موشک فتاح

نیازی نیست برای انهدام اهداف معمول، از موشک فتاح استفاده کرد و صرفا چند تیر از این موشک هایپرسونیک، برای خنثی سازی و انهدام سامانه‌های پدافندی و نقاط خاص کفایت می‌کند، مابقی بماند برای موشک‌های دیگر.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، صبح روز ۱۶ خردادماه، اولین موشک هایپرسونیک ایرانی با نام «فتاح» با حضور رییس جمهوری کشورمان، توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران رونمایی شد. این موشک که نام آن از سوی رهبر انقلاب انتخاب شده، فعلا بردی در حدود هزار و ۴۰۰ کیلومتر دارد و قرار است در نمونه های بعدی، برد آن تا محدوده تعیین شده برای نیروهای مسلح افزایش یابد. سرعت موشک پیش از اصابت به هدف، عدد شگفت انگیر و ویرانگر ۱۳ تا ۱۵ ماخ است.

البته چند ماه قبل و در پاییز سال گذشته بود که سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در حاشیه مراسم یازدهمین سالگرد شهادت سردار طهرانی‌مقدم، از ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک توسط متخصصان این نیرو خبر داد و اعلام کرد که "این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و تا دهها سال بعد هم فناوری پیدا نمی شود که بتواند با آن مقابله کند. "

باید توجه داشت که موشک های بالستیک، هنوز هم به عنوان اصلی ترین ارکان توان بازدارندگی نظامی جمهوری اسلامی ایران، از دوره پس از جنگ تحمیلی تا به امروز معرفی شده و مشخصا تا سال‌ها بعد نیز این سلاح به عنوان ستون اصلی دکترین دفاعی کشور به حساب خواهد آمد. اگرچه تنوع و کیفیت موشک‌های کشورمان، موضوع جدیدی محسوب نمی شود اما هر از چند گاهی، یک دستاورد جدید در این حوزه معرفی می‌شود که نشان می‌دهد متخصصان صنعت دفاعی کشورمان، روی ارتقاء موشک‌ها، برنامه‌ای مستمر و فناورانه دارند.

ایران با تدبیر ۷ سال قبل رهبر انقلاب به «فتاح هایپرسونیک» رسید/ انهدام هر سامانه پدافندی دشمن فقط با یک موشک سپاه +عکس

تعریف و انواع موشک هایپرسونیک

تعریف این موشک‌های نسل جدید، بر مقایسه سرعت آنها استوار است. براساس تقسیم‌بندی‌ها موشک‌هایی با سرعت حدودا ۱.۵ تا ۵ ماخ در محدوده سوپرسونیک یا زبرصوت قرار می‌گیرند. موشک‌هایی با سرعت ۵ تا ۱۰ ماخ در محدوده هایپرسونیک قرار دارند و موشک‌هایی که سرعت‌هایی بین ۱۰ تا ۲۵ ماخ دارند نیز در محدوده High-hypersonic قرار می‌گیرند. موج صوتی، با سرعتی بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند؛ به طور مرسوم، به سرعت‌های بالاتر از یک ماخ مافوق صوت می‌گویند و در صورتی که موشک، سرعتی بیش از ۶ هزار کیلومتر در ساعت داشته باشد در دسته‌بندی هایپرسونیک قرار می‌گیرد.

در حال حاضر کلاهک برخی از موشک‌های بالستیک نیز سرعتی در حد هایپرسونیک دارند اما این سرعت را باید مربوط به کلاهک جدا شده از موشک دانست و نه خود آن. از سوی دیگر این سرعت مربوط به زمان ورود به جو است و در حین برخورد به دلیل اصطکاک با لایه‌های جو که در نزدیکی زمین غلیظ‌تر می‌شوند، کاهش می‌یابد. اما موشک‌های هایپرسونیک نه فقط در بخش کلاهک، بلکه خود دارای سرعتی در محدوده ۵ تا ۱۰ ماخ هستند.

موشک هایپرسونیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

شبیه سازی امکان حرکت موشک‌های هایپرسونیک پس از خروج از جو

این موشک‌ها نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته موشک‌های کروز هایپرسونیک هستند که در نزدیکی سطح زمین پرواز می‌کنند و فاصله‌شان از سطح زمین بین چند صد متر تا چند ده متر نوسان می‌کند. دسته دوم اما حرکتی گلایدری دارند. در این حالت، معمولا موشک هایپرسونیک به وسیله یک موشک بالستیک، تا ارتفاع چند ده کیلومتری زمین صعود کرده و سپس از آن جدا می‌ شوند. در طول مسیر تا هدف، موشک حرکتی گلایدری و خزنده دارد و میان ارتفاع‌ها و جهات متفاوتی نوسان می‌ کند تا به نقطه شیرجه نهایی برسد.

کدام موشک‌های ایرانی کلاهک هایپرسونیک دارند؟

همانطور که اشاره شد، پیش از اعلام این دستاورد مهم نیز، برخی موشک‌های ایرانی مجهز به کلاهک های هایپرسونیک بوده و قطعا، بررسی ویژگی ها و نحوه عملکردشان، تاثیر زیادی روی دستیابی به این محصول جدید داشته است. به عنوان مثال، در یکی از آخرین ارتقاء های صورت گرفته روی موشک‌های بالستیک ایرانی که دی ماه سال ۱۴۰۰، خبر آن منتشر شد، معلوم شد که یکی از ویژگی های مهم نسل جدید موشک قیام، سرعت بالای این موشک است. سرعت اعلام شده برای این موشک، مربوط به مرحله نهایی و برای سر جنگی جدا شده آن بوده و عدد اعلام شده، ۲۹۳۵ متر بر ثانیه یعنی حدود ۸.۵ ماخ می باشد.

با این سرعت، سر جنگی موشک مورد نظر در زمان شیرجه نهایی در وضعیت پرواز با سرعت هایپرسونیک قرار می گیرد که دفاع در برابر آن را اگر نگوییم غیر ممکن ولی برای هر مدافعی بسیار سخت و تقریبا محال است.

عبور موشکهای ایرانی از پیچ تاریخی با سرعت «هایپرسونیک» / سپاه همه فاکتورهای خرید «پاتریوت» و «تاد» در منطقه را باطل کرد +عکس

اطلاعات مربوط به موشک بهینه شده قیام

در عین حال، در بخشی از توضیحاتی که پیرامون موشک "زهیر" یا همان نسل جدید موشک "رعد ۵۰۰ " در سال گذشته بیان شده، با احتساب مقدار تحمل دما اعلام شده برای کلاهک موشک یعنی قابلیت تحمل ۱۰۰ بار فشار و دمای سه هزار درجه سانتیگراد، می توان اینگونه تخمین زد که این موشک بالستیک و نقطه زن سپاه نیز توان تحمل حرکت تا سرعت ۱۰ ماخ را در فاز ورود مجدد و شیرجه نهایی روی هدف را دارد که دستیابی ایران به کلاهک‌های هایپرسونیک، در سال‌های گذشته را اثبات می کند.

نکته مهم قابل توجه دیگر این است که معمولا از پوشش‌های کامپوزیتی برای حفاظت از سرهای جنگی موشک های قاره پیما بهره گرفته می شود که در فاز نهایی از خارج از جو زمین به سمت هدف روانه شده و با سرعت های بسیار بالا به سمت هدف حرکت می کنند. این سرعت بیشتر در عین حال باعث می شود که در زمان برخورد انرژی وارد شده به هدف بسیار بیشتر شده و در نتیجه تخریب حاصل از انرژی جنبشی، جدای از میزان سر جنگی بسیار بیشتر باشد که در موشک های جدید سپاه هم از این موضوع مهم بهره گرفته شده است و با چنین توانمندی صنعتی، گلوگاهی از نظر فنی و عملیاتی برای ساخت موشک هایپرسونیک توسط سپاه پاسداران وجود نداشته است

عبور موشکهای ایرانی از پیچ تاریخی با سرعت «هایپرسونیک» / سپاه همه فاکتورهای خرید «پاتریوت» و «تاد» در منطقه را باطل کرد +عکس

موشک‌های فاتح -۱۱۰ (بالا)، ذوالفقار (که شباهت هایی با موشک فتاح دارد) و دزفول

گزینه‌های بعدی، دزفول و ذوالفقار هستند که در سالهای قبل تر رونمایی شدد. یکی از مصادیق دستیابی کشورمان به دانش طراحی و تولید کلاهک های هایپرسونیک، تغییر شکل دماغه موشک‌های ذوالفقار و دزفول است. با مراجعه به منابع معتبر علمی در اینترنت در زمینه دانش موشک ها می توان دید این شکل زمانی استفاده می شود که سرعت موشک، هایپرسونیک (بالای ۵ برابر سرعت صوت) بوده و برای کاهش حرارت تولیدی در این سرعت ها، راهکار افزایش انحنای نوک دماغه به کار گرفته می شود که سبب انتقال حرارت کمتری به موشک می شود.

ایران با تدبیر ۷ سال قبل رهبر انقلاب به «فتاح هایپرسونیک» رسید/ انهدام هر سامانه پدافندی دشمن فقط با یک موشک سپاه +عکس

مقایسه ظاهری سرجنگی موشک‌های فتاح (بالا)، حاج قاسم (وسط) و ذوالفقار (پایین)

مزیت مهمی به نام پیشران سوخت جامد نازل متحرک

یکی از مهمترین نکاتی که منجر به تولید محصولی مهم و تاثیرگذار در حوزه بازدارندگی و عملیاتی در کشورمان شده، "پیشران سوخت جامد با نازل متحرک" است. دی‌ سال ۱۴۰۰ بود که سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلال یک سخنرانی، از تست جدیدترین موتور فضایی کشور با قابلیت ایجاد ۶۸ تن نیروی رانش (تراست) خبر داد. کمی پس از صحبت‌های سردار حاجی‌زاده، تصاویر مربوط به تست این موتور منتشر شد، موتوری که نامش «رافع» بود. از جمله ویژگی‌های بارز موتور رافع این بود که مانند موتور فضایی سلمان، از بدنه کامپوزیتی بسیار سبک و سامانه کنترل بردار رانش (از نوع نازل متحرک) برخوردار بوده و می‌توانست به‌عنوان مرحله نخست ماهواره‌برهای در دست توسعه نیروی هوافضای سپاه استفاده شود.

ایران با تدبیر ۷ سال قبل رهبر انقلاب به «فتاح هایپرسونیک» رسید/ انهدام هر سامانه پدافندی دشمن فقط با یک موشک سپاه +عکس

نماش جداگانه موتور مجهز به نازل متحرک در کنار کلاهک و موشک فتاح

این مسیر نشان داد تسلط و اشراف نیروی هوافضای سپاه بر تکنولوژی ساخت موتورهای سوخت جامد مجهز به نازل متحرک، کامل و اکنون این محصول، در یکی از مهمترین موشکهای آفندی کشورمان، به کار گرفته شده است. در حقیقت با دستیابی سپاه به موتور سوخت جامد و نازل متحرک، می‌توان با قاطعیت ادعا کرد که گلوگاه پرتابگر فضایی، موشک‌های پدافندی نسل جدید و موشک‌های آفندی با سرعت چند برابر نسل قبل، در کشورمان رفع شده است و این مسأله خود فتح بابی برای بیشتر شدن تعداد پرتاب‌های فضایی ایران در سال، توسعه صنعت ساخت سامانه های پدافندی صادراتی و مورد نیاز کشور و همچنین بالابردن قابلیت اطمینان و سرعت موشک‌های آفندی کشورمان برای انجام شلیک های موثر و تغییر دهنده بازی دشمنان خواهد شد.

لذا به نظر می رسد مانور خارج جو این موشک بوسیله پیشرانه TVC مرحله دوم، نسبت به اکثر موشک‌های موجود در نیروهای مسلح کشورهای مختلف که فقط قابلیت مانور در داخل جو را دارند، خط سیر آن را غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر و کار را برای هر پدافندی عملا غیرممکن می‌سازد.

باید گفت که الیاف کربن به عنوان یکی از اصلی ترین مواد در ساخت بدنه های جاذب امواج رادار و همچنین تیغه های جاذب حرارت که برای کاهش تشعشع فروسرخ حاصل از فعالیت موتور به کار می روند استفاده می شود. در حقیقت بدون داشتن این ماده رسیدن به بحث فناوری پنهان کاری میسر نمی باشد. بر اساس اعلام صنایع دفاعی کشور ایران از سال ۱۳۹۳ به این فناوری دست پیدا کرده است. البته در اینجا ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که الیاف کربن در صنعت هسته ای و بحث ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته نیز بسیار مهم است و حتی مورد اشاره رهبر انقلاب نیز قرار گرفتند. ایشان در ملاقات مسئولین کشوری در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ اینگونه فرمودند: توقعات طرف مقابل را در زمینه «الیاف کربنِ دارای کاربرد در ساخت سانتریفیوژها» و در خصوص «اندازه‌گیری ۳۰۰ کیلو مواد هسته‌ای» مطلقاً قبول نکنید و زیر بار آنها نروید.

چرا دستیابی به موشک هایپرسونیک، اهمیت فوق العاده ای دارد؟

اواخر آذرماه سال ۱۴۰۰، زمان برگزاری هفدهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران بود. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جریان برگزاری این تمرین مهم عملیاتی، به تمرکز ایران برای عبور از سامانه‌های ضدموشکی، از طریق مانورپذیر ساختن موشک‌ها اشاره کرد و گفت که ایران موفق شده تا با مانورپذیر کردن موشک‌های بالستیک و قابلیت تغییر جهت آنها پس از شلیک، سامانه‌های پدافند موشکی دشمن را بی‌اثر سازد. با این‌حال منظور از شیوه‌ای که ایران در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ به کار گرفته بود به‌طور دقیق مشخص نبود؛ تا اینکه اطلاعات جدید از محصول مدرن موشکی سپاه، توسط سردار حاجی زاده طی روزهای اخیر اعلام شد. هرچند که در رزمایش سال گذشته، عمده مباحث به مانورپذیری موشکها در داخل جو می‌پرداخت و امروز، سخن از موشک های نسل جدیدی است که در خارج از جو، قابلیت مانوردهی پیدا کرده اند.

به گفته وی، "این موشک جدید از همه سامانه های سپر موشکی عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا دهها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتوان با آن مقابله کند. در یکی از فروض عملیاتی، این موشک سامانه های ضد موشکی دشمن را هدف قرار می دهد و یک جهش بزرگ نسلی در حوزه موشکی است. " همانطور که در بالا نیز توضیح داده شد، استفاده از کلاهک پروازی در موشکهای هایپرسونیک به جای کلاهک پرتابی مورد استفاده در موشکهای بالستیک مرسوم، سلاح را قادر می‌سازد در مسیر میانی و نهایی، با دست زدن به مانور، دشواری بزرگ و ناکامی برای سامانه پدافند هوایی را موجب شود. این برتری مطلق برای موشک ایرانی، علاوه بر آنکه انهدام هر هدفی را در بردهای مرسوم تضمین می کند، بلکه با نابودی سامانه های مهم پدافندی دشمن، راه را برای شلیک انبوه پهپادها و سایر موشک های بالستیک و کروز کشورمان نیز باز خواهد کرد.

اشاره فرمانده نیروی هوافضای سپاه به قابلیت مانور موشک هایپرسونیک ایرانی در خارج از جو، ارتقاء و جهش مهمی بود که نشان داد احتمالا این نسل جدید، از فناوری مشابه با موشک های دارای "کلاهک هایپرسونیک گلاید کننده" خارج از جو، بهره می برد که جزو خاص ترین و مدرن ترین نسل های موشکی در تمام دنیا محسوب می شود. ضمن آنکه تصاویر گرافیکی مربوط به زمان رونمایی موشک ذوالفقار، نشان دهنده این مسئله بود که بخش سر جنگی این موشک مجهز به یک سیستم پیشران مستقل است.

عبور موشکهای ایرانی از پیچ تاریخی با سرعت «هایپرسونیک» / سپاه همه فاکتورهای خرید «پاتریوت» و «تاد» در منطقه را باطل کرد +عکس

نمایش گرافیکی جدایش سرجنگی موشک ذوالفقار که دستیابی ایران به این فناوری مهم را تایید می‌کرد

چرا انهدام فتاح برای سامانه‌های پدافندی غیرممکن است؟

باید توجه داشت موشک پاتریوت ۳ به عنوان اصلی ترین سلاح ضد بالستیک مستقر در اطراف ایران، توان نهایی درگیری با موشک‌هایی با سرعت ۵ ماخ را دارد. این که این موشک بتواند آیا موشک های با سرعت کمتر یا ۵ ماخ را رهگیری کند خود یک بحث است ولی زمانی که صحبت از سرعتی بیش از ۵ ماخ می شود عملا بر اساس اعلام خود طرف سازنده نیز موشک پاتریوت از دور خارج شده و عملا توان رهگیری خود را از دست خواهد داد. از سوی دیگر، سایر سامانه های مشهور غربی همچون تاد نیز توان رهگیری و انهدام موشکهای هایپرسونیک که خارج از جو حرکت می کنند را ندارند و فعلا طرح‌های مفهومی یا اصطلاحا کانسپت برای مهار این موشک‌ها با سرعت بالا در حد ایده هایی چون دفاع لیزری فضاپایه هستند.

ایران با تدبیر ۷ سال قبل رهبر انقلاب به «فتاح هایپرسونیک» رسید/ انهدام هر سامانه پدافندی دشمن فقط با یک موشک سپاه +عکس

طراحی و جزییات درونی کلاهک موشک فتاح به خوبی مشهود است

همچنین باید گفت که انهدام این موشک برای آمریکایی‌ها روی مسیر بالستیک معمولی نیز صرفا با چند مانور کوتاه و تغییر مسیر، بسیار چالشی خواهد بود، چراکه کلاهک موشک نیز از سطح مقطع بسیار کمی هم برخوردار است و با وجود پرواز در ارتفاع بالا (چند صد کیلومتری از سطح زمین)، کشف آن دیرهنگام رخ می دهد و ترکیب این مانور بالا، همراه با سرعت خارق العاده، ممکن نخواهد بود. با توجه به مدل طراحی موشک که پیشران سر جنگی دارای بردار رانش برای هدایت در خارج جو در نظر گرفته شده و بالک ها برای هدایت موشک در داخل جو، قدرت مانور بالای موشک به گونه ای خواهد بود که حتی بدون رسیدن به سرعت بالای ۱۰ ماخ نیز می تواند با چند مانور، هر موشک پدافندی - از تاد و پاتریوت نسل جدید تا ارو- را به راحتی پشت سر گذارد و اولین هدف نیز، لانچر همین سامانه ها باشد.

با چنین اتفاق مهم و سرنوشت سازی که ایران را در میان ۳-۴ کشور دارنده موشک‌های هایپرسونیک در جهان قرار داد، می توان با اطمینان بیشتری گفت که قدرت موشکی جمهوری اسلامی، فراتر و عظیم تر از چیزی است که تاکنون به نمایش گذاشته شده و در حقیقت، فشارها و تحریم ها برای تضعیف قدرت نظامی کشورمان، با رونمایی از چنین دستاوردهایی تبدیل به مزیتی برای شکوفایی هرچه بیشتر این بخش از نیروهای مسلح و ضنعت دفاعی شده است.

ضمن آنکه با دستیابی به چنین محصولی، حتی نیاز به تولید تعداد بالا از این موشک نیز وجود ندارد چراکه طبق یک سناریو مرسوم، نیازی نیست برای انهدام اهداف نظامی یا حتی استراتژیک اقتصادی از موشک فتاح استفاده کرد و صرفا چند تیر از این موشک هایپرسونیک، برای خنثی سازی و انهدام سامانه های دفاع موشکی و نقاط خاص پایگاه های دریایی و هوایی مستقر در منطقه مورد نیاز کافی است و انهدام ماباقی اهداف، با کمک موشکهای نقطه زن دیگر که قبل از فتاح تولید شده اند، انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 47
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    96 25
    سپاه افتخار ایران و جهان مقاومت. الله و مهدی فاطمه را با این پیشرفت ها در جهت نابودی دشمنانشان خوشحال میکنید. بسووووزیییید منافقان و معاندان و..
    • محمد IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      65 18
      اذا جاء نصرالله و الفتح ورأيت الناس يدخلون في دين الله افواجا/ دم بجه هاي سپاه گرم ، سربلندمون کردن
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      1 5
      چرا به این موشک میگید هایپرسونیک؟!مثل این هست که به بالگرد بگید جنگنده این یه موشک با کلاهک مانور دهنده خارج از جوه این موشک در رده هایپرسونیکها قرار نمیگیره اینجوری باشه شهاب سه هم هایپره دیگه کی به کیه با یه سرچ ساده در مودر هایپر سونیک ها متوجه این رده از موشکها میشید خودتونم عکسی رو گذاشتید تو این گزارش دو نوع هایپرسونیک هست یک گلایدرها که عمده مسیر رو درون جو طی میکنن مثل اوانگرد دو کروزهای هایپرسونیک مثل زیرکان روسی
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      0 5
      چرا به این موشک میگید هایپرسونیک؟!
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      1 6
      چرا به این موشک میگید هایپرسونیک؟!مثل این هست که به بالگرد بگید جنگنده این یه موشک با کلاهک مانور دهنده خارج از جوه این موشک در رده هایپرسونیکها قرار نمیگیره اینجوری باشه شهاب سه هم هایپره
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    75 14
    فتاح کابوس جدید دشمنان مخصوصا نتانیاهو. الحمدالله
    • US ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      21 8
      اسم موشک رو باید می گذاشتند صهیون زن
    • US ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      6 32
      ما بهاییان قویا این اقدامات رو با عصبانیت محکوم می کنیم
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      3 10
      ۰۶:۴۳ چند باری زدین به صهیونی ها که بخواین اسمشا این بذارین؟!!!!!
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      11 0
      فتاح فتح می کند((شکارچی کم نظیر
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    40 7
    برای جلوگیری از وقوع جنگ، باید مسلح شد... کارزار است قدم قاطع و محکم بردار، سخن از صلح بگو اسلحه را هم بردار..
  • دانشجوی شریف IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    22 14
    ضمن تشکر از زحمات سردار و پرسنل تحت امر ایشان این سلاح و هر سلاح متعارفی در مقابل ایالات متحده و وحوش اسراییل بازدارنده نیست . تنها اهرم بازدارنده سلاح هسته ای ست که برای ایران از نان شب واجب تر است .
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      7 2
      دقییییقا. واقعا هیچ انسان عاقل و هوشمندی چماق و گرزش رو در مقابل کفتارهای هاری که قبلا چندین با بهش حمله و مجروحش کردن و دوباره امروز هم دوره اش کردن و با زوزه های گوش خراش چنگ و دندان نشان میدن و قطعا اینبار قصد یورش دسته جمعی برای نابودی و کشتنش رو دارن زمین نمیگذاره که اگر چنین کنه نباید هیچکس جز خودش رو زمانیکه دارن تکه پارش میکنن ملامت کنه.
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      4 0
      مثبت زدم ولی نه مهم بازدارندگی هسته ایه که داریم نه سلاح هسته ای بازدارندگی هسته ای یعنی زدن دیمونا:))
  • بنده خدا IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    24 6
    دست مریزاد و دستتون درد نکنه. اما به این دلخوش نکنید که موشک فتاح قابل رهگیری و دفاع نیست. شاید اونها هم چیزهایی داشته باشن که تا حالا رو نکردن. هر روز قویتر بشین و سرعت و قدرت و مانور موشکها رو بیشتر و پیچیده تر کنین. به امید پیروزی نهایی حق
  • mojtaba SE ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    11 4
    امریکا هرگز حاضر نیست که در محیط تجاری خلیج فارس درگیری پیش بیاد
  • DE ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    15 43
    اغراق و خالی بندی برای چه ؟؟؟
    • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      20 4
      مریم جلاد لگوری و سگاش به زوزه کشی افتادن.
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      3 0
      فشارچیه؟ ببین داری میرقصی :)) اره فشار بخور بازم از این موشکا ساخته میشه تا فشارخوریت بیشتر بشه
  • راهداری مشهد IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    20 13
    خداقوت ودرودبیکران به امام خامنه ای رهبردوراندیش جهان اسلام ونیروهای مسلح سپاه ،ارتش،بسیج،خانواده شهدا وایثارگران
  • راهداری مشهد IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    18 8
    الحمدالله خواب وخوراک را ازدشمنان ومنافقان گرفتید
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 39
    توسط فلاخن داود شکار میشه
    • IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      20 6
      خخخخخ باشه، اربابات میدونن چی فیکه چی درسته منتظر باش به زودی ناله هاشون رو بشنوی
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      1 1
      بیو ریش بیشین بینوم دارن دارن بقول جنوبی ها یعنی پیدان
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      10 2
      فلاخن داود فعلا از پس راکت های حماس هم بر نیومده
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      1 8
      ۱۰:۵۶ امتحانش ضرری نداره اگه جرات دارین یکیشا بفرستید تا ببینید چطوری شکار میشه وروتون کم میشه.ههههه
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      6 1
      وسعت سرزمین های اشغالی کم و دور تا دورش محاصره شده، و 100 ها میلیون مسلمان که آماده جهاد و آزادی فلسطین اشغالی هستند و صدها هزار موشک و راکت، بنظرت در صورت جنگ، سامانه فوق چه کمکی میتونه بکنه به اشغالگران؟
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      1 3
      ۱۴:۵۸ رجزخونی موقوف اگه جرات دارین یه موشک پرتاب کنید تا ببینید چه اتفاقی میفته مشرق نشر بده تا جواب این احمق را داده باشم که با حرف واگر واما کاری از پیش نمی برید..........6
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    73 36
    شوروی هم قویترین و پیشرفته ترین تسلیحات نظامی و هسته ای داشت که از آمریکا سرتر بود ولی در زمینه اقتصادی حرفی برای گفتن نداشت و سرانجام فروپاشید همه چیز موشک نیست،عبرت بگیرید
    • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      24 59
      ربط گودرز به شقایق ؟ باید در مقابل دشمن مجهز و مسلح باشی و الا اذیتت میکنن همونطور ک دیدیم در جنگ با عراق چون موشک نداشتیم اذیت شدیم
    • IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      26 59
      شوروی هم هرچی کشید از غرب زده هاش کشید ، برو یکم تاریخ بخون ببین آمریکا چطور با مک دونالد شوروی رو ترکوند، غرب زده نباشیم! عبرت رو تو باید بگیری
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      8 46
      بهت تبریک میگم خیلی زیبا مغالطه می کنی، هر چند این حرفارو ما هزارن بار از مدعیان اصلاحات شنیدیم و چیز تازه ای نیستن، ضمنا با این مغالطه های زیبا نمی شه جلو قدرت نظامی ایرانو گرفت یا تضعیفش کرد، شما هم این کارو نکنید عاقل باشید
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      2 0
      غرب زده های دزد و رانتی
    • صدرا IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      1 0
      شوروی ابرقدرت اقتصادی بود چی میگی برا خودت
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    24 20
    امپراطوری ایران دوباره زنده شده است و اینبار مردان امپراطوری برای شاهِ جهان مهدی فاطمه می جنگند.
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      5 2
      واقعا به اون جماعت معلوم الحالی که دائم برطبل خلع سلاح ایران و ملت بزرگش به بهانه های آی وضعیت اقتصادی خرابه و بیکاریه و اینجور بهانه ها میزنن باید بگن.... ررررر خودتونین یا مثل اون رییس به دیار باقی رفته اصلاحاتتون که زمانی نسخه خلع سلاح کامل و بی چون و چرا و تعطیلی ارتش و سپاه رو برای کشور میپیچید یا بی اطلاعید از اوضاع زمانه و یا صد در صد خائن که به نظر میاد اصل دوم در مورد شما بیشتر صدق میکنه. ولی کور خوندید ایران به لطف و فضل خداوند قادر و غدار و حکیم صاحب داره و صاحبی بس بیدار و هشیار.
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    7 3
    برگذاری مراسم یادبود شهدای چالدران
  • سید مرتضی IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 3
    نسل های مختلف و جدید فاتح اگر گلایدر روی حامل های کوچکتری گذاشت و اون رو روی اف۴ هماهنگ کرد خیلی عالی میشد، اف۴ قابلیت حمل خوبی داره موتور توربجتش هم بسیار قدرتمنده میتونه سرعت فانتوم را تا دو ماخ برسونه و در یک ارتفاع مناسی موشک رو پرتاب کنه
  • Ali IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 8
    تمام دنیا باید رو باید درست کنیم از اول
  • US ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    9 5
    ظاهرا به پیشنهادهای من توجه میشه... حالا مونده موشک های قاره پیما، ماهواره زن، معادل س ٥٠٠ و صد البته بازدارندگی هسته ای.
    • US ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      4 11
      نه بابا!! از کجا می دانی نداریم! جناب هپروتی
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    17 19
    فناوری عملیاتی ایران حتی بدون فتاح هم گردن امریکا رو خم کرده. در زمستان سال 1398 امریکا تلاش کرد با سامانه های پرادعا و پیشرفته خودش موشکهای بالستیک عادی ایرانی رو که با اعلام زمان شلیک (بدون رعایت اصل غافلگیری) به سوی پایگاه ارتش امریکا شلیک شده بودن رو منهدم کنه ولی نتونست. قبلش هم که سپاه با سامانه ضدموشکی ایرانی «سوم خرداد» زد «گلوبال هاوک» فوق پیشرفته و 220 میلیون دلاری امریکا رو در ارتفاع بسیار بالا منهدم کرد.
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    12 3
    از این به بعد با فتّاح و نسل چهارم موشک خرمشهر4 و غیره در ایران قطعا باید منتظر بی‌رونق شدن «دکّان مافیای‌جنگ‌ِسخت‌درجهان» و منتظر برچیده شدن سفره «اقتصاد جنگ‌ِسخت در جهان» بود..«مافیای‌جنگ‌ِسخت‌درجهان» دقیقا یعنی خود رژیم امریکا و صنعت اسلحه‌سازی امریکا که چرخۀ «ایجادجنگ در جهان، فروش‌سلاحهای‌امریکایی‌به‌کشورها» رو برقرار کرده و پیش برده (با گردش مالی میلیاردها دلاری سالانه) و سلاحهای خراب و آشغال خودش رو تحت عنوان «سلاح تکنولوژیک مدرن» به کشورها فروخته. ولی دیگه معادلات جهان تغییر کرده.
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    10 7
    این موشک فتّاح از راه دور انسان رو نصیحت میکنه. کلا ایران معتقده که «باید با کمترین هزینه، بالاترین بازدهی رو به دست آورد». فتّاح که جای خود دارد. چند سال قبل سپاه با شلیک یک تیر از «سامانه ضدموشکی ایرانی سوم خرداد» زد پهپاد 220 میلیون دلاری و فوق پیشرفته و بلندپرواز و رادارگریز «گلوبال هاوک» امریکا رو در ارتفاع بسیار بالا ترکوند (به علت تجاوز «گلوبال هاوک» به حریم هوایی ایران). یعنی خوردن یک سیلی ساده از دست ایران میتونه برای امریکا 220 میلیون دلار آب بخوره.
  • IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    10 4
    فتاح خاری در چشم غرب زده جماعت، شاید هم میخی در چشمشون ، شاید هم میخ طویله ای در چشمشون ، خخخخخخ
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    13 4
    فتاح یعنی گشایش گر ، گشاینده قلعه اسرائیلی ها
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    8 37
    غرب پرست فکر میکنه فقط ارباب جونش از این موشک ها داره
  • یاران امام IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    6 1
    الحمدالله الرب العالمین دست همه زحمت کشان متخصصان عزیز از دور می بوسم و تعظیم می کنم به قدرت سپاه همیشه پیروز واقعا سخن امام عزیز مان محقق شد اگر سپاه نبود کشور هم نبود.
  • بشار عبدالواحد IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 2
    درود بر شیرمردان ایران، درود بر سپاه و ارتش ایران زمین. این کشورهای حاشیه خلیج فارس با ان همه ثروت و مکنت کدامیک از آنها این صدم این افتخارات را دارند؟
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    30 3
    به روسیه نگاه کنید
  • ایران قوی IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 4
    باعث افتخاره که رهبری حکیم و دوراندیش داریم اگه این قدرت نظامی ما هم مثل اقتصاد و خودرو و فرهنگ دست این غرب گداها بود که همه پیچ مهره های موشک های ما رو تقدیم این یانکی ها میکردن و ما میشدیم گاو شیرده
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    44 1
    یه تدبیر هم برای اقتصاد لازمه
  • محمدعلی فتاحی بافقی IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 3
    سلام خدا قوت میگم به بروبچه های سپاه عزیز یادمه حدود سال 68 بود که یک برنامه از شبکه دو پخش میشد و دررابطه با پروژه پلاسما که از طرف دانشگاه امام حسین سپاه کار شده بود توضیح می دادکه در صنایع هوائی و ماهواره استفاده میشه.واقعا این پیشرفت عظیم حاصل زحمات طاقت فرسای فرزندان این مزروبوم هست خداقوت
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 2
    تو قسمت 14 ماه پیشونی تو یه سکانسش افسانه بایگان به همراه پسر چاقه و علی صادقی برا فرار از یه معرکه چادر سر میکنند به حالت مسخره...وقتی هم که از اون معرکه خارج میشن افسانه بایگان با یه حالت بد و منزجری چارها رو از سر بچه ها و خودش درمیاره و به یه گوشه پرتاب میکنه.....بنظر من که عمدی تو این کاره...لطفا بررسی بشه....
  • سعید IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    8 43
    باید هر لحظه بخاطر وجود چنین رهبر حکیم و شجاعی شکر بجا اورد
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    7 7
    لطفا بجای کلمه انگلیسی هایپر سونیک بنویسید ابر فرا صوت
    • مهندس هوافضا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      1 0
      لازم است توضیح دهم عموماً در حال استفاده از واژگان اشتباه هستند به عنوان معادل supersonic باید از مافوق صوت یا فراصوت استفاده شود به عنوان معادل hypersonic باید از ماورای صوت یا اَبَرصوت استفاده شود
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 3
    اینا که همه اش نوشتار بود.. فیلم پرتاپش کو؟
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      0 0
      تو سایت آپارات. مشرق باید اونو تو سایت خودش بگذاره.
  • مهدی IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 2
    ما می توانیم
  • IT ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 1
    تبریک میگم به همه ایرانی ها
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 5
    مشخصا این موصک هایپرسونیک از نوع گلایدری نیست. شکل کلاهک اصلا اجازه حرکت های گلایدری را نمی دهد. کلاهک های گلایدری چینی و امریکایی را ببینید. گلاید کردن کلاهک فقط از طریق تغییر نازل های تراست نیست به شکل خاص آن هم مربوط است.
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 5
    موشک جالبی هست با این مشخصات ولی یقینا گران قیمت هست و اگر 40 دقیقه زمان برای رسیدن به اسراییل با هدف زدن پدافند اسرایل باشد درست عمل نخواهد کرد
  • علی DE ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    50 9
    چرا از همون تدبیر هم برای اقتصاد استفاده نمیشه
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      2 6
      اگر مردم و اصلاحاتچیها فقط یک دهم شعار های سال را عمل میکردند ایران گلستان بود مثلا اصلاح الگوی مصرف علی ایحال با ورود ریسی خاموشی 4 ساعته برق کشتار 700 تایی کرونا ارز رانتی جهانگیری واردات بی رویه گندم صف روغن و مرغ نایاب و موارد زیاد دیگری رفع شده به رغم جنگ اکراین و فتنه عظیم 401
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 1
    در حال حاضر دشمنان خارجی جرات حمله به ایران را ندارند و نگهداشتن همین سرعت رشد کشور را از دشمن خارجی امن میکند. اما وقتی دشمن اقتصادی و بیکاری در خیابانها باشد هیچ موشکی توانایی مقابله با آن را ندارد مگر موشک سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال و مهار تورم. باید سرریز این تکنولوژی ها را وارد زندگی مردم کرد تا علاوه بر کاهش هزینه های دفاعی سرمایه لازم برای تداوم تولید تکنولوژی دفاعی نیز بدون فشار بر بودجه کشور فراهم شود.
  • IQ ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 0
    فعلادست گرمی بزنید سامانه های دفاعی موشکی آمریکا رو بیارید پایین در دشت حریر شمال عراق خیال این کوردها رو راحت کنید تا بفهمن آمریکا پوخی نیست برای ایرانی
  • رضایی IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 0
    👏👏👏
  • رضا IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 4
    روسیه با شلیک نزدیک به ۱۰ هزار موشک کروز و بالستیک اسکندر هنوز نتونسته پایگاههای هوایی اکراین رو از کار بندازه .نیروی هوایی قوی بنظرم خیلی از توان موشکی کروز و بالستیک مهمتره نمونش جنگ اول خلیج فارس.
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      0 0
      چرا کذب حرف میزنی کل ذخایر موشک اسکندر حدودا ۵۰۰ فروند و چند صد فروند نیز موشک کروز کالیبر شلیک کرد در ضمن اکراین کشور بزرگیه حدودا نصف ایرانه اما اسرائیل اندازه یک استان ماهن نیست
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 2
    رسما وارد باشگاه کله گنده ها شدیم
  • حاجی IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 8
    دمتون گرم اماااااا شکم مردم ایران با موشک سیر نمیشه،کرایه خونه با موشک پایین نمیاد،ماشین با موشک ارزون نمیشه. تک بعدی فکر کردن میشه عاقبت این بدبختیا
    • عبداللهی IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      4 3
      اگر یه چشت عیب داشت میزدی اون چشمت رو هم کور میکردی؟؟ داداش همه از وضعیت اقتصادی نالانیم و و تقریبا هیچ جای دفاعی نیست ولی اقتصاد دست پخمه های لیبراله پرمدعا و موشکی دست نخبه های انقلابی بی ادعا... به جای عیب جویی باید فکری به حال اقتصاد مریض کرد نه اینکه اون جایی که داریم درست کار میکنیم رو بزنیم بتروکونیم این راهش نیست به خدا
  • سلام IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 3
    موشک یک چیز یکبار مصرف هست و تاریخ انقضا دارد در حالی که فانتوم و تامکت ها صدها و شاهد هزاران برابر هزینه کلانی که براشون شد را‌ بهمون برگرداندند.
  • منقلستان IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 6
    اگر رژیم غاصب اشغالگر صهیونیست یکبار دیگر سایت های هسته ای را بمباران کند، هسا را بمباران کند یا درکرمانشاه خودمون بیاید پهپادهای ما رو منهدم بنماید آن چنان محکوم اش بنماییم که سقوطش نزدیکتر بشود
    • ایرانی IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      1 0
      جواب ارباب صهیونیستت در همان روزها داده شد و آنها با مسدود کردن خبررسانی نگذاشتند تو بفهمی و بترسی!
  • غ IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 2
    افرین و درود بر هوا و فضای سپاه ولی سردار برای درامد زایی بیشتر برای پیشرفت بهتر پروژه ها نسخه بازاری و تجاری کامیون های ظفر و نینوا رو به شکل کمپرسی و کشنده( با رعایت الزامات امنیتی و تک محور متحرک نمودن شون) بدین بازار هم اعتماد به نفس ایرانی بالا می ره، هم خیری به مردم رسوندین هم درآمد زاییه برا صنایع دفاعی
    • سلام IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      1 0
      کامیون ظفر مال وزارت دفاع و نینوا کار جهاد خودکفایی نزاجا هست
  • یک پابرهنه IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    6 43
    اللهم احفظ و نصر و اید قائدنا الامام خامنه ای
  • بشار عبدالواحد IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 6
    بنده بشار عبدالواحد هستم
    • بشار عبدالواحد IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      0 0
      دارید کمک کنید، برای درمان اوتیسم نیاز دارم
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 1
    آره گیرم تو خوب تو استاد تو همه چی تو متخصص تو دانشمند تو عالم تو ... گلم الان مردم چند دهه به عقب برگشتند؟!!! چی شد؟ صدات نمیاد؟!!1
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 5
    امام خامنه ای افتخار ما جانم هزار بار فدای او
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 4
    اینکه یه موتور مانور مداری خارج از جو رو روی تک تک موشک های بالستیک قدیمی میزارید و میگید هایپر سونیک و نسل جدید واقعا عجیبه!!..این موتور رو حتی روی شهاب یک هم میشه گذاشت..مشکل اصلی موتور هایپر سونیک هست برای خود موشک که از لحظه شلیک سرعت بالای 5 ماخ داشته باشد!..در زمان ورود به جو هم بالای 5 ماخ باشد نه یک ماخ..
  • علی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 1
    هایپر سونیک و دیگر چیزها را دانشمندان ایران ساختند
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      1 4
      مونتاژ کردن نه ساختند عزیز دل برادر بین تکنولوژی ساخت ومونتاژ زمین تا اسمون فرقشه.!!
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 2
    چرا به این موشک میگید هایپرسونیک؟!مثل این هست که به بالگرد بگید جنگنده این یه موشک با کلاهک مانور دهنده خارج از جوه این موشک در رده هایپرسونیکها قرار نمیگیره اینجوری باشه شهاب سه هم هایپره دیگه کی به کیه با یه سرچ ساده در مودر هایپر سونیک ها متوجه این رده از موشکها میشید خودتونم عکسی رو گذاشتید تو این گزارش دو نوع هایپرسونیک هست یک گلایدرها که عمده مسیر رو درون جو طی میکنن مثل اوانگرد دو کروزهای هایپرسونیک مثل زیرکان روسی
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 0
    حیف که نیروهای ما همیشه مجبورن در طراحی هاشون هزینه های کم تولید و نگه داری رو در نظر بگیرن! واقعا بودحه کم کمر نیروهای مسلح رو خم کرده
  • صداقت IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 2
    اولا موشک هایپر سونیک را به موشکهای بالستیک نمی گویند. دوما از عملکرد موشک ذوالفقار در اربیل که حتی با 12 فروند نتوانست یک خانه را منهدم کند پیداست که تبلیغی است. سوما موشکهای ایران راست آزامایی نشده و رسانه ای است.
  • IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 1
    هیچ جنگی با یکی دو نوع سلاح تاکتیکی به پیروزی نمی رسد. قوای زمینی جنگاور با تجهیزات فشل و عقب مانده و فقیر هیچ شانسی برای پیروزی ندارد و عدم کارایی آن در سوریه هم ثابت شد. پیشروی و شکستن دشمن توسط ایران و همپیمانان در نبرد با مسلحینی که اصلا قابل قیاس با نبرد علیه ارتش های مجهز و پیشرفته دیگر کشورها نیست تا پیش از ورود نیروی هوایی روسیه و بمباران مواضع مسلحین کاملا کند و ناتوان بود. تاریخ آن را ثبت کرد. خوش‌خیالی و حماقت رهاوردی جز پرپر شدن جوانان برومند نخواهد داشت.
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    0 0
    چرا به این موشک میگید هایپرسونیک؟!مثل این هست که به بالگرد بگید جنگنده
  • محمد IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    0 0
    #ایران_مقتدر
  • حجی IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    0 0
    خیلی خوبه که کشور عزیزمون توی دفاعی قدرت اول دنیا باشه ولی سعی کنیم توزمینه معیشت مردممون هم اگه جز اولیها نباشیم حداقل اخر هم نباشیم چه جوریه میتونیم موشکی با این عزمت که افتخارمون تولید کنیم ولی یه خودروی ایمن وکم مصرف نمیتونیم برای ارامش مردممون تولید کنیم
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    0 0
    ظهور نزدیک است
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    0 0
    به نظرم بیش از این، کار کردن روی موشک صرفاً هزینه هنگفت باشه. از این پیشرفته تر میشه جنگنده، از جنگنده کمتر میشه پهپاد. به نظرم سر ریز فناوری دیگه بره برای ارتقای پهپاد. هرچند در قضیه کنترل رانش و نازل حرکت هنوز جای کار زیادی وجود دارد. الگوریتم های جستجو در رادار و هوش مصنوعی(خوداتکایی) و داستان هایی در مورد حالت های خاص ماده، کاتیون، پلاسما و چیزهایی که به کوانتوم معروف شده؛ برای صرف وقت، انرژی و سرمایه کافیست.
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    0 0
    واقعا باعث افتخار کشور است با این پشتوانه در سیاست خارجی هم می توان محکم تر ایستاد
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
    0 0
    * هیچ سلاح متعارفی مانع جنگ نمیشود جز کلاهک اتمی حداقل ۵ تا ۱۰ کلاهک البته موشک قاره پیما حداقل ۱۰۰ فروند نیز بازدارنده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس