به گزارش مشرق، مهرداد بذرپاش عصر سه شنبه در حاشیه بازدید آزادراه شیراز - اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: این پروژه ۲۳۰ کیلومتری یکی از بزرگترین پروژه های آزاد راهی کشور است که با بهره برداری از آن حدود ١٣٠ کیلومتر مسافت شیراز – اصفهان و ٢ ساعت زمان سفر در این مسیر کوتاهتر می شود.
وی ادامه داد: با یک محاسبه حداقلی، سالانه ١٣٠ میلیون لیتر صرفه جویی سوخت در کشور خواهیم داشت که در مقیاس صرفه جویی سوخت عدد قابل توجهی است.
بذرپاش اظهار کرد: در قطعات یک تا ۶ پروژه کارها تقریبا پایان یافته و عملیات نصب علائم ترافیکی و ایمنی در حال انجام است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: از همین جا این قول را به مردم استان فارس و کشور می دهیم که این پروژه را تا پایان تابستان و انتهای شهریورماه تقدیم آنها خواهیم کرد.
بذرپاش افزود: تکمیل قطعه هفت این پروژه که پیشرفت خوبی دارد نیز در دستور کار است اما کار بزرگ تری که تعریف شده اینکه این قطعه در حقیقت ادامه آزادراه به سمت بوشهر است چرا که این زنجیره کریدوری شمال به جنوب ما در حوزه آزادراهی باید تکمیل شود و به سمت استان بوشهر ادامه یابد.
وی ادامه داد: این زنجیره آزادراهی عملا باید به دریا متصل شود چرا که وقتی به دریا متصل میشود می توانیم بگوییم که اقتصاد دریا را هم ضمیمه کردهایم تا بتوانیم زیرساختهای کشور را در خدمت دریا قرار دهیم و به رشد و شکوفایی بخش های مختلف در مجاورت این آزادراه کمک کند و همه شهرها و استان های در مسیر بهره لازم را ببرند.
بذرپاش اظهار کرد: همچنین در صدد هستیم تا سفر دوم دولت به استان فارس هم در همان ایام انجام شود و با هماهنگی مسئولان استان هدفگذاری کردهایم تا هفته آخر شهریور و همزمان با آغاز ماه ربیع الاول آزادراه شیراز – اصفهان افتتاح شود.
وی، با بیان اینکه تاکنون اعتبارات قابل توجهی به این پروژه تزریق شده گفت: آن میزان کسری هم که برای تکمیل آزادراه داریم در ٢ ماه باقیمانده تا افتتاح آن تامین خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: البته در همین مقطع هم امکان افتتاح پروژه وجود دارد اما از آنجا که بحث ایمنی برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است، بنا داریم که پروژه را پس از تکمیل بخشهای مرتبط با ایمنی مسیر از جمله خط کشی، روشنایی و علائم استاندارد و کیفیت بالا به بهره برداری برسانیم.
وزیر راه و شهرسازی امروز و بلافاصله پس از پایان سفر استانی هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اهمیت پروژه آزادراه شیراز - اصفهان و به منظور رفع موانع و مشکلات پیش روی آن در شیراز حضور یافت و از بخش های مختلف این پروژه بازدید کرد.
عملیات اجرایی آزادراه شیراز- اصفهان که از آن به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های آزادراهی کشور و یکی از مهمترین طرح های ملی یاد میشود در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و هم اینک حدود ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز پنج و نیم تا ۶ ساعت به طول می انجامد که با افتتاح آزادراه شیراز – اصفهان که بر خلاف مسیر فعلی، به شکل مستقیم است طول مسیر ۱۳۰ کیلومتر کوتاه تر شده و حدود ۲ ساعت از زمان سفر نیز کاسته خواهد شد.