کد خبر 1504004
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱

به گزارش مشرق، محمد ایمانی، فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود متنی با عنوان « درد زایمان اروپای جدید» منتشر کرد:

پاریس تا یکی دو سال قبل، روز های شنبه نا آرام می شد. اما حالا آشوب و شورش، نه به این شهر محدود مانده، و نه شنبه و جمعه و پنج شنبه می شناسد.

اگر قبلا افزایش سن بازنشستگی و بحران اقتصادی، موضوع اعتراضات بود، حالا قتل نوجوان۱۷ ساله با شلیک عمدی پلیس، آتش اعتراضات را شعله ور تر کرده است.

معترضان خشمگین، به برخی مراکز دولتی حمله ور شده و از جمله ساختمان های شهرداری در «وال فورت» پاریس و لیل در شمال فراسه را به آتش کشیده اند. صد ها خودرو، اتوبوس‌ و تراموا هم در آتش خشم معترضان سوخته اند. گزارش هایی از نابود کردن دوربین‌های مدار بسته منتشر شده است.

شرایط چنان به وخامت گراییده که در برخی شهر ها، از ساعت ۹ شب تا ۶ صبح، منع رفت و آمد شبانه (حکومت نظامی) اعلام شده است.

درد زایمان اروپای جدید

فقط دیشب ۶۶۷ از سوی پلیس و نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بیشتر آنها جوان زیر ۲۰ سال هستند. بیش از ۴۰ هزار نفر نیروی امنیتی، نظامی و پلیس در خیابان ها مستقر شده اند.

پاریس، چهار ماه قبل شاهد تظاهرات چند میلیون نفری در اعتراض به شرایط بحران زده اقتصادی و اجتماعی بود؛ اما اعتراضات به جایی نرسید و افزایش سن بازنشستگی به اجرا در آمد.

دولت ماکرون با وجود اعتراضات گسترده، فقط به ۸ میلیون نفر، کوپن های ۵، ۲۰ و ۳۰ یورویی داده، و حال آن که آمار نیازمندان، چندین برابر بیشتر، و قیمت ها بسیار بالاتر است.

افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها، قبوض سنگین برق و گاز و آب، تعطیلی پمپ بنزین‌ها و درماندگی شهروندان، که بخشی از آن متاثر از نتایج جنگ اوکراین است، بی‌ثباتی را در پی داشته است. در برخی ایام، مترو هاُ قطار ها و ۴۵۰۰ پمپ بنزین با تعطیلی مواجه شده‌اند. مشابه این شرایط، در برخی کشورهای دیگر اروپایی حاکم شده است.

با وجود اینکه اروپایی ها، جور آمریکا را در ماجرای جنگ افروزی در اوکراین می کشند، امانوئل ماکرون اعلام کرده: «آمریکا، گاز را ۳ تا ۴ برابر گران‌تر به اروپا می‌ فروشد». به بیان دیگر، آمریکا حتی به نزدیک ترین متحدان اروپایی خود رحم نمی کند.

در چنین شرایط به هم ریخته ای، عجیب نیست که وقتی ماکرون به پکن سفر کرد، حساب خود را از آمریکا جدا کرد و خواستار احیای توازن تجاری با چین شد.

او در بازگشت از چین هم گفت: «اروپا باید در برابر فشار برای تبدیل شدن به دنباله‌روی آمریکا مقاومت کند، وابستگی خود را کاهش دهد و از کشیده‌شدن به رویارویی چین و آمریکا اجتناب کند. خطر بزرگ این است که وسط بحران‌ هایی گیر بیفتیم که بحران‌ ما نیست. اروپایی‌ ها نمی‌ توانند بحران در اوکراین را حل کنند، پس چطور می‌توانند درباره تایوان بگویند که اگر اشتباهی انجام دهید، ما آنجا خواهیم بود؟! اگر تنش‌ ها بین آمریکا و چین داغ شود، ما زمان و منابع لازم برای تأمین خود را نخواهیم داشت. اروپا باید وابستگی به دلار را کاهش دهد».

آشوب و بحران هایی که در برخی کشورهای اروپایی می گذرد، درد زایمان "اروپای جدید" است. نیکلا سارکوزی رئیس‌ جمهور اسبق فرانسه، تیر ماه سه سال قبل گفت:

«محور جهان در حال عبور از غرب، به شرق یعنی آسیاست. ما در گذشته بر جهان تسلط داشتیم، اما حالا به هیچ وجه مسلط نیستیم. روی کارآمدن ‌ترامپ، علت وخیم شدن شرایط غرب نیست، بلکه نشانه آن است».

درد زایمان اروپای جدید

دولتمردان فرانسوی و اروپایی اگر زیرک و آینده نگر باشند، بیش از این، زمان را برای تعامل سازنده با قدرت های نوظهوری مانند ایران از دست نمی دهند.

فرانسوی ها اگر درایت داشتند، برای احیای اقتصاد خودشان هم که شده، قراردادهای پر سود توتال و پژو و رنو با ایران را تحت فشار آمریکا به هم نمی زدند و خود را از فرصت شراکت متقابل محروم نمی کردند تا امروز شاهد شورش و آشوب در پاریس باشند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    6 14
    اعتراضه
    • FR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
      3 4
      فرانسه
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
      6 0
      اعتراض نیست خیز عمومی مردم فرانسه نه به امپریالیزم فرانسه زمستان امسال را نمی بیند
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
      2 0
      وقت ساخت ایران قوی است ایران هاب انرژی گاز و نفت و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ ترانزیت کالا_ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و...
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
      3 0
      ایران باید روی دو چیز سرمایه گذاری کنه انرژی گاز و نفت دوم ترانزیت کالا تمام ایران قوی
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    2 0
    هذا ولد النامشروع اما این بار فرقش اینه که اینا ولدنامشروع رو دوست دارن و خدا هم براشون حفظش می کنه
  • رضا IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    1 3
    عجب اوضاع رقت باری ! من اگه جای مکرون بودم و آبدارچی کیهان برام رهنمود صادر میکرد در جا خودمو دار میکشیدم !
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    0 3
    درد زایمان چیه کمی با شعور باشید . توهین به زنان به این راحتی
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    3 0
    اشراف اروپا از مردم خودش هم بردگی میکشه وای به حال غربزده های دنباله رو اروپا که فقط هرزگی از اروپا یاد میگیرند
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    0 4
    مثل همون زمستان سخت اروپا که وعده داده بودین.‌!!! اما روسیاهی موند واسه زغال..
  • ایران قوی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    3 0
    آن کس که باد می کارد توفان درو می کند آن کس که داد می کارد دوستی درو می کند
  • FR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    9 4
    فرانسه در اوج بحران اجتماعی سیاسی و فرهنگی امنیتی ست در عین حال هم گروگان ناتو و اتحادیه اروپاست و هم سیاست گلوبالیستی آمریکا و سرمایه سالاران ! مکرون کوچکتر از آنست که بتواند در این شرایط دوام بیاورد
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    11 6
    تشکر جناب ایمانی.
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    4 6
    ماکرون نئشه باز بگو اغتشاشه
  • مهدی IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    12 5
    تیتر قشنگی زدید آدم یاد صحبت رایس در مورد جنگ 33 روزه میوفته بالاخره یه روز باید جنایت های آمریکا به خودش برگرده
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
      0 2
      عرزشی از واقعیت میسوزی بسوز که خوب میسوزی
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    3 0
    یادمون نرفته دشمنی‌ها و بدخواهی فرانسه در زمان اغتشاشات ایران رو ، هر کس باد بکاره طوفان درو میکنه
  • حامد IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    2 5
    صد در صد این زایمان موش کور می‌زاید.
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    3 2
    فرانسه زیرک بود و با تمام همسایگان ایران و رقبایی مثل مصر و ترکیه و عربستان قراردادهای میلیارد دلاری بست و اخیرا هم قراردادهای جدیدی رو بست مثل قرارداد ۲۱ میلیارد دلاری توتال با قطر و عربستان
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    1 0
    بنظرم این زایمان فرزند ناقصی خواهد داشت.
  • ح ر IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    4 0
    عرب های خلیج فارس فهمیدند تعامل با ایران بهتر از زیر یوغ بودن آمریکاست . حالا این اروپایی های احمق چه موقع بفهمند معلوم نیست .
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
      0 3
      خدا وکیلی کشور ما ایران چی برای اروپایی ها داره نه امنیت سرمایه گذاری بر ای سرمایه داران نه بازار مصرف قوی با وجود اقتصاد دولتی و رانتی و مافیایی نه از نظر سیاسی و مذهبی با ما همسو هستند تنها نفت و گاز ایران هست که برای اروپا ارزشمند که اونهم زیر تحریمهای شدید آمریکاست
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    0 0
    کلا پای اروپاییها - آمریکایی ها را از بخش های مختلف اقتصادی ایران دور نگه داشتن میبایستی اولویت اصلی باشد. بسیار مهم است که ایران اقتصاد خود را از مسیر کشورهای منطقه بویژه چین و روسیه قدرتمند تر کند برای مثال با همکاری روسیه و چین معدن تازه اکتشافی لیتیوم را توسعه داده و نه تنها لیتیوم را استخراج بلکه صنایع بالا دستی وابسته به این ماده با ارزش را نیز در داخل کشور و با همکاری های گسترده با روسیه و چین راه اندازی کند و فقط به فروش مواد خام لیتیوم به مثلا اروپا اکتفا نکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس