خاندوزی: اقتصاد ایران از چاله سرمایه‌گذاری منفی خارج شده است

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه تلاش دولت این است که هم به مهار تورم و هم رشد تولید کمک کند، گفت: کمک می‌کنیم که تنگنای تامین مالی تولیدکنندگان کاهش پیدا کند و همزمان هر دو سیاست را پیش ببرد.

به گزارش مشرق، سید احسان خاندوزی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اشاره به تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، رشد کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سال ۱۴۰۱ را ۹.۶ درصد اعلام کرد و گفت: از ۲۴ شاخص بزرگ صنعتی ۲۳ شاخص نشانگر به حرکت درآمدن بخش صنعت است و بیشترین رشد مربوط به تولید وسایل نقلیه موتوری است. هم‌چنین صنایع تولید ماشین آلات و تجهیزات نیز سال قبل به طور میانگین ۱۷.۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: صنایع غذایی کشور سال قبل با چالش مواجه بود که گزارش‌های جدید حاکی از این است که اگرچه در نیمه اول سال قبل صنایع غذایی در بهار ۷.۴ و در تابستان ۵.۴ درصد کاهش را تجربه کرده‌اند ولی در نیمه دوم ورق برگشته و در پاییز ۷.۶ و در زمستان ۱۵ درصد رشد مثبت را تجربه کرده است.

خاندوزی اظهار داشت: بانک جهانی نیز در آخرین گزارش‌های خود رشد اقتصادی ایران در پاییز ایران را ۴.۷ درصد اعلام کرده است؛ گزارش‌های داخلی نیز از جمله بانک مرکزی متفاوت با این عدد تفاوت‌هایی دارد به نحوی که رشد با نفت ۵.۳ و بدون نفت ۴.۵ درصد برای سال ۱۴۰۱ اعلام شده است.

وی خاطر نشان کرد: طبق گزارش بانک مرکزی از ۲۴۰۰ بنگاه بزرگ اقتصادی، به ترتیب فصول سال شاخص تولید در این بنگاهها ۳/۱، ۱۳/۲، ۹/۵ درصد و در زمستان ۱۲/۸ درصد افزایش داشته است.

وی با یادآوری اینکه بخش موتوری یکی از بخش‌هایی بود که با چالش روبرو بود اما گزارش‌های جدید حاکی از رفع مشکلات است، افزود: این بخش با وجود رشد منفی در ۶ ماهه اول سال، در فصل پاییز ۷/۶ درصد و در فصل زمستان ۱۵ درصد رشد داشته که تراز آن را مثبت کرده است.

اقتصاد ایران از چاله سرمایه‌گذاری منفی خارج شده است

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین گفت: گزارش‌های مراجع رسمی کشور از افزایش سرمایه گذاری و تشکیل سرمایه نشانگر آن است که بخش واقعی اقتصاد ایران در حال خروج از چاله رکودی سال‌های ۹۷ به بعد است.

خاندوزی ابراز امیدواری کرد که با مجموعه سیاست‌هایی که امسال در نظر گرفته شده در کنار همتی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان انجام خواهند داد این خروج با سرعت بهتری ادامه یابد.

تذکر به بانک‌ها درباره اعطای تسهیلات

سخنگوی اقتصادی دولت درباره اعطای تسهیلات به اشخاص مرتبط با بانک‌ها گفت: با وجود ضوابط در این زمینه، این ضوابط اجرایی نمی‌شد و بانک‌ها کوتاهی می‌کردند تا به اشخاص مرتبط خود تسهیلات بدهند. به این بانک‌ها تذکر داده شده و هیأت انتظامی بانک مرکزی هم در حال شناسایی متخلفان و تدوین احکام بازدارنده است.

خاندوزی یادآور شد: در این رابطه برخی از بانک‌ها توسط این هیأت سلب اعتبار شدند که برخی از این بانک‌ها اعتراض کردند و در حال بازنگری در این احکام است.

مهلت ۶ ماهه بانک مرکزی به بانک‌های ناتراز

وی در پاسخ به سوالی درباره کنترل ناترازی بانک‌ها و ادغام آنها اظهار داشت: یکی از نکات مهم در سیاست پولی دولت، کنترل ناترازی بانکهاست؛ بانک مرکزی درجه بندی مختلفی را در این خصوص فراهم کرده و برنامه‌های خود را از بالاترین ناترازی شروع کرده و یک مهلت ۶ ماهه در کنار برنامه ترمیم در اختیار بانک‌ها قرار داده است.

خاندوزی تاکید کرد: اگر در این ۶ ماه ترمیم اتفاق نیفتد، بانک مرکزی نسبت به برخورد با این بانک‌ها اقدام می‌کند.

سهم ۱۵ درصدی مردم از کل تسهیلات پرداختی سال گذشته

سخنگوی اقتصادی دولت اظهار داشت: در حوزه تأمین مالی اقتصاد شبکه بانکی با وجود رشدهایی که برای سقف رشد ترازنامه‌ها قرار داده شده، تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال گذشته ۴۵.۳ درصد رشد داشت.

وی سهم مردم و نیازهای مصرفی و تسهیلات خرد را حدود ۱۵.۴ درصد از کل تسهیلات دانست و گفت: ۸۴.۶ درصد تسهیلات شبکه بانکی نیز به تولیدکنندگان کشور و صاحبان کسب و کارها پرداخت شد.
وزیر اقتصاد درباره تسریع و سهولت در وام دهی به اقشار مختلف نیز گفت: بخشی از این موضوع ناشی از تنگنای اعتباری بانک‌ها بوده و بانک‌ها برای کنترل تورم ناچار به خلق پول کنترل شده هستند.

وی افزود: تلاش دولت این بوده که سهم مردم را در تسهیلات بانکی افزایش یابد و در این راستا تسهیلات از ۱۳ درصد به بیش از ۱۵ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین گفت: در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۶۵ درصد به پرداخت تسهیلاتی پرداختی به شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه شده است.

خاندوزی با اعلام اینکه تاکنون در مجموع حدود ۸۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات حوزه مسکن تاکنون پرداخت شده است، گفت: تسهیلات خرد بدون ضامن نیز از بهمن ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت امسال به ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر بدون ضامن پرداخت شده که معادل ۶۷ هزار میلیارد تومان است.

تنوع بخشیدن به سبد ارزی در مرحله تسویه مبادلات تجاری

خاندوزی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست تجاری و ارزی دولت مساله تنوع بخشیدن به سبد ارزی در مرحله تسویه مبادلات تجاری است. گفت: اولویت دولت تمرکز بر روش‌هایی است که کمتر قابل تحریم باشد و اتکای اقتصاد ایران را به دلار کم کند.

سخنگوی اقتصادی دولت با یادآوری اینکه در برخی از کشورها نیز سیاست کاهش اتکا به دلار رخ داده است، افزود: ثمره تلاش‌های دولت سیزدهم در این راستا این است که سهم دلار از ۳۰ درصد به کمتر از ۱۰ درصد در معاملات تجاری کشور رسیده است.

دولت منضبط شد، سهم بخش خصوصی از اوراق بدهی رشد کرد

خاندوزی با بیان اینکه تأمین مالی بخش واقعی اقتصاد سال گذشته رشد خوبی ثبت کرد، گفت: افزایش سرمایه شرکتهای سهامی عام از ۱۸۱ هزارمیلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت که رشد ۵۶ درصدی ثبت کرد.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، همچنین با انضباط مالی و استفاده کمتر دولت از ظرفیت بازار بدهی، سهم بخش خصوصی از بازار بدهی افزایش یافت به طوری که انتشار اوراق شرکتی در بورس از عدد ۳۲ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۴ میلیارد تومان در سال قبل افزایش یافت که حاکی از رشد ۴ برابری یا ۳۰۰ درصدی است.

رشد ۹۰ درصدی پرداخت‌های عمرانی دولت

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین با ارائه آماری از پرداخت‌های دولت گفت: بر اساس آمار خزانه داری کل کشور، دولت از منابع بانک مرکزی استقراض نکرد اما توانست پرداخت‌های عمرانی را ۹۰ درصد رشد دهد در حالی که بخش عمده پرداخت‌های عمرانی در گذشته بصورت اوراق صورت می‌گرفت.

خاندوزی تاکید کرد: اکنون سهم اوراق کاهش یافته و سهم پرداخت‌های نقدی به پیمانکاران افزایش یافته است.

تداوم کاهش رشد نقدینگی در دو ماهه اول امسال

سخنگوی اقتصادی دولت از کاهش رشد نقدینگی در دو ماهه اول امسال خبر داد و گفت: رشد نقدینگی در دو ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است به طوری که در دو ماهه اول سال جاری، نرخ رشد نقدینگی معادل ۲.۱ درصد شد.

وی با ارائه آمار مقایسه‌ای از این شاخص اقتصادی اظهار داشت: این رشد در دو ماهه اول سال ۹۸ برابر ۳.۱ درصد، دو ماهه اول سال ۹۹ برابر ۵ درصد، دو ماهه اول سال ۱۴۰۰ برابر ۳.۶ درصد و دو ماهه اول سال ۱۴۰۱ معاد ۲.۳ درصد بود.

خاندوزی تاکید کرد: با این روند پیش بینی می‌شود که هدف گذاری صورت گرفته برای کاهش رشد نقدینگی به ۲۵ درصد در پایان امسال محقق شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه از تداوم روند کاهشی تورم تولیدکننده خبر داد و اظهار داشت: با مجموع اقدامات و سیاست‌های دولت، روند کاهشی تورم تولیدکننده در اریبهشت امسال ادامه یافت و تورم نقطه به نقطه تولیدکننده با کاهش ۸.۳ درصدی به ۳۲.۴ درصد رسید.

وی پیش بینی کرد که این روند کاهشی در خرداد ماه نیز ادامه یابد.

وام از صندوق بین المللی پول به معنای ایجاد تعهد بازپرداخت نیست

خاندوزی در پاسخ به سوال درباره آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق اظهار داشت: با تلاش‌های وزارت امور خارجه و بانک مرکزی اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است و امیدواریم که هفته‌های آینده شاهد آزادسازی منابع ایران در کشورهای مثل کره جنوبی و مانند آن باشیم که تأمین ارز خوبی برای کشور خواهد داشت.

وی همچنین در ادامه پاسخ به سوال درباره ادعای رئیس کل اسبق بانک مرکزی در پرداخت وام از منابع ایران از سوی صندوق بین المللی پول گفت: این وام به معنای ایجاد تعهد بازپرداخت از سوی ایران نیست که در برخی از رسانه‌ها این اشتباه وجود داشت. این موضوع به معنای افزایش سرمایه ایران در صندوق بین‌المللی پول است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره تشکیل کمیته مشترک سرمایه گذاری بین ایران و عمان، گفت: قدم اولیه تشکیل این کمیته در ابتدای سفر سلطان عمان به ایران برداشته شد. چند روز است که هیأت ایران در مسقط حضور دارد و گفتگوها انجام می‌شود. نتایج این مذاکرات در پایان آن به اطلاع خواهد رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس