌وگو در زمینه انرژی در این منطقه و سرمایه‌گذاری در این میادین مشترک به نفع همه طرف‌ها به وجود آمده است بخصوص که سرمایه‌گذاری در برخی از آنها به دلیل اختلاف بر سر مالکیت آن به تعویق افتاده است؛ بنابراین توافق عربستان و ایران دروازه‌ای برای سرمایه‌گذاری در میادین نفت و گاز مشترک و یافتن راه‌حل‌هایی در مورد مالکیت مورد مناقشه آنها است.

در حال حاضر بیش از ۲۰ میدان نفت و گاز به صورت مشترک در مرز ایران و کشورهای مجاور کویت، قطر، امارات متحده عرب و عربستان سعودی قرار گرفته است.

مبادلات تجاری

عایش سریعترین بخش‌های همکاری اقتصادی عربستان سعودی و ایران را در مبادلات تجاری بین دو کشور دانست و گفت که با رونق اقتصادی در عربستان سعودی و جهش بزرگ در تولید کالاها، خدمات و محصولات این کشور طی هشت سال گذشته عربستان سعودی می‌تواند دروازه‌ای باشد که ایران از برخی تحریم‌های آمریکا دور شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: عربستان سعودی و ایران دو کشور غول پیکر در بخش انرژی هستند، به طوری که ذخایر نفت عربستان در سال گذشته ۲۶۷.۲ میلیارد بشکه و ذخایر ایران در همان سال ۲۰۸ میلیارد بشکه بوده است.

وی همچنین گفت: حجم ذخایر گاز در ایران ۳۴ تریلیون متر مکعب است، در حالی که ذخایر گاز در عربستان ۸.۵ تریلیون متر مکعب است که به این معنی است که فرصت برای سرمایه گذاری‌های گسترده عربستان سعودی در بخش انرژی فسیلی ایران مهیا است که درآمدهای بالای ریاض در نتیجه قیمت بالای نفت حامی این سرمایه گذاری در ایران است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    2 22
    مواظب باشید بچه ها یتان دوباره سفارت را آتش نزنند.
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    2 11
    واقعا خجالت آور است که گاو شیر ده رفیق شد
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    22 1
    دوستی و رابطه باهمه لازمه غیر از اسرائیل
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    11 0
    ایشالا کاسه ای زیر نیم کاسه بن سلمان نباشه و واقعا چنین روندی مثبتی در حال وقوع باشد
  • US ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    1 12
    عربستان سود خواهد برد و ایرانچه سودی خواهد برد؟! ایران رو محل و بازار کالاهای مصرفی نکنید!! بلکه محل صادرات کالا کنید
  • FR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    5 6
    خدا را شکر درود بر دولت سید ابراهیم رییسی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس