کد خبر 1498644
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
درخواست آمریکا برای عضویت دوباره در سازمان یونسکو

یک دهه بعد از خروج آمریکا از سازمان فرهنگی و علمی یونسکو، دولت بایدن با ارسال نامه‌ای رسما خواستار عضویت دوباره این کشور در این سازمان با پرداخت حق عضویت معوق شد.

به گزارش مشرق، سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو روز دوشنبه از تصمیم ایالات متحده برای پیوستن مجدد به این سازمان با پرداخت ۶۰۰ میلیون دلار حق عضویت معوقه این کشور خبر داد.

یونسکو ۱۹۳ کشور عضو رسمی و ۱۱ عضو وابسته دارد و اکثر دفاتر آن در پاریس، پایتخت فرانسه، مستقر است افزون بر این مراکز، دفاتر ملی و منطقه‌ای نیز وجود دارد.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات آمریکایی می‌گویند که تصمیم به بازگشت به این سازمان به دلیل نگرانی از افزایش نفوذ چین در این سازمان به ویژه بعد از خروج آمریکا و پر کردن خلا ناشی از غیبت واشنگتن اتخاذ شده است.

«ریچارد ورما» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور مدیریت و منابع هفته گذشته طی نامه‌ای به مدیر کل یونسکو رسما خواستار بازگشت دوباره آمریکا به عضویت این سازمان شده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید که بازگشت آمریکا به یونسکو با استقبال اعضا مواجه خواهد شد چرا که واشنگتن بیشترین حق عضویت را در میان سایر پرداخت می‌کند. به گفته منابع دیپلماتیک، انتظار می‌رود بازگشت واشنگتن به یونسکو با رای ۱۹۳ عضو سازمان یونسکو در جلسه بعدی این سازمان در ماه آینده همراه شود.

ایالات متحده و رژیم صهیونیستی پس از رای به عضویت فلسطین در سال ۲۰۱۱، کمک مالی به یونسکو را متوقف کردند و هر دو کشور در سال ۲۰۱۳ حق رای خود را از دست دادند. دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت به دلیل تصمیمات ضد صهیونیستی یونسکو، در سال ۲۰۱۷ به طور کامل از این آژانس خارج شود. ترامپ علاوه بر یونسکو از معاهده بین‌المللی تغییرات اقلیمی موسوم به معاهده پاریس و همپنین توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نیز خارج شده بود.

دولت جو بایدن همچنین در سال ۲۰۲۱ آمریکا را به معاهده پاریس بازگرداند.

خروج آمریکا از معاهدات بین‌المللی و خلف وعده با انتقادات بسیار زیادی از سوی جامعه بین‌المللی مواجه شده است و اعتبار این کشور را در زمینه عمل به تعهدات بین‌المللی زیر سوال برده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره خلف وعده‌های واشنگتن گفته «حتی یک توافق امضا شده ممکن است توسط طرف آمریکایی پاره شود.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس