01

راهپیمایی تعدادی از حفاظ قرآن کریم در ترکیه بار دیگر اعتراض جناح سکولار در این کشور را به همراه داشت.

به گزارش مشرق، راهپیمایی تعدادی از حفاظ قرآن کریم در ترکیه که به مناسبت اتمام دوره حفظ خود آن را برگزار کردند، بار دیگر اعتراض جناح سکولار در این کشور را به همراه داشت.

تصاویر جشن و راهپیمایی حدود ۴۰۰ نفر از حافظان قرآن کریم در منطقه اسنلر استانبول که با نواختن «مارش عثمانی» همراه بود، بار دیگر موجی از اختلافات سیاسی و اجتماعی در این کشور سکولار را نمایان کرده و خشم دلواپسان «ارزش‌های جمهوری سکولار» را برانگیخت.

در حالی که حامیان اردوغان این رژه حفاظ قرآن را افتخاری برای اسلام می‌خوانند، سکولارها از بازگشت اسلام به سیاست بیمناک هستند. آنها این راهپیمایی‌ها را ابراز قدرت و حمله‌ای آشکار به ارزش‌های جمهوریت می‌دانند.

آنها همچنین از وجود ۱۰ هزار مرکز حفظ قرآن در کشور و آموزش قرآن به کودکان زیر ۱۲ سال در این مراکز نگران هستند. سکولارها تأکید می‌کنند دانشجویی که قرآن را حفظ کرده است، به علوم دیگر روز توجه نخواهد کرد و به یک فقیه و عالم صرف در علوم شرعی تبدیل می‌شود که نمی‌تواند با همسالان خود در سراسر جهان رقابت کند.

منتقدین به برنامه تربیت کودکان حافظ نیز می‌گویند: مدرسه جای تعلیم و تربیت است و اگر کودکان قران را فرابگیرند در آینده چطور می‌خواهند از عهده دروس ریاضی و فیزیک برآیند.

هم اکنون طبق آخرین آماری که رئیس اوقاف و امور دینی ترکیه آن را اعلام کرده از آغاز دوره‌های حفظ حضوری قرآن در ۸۱ استان، ۱۶۷۹ دوره آموزش قرآن با حضور ۶۸۳۹ معلم و حدود ۷۱۴۳۷ متعلم برگزار شده است و در هر سال حدود ۱۲ هزار نفر موفق به اخذ گواهی حفظ می‌شوند. همچنین در حال حاضر بر اساس آخرین داده ها، آموزش حفظ قرآن کریم در ۱۹۴ مدرسه متوسطه امام-خطیب در سراسر ترکیه ارائه می‌شود و تاکنون ۱۸ هزار و ۵۳۶ دانش‌آموخته در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان ۲ هزار و ۶۱۱ دانش‌آموخته موفق به اخذ گواهی حفظ شده‌اند.

رئیس اوقاف و امور دینی ترکیه خاطرنشان کرد: برنامه‌های حفظ قرآن کریم اخیراً متنوع شده و دوره‌هایی برای کودکان ۴ تا ۶ سال نیز برگزار می‌شود و هر سال، در تمام استان‌های ترکیه شاهد راه‌اندازی موسسات حفظ قرآن کریم برای تمامی گروه‌های سنی، از کودکان تا جوانان و سالمندان، تحت نظارت ریاست اوقاف هستیم.

اداره امور دینی ترکیه به دنبال افزایش تعداد حفاظ قرآن کریم از ۰,۰۲ درصد به ۱ درصد کل جمعیت ترکیه، یعنی رسیدن به ۸۴۰ هزار حافظ قرآن در کل کشور است. هم اکنون ۴۱ درصد مردم ترکیه توانایی روخوانی قران به زبان عربی را نیز دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    6 0
    فیلم درباره کومله است ،ربطی به قرآن و ترکیه نداره
  • رضا IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    9 0
    متن و ویدئو ربطی به هم نداره مشرق جان
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    11 2
    فیلمش در مورد کردهای همیشه تروریست بود
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    5 10
    رژه عثمانی ها و پانترک ها به پوشش اسلام.
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    7 0
    در ایران هم کل کشور مسجد و امامزاده و پایگاه هست ولی روزانه تو بورس هزاران میلیارد از مردم دزدی میشه
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      1 2
      نرن تو بورس ازشون دزدی نشه
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    1 5
    اینا دارن روی جسد الپ رژه میرن 😢😢😢 الپ شاه کجایی فدای اون چشات😢😢
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    8 1
    شاه اونا الپ اصلان شاه ما رضاپالان
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    6 1
    سکولار ها نمیدون که قرآن علمی ترین کتاب دنیاس و نکات علمی بی سابقه ای درش گفته شده.سکولار ها نمیدونن که تمام علم آفریده و متعلق به خداست و خدا آنچه هست و نیست رو آفریده و قرآن هدایت گر بشر و علم زندگی کردن است.کافیه یه نگاهی به اعجاز علمی قرآن و ذکر نکات بی سابقه علمی در قرآن بیندازیم.خداوند ۱۴۰۰ سال پیش از علومی سخن گفته که امروز بشر توانسته اون رو کشف کند مثل گردش سیارات به دور زمین در منظومه شمسی مثل دور شدن کهکشان ها از هم و گسترش زمین مثل نحوه تشکیل جنین در رحم مادر و .......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس