کد خبر 1496887
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
ادعای روزنامه آمریکایی درباره انفجارهای نورد استریم

یک نشریه آمریکایی با طرح ادعایی جدید درباره انفجار ماه سپتامبر گذشته در خط لوله‌های نورد استریم نوشت، واشنگتن سه ماه قبل از این انفجار از برنامه اوکراین برای حمله به این خط لوله‌ها مطلع شده بود.

به گزارش مشرق،‌ روزنامه واشنگتن پست روز سه شنبه به نقل از اطلاعات افشا شده در فضای مجازی نوشت، آمریکا سه ماه قبل از انفجار در خط لوله‌های انتقال گاز «نورد استریم» مطلع شده بود اوکراین برای حمله به این خط لوله‌ها برنامه دارد.

این روزنامه آمریکایی نوشت، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ماه ژوئن گذشته از طریق یک سازمان جاسوسی اروپایی اطلاع یافت، تیمی شش نفره از نیروهای عملیات ویژه اوکراینی به دنبال منفجر کردن این خط لوله‌های انتقال گاز طبیعی بین روسیه و آلمان هستند.

این اطلاعات توسط «جک تیشیرا»، یک عضو افشاگر سابق گارد ملی هوایی آمریکا که ماه آوریل گذشته به سبب افشای اسناد حساس دولت آمریکا دستگیر شد، در شبکه اجتماعی «دیسکورد» منتشر شد.

واشنگتن پست نوشت، نسخه‌ای از این اطلاعات را از جانب دوستان اینترنتی تیشیرا به دست آورده است.

واشنگتن پست عنوان کرد، منبع این گزارش، اطلاعات ارائه شده از سوی شخصی در اوکراین بوده و سازمان سیا این اطلاعات را در ژوئن ۲۰۲۲ با آلمان و دیگر کشورهای اروپایی به اشتراک گذاشت.

در گزارش این روزنامه آمریکایی ادعا شد، مقام‌های چند کشور تایید کردند، اطلاعات منتشر شده در شبکه اجتماعی دیسکورد همان مطالب مطرح شده از سوی سازمان جاسوسی اروپایی به سازمان سیا است.

«جان کربی»، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت، تحقیقات آمریکا درباره حمله نورد استریم همچنان در دست انجام است.

کربی در پاسخ به سوالی درباره گزارش منتشر شده در روزنامه واشنگتن پست گفت: «پیش دستی کردن از تحقیقات آخرین کاری است که ما انجام خواهیم داد.»

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، عملیات ویژه ارتش روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین، اتکای اروپا به گاز طبیعی روسیه را به یک مساله سیاسی تبدیل کرد. خط لوله‌های نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ که هر کدام دارای یک جفت لوله هستند، توسط شرکت دولتی «گازپروم» روسیه با هدف انتقال ۱۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در هر سال به آلمان احداث شدند.

واشنگتن پست نوشت، نام سازمان اطلاعاتی اروپایی و برخی جوانب برنامه ادعایی اوکراین را به درخواست مقام‌های دولتی به دلیل بروز ریسک برای منابع و فعالیتها فاش نکرده است.

در سپتامبر ۲۰۲۲ چند انفجار خط لوله های نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ را در زیر آبهای دریای بالتیک هدف قرار دادند.

این انفجارها در مناطق اقتصادی سوئد و دانمارک اتفاق افتادند. هر دو کشور گفتند، این انفجارها عمدی بوده‌اند اما کسی را به عنوان مسئول آن معرفی نکردند. این دو کشور نیز به همراه آلمان مشغول تحقیق درباره این اتفاق هستند.

ادعای واشنگتن پست درباره دست داشتن اوکراین در انفجارهای نورد استریم در حالی مطرح شد که «سیمور هرش»، روزنامه‌گار محقق و افشاگر آمریکایی چندی قبل فاش کرد، دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا حدود دو ماه قبل از شروع عملیات ویژه ارتش روسیه در اوکراین مشغول چیدن برنامه تهدید و حمله برای از بین بردن خط لوله‌های انتقال گاز «نورد استریم» بود.

این روزنامه‌نگار کهنه‌کار در گزارش خود عنوان کرد انفجار خط لوله نورداستریم در دریای بالتیک عملیات مخفیانه‌ای بود که دستور آن توسط کاخ سفید صادر شد و توسط سیا به اجرا درآمد. سیمور هرش برنده جایزه پولیتزر گفته غواصان آمریکایی یک رزمایش نظامی ناتو را پوشش قرار داده و اقدام به کاشت مین در مسیر خط لوله مذکور کرده و سپس از راه دور آن را منفجر کردند.

به گفته هرش، دو هفته قبل از حمله ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین، بایدن علناً گفت که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، آمریکا اجازه نخواهد داد خط لوله جدید نورد استریم ۲ افتتاح شود.

هرش ۸۵ ساله که افشاگری درباره کشتار جمعی ۵۰۰ غیرنظامی در ویتنام و شکنجه زندانیان در زندان ابوغریب در عراق را در کارنامه خود دارد گفت که دستور این عملیات مخفیانه از سوی جو بایدن صادر و عملیات با هماهنگی نروژ توسط سیا اجرا شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 0
    همیشه آخرش معلوم شده که همه جنایت ها و کثافتکاری ها کار خودشونه (آمریکا و انگلیس و اسرائیل و بقیه شیاطین)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس