کد خبر 1486154
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
آب

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: ساخت مخازن آب در شرایط اضطراری به منظور تامین آب آشامیدنی سالم تا ۷۲ساعت پس از بحران در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش مشرق، یکی از مشکلات اساسی در تهران بحث کمبود آب است که موضوع آبچرخانی در دستور کار مدیریت شهری است.

از دیگر معضلات اساسی در تهران بحث ساختمان های ناایمن، پسماند، ارامستان های و .... است. با مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در معاونت خدمات شهری به گفت وگو نشستیم.

بارها مسوولان هشدار داده اند که آب کم است. مدیریت شهری به دنبال اجرای طرح بازچرخانی آب بود؟ این کار به کجا رسید؟ در این زمینه توضیح دهید.

اجرای طرح آبرسانی اضطراری / ایجاد ۵ تصفیه‌خانه محلی

پیگیری طرح‌ها و اقدمات اجرایی در خصوص بازچرخانی آب و مدیریت منابع آب خام در فضاهای سبز و خدمات شهری و بهره‌گیری از پساب تصفیه شده از طریق پیگیری در بودجه سنواتی و برنامه ۴ ساله شهرداری انجام شد. مصوبه تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های توسعه و بازسازی تاسیسات آب و فاضلاب شهری و اجرای طرح آبرسانی اضطراری و تعاملات صورت گرفته با سازمان آب و فاضلاب برای ایجاد ۵ تصفیه‌خانه محلی که در سال جاری ۲ تصفیه خانه اجرا و در مراحل نهایی قرار دارند.

پروژه ایجاد مخازن اضطراری آب شرب در تهران برای مواقع بحران تا چه میزان در پایتخت اجرایی شد؟

۱۱۰ مخزن اضطراری آب شرب در تهران نصب شد/در سال ۱۴۰۲ ۱۱۰۰ دستگاه شیرهای اطفای حریق تأمین می شود

پیگیری برای اجرای مخازن آب در شرایط اضطراری به منظور تامین آب آشامیدنی سالم تا ۷۲ساعت پس از بحران برای شهروندان در ۳۷۴ نقطه از شهر تهران در دستور کار قرار گرفت و تا کنون ۱۱۰ مخزن نصب شده است.
همچنین پیگیری های لازم برای تامین شیرهای اطفای حریق به ویژه در معابر کم عرض که امکان تردد خودروهای آتش‌نشانی وجود ندارد انجام شد. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۲۰۰ دستگاه و در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۱۰۰ دستگاه شیرهای اطفای حریق تأمین خواهد شد.

آیا ایستگاه های مترو در تهران به شبکه فاضلاب وصل شد؟

۲ ایستگاه هفت تیر و حسین آباد به شبکه فاضلاب متصل شدند

پیگیری به منظور اتصال ایستگاه‌های مترو به شبکه فاضلاب که متاسفانه به دلیل اولویت شرکت مترو به موضوع توسعه خطوط و وجود برخی چالش‌های فنی نظیر اختلاف سطح ایستگاه‌ها با شبکه اگوی شهری، بسیاری از ایستگاه‌ها به این شبکه متصل نبوده‌اند و در پاره‌ای از مواقع با مشکلاتی روبه‌رو بوده است که با پیگیری‌های متعدد کمیته محیط زیست و همکاری شرکت فاضلاب، اتصال ایستگاه‌های مترو به شبکه فاضلاب با اولویت بالا در دستور کار قرار گرفت که تا کنون ۲ ایستگاه هفت تیر و حسین آباد به شبکه متصل شده‌اند.

یکی از معضلات اساسی در تهران آلودگی هواست؟ چه برنامه ای برای رفع این مشکل دارید؟ در خصوص اجرای قانون هوای پاک توضیح دهید.

از خرید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس تا ساماندهی آرمستان های تهران

بررسی ظرفیت‌های مدیریت شهری در راستای کنترل آلودگی هوا و انجام تعهدات شهرداری تهران در خصوص قانون هوای پاک، از طریق پیگیری برای ایجاد ردیف اعتباری در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران به منظور خرید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون پیگیری به منظور ساماندهی آرامستان‌های شهری و سیاست‌گذاری برای توسعه آرامستان‌های جدید و ساماندهی آرامستان‌های واجد شرایط تاریخی و گلزار شهداو همکاری در تدوین دستورالعمل‌های ساختمان سبز و معماری پایدار به منظور استقرار استانداردهای محیط زیستی در دستور کار قرار گرفت.

در راستای مصوبه توسعه ساختمان سبز و معماری پایدار در شهر تهران، اقدام به تدوین دستورالعمل مدیریتی و ضوابط اجرایی و شاخص های ارزیابی، تهیه و تدوین شد. بر این اساس مطابق معیارها و استانداردهای صدور گواهی ساختمان سبز از جمله معماری پایدار، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، کاهش تولید و تفکیک پسماند، حفظ و توسعه فضای سبز و نگهداری درختان، مدیریت و بازچرخانی آب، استفاده از آب باران که با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی تعیین می شود، نسبت به پایش، ارزیابی و سطح‌بندی ساختمان‌های سبز و تشکیل بانک اطلاعاتی ساختمان‌های سبز در شهر تهران اقدام شد.

نظارت و پیگیری تنظیم طرح جامع فضای سبز شهر تهران که این طرح توسط مرکز مطالعات به اتمام رسیده است و در مراحل ارجاع به شورای اسلامی شهر تهران جهت تصویب می‌باشد.

برای احیای درختان خیابان ولی عصر چه اقداماتی صورت گرفت؟

غرس ۳۰۰ اصله درخت با بن بیشتر از ۵۰ در خیابان ولیعصر (عج)

نظارت و سیاست‌گذاری بر توسعه سرانه فضای سبز بر اساس الگوی مناسب کاشت گونه‌های بومی و کم آب بر، پیگیری برای احیا درختان خیابان ولیعصر(عج) در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری بر اساس مصوبه «طرح حفظ و گسترش درختان خیابان ولیعصر(عج)» ۹۵، با بررسی‌های کارشناسی، در جهت احیای درختان با ارزش خیابان ولی عصر (عج) و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی برای شهروندان در اثر شکستن و سقوط درختان خشک، اقدام ویژه‌ای در خصوص غرس ۳۰۰ اصله درخت با بن بیشتر از ۵۰ در خیابان ولیعصر (عج) انجام شد.

سال هاست که موضوع ساماندهی صنایع مشاغل در دستور کار است. در این دوره مدیریت شهری چه برنامه ای برای این مشکل دیرینه تهران دارید؟

پیگیری به منظور ساماندهی کانون‌ها و پهنه‌های کار و فعالیت و نظارت بر اجرای آرای بند ۲۰ به صورت ویژه کمیته محیط زیست و خدمات شهری در طول یک سال اخیر با انجام بازدید های دوره‌ای اقدامات موثری در جهت ساماندهی و بعضا انتقال برخی صنایع مزاحم از قبیل گاراژ نوجوانی در منطقه ۱۸ واقع در بلوار معلم با مساحت ۵۶۲۵ مترمربع دارای ۱۰۰ باب واحد صنفی در راسته های پرس‌کاری، نجاری، چوب فروشی و غیره با هدف رفع مزاحمت‌های صوتی و افزایش ایمنی جلوگیری از بروز حریق و رفع معضلات اجتماعی برای ساکنان شهرک‌های مجاور با استناد به بند ۲۰ ماده ۵۵ که با گذشت ۱۷ سال از صدور رأی، واحدهای مستقر در گاراژ از اجرای رای سرپیچی می ‌ردند و در نهایت با پیگیری‌های انجام شده در سال ۱۴۰۰ به صورت کامل تخلیه و مشکل برطرف شد.

در خصوص ساماندهی دستفروشان توضیح دهید؟آیا آرا مورد بازبینی قرار گرفت؟

ساماندهی دستفروشان به ویژه فروشندگان اجناس دست دوم

برنامه‌ریزی و پیگیری جهت اجرای آرای صادره بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها با موضوع رفع مزاحمت های شغلی که در این راستا نیمی از آرا تعیین تکلیف شده است و جهت حسن اجرای آرا تعداد ۱۰۰۰۰ رأی در سال ۱۴۰۲ مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. همچنین به منظورساماندهی دستفروشان به ویژه فروشندگان اجناس دست دوم بزرگ‌ترین بازار مرکزی دست‌دوم فروشی با ظرفیت صدها غرفه در این محدوده ایجاد شد.

طرح جامع زیباسازی شهر اجرایی شد؟

نظارت و پیگیری بر تنظیم طرح جامع زیباسازی؛ شهرداری تا کنون طرح جامع زیباسازی که به صورت کامل راهگشای همه موضوعات و مأموریت‌های زیباسازی شهر تهران باشد نداشته است.

یکپارچه کردن مدیریت بر عملکرد تمامی غرف انتفاعی در شهر تهران با هدف شفافیت اقتصادی و ارتقای کارکرد و درآمد پایدار علی‌رغم وجود بیش از ۸۰۰ هزار مترمربع فضای تجاری متعلق به شهرداری در بوستان‌ها به دلیل تعدد متولیان غرف در شهر تهران، از یک سیاست واحد برخوردار نبوده که در این دوره شورا با هدف ارتقاء شفافیت مالی، کسب درآمدهای پایدار و افزایش آن به میزان بیش از ۵۰۰ درصد در صورت پیگیری مناسب و ساماندهی و نظام‌مندی این مجموعه از سوی یک متولی واحد و پیش‌بینی آن در برنامه ۴ ساله شهرداری و مصوبه بودجه ۱۴۰۲ اقدام کرده اند.

یکی از معضلات در تهران بخش انفصال شبکه فاضلاب است؟ در خصوص اخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه احداث شبکه های فاضلاب توضیح دهید.

عدم تکمیل شبکه سراسری جمع آوری فاضلاب یکی از چالش های شهر تهران

پیگیری برای رفع نقاط انفصال شبکه فاضلاب یکی از چالش‌های مهم شهر تهران عدم تکمیل شبکه سراسری جمع آوری فاضلاب در برخی نقاط شهر می‌باشد. یکی از این دلایل این موضوع کمبود تصفیه خانه‌های فاضلاب و یا محدودیت ظرفیت آنها است با وجود داشتن شبکه، امکان انتقال آن به تصفیه خانه فاضلاب وجود ندارد و همین امر باعث قطع شبکه و انتقال فاضلاب به سطح شهر و یا کانال های آب‌های سطحی می شود. این مسأله، ضمن نارضایتی شهروندان زمینه ساز پیدایش معضلات محیط زیستی و سلامتی عدیده‌ای می‌شود. با پیگیری‌های بعمل آمده در مصوبه تبصره ۳ و همکاری با شرکت فاضلاب بخشی از این انفصالات رفع شده و تعدادی نیز در دستور کار قرار دارد. به عنوان مثال در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۰۰ نقطه رفع انفصال صورت گرفته است.

چه اقداماتی در جهت ظرفیت تولید انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در مناطق شهرداری تهران تاکنون صورت گرفته است؟ در این باره توضیح دهید.

پایش سموم و افات در میادین میوه و تره بار؛ اقدامی که ۵ سال غیرفعال بود

پیگیری جهت راه اندازی مجدد آزمایشگاه کیفی محصولات کشاورزی در دستور کار است. این ماموریت که مطابق مصوبه «ساماندهی و ارتقای کیفیت محصولات قابل عرضه از طریق سازمان میادین میوه‌وتره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی شهر تهران» بر عهده سازمان میادین میوه‌وتره‌بار بود و از سال ۹۰ تا ۹۷ به صورت منظم محصولات کشاورزی عرضه شده در میادین میوه‌وتره‌بار را از لحاظ باقی مانده سموم و آفات مورد پایش و ارزیابی قرار می‌داد، ولیکن در ۵ سال گذشته غیر فعال شده بود و به دلیل اهمیت موضوع در پایش و ارتقاء سلامت شهروندان، نسبت به اجرای مجدد آن پیگیری شده است.

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در شورا برای توسعه حمل ونقل عمومی در راستای کاهش آلودگی هوا توضیح دهید.

۴۵ درصد بودجه به بخش حمل و نقل و ترافیک اختصاص یافت

همکاری در بررسی و تدوین بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران با توجه به چالش‌های موجود شهر تهران در خصوص آلودگی‌های محیط زیستی به ویژه آلودگی هوا، با نظر اعضای شورای شهر تهران در حدود ۴۵ درصد بودجه به بخش حمل و نقل و ترافیک برای توسعه و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص یافت.

قرار بود ایستگاه های ام. آر. اف در تهران برای موضوع پسماند راه اندازی شود. چه تعداد ایستگاه تاکنون راه اندازی شده و خروجی کار چه بوده است؟

پیگیری جهت احداث ایستگاه‌های میانی پردازش پسماند (در حال حاضر دو ایستگاه کوهک و سرخه حصار افتتاح شده اند و راه‌اندازی ۲ ایستگاه حکیمیه و آزادگان در سال ۱۴۰۲ در دست اقدام است.)

پیگیری به منظور مدیریت پسماند حجیم در ۴ پهنه شهر تهران ذیل برنامه عملیاتی مدیریت پسماند با هدف کاهش آلاینده‌های هوای حاصل از سوزاندان زباله حجیم و ایجاد صنایع بازیافتی به ویژه چوب و سرشاخه که در این رابطه سایت مدیریت پسماندهای حجیم و چوب و سرشاخه در منطقه ۱۸ راه‌اندازی شده است.

احداث زباله سوز بیمارستانی/احداث کارخانه بازیافت نخاله و پسماندهای ساختمانی

پیگیری برنامه عملیاتی مدیریت پسماندهای پزشکی بی‌خطر شده و احداث زباله سوز بیمارستانی با ظرفیت ۲۰۰ تن در جهت جلوگیری از دفن پسماند بیمارستانی، پیگیری برای اجرای برنامه عملیاتی طرح جامع مدیریت پسماند برای هوشمندسازی سیستم مدیریت پسماند شهر تهران و راه‌اندازی اولین کارخانه نوآوری پسماند کشور و هوشمندسازی فرایندهای مدیریت پسماند، پیگیری برای اجرای برنامه عملیاتی مدیریت پسماند برای بهینه‌سازی فرآیندهای مستقر در مراکز دفن پسماند ساخت و تخریب از طریق احداث کارخانه بازیافت نخاله و پسماندهای ساختمانی و عمرانی برای بهره برداری در پروژه‌های شهری نظیر تولید کفپوش پیاده‌رو، نیوجرسی و جدول در مرکز آبعلی، پیگیری برای اجرای برنامه عملیاتی مدیریت پسماند برای بهینه‌سازی و بهسازی مجتمع پردازش و دفع آرادکوه و احداث کارخانه‌های تولید مشتقات سوخت از زباله (RDF) به منظور تولید سوخت مورد نیاز کارخانه‌های سیمان و ... در دستور کار است.

احداث کارخانه زباله سوز ۸۰۰ تنی در مجتمع آرادکوه

همچنین برای اجرای برنامه عملیاتی مدیریت پسماند برای بهینه‌سازی و بهسازی مجتمع پردازش و دفع آرادکوه و احداث کارخانه بیوگاز با هدف کاهش معضلات محیط زیستی و تولید برق از استحصال گاز متان از مراکز دفن قدیمی پسماندو برای اجرای برنامه عملیاتی طرح مدیریت پسماند برای بهینه‌سازی و بهسازی مجتمع پردازش و دفع آرادکوه و احداث کارخانه زباله سوز ۸۰۰ تنی در مجتمع آرادکوه از جمله برنامه های مدیریت شهری است.

راه‌اندازی و احداث اولین مجتمع بازیافت نخاله‌های ساختمانی با ظرفیت ۱۲۰۰تن در روز با هدف کاهش معضلات محیط زیستی، برنامه‌ریزی جهت تولید محصولات بتنی از بازیافت این پسماندها و ایجاد ارزش افزوده مجدد از پسماند ساختمانی از دیگر برنامه های مدیریت شهری است.

اجرای برنامه ۴ ساله چهارم شهرداری تهران و برنامه عملیاتی مدیریت پسماند برای بهینه‌سازی و بهسازی مجتمع پردازش و دفع آرادکوه و برنامه‌ریزی و پیگیری جهت احداث شهرک و مجتمع صنفی بازیافت در زمینی در حدود۷۰ هکتار با هدف کاهش دفن پسماند و ایجاد صنایع تبدیلی نظیر تولید کمپوست مرغوب، احداث زباله سوز، تولید گرانول و سایر محصولات تولید شده را پیگیری می کنیم.

برنامه‌ریزی جهت اجرای طرح تحولی رفت و روب شهر تهران و پیگیری به منظور خرید ۵۰۰۰ مخزن جمع آوری زباله و بهسازی و بازسازی ناوگان زباله صورت گرفته است.

در خصوص سازمان های ناایمن در تهران بفرمایید چه اقداماتی در سازمان آتش نشانی صورت گرفته است؟

ارسال گزارش فهرست ساختمان های پرخطر شناسایی شده

ارسال گزارش فهرست ساختمان های پرخطر شناسایی شده دولتی و ساختمان‌های پرخطر متعلق به شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران و پیگیری اقدامات صورت گرفته در خصوص رفع خطر از ساختمان‌های ناایمن شناسایی شده به ویژه ساختمان‌های بسیار پرخطر و پرخطر در دستور کار است.

جمع‌آوری آمار و اطلاعات ۱۰ ساله حریق و حوادث آتش‌نشانی، بررسی و پیگیری اصلاح فرآیند صدور پروانه به ویژه در حوزه کنترل ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی، احصاء تخلفات دفاتر و مهندین ناظر در کنترل ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی در ساختمان، ارسال فهرست معابر ناایمن و کم عرض شناسایی شده توسط سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، برنامه‌ریزی جهت ارتقاء ایمنی بازار تهران، پیگیری برای ایجاد زیرساخت و راه‌اندازی سامانه پایش هوشمند اعلام حریق ساختمان ها، تهیه سند کاهش خطرپذیری محلات شهر تهران از دیگر برنامه های است که قرار است در مدیریت شهری اجرایی شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    6 13
    آفتابه لگن هفت دست ولی شام و نهار هیچی
    • بشار عبدالواحد IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      1 1
      آفتابه لگن خودتی
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      مغزهای فندقی و مزدوران رسانه ای دو لبه قیچی پمپاژ جهالت در جامعه هستند
    • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      0 0
      ای کلک نوشابه رو داخل آفتابه میخوری نی هم لازم نداری!
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    2 5
    یعنی چی مگه قراره جنگ بشه یااب صادرکنید
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      1 4
      نه جونم قراره آب رو روت قط کنن دارن ذهنتو اماده سازی میکنن
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      6 0
      بارندگی ومیزان بارش وپشت سدها هم هشدارکم ابی نیست اخه عزیز
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      4 1
      این چه حرفیه؟ ذخیره اب چه ربطی به جنگ داره کشورماجز کشورهای خشک دنیاست وهمیشه باید برای مواقع کم بارانی وخشکسالی اماده باشیم
  • علی IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    0 0
    چه عجب مدیریت عملی در برابر مدیریت عکس العملی نوید آینده ای روشن است علاج واقعه قبل وقوع
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
    0 0
    فکرکنم برای زلزله احتمالی تعبیه شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس