آب

مدیرکل آبفای استان تهران گفت: با توجه به اینکه ۴۴ درصد بارندگی امسال کمتر شده، مردم باید مصرف خود را حداقل ۱۰ درصد کاهش دهند.

به گزارش مشرق، محسن اردکانی مدیر عامل ابفای استان تهران درباره ماجرای قطع آب تهران در روزهای اخیر گفت: پنجشنبه ۱۸ خرداد اتفاقی غافلگیر کننده رخ داد بر اثر بارش باران سیلاب در جاده چالوس به راه افتاد و این باعث شد توده‌های عظیم سنگ در مسیر جریان آب تهران و کرج قرار بگیرد، این توده‌های سنگ حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن بودند و برآورد کارشناسان این بود که دو تا سه هفته طول می‌کشد این مسیر باز شود، این مسیر از چهار جهت مسدود شده بود.

اردکانی در ادامه گفت: قبل از مسیر پر از سنگ که مسیر انتقال آب را بسته بود، یک باتلاق عظیم شکل گرفته بود و امکان عبور از آن وجود نداشت و تنها راه هم همین بود و ۳ مسیر دیگر نیز اصلاً قابل دسترسی نبود و در بین کوه قرار داشت.

مدیرکل آبفای استان تهران گفت: امکان انتقال امکانات از طریق ترابری هوایی نیز وجود نداشت، ولی در ظرف چهار روز این مسیر باز شد و از تمام تکنولوژی‌ها و ابتکارات که لازم بود برای باز کردن این مسیر استفاده شد.

اردکانی ادامه داد: سد کرج تامین کننده ۲۵ درصد از آب تهران و آب کرج بود. ذخایر آبی تهران نیز فقط برای یک روز بود وقتی ۲۵ درصد آب به طور ناگهانی قطع می‌شود طبیعتا باید ۲۵ درصد جمعیت تهران به آب دسترسی نمی‌داشتند.

او گفت: همه ارگان‌ها به ما کمک کردند تا بتوانیم این مسیر را هر چه زودتر باز کنیم و مشکل قطع آب تهران را حل و فصل کنیم. بالاخره بعد از چهار روز این مسیر باز شد وقتی که این مسیر باز شد و قرار بود آب به تصفیه خانه‌ها برسد، چون از یک مسیر سیلابی در حال انتقال بود، تصفیه خانه‌ها نمی‌توانستند این آب را قبول کنند، به همین دلیل اجازه ندادیم که آب با آلودگی بالا وارد تصفیه‌خانه‌ها شود. با تمهیداتی که اندیشیده شد تقریباً حدود ۸۰ الی ۸۵ درصد از کمبود آب را از سامانه‌های دیگری مثل سد لتیان، سد لار، سد ماهور و سد طالقان تامین کردیم و تاثیرات قطعی آب را از ۲۵ درصد به ۵ درصد کاهش دادیم.

اردکانی گفت: بعد از اینکه ۶ روز از این اتفاق گذشت، مسیر انتقال آب عادی شد و رفته رفته کدورت آب کم شد. علت در دسترس نبودن سامانه ۱۲۲ این بود که تعداد تماس گیرندگان به ۶۰۰ نفر در ساعت رسیده بود و ما فقط می‌توانستیم به تماس ۸۰ نفر پاسخ بدهیم. هم اکنون هیچ مشکلی قطعی آب و کمبود فشار آن در تهران که نتوانیم این مشکل را برطرف کنیم، نداریم. مشکلاتی که وجود دارد به دلیل نوسانات است و همشهریان تهرانی با سامانه آب و فاضلاب تهران تماس بگیرند تا این مشکل برطرف شود. ۸۰ درصد مشترکین تهرانی به سامانه دفع فاضلاب شهری متصل هستند. با توجه به اینکه ۴۴ درصد بارندگی امسال کمتر شده، مردم باید مصرف خود را حداقل ۱۰ درصد کاهش دهند.

تامین آب در تمام استان‌های کشور پایدار است

در ادامه هاشم امینی معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره وضعیت پایداری شبکه آبرسانی در کرج گفت: بر اثر این حادثه که ۱۸ خرداد رخ داد، بخش پایینی سد کرج مسدود شد و برای بخشی از مردم تهران و کرج مشکلاتی را به وجود آورد. وضعیت شبکه آبرسانی برای تامین آب شرب بهداشتی در تمام شهرها و استان‌های کشور پایدار است و در شهرهایی که منابع و مصارف آب همخوان نیست مثل مشهد پروژه‌های اضطراری را تعریف کردیم تا مشکلی برای آن‌ها به وجود نیاید. در برخی از استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان مشکل کمبود آب خاص‌تر است، ولی نگرانی برای تامین آب مردم این استان نداریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    1 0
    مدیریت بلد نیستی مردم راعذاب نده
  • شیرین IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 1
    الهی شکر که مشکل حل شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس