کد خبر 1502423
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶
1

وضعیت در روسیه که ناشی از فقدان درک استراتژیک از موقعیت دشمن است، برای مردم ایران هم ناآشنا نیست، سازمان نهضت‌های آزادی‌بخش مثالی عینی از این ماجراست.

به گزارش مشرق، مرتضی سیمیاری دریادداشتی درباره ماجرای واگنرها با یک یادآوری در روزنامه جوان نوشت:

اوایل بهار امسال پس از آنکه ارتش روسیه در باخموت به پیروزی‌های درخشانی رسید، مارک میلی، رئیس ستاد ارتش تروریستی امریکا در برابر خبرنگاران رو به نقشه اوکراین و استحکامات ناتو در اطراف آن ایستاده و اعلام کرد که بیرون راندن نیروهای روس دشوار است، اما مسئله جنگ در اوکراین فراتر از چند برنامه عملیاتی است.

سخنان رمزگونه ژنرال امریکایی را بسیاری خوب متوجه نشدند، اما آگاهان مسائل سیاسی به خوبی می‌دانستند که بر اساس دکترین امنیتی بایدن در اروپای شرقی تا زمانی که نیروهای مستقر در کی‌یف آماده هزینه دادن برای امریکایی‌ها باشند جنگ باید ادامه یابد و هرقدر که زمان آن طولانی‌تر شود، اروپا فرسوده شده و هژمونی امریکا افزایش خواهد یافت.

در آن زمان برخی کارشناسان مسائل استراتژیک اعتقاد داشتند که پوتین در باتلاق جنگ در اوکراین گرفتارشده و سرنوشت او مشابه با لئونید برژنف رهبر شوروی خواهد بود، حتی مادلین آلبرایت وزیر سابق خارجه امریکا آرزو کرده بود که ارتش روسیه گرفتار همان بلایی شود که سازمان سیا در سال ۱۹۷۹ بر سر دو لشکر زرهی ارتش شوروی آورده است.

البته بازیخوانی ستاد کل ارتش روسیه این بار متفاوت از جنگی بود که امریکایی‌ها در افغانستان بساط آن را چیده بودند، با وجود آنکه روس‌ها در مراحل اولیه جنگ، آرایش نظامی متمرکز گرفته و با کم‌ترین نیرو و نیز امکانات لجستیکی پای به آوردگاه گذاشتند، اما به تدریج با بهره بردن از برتری مطلق هوایی و استفاده از رزم چریکی توانستند یک زنجیره مستحکم معروف به «خط دفاعی سوروویکین» در محدوده‌ای با وسعت ۲ هزار کیلومتر از خرسون، زاپوروژیه و همچنین کریمه، دونتسک، لوگانسک ایجاد کرده و به‌تدریج ارتش روسیه توانست بیشتر مناطقی را که در چارچوب اهداف اعلام‌شده قرار دارند در کنترل خود در آورد.

اما پیروزی‌های اساسی ارتش روسیه در اوکراین و گریز از طرح امریکایی‌ها برای زمینگیر کردن کرملین در باتلاق جنگ، چند برگ برنده در بازی داشت. یکی از آن‌ها استفاده بهینه از گروه شبه‌نظامی «واگنر» ‌ها بود، ارتش پوتین برخلاف ارتش سرخ شوروی در بازی چریکی مغلوب رقیب خود نشده و پوتین در این شطرنج چندجانبه در دام بایدن در اوکراین نیفتاد؛ دامی که شبیه دام کارتر برای برژنف در افغانستان بود. این وضعیت باعث شد امریکایی‌ها روی یک سازوکار جدید در جنگ سرمایه‌گذاری کنند و این بار روی استراتژی «نبرد بی‌پایان در باخموت» متمرکز شوند، مهره اصلی این بازی برخلاف همه ارزیابی‌ها نه یک نیروی جدید در صحنه بلکه همان واگنرها بودند!

هفته گذشته روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشته بود که «یوگنی پریگوژین» رهبر گروه واگنر ماه ژانویه گذشته به کی‌یف پیشنهاد کرده بود که در ازای عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از شهر باخموت موقعیت نظامیان روسی را به آن‌ها اطلاع دهد، در آن روزها سرویس‌های اطلاعاتی امریکایی‌ها از فرصت فقدان تحلیلی پریگوژین، تندروی‌های بی مورد در میدان جنگ و نیز رقابت کودکانه او با افسران وزارت دفاع روسیه نهایت استفاده را کرده و با راه انداختن «فتنه واگنرها» تلاش دارند از جنگ مغلوبه یک پیروزی بسازند.

این وضعیت در روسیه که ناشی از فقدان درک استراتژیک از موقعیت دشمن است، برای مردم ایران هم ناآشنا نیست، سازمان نهضت‌های آزادی‌بخش مثالی عینی از این ماجراست. این تشکیلات شبه چریکی از جمله گروه‌هایی است که به نام صدور انقلاب اسلامی و ایستادگی در برابر هژمونی استعماری غربی‌ها تشکیل شده و مدتی کوتاهی بعد مشخص شد که رویکردها و عمل مسئولانش نه تنها در راستای آن هدف عالی نبوده، بلکه به دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران نیز ضربه وارد می‌کرد. در نهایت این تشکیلات آلوده در اردیبهشت سال ۶۱ منحل شد.

اسناد تاریخی نشان می‌دهد که اولین درگیری‌ها و اختلافات باند معدوم هاشمی در سپاه با واحد اطلاعات سپاه در دوران مسئولیت محسن رضایی بوده است، سرلشکر رضایی در خصوص غائله سیستان و بلوچستان در خاطرات خود گفته است که گروه‌های سیاسی مثل تشکیلات مهدی هاشمی و بعضی از آدم‌های تندرو به جای کمک به ما، قوز بالا قوز شده و اوضاع را در مرکز به هم می‌زدند!

رفتارهای غیرمعقول از جانب باند مهدی هاشمی باعث شد یکی از میزهای ضد جاسوسی در واحد اطلاعات سپاه، فعالیت‌های هاشمی و اعضای واحد نهضت‌های آزادی‌بخش را زیرنظر بگیرند، نزدیک به پنج سال پس از رهگیری خطوط ارتباطی، ضربه سنگین سربازان گمنام امام زمان (عج) به سر شبکه‌های داخلی و خارجی این باند یک فتنه بزرگ را خنثی کرد. از عجایب روزگار آن بود که نزدیک به سه دهه پس از پاکسازی باند معدوم مهدی هاشمی برخی بقایای او در تهران سعی داشتند با تحمیل برجام ۲ و ۳ به‌نظام زمینه تسلیم شدن همه‌جانبه مقاومت را فراهم آورند، چهره‌های شاخص نزدیک به این جریان مرموز سیاسی در داخل ادعا می‌کردند که با تعامل با امریکایی‌ها کشور نیاز به موشک با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر نداشته و باید مقاومت در منطقه را به‌کل تعطیل کرد، این جریان در خارج از کشور نیز در همکاری مستقیم با منافقین و گرا دادن‌های گاه و بیگاه زمینه تحریم مردم ایران را فراهم می‌کردند.

واگنرهای ایرانی در دهه شصت آینه‌ای تمام‌نما از سرنوشت این روزهای واگنرهای روسی هستند؛ جریان جذمی با پروموشن‌های (ترویج کننده) رادیکال، تبلیغاتی و مصنوعی را برای دشمن خالی کرده و همواره مستعد استحاله شدن است، در تهران با وجود تنفس مصنوعی رئیس دولت اصلاحات به یک نشست محفلی، باند مهدی هاشمی معدوم برای همیشه به تاریخ سپرده شده است، اما در مسکو یک جاسوس عالی‌رتبه استونیایی نوشته است که پوتین از مدت‌ها پیش واگنرها را زیر نظر دارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 121
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 26
  • ناشناس IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    30 75
    مرتضی سیمیاری درک سیاسی ونظامی ندارد چیزی می‌گوید که رژیم خوشش باید
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      26 6
      ای درک سیاسی ای درک نظامی ای همه چیزدان ای گوگلر اعظم( گوگلر یعنی کسی که از دیروز مدام واژه واگنر را گوگل می کند) ای کارشناس، مرتضی سیمیاری رو بی خیال. خودت یه چیزی بگو ببینیم از گوگل چه برایمان آورده ای
    • احمد IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      58 15
      شما رو که از کمپ ریختن بیرون... از کجا داری نظر پراکنی می کنی سازمانی؟ خخ آهان. تفاله های داخلی سازمان؟ اوک.
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      53 12
      بهتر نیست شماها که از جمهوری اسلامی خوشتون نمیاد برید اروپا و آمریکا همون جایی که بهش دم تکون نشون می دید
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      42 2
      بقایای باند معدوم مهدی هاشمی باید همان دهه 60 تکلیفشان روشن می کردید تا سالهای متمادی اقتصاد و فرهنگ مملکت را نابود نکنند! خدایی اصلاح طلبان هیچی از سیاست بین الملل نمیدانند همیشه پیش بینی هایشان اشتباه از اب درامده! از سیاست عمومی و داخل هم جز کثافتکاری و عوامفریبی چیز دیگری بلد نیستند!
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      16 2
      نه پس تو داری؟
    • :) IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      0 0
      خو راس میگه، واگنرهای ایرانی همین مجاهدین بودن کودتا کردن. البته واگنرها کودتا کردن مافیای هاشمی همه کاره شد. بعد زدن واگنرها را انداختن بیرون. الان هم کنترل از راه دور بقیه را پیش انداختن قربانی کنن. خب پس با این اوصاف مافیای تکنوکراوات روسی را پیدا کنید، واگنرها بهانه اند و قربانی مافیاهای پس پرده! نه؟
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      0 0
      آخه کدام حرفشان درست از آب درآمده که این دومی باشد؟
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    63 22
    از همه جالب تر ذوق زدگی اصلاح طلبان تهوع آور ایران از شورش گروه واگنر بود که با خوش خیالی گمان می کردند که کار پوتین تمام شده است و مثلاً پس از آن ایران مجبور است با کدخدا کنار بیاید! نادانان گمان می کردند که ایران به پشتیبانی روسیه در برابر یانکیستان مقاومت می کند! کافر همه را به کیش خود پندارد!!!
    • صادق IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      9 13
      پس قبول دارید
    • خخخ IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      1 1
      خخخ کار پوین خیلی وقته تموه خخخخخخخ همیسن که عصبانیید از نشانه هاشه
  • یا زهرا IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    38 56
    ایشالا به همین زودی پوتین از قدرت ساقط میشه و حامیانشم میفهمن ک با طناب پوسیده چه کسی به ته چاه رفتن !!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      42 20
      شمو با طناب شیطان برو تو چاه
    • احمد IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      35 4
      شما کدوم طرفی هستی آمریکا یا مریم
    • امید ج IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      6 7
      لطفا بیخودی پشت یا زهرا قایم نشو. گور پدر پوتین و بایدن. چرا توی طرفدار بایدن که می‌خواد موشکاشو برسونه پشت مرزهای روسیه باید از یا زهرا استفاده کنی ؟ جز این نیست که…
    • مهدی IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      25 15
      12:10 خیلی احمقی که فک میکنی هرکی با روسیه مخالف دوست شیطانه و از اون خنده دار تر فک میکنی هر کی طرف روسیه است حقه ، بدبخت فلک زده میخوام یادآور بشم همین روس ها دست به چه جنایاتی تو ایران با ایرانی ها زدن ، نکنه تو هم تخمه و ترکه روس ها بعد از تجاوز هستی ؟
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      28 8
      برای چرندیاتی که بلغور می کنی، نام‌های مقدس را انتخاب نکن. «یا زهرا» سربند رزمندگان دفاع مقدس و شهدای والامقام ما بود؛ چنین عباراتی برای امثال شما خیلی سنگینه.
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      10 1
      بزنه به کمرت
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    25 23
    فکری به حال واگنرهای بی حجابی بکنید. وضعیت اسفباری هست
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      0 1
      بعضی وقت ها از بعضی ها حرف هایی زده میشه که معلوم نیست، با تفکر بوده یا خیر شما هم جزو اون دسته هایی هستید که فکر میکنید حجاب دغدغه این ملت هست. برخوردهای استصوابی دقیقا همون چیزی هست که از نوجوانان و جوانان ایرانی یک دشمن میسازد
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    26 16
    بعضی از غرب گداها ازشنیدن خبر واگنرها ذوق مرگ شدند غافل از اینکه خر داغ می کنند........
    • محسن IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      0 11
      سكوت ديروز صبحتون خيلي جالب بود... موجب سواري اصلا خوب نيست. اگه به چيزي باور داري و طرفدارشي هميشه باور داشته باش , چه در باخت چه در پيروزي
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      15 4
      گدای غرب باشی بهتر از روسیه وچین هستش
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      12 3
      گدای غرب باشی بهتر از روسیه وچین هستش
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      1 0
      ذوق زدگی شما ها هم دیروز جالب بود مگه تا پریروز واگنر را یک گروه مزدور تروریست متجاوز جنایتکار نمیدانستین ؟؟!! چتو یه دفعه همه تان واگنری شدید اگه واقعا به چیزی اعتقاد نداری هیچ موقع نداشته باش
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    27 38
    لازم نیست برای روسهای کمونیست این قدر ابراز ارادت کنید ،برادری شما نسبت به انها ثابت شده است.
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      20 5
      واگنراناامیدت کردن
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    19 31
    مسولین در دام پوتین گرفتار شدند این هم یکی از ناکارامدی سیاست های خارجی کشور است هزینه ان را بایستی مردم بدهند
    • احمد IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      26 1
      ما تا سالهای سال باید هزینه واگنرهای داخلی را بپردازیم . غرب گداهای وطن فروش
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      8 0
      تا وقتی چنین جفنگیاتی ننویسی، حماقتت برای سایرین آشکار نمیشه. سعی نکن انقدر حماقت و خریتت را به نمایش بذاری.
  • Albert Wesker IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    18 41
    پوتین ابرقدرت پفکی، چند ساله توی باتلاق اوکراین مونده مثل سماها..خخخ
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    14 20
    همینکه واگنر از حکومت مرکزی پیروی نمی کند نشون میده که پوتین و مزدورانش دیر یا زود کشور را وارد جنگ داخلی خواهند کرد. سزای حمله بی فایده به اوکراین همین درگیر شدن روسیه در جنگ داخلی هست
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    13 8
    این بود چرت و پرت های یک متوهم
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    17 12
    روسيه عبر قدرته؟!!!!!!!! خخخخخخختخ
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    9 10
    واقعا عجب تحلیلی !!!! حیف از شما تحلیل گران بزرگ نیست که در روزنامه مشرق قلم میزنید !!!! باید شما رو برد به شورای امنیت ملی جهت تبیین دکترین سیاسی ایران
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    11 13
    انشاالله بزودی شاهد آزاد سازی خاک مسلمین از چنگال روسهای خائن و اشغالگر #تجزیه روسیه اشغالگر تا مسکو
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    6 5
    آخه چه ربطی داره
  • ب IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    27 5
    روحانی را محاکمه کنید . روحانی برای آینده نه چندان دور فتنه های خطرناکی بر سر دارد .
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      14 1
      ریس جمهور ها که محاکمه نمیشند بعد کی محاکمه کنه کسانی مثل شهید بهشتی ها نیاز هست که نداریم
    • مقدس IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      20 0
      فرقه اصلاحيون متعفن تهوع آور على الخصوص باند جاسوس حسن روحانى به توسط محمد شريعتمدارى و همكارانش ، جهانگيرى و باند چپاولگرشان دسترسى و نفوذ بالائى در امورات اقتصادى كشور دارند ( بانك و صرافى و شركت هاى پوششى دانش بنيان پوچ ) دارائى و تردد خارجى تمام مديران اقتصادى و سياسى دولت حسن روحانى بايد دقيقا توسط دستگاههاى امنيتى و قضائى مورد بررسى جدى قرار بگيرند تمام شواهد و قرائن حاكى از فعاليت پنهانى و گسترده اين فرقه نفوذى ميباشد .
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    34 28
    . واگنر ها هم به وزارت دفاع و ارتش روسیه خواهند پیوست و جنگ در اکراین با پیروزی های روسیه و شکست ناتو تمام خواهدشد
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      7 1
      چرا اسامی افراد وابسته به مهدی هاشمی را که الان در راس کار هستند را بطور واضح اعلام نکردید؟ مردم از کجا افراد نفوذی وابسته به اجانب را بشناسند؟ این اعلام نکردن اسامی توسط شما که بنفع مزدوران وابسته به اجنبی است - اسامی شان را اعلام کنید
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      2 0
      بعیده از وگنر یا وزیر دفاع فعلی استفاده شود در نبرد اوکراین.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      7 7
      با حول و قوه الهی روسیه و پوتین نفس های اخر خود را می کشند.جائالحق وزهق الباطل ان الباطل کان زهوقا
    • صادق IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      9 4
      قیمت مرغ و گوشت هم تو ایران کم میشه اگر روسیه جنگ و ببره؟
  • فداییان ناتو وازادی IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    11 5
    جانفشانی در راه ارباب بایدن است به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کاخ سیاه بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای آمریکا و ناتو در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب مشنگ برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد (به امید حق زودتر). پریگوزین پریگوزین حمایتت میکنیم
  • سیروس IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    7 9
    انگار اعتقاد برخی به روسها بیشتر از عقاید دینی ومذهبی است.وقرار نیست تاعده ای طعم تلخ حقارت و سقوط را نچشیده اند قدرت مردم را درک کنند.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    11 15
    اولویت اول و آخر امنیت ملی ایران: آگاه نمودن جوانان ؛ دانشجویان و دانش آموزان از شعبده بازی ها و کلاهبرداری های پیدا و پنهان آمریکا در طول تاریخ و تمامی عرض های جغرافیا. تمامی بلوف ها ؛ خالی بندی ها و مهمترین استراتژی آمریکا رنگ کردن گنجشگ و فروختن بجای قناری
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    17 10
    آمریکا از اوکراین به عنوان گوشت قربونی استفاده می کند ـــ این بار یک گاو بولوند چشم آبی قربونی شد ـــ حالا گاوهای بولوند چشم آبی بعدی چشمشون به حساب اومده مثل بید دارند می لرزند و در نوبت به ترتیب و با نزاکت ایستاده اند و آماده شیردهی برای کدخدای گاوچران شده اند ــــ
  • حسين DE ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    15 12
    يوگنى پريگوژين ، حسن روحانى و جواد ظريف روسهاست.
  • حسین ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 5
    با سلام و مننون از تحلیل خوبتون.روسیه با همه عظمتش مجبوره از تجارب ایران استفاده کنه و خوب میدونه وقتی ایران پای کار باشه همونجور که تو یمن و سوریه کل دنیا به زانو در اومد با کمک ایران و استفاده از تجارب اون به احتمال قوی به اهداف خودش مرسه
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    17 1
    دشمنان روزی بخشیده خواهند شد، خائنین هرگز!
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      4 0
      موافقم ، اما خائنین به مردم مملکتم نیز بشدت تنبیه خواهند شد
  • بابای قلی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    4 5
    اینکه عزیزان تحلیلگر همسو با شما..با هر استدلال منطقی و استراتژیکی که به ذهنشان متبلور میشود...تجاوز یک کشور به کشور مستقل دیگر و جدا کردن چند استان آن و انضمامش به خود را ...توجیه میکنند صرفا به دلیل اینکه آن کشور متجاوز ،دشمن امریکاست...جای سوال پیش اورد که آیا اگر همین بلا سر ما بیاید و یک کشور همسایه به همان بهانه های کذایی روسها به ایران حمله کند...آیا باز این عزیزان از این تحلیل های آبکی تولید میکنند؟؟؟
    • دکتری امیرکبیر IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      4 2
      بهانه کذایی در کار نبود.. غرب پیمانش با روسیه رو زیر پا گذاشت و مدام مرزهای ناتو رو به سمت شرق کشوند، تا همسایگی روسیه، یعنی اوکراین. عقل حکم میکنه شما هم برای دفاع از خودت وارد عمل شی. تجاوز رو دنیای غرب خیلی خیلی پیشتر شروع کرده بود به سمت روس ها. اینها یکم فکر میخوان که متاسفانه نگاه غرب زده افراد مانع فکر درست میشه. امثال ما نه مرده غربیم نه برده شرق، ما منافع کشورمون رو جویا میشیم.
  • فرهاد IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    7 3
    مطلب جالبی رو نوشتید و حالا یه سوال دیگه پیش میاد که از این واگنرها زیاد داریم و آیا ممکن نیست که باز چنین مشکلی پیش بیاد؟
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    10 18
    امان از دست نوکران
    • علی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      1 1
      امان از دست نوچه ها.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    6 3
    فرق واگنرهای ایرانی دهه شست با واگنر های روسی در اینه که واگنر های ایرانی از همون روزهای آغارین یورش حزب بعت فقط منافقانه وانمود میکردن که در صف رزمنه ها هستن وبعد از مدتی کوتاه 30 تیر شست علنا اعلام جنگ مسلحان برضد نظام کردن ولی واگنر هار روسی به کدت یکو نیم ساله که داران در جبهه روسیه ضد اوکران میجنگن پس قیلس مع الفارقه
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      1 0
      ۳۰ خرداد شصت
  • مجتبی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    4 2
    شویگو عامل خیانت است تماس های مکرر او با مقامات اسرائیلی از زمان وزیر دفاع شدنش شویگو به احتمالی یک یهودی است در جنگ های چریکی نداشتن آتش و مهمات یعنی خودکشی شویگو سرباز اسرائیل برای از بین بردن واگنر واگنر ها را با باند هاشمی مقایسه نکنید واگنر به رئیس جمهور و میهن و مردمش وفاداراند که عقب نشینی کردند و هدفشان فقط وزیر دفاع بود
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      0 1
      این حرکت پرسرو صدا علیه امنیت کشور بمثابه جنگ داخلی، نشان از میهن پرستی تقریبا نیست. بایستی نظر شما رو هم در نظر گرفت البته...سگیونیستها، قطعا در بدنه روسیه، لانه کرده اند...ولی کم کم به بیرون رانده خواهند شد. مث سگ
  • رضا IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    8 17
    نه شرقی ،نه غربی ،فقط روسیه تزاری
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
      2 0
      شما آدم نمیشید
  • گدای استقلال IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 0
    تو کیف عروسیه
  • علی بیات IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 3
    داداش جمع شد قضیه..بیشتر هم شبیه حقه بود تا شورش.این به کنار شما هم، بذار یه روز بگذره بعد تحلیل بده که ضایع نشی
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    12 9
    معلوم است نویسنده اساسا با مقوله گروه واگنر آشنا نیست.
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    10 1
    همیشه استفاده از مزدور همراه با شکست استد
  • Masoud IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    4 5
    مطلب شما رو میخونم انگار بخش فارسی خبرگزاری روسیه نگارش کرده
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    4 6
    رژیم روسیه خیلی کثیفه و نابود میشه بزودی زود و اوکراین قهرمان این جنگ خواهد بود
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 3
    پوتین خودشیفته بدان تیغ آتشین انتقام هرلحظه به گلویت چسبیده. عبرت بگیر و هرچه زودتر از باتلاق جنگ اوکراین خارج شو که جز فلاکت و هلاکت چیزی نصیبت نخواهد شد
  • ناصر IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    4 3
    تا کی میخواهد نوکر حلقه بگوش پوتین باشید. نوکر مردم ایران و منافع کشور باشید .
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 1
    کاری به واگنرهای داخلی ندارم چون اونها هم فقط به مصلحت خودشون عمل میکنن. ... مشرق جان از نظرات مشخصه که خیلی طرفدار برای هر مطلبی داری که مخصوصا در اینجا برای روسیه باشه. همان روسیه ای که هیچ وقت ، حتی همین نیروگاه هسته ای ما را به سرانجام نرساند که نرساند
  • پرشیا IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 0
    شاید هر دو باید خلع شوند، هم رهبر وگنر، هم وزیر دفاع. اینطور که از پیشینه این فرد پیداست یا از ابتدای امر یک جاسوس خبره تعلیم دیده نظامی بوده که رفته آشپز کرملین شده بعد ارتش خصوصی را دادن به ایشان، و یا واقعا از وفاداران پوتین بوده که به خیانت وزیر دفاع پی برده در خلال نبرد. بنابراین در هر حال بخاطر تلفات و خسارات سنگین اوایل جنگ و تاکتیکهای غلط آشکار : لازم است وزیر دفاع خبره تری انتخاب شود قبلی برود استراحت درمانی. درمورد آشپز پوتین هنوز خیانتی به شخص پوتین نکرده، جفتشان بهترست از روسیه بروند در وزارت خارجه جایی دگر تا پایان جنگ.
  • نادر IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 3
    تحلیل زیبایی بود.خیلی بجا و منطقی ارتباط گودرز و شقایق رو توضیح دادید.مخصوصا پروموشن.اونقدر بسته و متعصب نباشیم که پوتین رو خیر مطلق و هر مخالفتی با پوتین رو با معاویه و طلحه و زبیر مقایسه کنیم.
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    4 2
    انجمن کامنت نویسان مشرق دوباره شروع به نگارش متن های تدوین شده هستند ، فقط این بندگان خدا به این مسئله توجه نکردن ، اگر این یارو کودتاچیه تا قلب مسکو رفته بود و داداش پوتین شما رو میکرد تو قوطی باز هم از این متن ها منتشر میکردید ، ظرف دو سه روز گذشته کجا بودید شماها ،
  • ناشناس IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 2
    به نظر می رسه ما بایدگروه واگنر درس بگیریم و نه گروه واگنر از ما. ما باید درس بگیریم که روزی فاطمیون و زینبیون بر علیه خودمان شورش نکنند
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    3 0
    دقیقا درس عبرت
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 0
    واگنر یک ارتش خطرناک و متهم به جنایت جنگی است .
  • نژاد اریایی US ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    4 2
    مرتضی سیمیاری!!!! این تحلیل تو وامثال تو واطاق فکر مسئولین این وضعیت را برای ایران به امغان آورده وبه درد خودت وروس تباران میخورد،روزی زینببون،فاطمیون،حشدالشعبی،حزب اله ،حسینیون صابریون،برای وطن ما درد سرساز خواهدشد شک نکنید صبح نزدیک است
  • FR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 2
    یعنی در واقع این « نهضت ادامه دارد » …
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    3 0
    خب این واگنرهای داخلی رو چرا کسی معرفی نمی کنه؟!
  • سید روح اله IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    دشمنی یهود با مردم روسیه بر هر فرد عاقلی که آشنایی جزئی با تاریخ و متون کتابهای یهود مثلا پیشگویی های حزقیال نبی داشته باشد کاملا مشهود هست روسیه برای نجات از این وضعیت باید در برنامه ای مشخص از شر یهود نجات پیدا کنه.
  • علی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    3 2
    پوتین ضعیف به لوکاشنکو پناه برد. ای جونم.
  • اسماعیل IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    5 2
    به امید نابودی پوتين
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 2
    روسیه بطور بالقوه قابلیت تجزیه به حداقل هفتاد و پنج کشور رو در خوش داره،
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    3 0
    واگنرها ارتش خصوصی هستند مانند بلک واتر در امریکا. این ارتش ها افراد جنگجو و آزاد شده ها از زندانها و ... را بخدمت می گیرن. برای نمونه در واگنرها زندانیال طویل المدت در روسیه را هم از رندانها بشرط خدمت در واگنرها برای جنگ اوگراین استفاده کردند. عمدتا افرادی بی رحم و خشن هستند. برای نونه در ایران هم در قبل از انقلاب و هم در جند سال اخیر استفاده از اراذل و اوباش برای سرکوت تظاهرات هم چیری شبیه همین واگترها ولی در مقیاس کوچکتر است
  • علی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 2
    بدبختی و فلاکت تا این حد
  • حجت IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 0
    وحوش تیرانا وسط کیسای شکسته گشتن چهارتا کیس سالم تر پیدا کردن شروع کردند به پرت و پلا گفتن
  • GB ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    ان کس که حساب پاک است از محاسبه چه باک است
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    2 1
    بله صادق جان. قبول داریم... همونجوری جمهوری اسلامی برف پارسال رو ندید، پوتین هم سقوط کرده! بیدار شو بنده‌ی خدا. دلار داره کنار گذاشته میشه. چین و روسیه حرف اول اقتصاد رو خواهند زد... کعبه آمالتون به فنا رفته ولی شماها گرمید نمی فهمید.
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 1
    شیره چه ربی به د شاب داره
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 2
    پول خودش اینجوری گرفت.......پوتین ابرقدرت جهان هم باشی دربرابرجنگجوها چیزی نیستی چه شر خری هم کرد.......لات خودتی بقیه ادات هم نمی تونند دربیارند......
  • رسول IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    3 2
    چه زوقی میکنید شما کمونیست دوست ها .خاک بر سرتون که از حمله وحشیانه یه روانی به اسم پوتین به یک کشور مستقل اینجور خوشحالید .الان دستاورد ایران ازین جنگ چیه غیر از دشمن تراشی بیشتر .
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 1
    غلط اضافه کرده مردک مفت خور
  • بیطرف IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 2
    به نظرمن سواد سیاسی با نظرات احساسی وسلیقه ای فرق داره .اگرمن ۱۰ تاکتاب سیاسی مطالعه کردم وبا۵نفرسیاستمدار نشستم حرفاشون شنیدم اونوقت میتونم به بعضی مسائل که درحد روزمره گی هست مجاز به اظهار. نظر هستم.طرفداری کورکورانه اشتباه هست باعث تباهی جامعه میگردد
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    3 2
    شندیم امروز تو داروخانه ها ایران و خارج پماد سوختگی گیر نمیاد
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    13 1
    سردار پوتین خار چشم آمریکا و نوچه های مأیوس و ناامیدش در داخل تا باد چنین بادا
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 2
    پریگوژین برای ثابت کردن ناکارآمدی ارتش و فامیل سارلاری در این نیرو خود را فدای پوتین و روسیه نمود وگرنه می توانست تا خود مسکو پیشروی کند او با عقب نشینی نشان داد قصد براندازی نداشته و ندارد ما هم همچون او را در کشورمان در تاریخ کم نداریم امثال علی دلواری ها و شیخ محمد خیابانی و میرزاکوچک خان ها
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    3 1
    پریگوژِین دیکتاتور
  • امید IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    17 1
    اولا روسیه شوروی سابق کمونیستی نیست پس از غار بیا بیرون دنیا عوض شده از طرفی اوکراین هم جزو شوروی سابق بود دوما طرفداران اوکراین(بخوانید طرفداران غرب) زیر چتر امریکا سرباز و مزدور به عراق ارسال کرده بودند #همه ناله شما غرب پرستان از سیاست عدم گسترش ناتو توسط پوتین است اگر ایرانی بودی حداقل می‌فهمیدی که گسترش ناتو به ضرر منافع ایران است
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 1
    صفر کشکولی
  • امین IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    4 0
    این رفقای بلشویک چی گیرشون میاد
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    9 0
    هر کس مخالفه روسیه باشه دشمن نیست
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    بها دادن به بخش خصوصی و عدم مجازات بخش فساد دولتی اشتباه کشنده هست
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 1
    در جواب ناصر : ما نوکر روسیه ایم که نیروی هوایی اش تو سوریه تحت فرماندهی سردار سلیمانی عمل میکرد ؟ امریکا شما رو به نوکری هم قبول نداره که اگه داشت ظریف رو سنگ روی یخ نمیکرد به هواپیماش بنزین میدادن
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 1
    در جواب ناصر : ما نوکر روسیه ایم که نیروی هوایی اش تو سوریه تحت فرماندهی سردار سلیمانی عمل میکرد ؟ امریکا شما رو به نوکری هم قبول نداره که اگه داشت ظریف رو سنگ روی یخ نمیکرد به هواپیماش بنزین میدادن
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    1 17
    وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    مطلب خوبی بود
  • عفت نباتی IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    سلام ببخشید بجای اینکه این همه بهم توهین کنید دو تا کلمه حرف حساب بزنید تکلیف آنکه با جمهوری اسلامی هست مشخصه امام رحمه‌الله فرمودند نه شرقی نه غربی فقط فقط جمهوری اسلامی وبس اما اینکه ما کمی متمایل به روسیه وچین شدیم علت این است که اولا اینها هرچه باشد همسایه هستند ودیگر تا حد آمریکا مداخله در امور ما نمی کنند ثانیا آیا این را قبول ندارید که دیگر ما خودمان یک ابر قدرتیم
  • کارشناس IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    تفاوت واگنرها با بقیه چیست؟
  • کریس FI ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    خرابکاران به اصطلاح انقلابی ، اینها همه حامیان غلابی مردمند. چه زود رهبر آنها خوشحال شد از بخشش آقای پوتین و دمش را لای پایش گذاشت و در رفت🤣🤣
  • ایرانی با غیرت IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    ایکاش میشد که این واگنر های ایرانی را هم به یک جائی دوردست میفرستادیم که دست هیچ بشری به انها نرسد!
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    پریگوژین با این کارش گور خودشو کند.در بلاروس کشته خواهد شد.خیانت بزرگی کرده
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    پوتین فقط خواست دوست و دشمنشو بشناسه که شناخت ، فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    واگنرهای ایرانی؟
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    شما چرا دارید از یک جانی متجاوز دفاع میکنید
  • علی IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    آقا ریما مزخرف بافتی این چرندیات از ذهن مریض چه کسی بیرون اومد؟ واقعیت اینه که فرعون ها ونبرود ها و هیتلر ها و پوتین ها حتی با داشتن بمب اتمی و ارتش آهنی بی نیاز از مردم وعدالت نیستند و در امان نیستند
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    چقد جرف میزنید
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    این مطلب تعبیر خوبی نیست و بوی خود زنی میده یعنی الان دارین میگین که در ایران یک مشت مزدور جنایتکار وادمکش واز زندان ازاد شده در خدمت دولت است که ممکنه روزی تصمیم بگیرند برعلیه حکومت شورش کنندپس بایددرس عبرت بگیرند
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    این مطلب تعبیر خوبی نیست و بوی خود زنی میده یعنی الان دارین میگین که در ایران یک مشت مزدور جنایتکار وادمکش واز زندان ازاد شده در خدمت دولت است که ممکنه روزی تصمیم بگیرند برعلیه حکومت شورش کنندپس بایددرس عبرت بگیرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس