یک لوکیشن، دو موضع؛ بی‌ثبات مثل کاخ سفید+ فیلم

به‌دنبال تصمیم مناقشه‌انگیز رئیس جمهور آمریکا برای ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین، اظهارات سخنگوی مطبوعاتی پیشین کاخ سفید در یک کنفرانس خبری به سوژه داغ رسانه‌ها بدل شد.

به گزارش مشرق، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به طور رسمی تایید کرد که برای اوکراین «بمب‌های خوشه‌ای» تامین خواهد کرد؛ تسلیحاتی که برای غیرنظامیان بسیار خطرناک و مرگبار به شمار می‌رود. تصمیم بایدن برای تامین این سلاح برای اوکراین، توجه محافل خبری را به کنفرانس خبری جِن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی پیشین کاخ سفید معطوف کرده است.

بایدن این تصمیم را «دشوار» توصیف کرد اما در عین حال گفت که او و کابینه‌اش در نهایت «پس از مشورت با متحدان و همکاران در کنگره» این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند، زیرا «مهمات اوکراینی‌ها رو به اتمام است و در ضدحملات به این نوع تسلیحات نیاز دارند.»

ماریا زاخارووا، سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به این تصمیم که بایدن آن را دشوار خوانده، ویدئویی از ساکی منتشر کرد.

سخنگوی کاخ سفید در این ویدئو که فوریه ۲۰۲۲ یعنی درست چند روز پس از آغاز جنگ اوکراین منتشر شده است، می‌گوید استفاده از بمب های خوشه‌ای را «به طور بالقوه می‌توان به عنوان جنایت جنگی» در نظر گرفت.

زاخارووا در ضمیمه این ویدئو نوشت: یک سال و نیم بعد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نشستی مطبوعاتی در کاخ سفید در حالی که منتظر ژاپت پیر کارین، سخنگوی مطبوعاتی بایدن بود، از برنامه‌های وانشگتن برای تامین بمب های خوشه‌ای به اوکراین خبر داد.

نشریه فارین پالیسی پیش‌تر در گزارشی نوشته بود که این بمب‌های ساخت آمریکا، که به «مهمات متعارف بهبودیافتهِ دومنظوره/DPICMs» نیز شهرت دارند، می‌توانند چهار تا هشت اینچ(۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر) در زره‌پوش فرو بروند.

همچنین یکی دیگر از نکات قابل توجه درباره بمب‌های خوشه‌ای، این است که پس از انفجار نیز همچنان مهمات عمل‌نکرده از خود برجای گذاشته و تا دهه‌ها پس از جنگ نیز در مناطق نبرد باقی خواهند ماند و به شدت خطرآفرین هستند. این موضوع باعث شد تا بیش از ۱۱۰ کشور از جمله اعضای ناتو در سال ۲۰۰۸، تحت کنوانسیون سازمان ملل متحد، استفاده از این بمب‌ها را ممنوع کنند.

آمریکا به این کنوانسیون ملحق نشد اما صادرات بمب‌های خوشه‌ای با «نرخ خرابی/عمل‌نکردن» بیش از یک درصد را در سال ۲۰۰۹ ممنوع کرد. این ممنوعیت عمده موجودی زرادخانه فعلی آمریکا را تشکیل می‌دهد.

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان دیروز اعلام کرد که برلین با ارسال بمب خوشه‌ ای به اوکراین مخالف است. همچنین الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش هم گفته است که اتریش با ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین به دلیل تهدید طولانی‌مدت برای غیرنظامیان مخالف است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    5 0
    برای آمریکا و دوستانش همه چیز آزاد هست حتی استفاده از اتم!قانون بین المللی کیلو چند! سازمان ملل متحد یعنی نوکر کنگره و سنای آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس