کد خبر 1494517
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
مخزن آب

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تاکنون ۱۱۰ مخزن ساخته شده و تا پایان سال جاری حداقل ۵۰ مخزن دیگر نصب و راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش مشرق، هشدارهایی در خصوص وضعیت کمبود آب در تهران داده شده و برخی از کارشناسان می گویند با بحران کم آبی رو به رو هستیم. اعضای شورای اسلامی شهر تهران هم هشدارهایی در خصوص پایین آمدن آب سدهای اطراف پایتخت داده‌اند. شهروندان در صورت صرفه جویی می توانند در رفع این معضل کمک کنند.

مدیریت شهری طرح بازچرخانی آب را تهیه کرد. در این طرح آبی که هدر می‌رود را تخلیه و در فضای سبز استفاده می شود و حتی می‌توان برای شست‌وشوهای معمولی هم از آن استفاده کرد.

توصیه‌ کارشناسان بر این است که شهروندان آب کمتری استفاده کنند. شهروندان سال گذشته در فصل گرم سال با صرفه‌جویی در مصرف برق کمک کردند تا تابستانی بدون مشکل و قطعی داشتیم؛ در خصوص کم آبی هم باید برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد و آب کمتر مصرف شود.

در کشورهای دیگر آب تصفیه شده برای خوردن استفاده می‌شود اما در کشور ما بهترین آب‌های پشت سدها برای شست‌وشو و غیره استفاده می‌شود و بعضا هدررفت داریم.

باید برای تأمین آب شرب استفاده حداکثری از حداقل منابع آبی موجود در سطح کشور در دستور کار قرار گیرد و از روش‌های علمی‌تر و مؤثرتر برای مواجه با چالش‌های کم آبی استفاده شود.

همه کارشناسان و مردم اطلاع دارند که کشور در شرایط خشکسالی قرار دارد و از لحاظ ذخیره منابع آبی شرایط مناسبی نیست و فرونشست زمین هم داریم.

مدیریت شهری برای مصرف بهینه آب اقداماتی در تهران انجام داده است با مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه به گفت وگو نشستیم.

بزرگترین تصفیه‌خانه پایتخت افتتاح شد. بفرمائید وجود این تصفیه‌خانه‌ها چقدر در جهت کاهش مصرف آب تأثیرگذار است.

استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز/تصفیه‌خانه بزرگی در منطقه ۱۹ شهرداری تهران افتتاح شد/مشکلات عدیده مردم در حوزه فاضلاب بود/فاز دوم تصفیه خانه در تهران کلنگ زنی شد

یک تصفیه‌خانه در منطقه ۶ و تصفیه‌خانه دیگر در منطقه ۱۹ شهرداری تهران افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. کاری که صورت گرفته این است که از مجموعه‌های پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم. تصفیه‌خانه بزرگی در منطقه ۱۹ شهرداری تهران افتتاح شد. با توجه به بازدیدهایی که در یک و نیم سال گذشته از منطقه ۱۹ داشتیم مشکلات عدیده مردم در حوزه فاضلاب بود. پیگیری‌های لازم صورت گرفت و با همکاری آب و فاضلاب و شهرداری تهران یک تصفیه‌خانه بزرگ در جنوب تهران افتتاح شد. البته فاز اول این پروژه افتتاح شده و کلنگ‌زنی فاز دوم هم انجام شده است.

در تهران برای مدیریت آب چه برنامه هایی دارید؟ با مدیریت یکپارچه شهری چقدر می توان معضلات در این زمینه را برطرف کرد؟

بحث آب هم در داخل کشور و هم در کشورهای همسایه بسیار جدی است/در تهران آب شرب، بهداشتی، کشاورزی، صنعتی، فضای سبز داریم/با یک نگرش سیستمی و مدیریت به هم پیوسته در موضوع آب داشته باشیم/تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری تهران و وزارت نیرو بسته شد

مشکلات موجود در حوزه آب شهری یکی از موضوعات مهم مدیریت شهری است. بحث آب هم در داخل کشور و هم در کشورهای همسایه بسیار جدی است. ما در تهران آب شرب، بهداشتی، کشاورزی، صنعتی، فضای سبز و تأمین آب نیروگاه‌ها برای تولید برق و انرژی را داریم. باید مدیریت آب به خوبی انجام شود؛ تا زمانی که ما با یک نگرش سیستمی و مدیریت به هم پیوسته نداشته باشیم و تمامی ذینفعان به موضوع آب ورود نکنند، نمی‌توانیم مشکل آب را حل کنیم. البته جرقه‌هایی زده شده و تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری تهران و وزارت نیرو بسته شده است. باید کارهای جدی‌تری در این بخش انجام شود.

آیا مباحث ۱۶ و ۱۹ مقررات ملی ساختمان در موضوع آب رعایت می شود؟ سازمان نظام مهندسی به وظایف خود در این زمینه عمل کرده است؟ در این باره توضیح دهید.

وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران در مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان به جد ورود کنند/مدیریت شهری آمادگی لازم برای کمک به وضعیت آب را دارد/نگاه تک بعدی در بحث آب نباید داشته باشیم

بخش نقش فراتسهیل‌گری توسط تصمیم گیران برای حل مسئله پیچیده آب اجتناب‌ناپذیر است. باید در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی به موضوعات مختلف آب توجه شود و مباحث ۱۶ و ۱۹ مقررات ملی ساختمان در این زمینه اجرایی شود. البته نقش سازمان نظام مهندسی هم در این زمینه بسیار با اهمیت است. وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری تهران باید در مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان به جد ورود کنند. مدیریت شهری آمادگی لازم را برای کمک به وضعیت بهبود آب دارد. لذا افراد تأثیرگذار در این مقوله باید به این موضوع توجه کنند و البته نباید نگاه تک‌بعدی داشت.

فقط به موضوع مالی حسابرسی در مقوله صرف آب نپردازیم/در تصمیم‌گیری‌های اقتصاد آب و بازار پساب مورد توجه قرار گیرد/موضوع حقابه‌ها برای توسعه پایدار باید مدنظر قرار گیرد

باید تمام مباحث از جمله تأمین آب، اتصال، تصفیه و.. در نظر گرفته شود، چرا که ما در تهران چند مدل آب داریم. باید تفکر به صورتی شکل گیرد که ما فقط به موضوع مالی حسابرسی در مقوله صرف آب نپردازیم. باید به تمام موضوعات در این حوزه از جمله آب ، انرژی و غذا توجه شود و توجه به نگاه سیستمی و ارزش واقعی اکولوژی در تصمیم‌گیری‌های اقتصاد آب و بازار پساب مورد توجه قرار گیرد. باز هم تأکید می‌کنم که باید نگاه مدیریت یکپارچه داشته باشیم. موضوع حقابه‌ها برای توسعه پایدار باید مدنظر قرار گیرد.

فرونشست زمین در تهران داریم، سالانه چند سانتی متر تهران پایین می رود؟ در خصوص دلایل این اتفاق توضیح دهید.

محیط زیست ذینفع، ساکت و آرامی است که نابودی آن باعث نابودی نهایی زیست مردم می‌شود/با توجه به رویه مصرف آب‌های زیرزمینی شاهد فرونشست زمین هستیم واین امر نتایج بدی به همراه دارد/ اگر به موضوع محیط زیستی فرونشست توجه نشود معضلات جدی در پی خواهد داشت

بدون درنظر گرفتن محیط زیست شهری اساسا اقتصاد آب‌محور و مدیریت به هم‌پیوسته شهری امکان‌پذیر نیست و محکوم به شکست است. محیط زیست ذینفع ساکت و آرامی است که نابودی آن باعث نابودی نهایی زیست مردم می‌شود. اگر به موضوع محیط زیست توجه نشود، بحث فرونشست‌های زمین ایجاد می‌شود. با توجه به رویه مصرف آب‌های زیرزمینی شاهد فرونشست زمین در نقاطی از کلانشهر تهران هستیم و قطعا این موضوع نتایج بدی به همراه دارد. سالانه در برخی از نقاط تهران چندین سانتی‌متر زمین به پایین می‌رود و این موضوع یک بحران جدی است. اگر به موضوع محیط زیستی فرونشست توجه نشود معضلات جدی در پی خواهد داشت.

آلودگی هوا موضوعی است که شهروندان تهرانی سالها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند/ با فرونشست زمین برخی مکان ها خالی از سکنه و بیابانی می شوند/همه موضوعات محیط زیستی با هم در ارتباط هستند/گرد و غبار به مشکلات آلودگی هوا در کلان شهر تهران دامن می زد

از دیگر مشکلات موجود، خشک شدن فضای سبز تهران است. ببینید! آلودگی هوا موضوعی است که شهروندان تهرانی سالها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و با محیط زیست ارتباط مستقیمی دارد. اگر از آبها بیش از حد استفاده شود، فرونشست زمین رخ دهد، برخی از مکان‌ها خالی از سکنه می‌شوند و بیابانی شده و گرد و غبار ایجاد می‌کنند و همین موضوع به آلودگی هوا دامن می‌زنند. ببینید اکثر موضوعات محیط زیستی با هم در ارتباط هستند.

وضعیت آب در حال حاضر در تهران چطور است؟ میزان بارندگی امسال چقدر بوده است؟ ایا تا سال آبی میزان آب تهران افزایش می یابد؟

مصرف بی‌رویه آب داریم/کمبود آب بحرانی است/کاهش منابع آب و نزولات آسمانی را در چند سال اخیر داشتیم/اب در سدها کاهش پیدا کرده است/میزان بارش باران از ۳۰۰ میلیمتر دردهه گذشته به ۲۵۰ میلیمتر در مهر سال گذشته رسید/بارندگی در تهران کم بود/زنگ هشدار جدی برای کاهش منابع آبی در پایتخت داریم/ راه‌حل تأمین کمبود آب صرفا چاه زدن و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی نیست

وضعیت کمبود آب در تهران جدی است، چرا که موضوع آب و انرژی در تهران بسیار مهم است و متأسفانه مصرف بی‌رویه آب داریم. باید صرفه‌جویی از آب، وسایل کاهنده در حوزه مصرف آب و... در دستورکار قرار گیرد. ما کاهش منابع آب و نزولات آسمانی را در چند سال اخیر داشته‌ایم که باعث شده منابع آب در تهران و اطراف آن و همچنین سدها کاهش پیدا کند. میزان بارش باران از ۳۰۰ میلیمتر دردهه گذشته به ۲۵۰ میلیمتر در مهر سال گذشته رسیده است و تاکنون میزان بارندگی‌ها به ۱۶۵ میلیمتر رسیده و این عدد احتمالا تا پایان سال آبی که مهرماه است به ۱۹۰ میلیمتر بیشتر نمی‌رسد.

خنک‌کننده‌ها در نیروگاه‌ها میزان اب زیادی مصرف می کنند/با یک تکنولوژی جدید می توان از هدررفت آب جلوگیری کرد

ما شاهد کاهش میزان بارندگی در پایتخت هستیم و این موضوع یک زنگ هشدار جدی برای کاهش منابع آبی در پایتخت است. ببینید! بسیاری خنک‌کننده‌ها در نیروگاه‌ها و خنک‌کننده‌ها در منازل مسکونی آب زیادی مصرف می‌کنند و شاهد هدررفت آب هستیم در صورتی که می توان با یک تکنولوژی جدید برای جلوگیری از هدررفت آب اقدام ویژه‌ای انجام داد. راه‌حل تأمین کمبود آب صرفا چاه زدن و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی نیست ا ین موضوع هم یک زنگ هشدار برای تخریب محیط زیست است.

چه اقداماتی در حوزه آب در شورای اسلامی شهر تهران انجام داده اید؟

شهرداری مکلف شد در برنامه چهار ساله به موضوع اب توجه جدی داشته باشد/در مناطق بیست و دوگانه پروژه‌هایی در زمینه آب انجام شد/الزام شهرداری تهران به اجرای لایحه بازچرخانی آب /تهیه جامع طرح آب خام/در سال ۱۴۰۲ بودجه شهرداری تهران محیط زیستی بوده است

در حوزه کمیسیون سلامت شورا، شهرداری مکلف شده که در برنامه چهار ساله و همچنین در برنامه سال جاری به موضوع آب توجه جدی داشته باشد و در مناطق بیست و دوگانه پروژه‌هایی در این زمینه مانند تصفیه‌خانه‌ها اجرا شده است. الزام شهرداری تهران به اجرای لایحه بازچرخانی آب و تهیه جامع طرح آب خام و استفاده حداکثری پساب قابل استفاده از مجموعه آب و فاضلاب برای آبیاری فضای سبز در دستورکار است لذا کاری که ما می‌کنیم این است که در مناطق بیست و دوگانه اقداماتی صورت گیرد. به جرأت می‌توام بگویم در سال ۱۴۰۲ بودجه ما محیط زیستی بوده است و البته این بودجه هم در حال اجراست. افتتاح‌هایی در این زمینه صورت گرفته و تا پایان سال هم افتتاح‌های دیگری خواهیم داشت. ما اقدامات خوبی در مدیریت شهری در بحث محیط زیست انجام دادیم.

نصب مخازن اضطراری آب در تهران به کجا رسید؟ تاکنون چند مخزن نصب شده است؟ برنامه های سال جاری در این زمینه را توضیح دهید.

۱۱۰ مخزن اضطراری در تهران نصب شد/تا پایان سال جاری حداقل ۵۰ مخزن دیگر نصب و راه‌اندازی می‌شود/اگر زلزله‌ای رخ دهد مخازن اضطراری به صورت اتوماتیک بسته می‌شود/مخازن تا ۷۲ ساعت در مواقع بحران آب دارند

ما برای مواقع بحران در شهر تهران احداث مخازن آب اضطراری را در دستورکار قرار دادیم. تاکنون ۱۱۰ مخزن ساخته شده و طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید تعداد مخازن به ۳۷۰ برسد. در این راستا تا پایان سال جاری حداقل ۵۰ مخزن دیگر نصب و راه‌اندازی می‌شود. آب در این مخازن آب در حال چرخش است. اگر زلزله‌ای رخ دهد به صورت اتوماتیک بسته می‌شود و برای مصرف شهروندان در مواقع بحران به مدت ۷۲ ساعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در خصوص اتصال فاضلاب‌های مترو به سیستم فاضلاب شهری توضیح دهید. این کار تا چقدر انجام شد؟

اتصال فاضلاب‌های مترو به سیستم فاضلاب شهری / باید در خصوص دفع فاضلاب در مترو کار جدی صورت گیرد/سال گذشته فرهنگسازی‌هایی صورت گرفت تا به مشکل کم آبی نخوریم/مخازن اضطراری آب با همکاری مدیریت شهری و شرکت فاضلاب احداث شد

یکی از اقدامات ما در مدیریت شهری اتصال فاضلاب‌های مترو به سیستم فاضلاب شهری بود. این کار در چند ایستگاه مترو پایتخت انجام شده است. روزانه تعداد زیادی از شهروندان از مترو استفاده می کنند و باید در خصوص دفع فاضلاب در مترو کار جدی صورت گیرد.

سال گذشته فرهنگسازی‌هایی در تهران صورت گرفت تا به مشکل کم آبی نخوریم. البته همانطور که گفتم مخازن اضطراری آب هم با همکاری مدیریت شهری و شرکت فاضلاب انجام شده و همچنان ادامه دارد تا در مواقع بحرانی دچار مشکل نشویم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    آب تصفیه شده سد کرج را بالای شهر تهران مصرف میکنند و استخرشون رو هم با همون آب تصفیه شده پر میکنند ، بعد مردم جنوب شهر باید آب چاه بالای شهر تهران رو مصرف کنند جالب تر اینه که مسئول آب منطقه ای تهران بشدت روی این موضوع تاکید داره که آب جنوب شهر از چاه هایی تامین میشه که کمترین میزان آلودگی رو داره ، به نظر شما این عدالت هست و وقتش نرسیده که آب تصفیه شده به مردم جنوب شهر اختصاص پیدا کنه و شمال شهر از همون آب چاه منطقه خودشون مصرف کنند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس