کد خبر 1507094
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
تحلیل رویترز از سفر وزیر خزانه داری آمریکا به چین

رویترز در گزارشی تحلیلی، راجع به سفر اخیر وزیر خزانه‏‌داری آمریکا به چین که در پی انتشار تصاویر تعظیم وی دربرابر نخست وزیر چین هم پرحاشیه شد، بر بی‏‌حاصل بودن این سفر تاکید کرد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز در گزارشی با عنوان «سفر یلن به چین جلسات طولانی و لحن صمیمانه داشت اما بدون توافق بود» نوشت: جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، بدون هیچ انتظاری به پکن رفت تا با دیدار با مقامات ارشد اقتصادی جدید چین فوراً تنش بین دو اقتصاد بزرگ جهان را کاهش دهد اما هیچ پیشرفتی در این سفر وجود نداشت.

این خبرگزاری در ادامه نوشته است که مشخص نیست که آیا طی این جلسات ۱۰ ساعته، موضوعاتی همچون کنترل صادرات فناوری آمریکا به چین، قانون جدید «ضد جاسوسی» چین و سایر اقدامات تنبیهی این کشور علیه شرکت‌های آمریکایی مورد بحث و گفتگو قرار گرفته و اصلاً برای تغییر مسیر رابطه بین دو کشور هیچ کاری انجام شد یا نه؟

در همین رابطه اسکات کندی، کارشناس اقتصاد چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن به رویترز گفته است: دستاورد جلسه خود جلسه بود، نه مسائل خاص! ما باید این نکته را لحاظ کنیم که دو طرف در طول سه سال و نیم گذشته به سختی با یکدیگر صحبت کرده‌اند و سطح بی‌اعتمادی و بدبینی میان آنها بسیار بالا بوده است.

به گفته کندی مهم است که یلن و مقامات چینی بتوانند پس از سال‌ها تنش بر سر همه‌گیری کووید -۱۹، تعرفه‌ها، امنیت ملی، محدودیت‌های تجاری و مشکلات فزاینده برای شرکتهای آمریکایی در داخل چین، بحث‌های مسالمت‏‌آمیز و اساسی درباره تفاوت‌های سیاستی داشته باشند.

از سوی دیگر روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین، لحن دیدار یلن را «عمل‌گرایانه» و «عقلانی» توصیف کرد، اما تاکید کرد که انتظارات «مثبتی» که این سفر ایجاد کرد مانند «شمعی در باد، ضعیف و نامطمئن» است.

این روزنامه ملی‌گرا در گزارش تصریح کرده است که «مردم چین تمایل بیشتری به این باور دارند که جهت گیری سیاست واشنگتن در قبال چین همچنان بر مهار و سرکوب متمرکز است و از سوی آمریکا هیچ تغییری برای امن‏‌سازی مسائل اقتصادی و تجاری ایجاد نشده است».

یک مقام ارشد وزارت خزانه داری امریکا که یلن را در اولین سفر او به چین همراهی می‏‌کرد، این سفر را «محترمانه، صریح و سازنده» توصیف کرد و بر «استقبال گرم» چینی‏‌ها از این مقام آمریکایی تاکید داشته است.

به گفته این مقام آمریکایی دیدار یلن در روز شنبه با «هی لیفنگ»، رئیس آژانس برنامه‏‌ریزی دولتی چین معروف به «تزار» جدید اقتصادی چین، دو ساعت برنامه‌‏ریزی شده بود، اما پنج ساعت به طول انجامید و پس از آن یک مراسم شام «صمیمانه» برگزار شد با این وجود کارشناسان تجاری به رویترز گفته‏‌اند که پس از این دیدارها هنوز دشوار است که ببینیم واشنگتن و پکن چگونه به سمت سازش حرکت خواهند کرد، اما بهتر است دو طرف گفتگو کنند.

یلن هم روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی‏ در انتهای سفرش به چین برگزار کرد، به اینکه آمریکا و چین هنوز «اختلافات قابل توجهی» دارند، اذعان کرد.

سفر دو روزه یلن به چین در شرایطی انجام شد که چینی‌‏ها هفته قبل در واکنش به اقدام آمریکا و هلند در محدودسازی صدور فناوری‏‌های مرتبط با ساخت تراشه‌‏های الکترونیکی، اعلام کردند که در صدور دو فلز کمیاب گالیم و ژرمانیم به شرکت‌های آمریکایی و اروپایی محدودیت‌های بیشتری اعمال خواهند کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس