ایران آفریقا

براساس آمار حجم روابط تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی نسبت به سال قبل دو برابر افزایش یافته و از حدود ۶۰۰ میلیون دلار در سال به بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش آرمان ملی، از سوی دیگر کشورهای آفریقایی سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار واردات دارند و از این حجم واردات ۱۰۰ میلیارد دلار تنها به نفت و مشتقات آن مربوط است. برخی از کارشناسان معتقدند توسعه روابط اقتصادی با دیگر کشورها در شرایط تحریم، عایدی خاصی برای ایران به همراه نخواهد داشت، اما دیگر کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ایران همانند اتخاذ سیاست‌های ویژه در برقراری روابط تجاری با ونزوئلا خواهد توانست به گسترش روابط تجاری با کشورهای آفریقایی در سایه سیاست‌های تهاتری علاوه‌بر رفع نیازهای داخلی، فرصت خوبی نیز برای بخش خصوصی خود در بخش کشاورزی، صنعت، معدن در حوزه فراسرزمینی مهیا کند.

در دایره تعاملات بین‌المللی از نظر اقتصادی حضور در کشورهای آفریقایی به منظور بهره‌برداری دوجانبه در حوزه اقتصادی، نه‌تنها برای ایران بلکه برای کشورهای دیگر مانند انگلیس و فرانسه با توجه به قدمت حضور استعمارگرایانه اروپایی‌ها در کشورهای آفریقایی و همچنین چین و آمریکا دارای جذابیت زیادی است به همین جهت سفر اخیر رئیس‌جمهور به آفریقا نیز در این راستا صورت گرفته است و پیش‌بینی می‌شود منافع خوبی را برای ایران به‌دنبال داشته باشد.

آب و هوای مناسب برخی از کشورهای آفریقایی شرایط مناسبی برای تولید بسیاری از محصولات را فراهم کرده که مورد تقاضای کشورهای دیگر است علاوه‌بر این زمین حاصلخیز و آب مناسب در برخی از این کشورها شرایط مطلوبی برای تامین نهاده‌های دامی را مهیا ساخته است که بسیار مورد توجه ایران است به همین جهت کمبودهای خود در این عرصه را با شرایط مطلوبی رفع خواهد کرد تا در عرضه مرغ به متقاضیان در داخل کشور دچار چالش نشویم.

برقراری روابط تجاری با کشورهای آفریقایی از آنجایی برای ایران اهمیت دارد که بخش خصوصی نیز می‌تواند با حضور در این کشورها به بررسی بازار کشورهای این قاره بپردازد و با راه‌اندازی خطوط تولید در این کشورها علاوه‌بر رفع نیاز آنها قادر به درآمدزایی و ارزآوری برای کشور اقدام کند و سطح اشتغالزایی کشور را نیز بهبود دهد.

در حال حاضر ایران با وجود تحریم‌ها و موانع توسعه روابط اقتصادی با کشور ونزوئلا نیز دارای روابط اقتصادی مطلوبی است و این مهم می‌تواند از طریق تهاتر و همچنین حضور کارشناسی‌شده بخش خصوصی عملیاتی شود علاوه‌بر این راه‌اندازی خطوط تولید در برخی از حوزه‌ها مانند خودروسازی امکان برقراری روابط اقتصادی با وجود مشکلات را نیز هموارتر می‌کند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    1 0
    شاخص سنجش ارزش بازار به دلار خودشون میگن حالا دیگه حسابشو بکنید
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 0
    نفت در برابر غذا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس