محمدرضا تاجیک

فعال اصلاح‌طلب: میان ضد انقلاب نوعی رقابت خصومت‌آمیز حاکم است که خودشان اپوزیسیون خودشان هم هستند.

سرویس سیاست مشرق- محمدرضا تاجیک از تئوریسین‌های جبهه اصلاحات با اشاره به وجود رابطه خصومت آمیز میانضد انقلاب معتقد است جمهوری اسلامی از اپوزیسیونش بابت آشفتگی و تشتتش شانس آورده است.

تاجیک با بیان اینکه وقتی از اپوزیسیون صحبت می‌کنیم از یک طیف بسیار گسترده‌، متشتت و متفاوتی صحبت می‌کنیم که رابطه‌ی درونی‌شان رابطه‌ی آنتاگونیستی است، تاکید می کند یک نوع رقابت مدنی برای کسب قدرت درون آنها جاری نیست.

از نگاه این فعال اصلاح‌طلب میان ضد انقلاب نوعی رقابت خصومت‌آمیز حاکم است که خودشان اپوزیسیون خودشان هم هستند.

تاجیک معتقد است که لایه‌های مختلف درون اپوزیسیون در درون خودش اپوزیسیون خودش را هم حمل می‌کند. بنابراین ما هیچگاه با تمامیت و کلیتی به نام اپوزیسیون مواجه نیستیم و با هزار فلات مواجهیم با مجمع‌الجزایری مواجه هستیم که هر کدام نافی و عدوّی دیگری هستند. طبیعتا وقتی پای قدرت و منافع آن به میان کشیده می‌شود در مقابل همدیگر صف‌آرایی می‌کنند.نمونه‌ی آن همین جنبش اخیر( اغتشاشات) بود که تا احساس کردند باید آلترناتیوسازی کنند و دولت سایه تشکیل دهند دیدیم که چگونه در مقابل هم صف‌آرایی کردند و حتی نتوانستند شورایی را شکل دهند و دیری نپایید که از هم پاشید.

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به شکست سیرک براندازی در دانشگاه جورج تاون می‌گوید: آن شورا اساسا نیروهای تعیین‌کننده‌ای هم درونش نبودند، در درون هم با یک پوزیسیون متشتت مواجه هستیم. پوزیسیونی که به علت شرایط، بسیاری‌شان صورتک هستند. بسیاری فرض‌شان این شده که اگر در این صورتک درآیند می‌توانند در قدرت حضور داشته باشند و از مواهب آن بهره‌ ببرند. اما وقتی پای هزینه‌های آن به میان می‌آید کاملا تبدیل به اپوزیسیون می‌شوند.

بارها گفتم که پارادوکس جامعه‌ی ما این است که تقریبا پوزیسیون آن دارد نقش اپوزیسیون را بازی می‌کند و اپوزیسیون آن در خیلی جاها در حکم پوزیسیون بازی می‌کند.

به باور تاجیک،جامعه ایرانی اپوزیسیونی دارد که چندان چهره‌ی کاریزما و فراگیری در آن دیده نمی‌شود، طرح جدی برای قدرت ندارند، چهره‌های مشهور و مقبول جدی ندارند و خودشان هم که در مقابل همدیگر صف‌آرایی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    2 6
    نمیدانم چرا یهو یاد گذر اصلاحات از خاتمی افتادم
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
      5 2
      منم یاد عبور پایداری ها از احمدی نژاد و ریسی افتادم خخخخ
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    0 0
    تاجیک باید بجای تحلیل دشمن تحلیل دوست دشمن نما را بکند
  • 😛✌️ IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    0 0
    آره اما تو باور نکن! رقابت خصومت آمیز مال داخله! بازتاب پیدا کرده در بیرون. همین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس