وزیر کار

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که برای پاسخ به سوالی یکی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود، گفت: ۱۶ واحد تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته است.

به گزارش مشرق، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز دوشنبه (۲ مرداد) برای پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه علت بی برنامگی در شرکت‌های شستا چیست؟ ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری امام حسین (ع) گفت: این سوال کلی است اما به اختصار توضیحاتی خواهم دارد.

وی با اشاره به برخی از راهبردهای وزارت کار تصریح کرد: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی هلدینگی چندرشته ای با سرمایه گذاری در صندوق های سایر اوراق بهادار با هدف کسب انتفاع از شرکتهای مدیریتی یا غیر مدیریتی است.

وزیر کار تصریح کرد: جایگاه شستا در اقتصاد ملی یک درصد سهم از جی دی پی کشور را دارد، بزرگترین شرکت چندرشته ای کشور و اثر گذار در تولید بیش از بیست محصول اساسی است. ۷/۳ درصد از ارزش بازار سرمایه کشور و ۴ درصد سهم از کل صادرات را نیز برعهده دارد.

مرتضوی گفت: برنامه های تحولی که دراین مجموعه  وجود دارند عبارتند از راهبرد صیانت از سبد سرمایه گذاری، صیانت از ثروت ذی نفعان، سرمایه گذاری و رشد اقتصادی متناسب با ماموریت، بهره مندی از فرصت های بهینه محیط بین الملل، نوآوری چابک سازی و مولد سازی دارایی ها، خروج از بنگاه داری و حرکت به سوی سهام داری، شفافیت و پاسخ گویی مبارزه با تضاد منافع و توانمند سازی نیروی انسای مبتنی بر تعهد و تخصص، مدیریت یکپارچه  و هم افزایی سهام با سایر شرکت های وزارت کار، طراحی نظام مسائل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در ۱۷ سرفصل که برخی از دستاورهای این راهبردها عبارتند از: تحقق ۱۰۲ درصدی بودجه فروش و ۱۰۷ درصدی بودجه سودخالص در سال ۱۴۰۱ شرکت ها، رشد ۴۳ درصدی فروش در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و رشد ۵۰ درصدی سود در سال ۱۴۰۱ را تجربه کردند که برخی از دستاوردهای این راهبردهاست.

وی با اشاره به رشد ۱۹ درصدی سود تاپیکو و رشد ۲۶ درصدی سود شستا، افزود: براساس بودجه سال ۱۴۰۲ پیش بینی می شود رشد ۳۰ درصدی فروش و رشد ۲۲ درصدی سود را داشته باشیم روند رشد خالص شرکت سرمایه گذاری و تاپیکو کاملا صعودی است. 

مرتضوی گفت: در این مدتی که توفیق خدمت داشتم ۱۶ واحد تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته است. اما برنامه هایی که داریم برای رونق در این مجموعه و سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی عبارتند از تدوین سند تحول و استراتژی ۱،۲، و ۵ ساله به همراه سند اصلاح سرمایه گذاری، آغاز عملیات اجرایی پروژه های متعدد، فعال سازی پروژه های پتروشیمی در ۷ مورد، بهره برداری از پروژه های متعدد، آغاز عملیات اجرایی طرح اتانول در پتروشیمی فارابی، توسعه مخازن و پروژه اسید، پذیرش و عرضه سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بازار سرمایه.

وزیر کار در مورد وضعیت شرکت های مدیریتی فعالی در شهرستان آبادان نیز گفت: پتروشیمی آبادان براساس برنامه پیش می رود سایت آبادان شرکت نفت ایرانول، سایت آبادان شرکت نفت پاسارگاد نیز اموراتشان را پی گیری می کنند.

وی افزود: چالش هایی هم وجود دارد که شاید بخشی از سوال نماینده محترم به پتروشیمی آبادان مربوط شود، عدم ثبات مدیریتی در دو سال گذشته و جود داشته است. سه مدیر عوض شده است و تلاش می شود مدیر چهارم نیز تغییر کند. این مجموعه با تراکم زیاد نیروی انسانی مواجه است؛ چرا که به ۷۰۰ نفر نیرو نیاز دارد در حالی که بالغ بر ۱۵۰۰ نفر نیرو به این مجموعه تحمیل شده است. از طرفی فرسودگی ماشین آلات و عدم سرمایه گذاری نیز وجود دارد.

مرتضوی گفت: برنامه هایی نیز برای رفع مشکلات وجود دارد اعم از افزایش سرمایه تعمیرات اساسی راه اندازی خط انتقال اتیلن و جایگزینی واحد ۳۰۰.    

مرتضوی با بیان اینکه وقتی سوال کلی مطرح می شود چگونه پاسخ بدهم؟ تصریح کرد: روز اخذ رأی اعتماد نمایندگان مجلس چند دغدغه داشتند یکی از آنها این بود که سازمان بازنشستگی کشوری کسورات را کسر می کند. اما به حساب مودیان واریز نمی کند در بازه دوماهه این مشکل حل شد آیا این اقدام نشان از بی برنامگی دارد؟ 

وزیر کار گفت: مشکل بعدی ناترازی‌ صندوق تامین اجتماعی بود، این صندوق ها بزرگترین بدهکار به بانک‌ها بودند که سال قبل ۱۰۰ همت از آن را تسویه کردیم. 

وی افزود: موضوع دیگر بدهی به بانک رفاه بود؛ مازاد برداشت این بانک تهدید کننده بود که برطرف شد آیا این اقدام نشان از بی‌برنامگی است؟ 

مرتضوی تصریح کرد: مشکل چند هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی حل شد و الان یک مورد پشت نوبتی نداریم، امسال هم به فضل الهی برای این عزیزان افزایش مستمری خواهیم داشت.

وزیر کار گفت: یکی دیگر از مشکلات کمبود دارو بود که خطوط مختلفی در راستای توسعه سرم ایجاد شد. مساله کمبود تامین آنتی بیوتیک نیز حل شد، البته مدعی نیستم همه چیز درست است مشکلاتی هم داریم  که تلاش می‌کنیم هر روز کمتر شوند.

وی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: هرجا که آمار و ارقام خلاف واقع بود اعلام کنید، قطعا نیاز به اصلاحات داریم که باید به تدریج صورت بگیرد

.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس