چرا ادبیات ماکرون در قبال ناتو و گسترش این ائتلاف نظامی عوض شد؟

رئیس جمهور فرانسه به این نتیجه رسیده که نفوذ کشورهای شرق اروپا در ناتو افزایش یافته و در نتیجه لحن و ادبیاتش در قبال این ائتلاف نظامی را تغییر داده تا از شرق اروپا جا نماند!

به گزارش مشرق، بلومبرگ نوشته است که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه پس از آنکه به نفوذ کشورهای شرق اروپا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) پی برد، برای آنکه از آنها عقب نماند، ادبیاتش را در قبال این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا تغییر داده و تعدیل کرده است.

ماکرون پیش از آغاز جنگ اوکراین، جزو رهبران اروپایی بود که نسبت به ناتو تردید زیادی داشت. او در سال ۲۰۱۹ گفت که این ائتلاف نظامی دچار «مرگ مغزی» شده و در نخستین دوره ریاست جمهوری‌اش در کاخ الیزه به دفعات خواستار ایجاد یک «ارتش واقعی اروپایی» و مستقل از آمریکا شده بود. رئیس جمهور فرانسه حتی در یک سال آغازین جنگ، همواره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تماس بود و از رهبران «آنگلو ساکسون/آمریکا و انگلیس» که به گفته وی به‌دنبال «نابودی» روسیه هستند، فاصله گرفت.

بلومبرگ نوشت: با این حال، ادبیات او از آن پس تغییر کرده است. ماکرون در ماه مه از رهبران ناتو خواست تا برای کی‌یف «راهی» جهت عضویت کامل در این ائتلاف پیشنهاد دهند و اعلام کرد که اتحادیه اروپا و ناتو باید همکاری نظامی خود را «هرچه سریع‌تر» توسعه دهند.

نشریه آمریکایی همچنین در ادامه این تغییر را حساب‌شده توصیف کرد و به نقل از یک دیپلمات شرق اروپا نوشت که «قرار دادن فرانسه در کنار مشتاق‌ترین حامیان اوکراین یعنی لهستان و کشورهای حوزه بالتیک، خلأ ناشی از رویکرد محتاطانه‌تر اولاف شولتز، صدراعظم آلمان را پر می‌کند.»

به نوشته بلومبرگ، یک دیپلمات فرانسوی تغییر آشکار ماکرون را با اصطلاحاتی به مراتب ایدئولوژیک‌تر تفسیر کرده و گفته است که رئیس جمهور فرانسه «به این درک رسیده که باید در طرف درست تاریخ بایستد!»

ماکرون به منظور متقاعد کردن کشورهای شرق اروپا که در ناتو عضویت دارند، باید حرف حرف و عملش یکسان باشد. هرچند پاریس یکی از نخستین اعضای ناتو بود که برای کی‌یف خودروی زرهی فراهم کرد اما احتمالا باید برای جلب نظر شرق اروپا، هزینه‌های خود برای اوکراین را نسبت به سطح کنونی آن (۰.۳درصد تولید ناخالص داخلی) افزایش دهد.

با این وجود، مقامات فرانسوی که نخواستند نامشان فاش شود به بلومبرگ گفته‌اند که دولت این کشور پیش از این، بررسی نحوه کمک زرادخانه هسته‌ای پاریس به «ضمانت‌های امنیتی اوکراین» را آغاز کرده است؛ هرچند که پیشنهاد محافظت از اوکراین با سلاح هسته‌ای اقدامی به شدت تنش‌زا خواهد بود.

یکی از مقامات فرانسوی گفته است که باتوجه به اینکه تلاش‌های سال گذشته ماکرون برای منصرف کردن پوتین از اعزام نیرو به اوکراین بی‌نتیجه ماند و پیشنهادش برای کمک به تحقق طرح صلح چین راه به جایی نبرد، او مشتاقانه و با شور و شوق به حمایت از گسترش ناتو روی آورده چون به بیان ساده، «هیچکدام از گزینه‌های قبلی‌اش جواب نداده است.»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    1 0
    وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    0 0
    این مکرون خیلی تلاش می کنه به شرق وغرب عالم سفر می کنه ولی هیچکی تحویلش نمی گیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس