بارزانی: روابط حزب دموکرات و اتحادیه میهنی «بد» است/ فشار آمریکا برای صادرات نفت شمال عراق

رییس اقلیم کردستان عراق از روابط «بد» حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان این کشور خبر داد و از حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق دفاع کرد.

به گزارش مشرق، نیچروان بارزانی در یک گفتگوی مطبوعاتی در برلین پس از دیدار با اولاف شولتز صدراعظم آلمان گفت که سفر به برلین به دعوت صدراعظم آلمان انجام شد و عصر دوشنبه دیداری خوبی داشتیم و درباره مسائل مشترک میان اقلیم کردستان عراق و آلمان و نیز روابط عراق و آلمان صحبت کردیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره روابط میان حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت: روابط «بد است اما نه خیلی بد».

بارزانی گفت: همین امروز که من در آلمان هستم، نشستی میان دو حزب برگزار شد که امیدواریم این نشست ها تا رسیدن به نتیجه ادامه یابد.

وی درباره ازسرگیری صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق گفت: این امر از یک طرف به دولت مرکزی در بغداد و از طرف دیگر به آنکارا برمی گردد اما متاسفانه می بینیم اقداماتی که دولت مرکزی در این خصوص باید انجام دهد، انجام نشده است.

بارزانی در خصوص موضع اقلیم کردستان عراق درمورد ادامه حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق گفت: مسئله حضور آمریکا در عراق در چارچوب توافق با عراق است و خارج از آن نبوده است. یک توافق راهبردی بین بغداد و واشنگتن وجود دارد و نیروهای آمریکایی در همین چارچوب در عراق حضور دارند.

در همین حال، آلینا رومانوفسکی سفیر آمریکا در بغداد روز دوشنبه بر لزوم بازگشایی خط لوله شمال عراق - ترکیه برای از سرگیری صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق تاکید کرد.

رومانوفسکی در پستی در توییتر نوشت: من امروز با حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق دیدار کردم تا در مورد علاقمندی بالای شرکت های آمریکایی برای سرمایه گذاری در عراق با وی گفتگو کنم.

وی افزود: ما همچنین در مورد اهمیت بازگشایی خط لوله عراق - ترکیه برای از سرگیری عرضه نفت به بازارهای بین‌المللی و تقویت اقتصاد عراق، که به نفع همه عراقی‌ها خواهد بود، سخن گفتیم.

صادرات نفت کردستان عراق از طریق ترکیه پس از آن که دادگاه بین المللی داوری وابسته به اتاق بین المللی بازرگانی که مقر آن در پاریس قرار دارد - پس از اختلافات ۹ساله بین دو کشور- به نفع دولت مرکزی عراق رای داد، متوقف شد.

بر اساس حکم دادگاه، ترکیه پایبندی خود به حکم دادگاه و عدم اجازه صادرات نفت کردستان عراق بدون اجازه دولت مرکزی در بغداد را اعلام کرد.

چند ماه پیش نیز، دادگاه عالی فدرال عراق به اقلیم کردستان این کشور دستور داد تا نفت تولید شده خود را در اختیار دولت فدرال عراق قرار دهد.

بر اساس حکمی که توسط دادگاه فدرال عراق صادر شد، همچنین از اقلیم کردستان این کشور خواسته شد تا به مقامات بغداد اجازه دهد «تمام قراردادهای نفتی اقلیم برای صادرات و فروش نفت و گاز را بررسی کنند».

فروش نفت کردستان عراق بدون رضایت دولت مرکزی در بغداد از مشکلات بغرنج سال‌های اخیر در عراق بوده است. اقلیم کردستان عراق روزانه دستکم ۴۵۰ هزار بشکه نفت تولید و بخش عمده آن را از طریق خط لوله کرکوک به بندر «جیهان» ترکیه صادر می کند. در واکنش به این حکم، دولت محلی اقلیم کردستان عراق در شهر اربیل که تا پیش از این نفت اقلیم کردستان عراق را راسا صادر می کرد، رای دادگاه فدرال را ناعادلانه، خلاف قانون و غیرقابل قبول خواند.

اقلیم کردستان عراق از سال ۲۰۰۷ میلادی، مستقل از دولت مرکزی بغداد مدیریت منابع نفتی این منطقه شامل عملیات فروش، صادرت و توسعه منابع نفتی را انجام داده است، این در حالی است که طبق رای دادگاه فدرال عراق، دولت محلی اربیل باید تمام نفت اقلیم و مناطق همجوار را به دولت فدرال در بغداد تحویل دهد.

در حکم دادگاه فدرال عراق آمده بود که قراردادهای نفتی دولت محلی اقلیم کردستان عراق با شرکت های نفتی و طرف ها و کشورهای خارجی و همچنین قراردادهای اکتشاف، استخراج، صادرات و فروش باطل است. مطابق رای دادگاه، به وزارت نفت عراق اجازه داده شده تا کلیه قراردادهایی منعقده شده بین دولت محلی اربیل در بخش نفت و گاز با شرکت‌ها خارجی را حسابرسی کند.

پیشتر « غالب محمود» عضو سابق کمیسیون پارلمانی «نفت و گاز» عراق و از اعضای جنبش تغییر اقلیم کردستان این کشور، در یک گفت و گوی تلویزیونی، رژیم صهونیستی را عامل اصلی جلوگیری از هرگونه توافق بین بغداد و اربیل و تحویل نفت به شرکت بازاریایی نفت عراق «سومو» وابسته به دولت مرکزی این کشور دانسته بود.

وی گفته بود که «تصمیمات دادگاه فدرال عراق در مورد نفت قاچاق بر اساس قانون اساسی است، اما اقلیم کردستان عراق نمی‌خواهد نفت تحت مدیریت شرکت سومو باشد».

درحالی که برخی گزارش های رسانه ای، ترکیه را اولین منبع برای محموله‌های نفت خام رژیم اسرائیل از طریق خطوط لوله از جمهوری آذربایجان و عراق به ویژه از منطقه کردستان عراق معرفی کرده است، دولت محلی اقلیم کردستان عراق، صادرات نفت خود به سرزمین‌های اشغالی فلسطین را تکذیب می‌کند و می‌گوید که مالکیت محموله‌های نفت، قبل از رسیدن به مقصد نهایی چندین تغییر می‌کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    1 1
    لعنت به این ژئو پلتیکی که این طور تعریف شده که عراق کمیتش لنگ بزنه وگرنه یَک بلایی سر تو و خانواده ات می آوردن که تا اسم سیاست و حکومت رو بشنوید از حال برید 😒

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس