کد خبر 1486183
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
هشدار ناتو درباره خرابکاری در خطوط زیردریایی اینترنت

ناتو ادعا کرده که مسکو ممکن است به عنوان بخشی از جنگ با اوکراین، کابل‌های زیردریایی انتقال داده‌های اطلاعاتی را خراب کند.

به گزارش مشرق، رئیس اطلاعات ناتو با اتهام زنی به روسیه هشدار داد، در حالی که این ائتلاف تلاش‌ها برای محافظت از زیرساخت‌های زیردریایی را پس از حملات نورد استریم افزایش می‌دهد، مسکو ممکن است برای مجازات کشورهای غربی به دلیل حمایت از اوکراین، کابل‌های زیردریایی را خراب کند.

دیوید کاتلر در این ارتباط مدعی شد: «نگرانی‌های زیادی وجود دارد که روسیه کابل‌های زیردریایی و دیگر زیرساخت‌های حیاتی را در تلاش برای مختل کردن زندگی غربی‌ها، برای به دست آوردن اهرم‌های فشار علیه کشورهایی که امنیت اوکراین را تأمین می‌کنند، هدف قرار دهد.»

او گفت: «روس‌ها سال‌هاست در این حوزه فعال هستند و فعالیت‌های خود را در دریاهای شمال و بالتیک افزایش داده‌اند.»

گفته شده است با افزایش نگرانی‌ها در مورد امنیت کابل‌های زیردریایی، کشورهای غربی قصد دارند دریای شمال را به یک موتور برق سبز تبدیل کنند و مجموعه‌ای از پارک‌های بادی جدید را برنامه‌ریزی می‌کنند که با کابل‌ها به سرزمین اصلی متصل خواهند شد.

کابل‌های زیردریایی حدود ۹۵ درصد از ترافیک اینترنت را در سراسر جهان با سرعتی در حدود ۲۰۰ ترابایت در ثانیه انتقال می‌دهند که به گفته ناتو، ۲۰۰ کابل از این ۴۰۰ کابل حیاتی تلقی می‌شوند.

کاتلر، دستیار دبیرکل ناتو در امور اطلاعات و امنیت گفت: «در مجموع، آنها روزانه حدود ۱۰ تریلیون دلار تراکنش‌های مالی را حمل می‌کنند، بنابراین این کابل‌ها واقعاً یک محور اقتصادی هستند.»

او هشدار داد که دشمنان ناتو متوجه مزیت استراتژیک عظیمی هستند که می‌توانند امنیت اینترنت، انرژی و سیستم‌های مالی غربی را تهدید کنند.

کاتلر با تشریح این روند به عنوان بخشی از یک برنامه شناسایی زیر آب که توسط بخشی از وزارت دفاع روسیه اجرا می‌شود، گفت: «روسیه به طور فعال در حال نقشه برداری از زیرساخت‌های حیاتی متحدین هم در زمین و هم در بستر دریا است.»

او تاکید کرد، متحدان ناتو از نزدیک کشتی‌های روسی مجهز به حسگرهایی را که می‌توانند اطلاعات الکترونیکی یا صوتی را از بستر دریا جمع‌آوری کنند، زیر نظر دارند و گفت که کشتی‌های جاسوسی را می‌توان از طریق آنتن یا فعالیت غیرعادی آنها در نزدیکی مناطق بحرانی شناسایی کرد.

ناتو پس از انفجارهای نورد استریم تعداد کشتی‌های گشت زنی در دریای شمال و بالتیک را به میزان قابل توجهی افزایش داد و یک سلول حفاظت از زیرساخت‌های زیردریایی حیاتی برای بهبود همکاری با صنعت، سرمایه‌ها و کارشناسان ایجاد کرد.

ژنرال هانس ورنر ویرمن، ژنرال آلمانی، که از فوریه مسئول هسته جدید نظارتی ناتو است، گفت: «تهدید واقعی است و ناتو در حال افزایش گشت زنی‌های خود است.»

این مقام ناتو در پاسخ به این سوال که صنعت چه کاری می‌تواند انجام دهد تا پارک‌های بادی جدید را در برابر حملات مقاوم‌تر کند، پیشنهاد کرد که به جای یک کابل، آنها را با چند کابل به سرزمین اصلی متصل کنیم.

ابراز نگرانی ناتو از فعالیت روسیه در حالی است که همزمان روسیه نیز با نگرانی تحرکات ناتو را رصد می‌کند. پیشتر «نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت ملی روسیه در گفت‌وگو با روزنامه «ایزوستیا» اعلام کرده بود که هم‌اکنون نزدیک به ۶۰ هزار نیروی نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر شده‌اند. وی دراین‌باره گفت: ناتو واحدهای نظامی بیشتری را در شرق اروپا مستقر و زیرساخت‌های نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه را نوسازی کرده است.

به گفته پاتروشف «غرب به صورت پیوسته فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه روسیه را افزایش می‌دهد و ناتو هم‌اکنون نزدیک به ۶۰ هزار نیروی آمریکایی را در منطقه مستقر کرده و حجم و شدت آموزش‌های جنگی و عملیاتی نیروهای نظامی را افزایش داده است.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس