امضای تفاهم‌نامه سوئیس و اتریش برای الحاق به «سپر آسمان اروپا»

به رغم مخالفت‌های داخلی در اتریش و سوئیس و تاکیدها درباره لزوم حفظ بی‌طرفی این دو کشور، وزرای دفاع آنها در مراسمی با حضور همتای آلمانی، تفاهم نامه الحاق به طرح «سپر آسمان اروپا» را امضا کردند.

به گزارش مشرق، در شرایطی که سوئیس و اتریش به طور سنتی به بی‌طرفی در قبال ائتلاف‌ها و درگیری‌های بین‌المللی معروف بوده‌اند، آنها در تدارک برای پیوستن به یک طرح هستند که آلمان به بهانه جنگ اوکراین پیشنهاد داده است.

منابع رسانه‌ای از شهر «برن» در سوئیس خبر دادند، روز جمعه در مراسمی با حضور وزیر دفاع این کشور و همتایان آلمانی و اتریشی او، سوئیس و اتریش تفاهم نامه الحاق به طرح موسوم به «سپر آسمان اروپا» را امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی، امضای این تفاهم نامه باعث ایجاد جنجال‌هایی در اتریش و سوئیس درباره موضع بی‌طرفی سنتی این دو کشور شده است.

هدف از طرح «سپر آسمان اروپا» که آلمان در سال ۲۰۲۲ به بهانه جنگ روسیه در اوکراین آن را بنا نهاد، کاهش هزینه‌های دفاع هوایی از طریق دادن اجازه خرید و آموزش سامانه‌های دفاعی به صورت مشترک اعلام شده است.

وزرای دفاع سوئیس و اتریش در شرایطی که جنجال‌های زیادی درباره تاثیرات منفی الحاق به طرح مذکور روی موضع بی طرفی آنها سوئیس و اتریش ایجاد شده است، این دو در نشست مشترک با وزیر دفاع آلمان مدعی شدند که الحاق به این طرح سپر آسمان اروپا، تاثیری روی بیطرفی آنها ندارد.

امضای تفاهم‌نامه سوئیس و اتریش برای الحاق به «سپر آسمان اروپا»
از راست به چپ وزرای دفاع اتریش، سوئیس و آلمان

«کلادیا تانر» وزیر دفاع اتریش در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «اُآراِف»(ORF) مدعی شد، پیوستن به طرح سپر آسمان اروپا، با موضع بی طرفی این کشور سازگار است.

وی همچنین ادعا کرد که مشارکت در سپر آسمان اروپا، اتریش را از حفاظت فعال از حریم هوایی خود باز نمی‌دارد.

به رغم ادعای وزیر دفاع اتریش، «هربرت کیکل» رهبر حزب اپوزیسیون محافظه‌کار «اف‌پی‌او» خواستار برگزاری همه پرسی در کشور در این باره شده است. وی با انتقاد شدید از دولت فدرال اتریش اعلام کرد که این دولت از زمان جنگ اوکراین، «قدم به قدم در حال تضعیف و برچیدن موضع بیطرفی اتریش است».

«ویولا آمهرد» وزیر دفاع سوئیس بعد از امضای تفاهم نامه با اتریش و آلمان برای الحاق به سپر آسمان اروپا اعلام کرد که سوئیس از همکاری خوبی با آلمان و اتریش برخوردار است؛ همکاری «که شبیه به هیچ کشور دیگری نیست».

وی افزود: «اکنون همکاری بین‌المللی میان کشورهای هم فکر، از هر زمان دیگری مهم‌تر است و خود سوئیس درباره دامنه‌ای که ما خواهان مشارکت (در طرح سپر آسمان اروپا) هستیم، تصمیم گیری خواهد کرد».

اظهارات این مقام سوئیسی با واکنش اعتراضی در سوئیس مواجه شده است. «فابیان فیواز» سیاستمدار عضو حزب سبزها در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی این کشور ضمن هشدار درباره تبعات اقدام دولت گفت: «این سیستم فقط زمانی مفید است که جنگ باشد به همین دلیل مشکل پیش خواهد آمد».

آلمان آگوست سال ۲۰۲۲ طرح سپر آسمان اروپا را پیشنهاد داد و با احتساب آلمان، ۱۷ کشور ذیل در آن عضویت دارند: انگلیس، اسلواکی، لتونی، مجارستان، بلغارستان، بلژیک، جمهوری چک، فنلاند، لیتوانی، هلند، رومانی، اسلوونی، استونی، نروژ، دانمارک و سوئد.

تدارک سوئیس و اتریش برای پیوستن به طرح سپر آسمان اروپا در ادامه تحرکات ضد روسی این دو کشور بعد از جنگ اوکراین انجام می‌گیرد. سوئیس و اتریش به رغم موضع بی طرفی، با کارزار تحریم‌های بی سابقه و شدید به رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه ملحق شده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس