کد خبر 1511213
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۲
نمایندگان از توضیحات مرتضوی قانع شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع توضیحات وزیر کار در پاسخ به سوال نماینده آبادان، از توضیحات وی قانع شدند.

به گزارش مشرق، نمایندگان در نشست علنی امروز(دوشنبه ۲ مرداد) مجلس شورای اسلامی، پس از استماع صحبت‌های سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پاسخ به سوال سید مجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان، با ۱۳۳ رای موافق،‌۷۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع، از سخنان وی قانع شدند.

سید مجتبی محفوظی، نماینده مردم آبادان، در تشریح سوال خود مبنی بر علت بی برنامگی در شرکت های شستا و تاپیکو ضمن محکومیت اقدام شنیع هتک حرمت به قرآن کریم عنوان کرد: امامین انقلاب عنوان کردند که مجلس مکلف است دولت ها را به راه راست بیاورد، این یعنی مجلس جای تعارفات نیست و جای زدن حرف راست است. ما در مجلس باید آنچه که رضای خداوند و به نفع سود نظام و ملت است، مطرح و پیگیری کنیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس یازدهم با بیان اینکه مظلومانه سوال خود را تا این مرحله پیش آورده ام تا در صحن علنی مطرح شود، افزود: از روزی که این سوال در برنامه صحن علنی قرار گرفت، تحت انواع فشارهای گوناگون قرار گرفتم تا این سوال را پس بگیرم، بنده دست تک تک همکارانی را که از من درخواست کردند سوال را پس بگیرم می بوسم، اما وقتی جایی مدیریت ضعف دارد، وظیفه شرعی و قانونی ما این است که آن را دنبال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با کسی در زمینه این سوال دشمنی و عناد شخصی نداریم، خطاب به رئیس مجلس گفت: حتی در جریان روند این سوال تهدید شدم که اگر این سوال را پس نگیری، به ضررت تمام خواهد شد!

محفوظی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پاسخ وزیر در بخش اول سخنانش را غیرمستند دانست و گفت: آیا مواردی که مطرح کردید، آمار و سند دارد؟ در زمان مدیریت ۸ الی ۹ ماهه شما تقریباً هیچگونه اقدام مثبتی صورت نگرفته و همچنان همان فساد قبلی که وجود داشت، ادامه دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: وزیر قبلی را چه کسی از وزارتخانه فراری داد؟ همان مسیر در حال ادامه یافتن است و شما را نیز تحت فشار قرار می دهند و اجازه نمی دهند کار کنید. تا زمانی که مسیر، همان مسیر باشد، و گام ها همان گام های قبلی باشد، وضعیت شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و شرکت های تابعه بغرنج خواهد بود.

وی با بیان اینکه همه می دانند چه شرکت هایی زیرمجموعه این شرکت های بزرگ است، ادامه داد: مجموعه حوزه داروسازی، کشت، دامپروری، عمرانی و همچنین شرکت صنایع ملی مس، ایرانول، جم، میلاد سلامت، پاسارگاد و... زیرنظر شرکت های بزرگ قرار دارند.

وی در بخش دوم سخنان خود با طرح این سوال که آیا نظارتی بر وضعیت مالی و اقتصادی سازمان تامین اجتماعی وجود دارد یا خیر؟ عنوان کرد: این وزارتخانه یک مجموعه وسیع بوده و قطعاً مدیران و معاونانی در این وزارتخانه وجود دارند که باید تحت امر وزیر باشند و یک نفر نمی تواند همه مسائل را در وزارتخانه دنبال کند، لذا افراد منتسب به وزیر باید مطیع او باشند، لذا در گام اول بهتر این بود که آقای مرتضوی مدیران خود را هماهنگ می کرد، ولی وقتی نمی تواند چنین کاری کند، ما نیز باید سوال خود را مطرح کنیم.

محفوظی تصریح کرد: بررسی مدیریت مالی و سرمایه گذاری شرکت و همچنین فرآیند خرید و فروش داخلی و خارجی، نحوه مدیریت دارایی ها، اجاره آنها، اخذ تسهیلات و پرداخت شرکت های تابعه و همچنین تضامین بازپرداخت و انجام حواله های ارزی، بررسی نحوه انتصابات و ترکیب اعضای هیات مدیره در برخی شرکت ها، نحوه بکارگیری مشاوران، عضویت اعضای هیات مدیره ها به صورت همزمان در شرکت های مختلف، بررسی حقوق و مزایای معاونان و تخلفات ناشی از آن نیاز به نظارت دارد که آیا در این زمینه ها نظارتی صورت گرفته است؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: مدیریت بخش حقوقی از جمله تعداد دعاوی حقوقی، نتایج مالی به نفع شستا نیز نیاز به بررسی دارد و باید یادآوری کنم که نحوه تناسب اعضای هیات مدیره در برخی شرکت ها فاجعه است، این افراد هیچگونه تناسبی با فعالیت شرکت ها ندارند و برخی افراد همزمان در چند شرکت عضو هیات مدیره هستند.

وی اظهار کرد: سوال من درخصوص شستا و تاپیکو بوده ولی به این دلیل که به پتروشیمی آبادان اشاره کردید که این پتروشیمی به دلیل زیاد بودن تعداد نیروها، زیانده است، باید عنوان کنم که آیا این تعداد نیرو در زمان مدیریت های قبلی نبوده است و همگی در زمان مدیر فعلی بر سر کار آمده اند؟ قطعاً پاسخ به این سوال منفی است.

محفوظی گفت: پتروشیمی آبادان ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان ضرر می دهد و آن به دلیل ضعف و سوءمدیریت است. شما مدیرعامل شستا را به آبادان می فرستید و ۲ روز بعد از حضور ایشان به دلیل سوءمدیریت یکی از عزیزانی که در این مجموعه فعالیت می کند به نام محمد رنجه برایش حادثه ای رخ می دهد و از دنیا می رود. پاسخ خانواده این مرحوم را چه کسی باید بدهد؟ چرا پشت تریبون مجلس مبحثی را مطرح می کنید که از اساس اشتباه است؟

وی تصریح کرد: محصولی را در پتروشیمی با قیمتی تهیه می کنند که پایین تر از آن در بازار به فروش می رود، از سوی دیگر به علت سوءمدیریت به این محصول درجه ۱ تخفیف ویژه اعمال می کنند و خارج از بورس با قیمت کف فروخته می شود و می گویید به علت تعداد نیروها زیانده است؟

محفوظی با انتقاد از اینکه مدیران پروازی در پتروشیمی ها و پتروشیمی ماهشهر حضور دارند، گفت: این در حالی است که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور تاکید بر بومی گزینی دارند، وقتی مدیری غیربومی است باید هزینه پرواز، اسکان و سه وعده غذا و همچنین حق ماموریت او پرداخت شود. زیانده بودن به خاطر چنین هزینه هایی است، نه به خاطر تعداد نیروها.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: در یکی از پتروشیمی ها ۴۵۰ نفر در آستانه بازنشستگی قرار دارند، از این فرصت استفاده کنید و نگویید که نیروی مازاد داریم! این موارد مسائل مدیریتی است که ما از وزیری که به عنوان فردی وارسته و مومن و انقلابی محسوب می شود، انتظار داریم به این موارد ورود کند.

وی تصریح کرد: برخی اظهار می کنند بسیاری از مسائل برعهده وزیر نیست، این عذر بدتر از گناه است، وقتی وزیر نمی تواند در هیات مدیره اعمال نظر و فردی را جابجا کند، نباید مسئولیت قبول کند. اگر کسانی به وزیر فشار می آورند که او کارش را انجام ندهد، باید با آنها برخورد شود. در این دولت مردمی، جای فشار به وزیر و مدیر مستقر نیست. باید جلوی این مسائل گرفته شود. معنای وجود مافیا همین مسائل است.

محفوظی در پایان با بیان اینکه صحبت جدیدی در اظهارات وزیر وجود ندارد، عدم اقناع خود از توضیحات وزیر را اعلام و خواستار به رأی گذاشتن توضیحات وزیر در صحن علنی شد.

بعد از توضیحات وزیر کار، محفوظی گفت: آن چه گفتنی بود را مطرح کردم؛ با مظلومیت سوال را به اینجا رساندم اما رای ما امانت است.

نماینده آبادان ادامه داد: با توجه به احترامی که برای همکاران قائل هستم، از پاسخ ها و عملکرد وزیر قانع نشدم و آن را به رای می گذارم، پای هزینه‌اش هم می ایستم.

بر این اساس سوال به رای مجلس گذاشته شد و نمایندگان با ۱۳۳ رای موافق، ۷۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از توضیحات وزیر قانع شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 0
    بالاخره آقای وزیر راضیشون کرد!!!!!!!!!!!!!!!
  • مسیحا IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    اون یکی شاسی بلند میداد این یکی چی داده ...........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس