کد خبر 1508997
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸
شکار یک کهکشان مارپیچی توسط هابل+عکس

تلسکوپ هابل عکس خیره کننده‌ای از کهکشان مارپیچی که در فاصله ۱۸۴ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد را ثبت کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از اسپیس، تصویر جدید گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل کهکشانی دوردست را نشان می دهد که چندی پیش میزبان یک انفجار ابرنواختری بود.

این کهکشان با نام «UGC ۱۱۸۶۰»، تقریباً در فاصله ۱۸۴ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی اسب بزرگ قرار دارد. این کهکشان مارپیچی مانند کهکشان راه شیری است که بازوهایی دارد و از ناحیه مرکزی متراکم و درخشان آن انحنا دارند.

به نظر می رسد UGC ۱۱۸۶۰ در عکس جدید هابل آرام در فضا شناور است. با این حال، طبق بیانیه ناسا این کهکشان اخیراً میزبان یک انفجار ستاره ای با انرژی غیرقابل تصور(ابرنواختر) بود.

هنگامی که یک ستاره پرجرم به پایان عمر خود می رسد، در یک انفجار بزرگ به نام ابرنواختر می میرد. ابرنواخترها فوق‌العاده درخشان و قدرتمند هستند و پوسته‌های در حال انبساط گاز و غبار ایجاد می‌کنند که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان بقایای ابرنواختر مشاهده کرد.

مقامات ناسا در این بیانیه گفتند: «فرآیندهای بسیار پرانرژی در طول انفجارهای ابرنواختری عمدتاً مسئول ایجاد عناصر بین سیلیکون و نیکل در جدول تناوبی هستند. این بدان معناست که درک تأثیر توده‌ها و ترکیبات منظومه‌های ستاره‌ای مولد برای توضیح اینکه چه تعداد از عناصر شیمیایی روی زمین از فضا منشأ گرفته‌اند، حیاتی است.»

مشاهدات UGC ۱۱۸۶۰ در سال ۲۰۱۴ با استفاده از دوربین میدان وسیع هابل ۳ گرفته شد. داده های تلسکوپ فضایی به اخترشناسان این امکان را می دهد تا پیامدهای انفجار ستاره و بقایای باقی مانده در کهکشان را مطالعه کنند.

مشاهدات بقایای ابرنواختر مانند آنچه در UGC ۱۱۸۶۰ وجود دارد می تواند به اخترشناسان کمک کند تا در مورد منظومه های ستاره ای تحریک کننده چنین انفجارهای کیهانی بیشتر بیاموزند.

شکار یک کهکشان مارپیچی توسط هابل +عکس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۵
    0 1
    درود خدا بر ستاره شناسان جهان و لعنت خدا بر پزشکان و دندانپزشکان ایران.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس