روسیه بزرگترین بمب‌افکن هسته‌ای خود را ارتقا می‌دهد

روسیه اقدام به آزمایش یک نسخه بهبود یافته از بمب‌افکن راهبردی «توپولوف تی یو-۱۶۰» کرده است.

به گزارش مشرق، رسانه‌های روسیه اعلام کردند که این کشور در حال آزمایش یک نسخه بهبود یافته و پیشرفته از «توپولوف تی یو-۱۶۰» به عنوان بزرگترین بمب‌افکن هسته‌ای جهان است.

به نوشته الجزیره، این بمب افکن مافوق صوت قرار است به سلاح‌های پیشرفته‌تر و سیستم جنگ الکرونیک مجهز شود.

رسانه‌های روسی در خصوص این بمب‌افکن نوشته‌اند که «توپولوف تی یو-۱۶۰» بزرگترین و قوی‌ترین هواپیمیای نظامی مافوق صوت در جهان است که با بال‌های متحرک می‌تواند طبق ارتفاع خود درجه بال‌ها را تغییر دهد.

بمب‌افکن هسته‌ای Tu-۱۶۰ که در ناتو با نام «بلک جک» و با نام مستعار «قوی سفید» شناخته می‌شود، برای حمله به اهداف دوربرد با سلاح های متعارف و هسته‌ای طراحی شده است. این بمب افکن - همراه با بمب افکن‌های روسی Tu-۹۵MS - بخش عمده‌ای از قابلیت‌های روسیه برای عملیات در مناطق دور دست را تشکیل می‌دهد.

روسیه بزرگترین بمب‌افکن هسته‌ای خود را ارتقا می‌دهد+ عکس

این هواپیما آخرین بمب افکن استراتژیک مورد استفاده ارتش روسیه در دوران جنگ سرد بود و اولین پرواز خود را در دسامبر ۱۹۸۱ انجام داد، طول آن بار دیگر در سال ۲۰۱۵ از سر گرفته شد. یک نسخه جدید هم در ال ۲۰۱۷ ساخته شد و اولین پرواز خود را در سال ۲۰۱۸ انجام داد.

این قوی سفید ارتش روسیه؛ چهار خدمه در خود جای می‌دهد و ۱۲ فروند موشک کروز با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در آن تعبیه شده که برد حداکثر هر یک از آن‌ها سه هزار کیلومتر است.

برد عملیاتی هواپیما ۱۴۰۰۰ کیلومتر و سقف پرواز آن در ارتفاع ۱۶۰۰۰ متر و حداکثر سرعت این هواپیما در ارتفاع بالا ۲۰۰۰ کیلومتر بر ساعت و در ارتفاع پایین ۱۰۳۰ کیلومتر می‌باشد.

تاکنون ۳۵ عدد از این بمب‌افکن ساخته شده و تولید این بمب افکن که در دوران شوروی آغاز شد هنوز در روسیه ادامه دارد. نیروی هوایی روسیه هم‌اکنون ۱۶ فروند توپولف تو -۱۶۰ را در خدمت رسمی خود دارد.

به نوشته الجزیره، روسیه در ابتدای سال جاری میلادی ۹ بمب افکن توپولوف تی یو - ۱۶۰ داشت که مجهز به موشک‌های کروز اتمی «کی.اچ-۵۵ اس.ام» هستند و برای حمله به اهداف زمینی طراحی شده‌اند. نیروی هوایی روسیه همچنین هفت فروند نسخه بهبود یافته این بمب‌افکن را هم اکنون در اختیار دارد.

روسیه بزرگترین بمب‌افکن هسته‌ای خود را ارتقا می‌دهد+ عکس

الجزیره در ادامه گزارش خود نوشت که بمب افکن توپولوف تو ۱۶۰ عمدتا با بمب افکن استراتژیک سنگین B-۲ Spirit یا B-۱ Lancer نیروی هوایی آمریکا که یک بمب افکن سنگین با بال متحرک و مافوق صوت است، مقایسه می‌شود.

آزمایش نسخه بهبودیافته این بمب‌افکن عظیم در شرایطی است که به اذعان منابع غربی، برتری هوایی روسیه در اوکراین موجب ناکام ماندن ضد حمله اوکراین طی دو ماه گذشته شده است.

به نوشته الجزیره، تجهیز این بمب‌افکن به سلاح‌های پیشرفته و سامانه جنگال، در حالی است که مقامات مسکو بارها گفته‌اند که در صورت حمله به اهدافی در خاک روسیه با سلاح‌های غربی، این کشور تمامی ناتو را مسئول می‌داند.

همزمان با خبر آزمایش نسخه جدیدی از بمب‌افکن توپولوف تی یو-۱۶۰ منابع خبری روز گذشته گزارش کردند که روسیه با موفقیت آزمایش‌هایی را بر روی نسل جدید اَبَر اژدر اتمی «پوزیدون» خود انجام داده است.

«سیدارث کاوشال» پژوهشگر نیروی دریایی و دفاع موشکی اندیشکده انگلیسی «روسی» گفت که این سلاح می‌تواند دستکم ۱۰۰۰۰ کیلومتر برد داشته باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 2
    وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس