۱۸ سناتور در نامه‌ای خواستار تحقیق درباره تعلیق رابرت مالی شدند

نزدیکی زیاد مالی به مشاوران غیررسمی و ایرانی­ الاصل او که شاید بزرگترین نقطه قوت او و دلیل انتصابش به این پست در دولت جدید آمریکا بوده است، حالا به پاشنه آشیلش تبدیل و باعث سقوط او شده است.

به گزارش مشرق، بعد از گزارش اخیر روزنامه تهران تایمز درباره سقوط رابرت مالی، پرسش ها و درخواست های بسیاری درباره دلیل اصلی معلق شدن کلیرنس(دسترسی امنیتی) مالی و اخراج او صورت گرفته است. اگرچه هنوز هیچ اظهارنظری رسمیای چه در فضای آشکار و یا محرمانه در این باره از سوی حفاظت دیپلماتیک صورت نگرفته است، اما منبع مطلع ما در وزارت خارجه آمریکا به ما گفته است که عمده مشکلی که برای مالی پیش آمده مربوط به مذاکرات محرمانه اخیری است که وی با نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل داشته است و نیز جلسات آشکار و پنهان مالی با برخی ایرانیان حاضر در آمریکا. در واقع همانطور که عنوان شد، مالی برای پیشبرد سیاست های خود درباره ایران و به عنوان یک تاکتیک مذاکراتی، با حلقه ها و افراد مختلفی به طور مرتب در ارتباط بوده و تلاش می کرده است تا به واسطه آنها، بر محاسبات تیم مذاکره کننده ایرانی تاثیر بگذارد. برخی از این افراد مانند علی واعظ (نیروی سابق مالی در Crisis Group)، ولی نصر و تریتا پارسی (همکار فعلی پسر مالی در Quincy Institute)، ایرانیانی هستند که حضور آنها را در دیپلماسی دموکرات ها در قبال تهران در دولت اوباما و دولت کنونی آمریکا، می توان کاملا مشاهده کرد. افرادی که به واسطه ارتباط با تیم مذاکره کننده قبلی ایرانی که البته برخی از آنها در تیم مذاکره فعلی هم حضور دارند، نقش دلالان و کاسبان دیپلماسی بین دولت دموکرات آمریکا و ایران را بازی می کنند.

اما آن چیزی که مسلم است این است که رابرت مالی که سالهاست دسترسی های سری و صلاحیت های امنیتی را در بالاترین سطوح دولتی آمریکا داراست، در پیشبرد این تاکتیک مذاکراتی در هماهنگی کامل با وزارت خارجه آمریکا بوده است. شاید بتوان دلیل عدم ملاقات و صحبت تونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با مالی را به این دلیل دانست که وزیرخارجه آمریکا نمی خواهد که دامنه این رسوایی گسترده تر شود و دامن او را هم بگیرد.

به هر حال آنچه ملسم است این است که کنار گذاشتن مالی به خاطر اختلاف بین تیم وزارت خارجه و تیم مشاور امنیت ملی نبوده است و اتفاقا در نقطه مقابل، این دو همکاری خیلی خوبی با هم برای مخفی نگه داشتن این موضوع و بهره برداری از آن در مذاکرات سه ماهه اخیر با ایران داشته اند. در واقع نزدیکی زیاد مالی به مشاوران غیررسمی و ایرانی الاصل او که شاید بزرگترین نقطه قوت او و دلیل انتصابش به این پست در دولت جدید آمریکا بوده است، حالا به پاشنه آشیلش تبدیل و باعث سقوط او شده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • . IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    20 2
    مالی هیچ مالی نیست که بخواد به ایران کمک کنه یعنی مالی ماله این حرفا نبود الکی بزرگش می کنید که بگید هوای ایران رو داشت ، نه داداش آمریکایی به فکر امریکاس روسی به فکر روسیه چینی هم فکر چینه عراق و ترکیه و جمهوری آذربایجان هم کلا منافق ، اینجا ایرانی باید به فکر ایران باشه تا ایران پیشرفت کنه وگرنه کسی به فکر ایران و ایرانی نیست البته تا دلتون بخواد میهن فروش و دزد و بی غیرت و بی دین داریم که نه به فکر ایران هستن نه خونواده و نه اعتقادات و فرهنگ
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
      0 0
      گل گفتی ،احسنت ،واقعیت همینه
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    7 0
    اگر هم ایرانیان اطراف مالی بصورت واسطه عمل می‌کردند، اطلاعات امنیتی نمی‌تواند نقشی داشته باشد. می‌تواند در مورد تبادل زندانیان و آزاد کردن منابع مالی ایران باشد.
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    3 1
    فکر کنم یه کم امتیاز زیادی در مورد مبادله زندانیان به ایران داده بعد از مالی موضع امریکا تو خلیج فارس هم سختگیرانه شده
  • هیهات IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    3 4
    برجام دست ما رو بست و هیچ امتیازی هم نیاورد پس بهتر که چیزی امضا نکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس