حیرت نابغه روس از رفتار یزدانی + فیلم

نمی‌توان انتظار داشت که مدال‌آوران المپیکی همچون فوتبالیست‌ها درآمد داشته باشند، چرا که در همه جای دنیا فوتبال تافته‌ جدا بافته‌ای است و نباید این رشته را با سایر رشته‌ها ورزشی مقایسه کرد.

به گزارش مشرق، بمب نقل‌وانتقالاتی فوتبال ایران در حالی می‌رفت توسط استقلالی‌ها منفجر شود که در واپسین لحظات توسط پرسپولیس خنثی شد. پیشنهاد ۹۵ میلیارد تومانی باشگاه استقلال برای جذب دروازه‌بان اول تیم ملی بالاترین رقم پیشنهادی بوده که تاکنون در لیگ برتر فوتبال ایران ارائه شده است؛ هر چند این پیشنهاد به سرانجام نرسید.

مقایسه قراردادهای منعقد شده لیگ فوتبال با مدال‌آوران المپیک و جهانی در سایر لیگ‌های ورزشی کشور، شکاف عمیق و جبران‌ناپذیری را به نمایش گذاشته که اثر روانی غیرقابل بازگشت آن، دلسردی و بی‌انگیزگی افتخارآفرینانی است که همواره آبروی ایران را در سطح اول ورزش دنیا خریده‌اند.

هر چند نمی‌توان انتظار داشت که مدال‌آوران المپیک همچون فوتبالیست‌های تراز اول کشور درآمد داشته باشند، چرا که در همه جای دنیا فوتبال تافته‌ جدا بافته‌ای است و نباید این رشته را با سایر رشته‌ها ورزشی مقایسه کرد؛ اما بررسی کف و سقف قراردادهای منعقد شده در لیگ‌های رشته‌هایی همچون کشتی، وزنه‌برداری، کاراته، تکواندو، دوومیدانی و سایر رشته‌هایی که در المپیک‌ها و عرصه‌های جهانی و آسیایی همواره افتخارآفرینی کرده‌اند می‌تواند نتایج قابل تاملی به دنبال داشته باشد.

حسن یزدانی ابرستاره‌ای با قرارداد یک‌میلیاردی!

کشتی ورزش اول کشور محسوب می‌شود؛ رشته‌ای که در عرصه‌های المپیک، جهانی و آسیایی افتخارات زیادی کسب کرده و قله‌ای‌ نیست که فتح‌نشده باقی گذاشته باشد.

این رشته که همواره بار کاروان‌های المپیکی، جهانی و آسیایی ایران را به دوش کشیده، از جمله رشته‌هایی است که بالاترین رقم قرداد لیگ آن به نام حسن یزدانی قهرمان المپیک و جهان ثبت شده است؛ مردی با ویترینی سنگین از مدال‌های رنگی (یک طلا و یک نقره المپیک، ۳ طلا، ۲ نقره و یک برنز قهرمانی جهان) تنها یک میلیارد تومان دستمزد برای حضور در لیگ دریافت می‌کند. بعد از او بالاترین رقم قرارداد با ۹۰۰ میلیون تومان برای کامران قاسم‌پور ثبت شده است. یونس امامی و امیرحسین زارع هم جزو ستاره‌های کشتی جهان هستند با رقم ناچیز ۷۰۰ میلیون تومان در لیگ کشتی می‌گیرند.

ماجرا از جایی بغرنج‌تر می‌شود که اکثر فرنگی‌کاران به دلیل رقم پایین قراردادها، اصلا حاضر نیستند در لیگ برتر کشتی بگیرند و با باشگاهی قرارداد ببندند. طبق شنیده‌ها برادران گرایی وقتی با پیشنهاد ۴۰۰ میلیون تومانی مواجه شدند، قید حضور در لیگ برتر را زدند تا دست کم از آسیب‌های احتمالی و گزند مصدومیت‌های سنگین دور بمانند.

ساروی و امین میرزازاده هم رفتاری مشابه برادران گرایی داشتند و ترجیح دادند به خاطر مبلغی ناچیز اصلا ریسک نکنند. اما واکاوی کف قراردادهای منعقد شده در همین کشتی پرآسیب و پرمدال هم در نوع خود جالب توجه و البته شوکه کننده‌ است. گفته می‌شود رقم قرارداد برخی کشتی‌گیران بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است.

پوزخند پیشنهاد ۹۵ میلیاردی فوتبال به مدال‌آوران المپیکی

سقف ۲۰۰ میلیونی قراردادهای وزنه‌برداری

وزنه‌برداری دومین رشته پرمدال ایران در المپیک‌ و جهانی است؛ رشته‌ای که سقف قراردادهایش در لیگ برتر، رقم خنده‌دار ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان را پر می‌کند و شاید بتوان مدعی شد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، باشگاه‌ها حاضرند چنین ارقامی را به ستارگانی چون سهراب مرادی (دارنده یک طلای المپیک، ۲ طلای قهرمانی جهان و ۲ طلای قهرمانی آسیا) و کیانوش رستمی (یک طلا و یک نقره المپیک، ۲ طلا و یک نقره قهرمانی جهان، ۲ طلا و ۲ نقره قهرمانی آسیا) پرداخت کنند و مثلا برای وزنه‌بردار باکیفیتی مثل علی داودی که در سن ۲۴ سالگی نقره المپیک، ۲ طلای قهرمانی آسیا، یک طلا و یک نقره قهرمانی جوانان جهان را در کارنامه دارد، مبلغی حدود ۱۵۰ میلیون تومان بپردازند.

کف قراردادهای این رشته پرآسیب هم به رقم شرم‌آور ۲۵ الی ۳۰ میلیون تومان می‌رسد. حال آن‌که تنها درمان یک آسیب‌ ناشی از لیفت ناقص یا شکستگی دست زیر وزنه، ده‌ها برابر این ارقام هزینه درمان به دنبال دارد و یا به بهای اتمام دوران قهرمانی یک ورزشکار تمام شود.

پوزخند پیشنهاد ۹۵ میلیاردی فوتبال به مدال‌آوران المپیکی

تکواندوی تاریخ‌ساز فقط ۱۵۰ میلیون ناقابل

شرایط قراردادها در تکواندو بهتر از کشتی و وزنه‌برداری نیست. رشته‌ای که هرچند دوران افول خود را طی می‌کند، اما همواره در میادین بین‌المللی مدال‌آور بوده است. ورزشی که هم دخترانش در تاریخ المپیک و جهانی نام‌دار شدند و هم پسرانش. با این حال اما سقف قرارداد ستاره‌های ملی‌پوش این رشته که اتفاقا همچون کشتی و وزنه‌برداری، جزو رشته‌های پرآسیب محسوب می‌شود، به ۱۳۰ و نهایتا ۱۵۰ میلیون تومان می‌رسد و کف قراردادهایش در لیگ برتر هم همان عدد ۲۰ میلیون تکراری در دیگر رشته‌های مدال‌آور است!

کاراته ۴۰۰ میلیون می‌ارزد؟

کاراته ایران که در نخستین و شاید آخرین حضورش در المپیک، کاری کرد کارستان و با تک‌طلای سجاد گنج‌زاده در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، برگ زرینی به افتخارات ورزش ایران افزود، از جمله رشته‌هایی است که سقف قراردادهای باشگاهی آن از ۴۰۰ میلیون تومان تجاوز نمی‌کند و این رقم تنها در حساب قهرمانان جهان و المپیکش واریز می‌شود؛ اما کف رقم قرارداد آن حدود ۱۰۰ میلیون است.

رقم صفرتومانی قرارداد اسماعیل‌نژاد در لیگ برتر والیبال!

در روزگاری که کشتی همچنان ورزش اول کشور خوانده می‌شود و پولش به جیب دیگران می‌رود، والیبال به‌عنوان یکی از پرطرف‌دارترین رشته‌های تیمی در بین خانواده‌های ایرانی در زمره ورزش‌هایی است که بالاترین رقم قرارداد ثبت‌شده بازیکنانش در فصل گذشته لیگ برتر به عدد ۴ میلیارد تومان خلاصه و این رقم هم تنها به ۲ بازیکن پرداخت شد. مابقی ستاره‌های والیبال ایران به طور میانگین حدود یک‌میلیارد تومان در فصل گذشته لیگ برتر قرارداد بستند و حتی رقم قرارداد برخی ستاره‌ها مثل امین اسماعیل‌نژاد که به دلیل سرباز بودن باید در تیم پاس بازی‌ می‌کردند، صفر تومان درج شده است.

پوزخند پیشنهاد ۹۵ میلیاردی فوتبال به مدال‌آوران المپیکی

حامد حدادی ستاره‌ای که ارزش واقعی‌اش در ریال نمی‌گنجد

بسکتبال اما به‌عنوان دومین رشته تیمی پرطرفدار در ایران، قراردادهای بازیکنانش را با سقف ۲ میلیارد تومانی به‌ امضا رساند و با این اوصاف می‌توان مدعی شد ستارگانی چون محمد جمشیدی و بهنام یخچالی با ارقامی در همین حدود (کمی بالا یا پایین‌تر) در لیگ برتر توپ زده‌اند. شاید همین ناچیز بودن رقم قراردادهای لیگ برتر باعث شد تا برای ابرستاره‌ تکرارنشدنی بسکتبال ایران که توانست به عنوان اولین ایرانی وارد لیگ تراز اول NBA شده و نامش را در تاریخ بسکتبال ایران جاودانه کند، چاره‌ای نماند جز پیوستن به لیگ چین. کف قراردادهای لیگ برتر بسکتبال هم رقم ۱۰۰ میلیون تومان را نشان می‌دهد.

با قرارداد ۱۳۰ میلیونی باید به احسان حدادی حق داد

تک مدال تاریخی المپیکی ایران در رشته پایه دوومیدانی درحالی در ویترین افتخارات احسان حدادی آرام گرفت که واکاوی ارقام ثبت شده در لیگ برتر و مسابقات باشگاهی این رشته در سقف و کف ۱۳۰ تا ۷ میلیون تومان ثابت مانده است. با این اوصاف و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، احسان حدادی مرد نقره‌ای پرتاب دیسک ایران در المپیک لندن و دارنده برنز مسابقات جهانی و ۴ طلای متوالی در بازی‌های آسیایی، در صورت حضور در لیگ برتر ایران تنها ۱۳۰ میلیون تومان دریافت خواهد کرد. با این اوصاف شاید بتوان به این چهره تاریخ‌ساز به خاطر شکایت‌های متعدداش از کمبود بودجه و تلاش‌هایش برای برگزاری اردوهای معروف آمریکایی‌اش حق داد. این در حالی است که دیگر ستارگان حال حاضر دوومیدانی ایران همچون حسن تفتیان و فرزانه فصیحی هم با ارقام ۱۳۰ میلیونی در لیگ برتر باید قرارداد امضا کنند.

پوزخند پیشنهاد ۹۵ میلیاردی فوتبال به مدال‌آوران المپیکی

۱۱۴ هزار تومان برای هر هفته حضور در لیگ تیراندازی!

هنوز تصویر چشمان پر از اشک حسرت الهه احمدی مادر جوانی که نیمی از وجودش را وقف ورزش حرفه‌ای کرد و نیمی دیگر را به پای فرزند و خانواده‌اش ریخت، ماندگارترین تصویری است که در ذهن‌ تماشاگران ایرانی المپیک ریو نقش بسته. دختر نامدار تیراندازی ایران که تنها یک نفس تا ایستادن روی سکوی سوم المپیک فاصله داشت اما به خاطر در رفتن نابه‌هنگام یک تیر، مدال برنز المپیک را از دست داد اما رتبه ششم المپیک لندن را تکرار کرد.

با وجود اینکه همواره دختران تیرانداز یک سر و گردن از پسران این رشته بالاتر بودند اما مدال تاریخی این رشته در المپیک روی سینه جواد فروغی نقش بست تا برای مدتی هرچند کوتاه نگاه‌ها را به خود معطوف کند. در شرایط که انتظار می‌رفت تیراندازی در صدر رشته‌های مورد حمایت مسئولان اول ورزش کشور قرار گیرد اما درنهایت این طور نشد و حالا بررسی قراردادهای منعقد شده این رشته در لیگ برتر، حکایت از ارقامی دارد که به هیچ عنوان در شأن ورزشکاران این رشته نیست. یک فصل لیگ تیراندازی درحالی ۷ هفته به‌ طول می‌انجامد که بالاترین رقم منعقد شده در آن فقط و فقط ۲۵ میلیون تومان است. همین مسئله هم باعث شد تا جواد فروغی مرد طلایی ایران در المپیک توکیو و دارنده نقره و برنز قهرمانی جهان در لیگ شرکت نکند؛ تصمیمی که شاید خیلی از تیراندازان به آن رسیده‌اند چرا که عدد ۲۵ میلیون تومان حتی بخش کوچکی از هزینه استهلاک سلاح و تجهیزات گران‌شان را هم تامین نمی‌کند و جالب اینجاست کف قراردادها در لیگ برتر تیراندازی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است؛ یعنی هر هفته حضور در لیگ فقط ۱۱۴ هزارتومان!

پوزخند پیشنهاد ۹۵ میلیاردی فوتبال به مدال‌آوران المپیکی

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    5 0
    پولهای مفتی که در فوتبال ایران جریان داره نه فقط ورزشکاران سایر رشته ها، بلکه کل اقشار اجتماع رو دچار یاس و دلسردی و بی‌انگیزگی می‌کنه. مردم وظایفشونو با رغبت و کیفیت انجام نمیدن. سطح توقعات بالا میره و افسردگی و نارضایتی به دنبال میاره
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    5 0
    ورزش رو ولش، این همه پروژه تحقیقاتی توی زمینه های اقتصادی و تکنولوژی توی ول مونده...چسبیدن به فوتبال!
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۱
    4 0
    خدا شماها رو تغییر نمیده، ماها رو تغییر نمیده، مگر اینکه خودمون میخاییم. با این فتنه هایی که خودمون، خودمون رو گرفتار کردیم. آخه فوتبال!و این همه خرج؟ برا چی؟ این همه پروژه های علمی روی زمین مونده!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس