کد خبر 1512174
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
آنچه از برجام به شما نمی‌گویند!

اگرچه بخش قابل‌توجهی از افکارعمومی ایران و جریان‌های سیاسی کشور شیفته و فریفته برجام هستند و آن را توافقی راهگشا برای حل معضلات کشور می‌دانند اما واقعیت موجود با برداشت‌ آنان تفاوت‌های بارزی دارد.

به گزارش مشرق، انتشار یک فایل‌صوتی محرمانه از «رابرت مالی»، نماینده سابق آمریکا در امور ایران موید آن گزاره‌ای است که منتقدین برجام سال‌ها قبل به آن اشاره کرده بودند و آن چیزی نیست جز استفاده ابزاری ایالات‌متحده از این توافق برای اعمال محدودیت‌های گسترده در حوزه‌های مختلف و اهرم فشار قرار دادن برجام برای ترغیب ایران به مذاکره.

«رابرت مالی» چه گفت؟

سایت روزنامه تهران‌تایمز، با انتشار فایل‌صوتی محرمانه رابرت مالی افشا کرد که ایالات متحده به دنبال احیای برجام و سپس استفاده از این توافق به عنوان نقطه شروع برای اعمال فشار بیشتر بر ایران است.

او در این فایل صوتی گفته بود: «ما حتی اگر به این توافق بازگردیم، خود این بازگشت اولین هدف ماست. ما به‌دنبال یک توافق بلندمدت‌تر، قوی و گسترده‌تر هستیم. ما به‌محض بازگشت به توافق در نظر داریم با بهره‌گیری از ابزارهای گوناگون ایران را تحت‌فشار قرار دهیم. ما توانایی‌مان برای تحت‌فشار قرار دادن و تحریم ایران را حفظ می‌کنیم.»

برجام از ابتدا توافق یک‌طرفه‌ای بود که کارکردش فشار بر ایران، امتیازگیری بیشتر و تبدیل کشورمان به بازیگری سر به زیر در نظام بین‌الملل با استفاده از اهرم این توافق بود. از همان ابتدای انعقاد برجام، دولت اوباما به انحاء مختلف به نقض این توافق پرداخت و مشخص بود که حتی با تداوم کار یک دولت دموکرات در آمریکا هم دستاویزی برای کسب امتیازات بیشتر و زیاده‌خواهی‌های این کشور خواهد شد.

در سال ۲۰۱۸ که دولت ترامپ از برجام خارج شد، هیلاری کلینتون به‌صراحت اعلام کرد که خروج آمریکا از برجام اشتباه مهلکی است زیرا فرصت را برای پرداختن به دیگر تهدیدهای ایران و مذاکرات موشکی و منطقه‌ای از بین خواهد برد.

یا جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما که بعد از خروج کشورش از توافق هسته‌ای گفت: «با خروج از این توافق، آمریکا بهترین گزینه ممکن را از دست می‌دهد. این گزینه این است که ما مدتی در این توافق می‌ماندیم و بعد از ماندن در آن به عنوان اهرم فشار جهت جلب همکاری اروپا، روسیه و چین برای همکاری با خودمان در زمینه موشکی، فعالیت‌های ایران در یمن، حمایتش از حزب‌الله و غیره استفاده می‌کردیم. من فکر می‌کنم ما می‌توانستیم اهرم فشار و نتایج بهتری داشته باشیم، اما خروج از برجام و عصبانی کردن همه، فکر نمی‌کنم در راستای منافع کشور ما باشد.»

هرچند جمهوری‌خواهان آمریکا هم به‌دنبال چنین مذاکرات و متعاقباً محدودیت‌هایی بودند اما تاکتیکی متفاوت با دموکرات‌ها داشتند که نمود آن در مسئله خروج از برجام مشاهده شد. آنان معتقد به خروج از برجام، اعمال سنگین‌ترین تحریم‌ها و متلاشی‌کردن اقتصاد ایران بودند تا کشورمان وادار به نشستن پای میزمذاکره و پذیرش شروط آمریکا گردد؛ همان‌طور که دولت ترامپ به این کار مبادرت ورزید که البته این سیاست ثمری برای آنان نداشت.

آنچه از برجام نمی‌گویند

اگرچه اصلاح‌طلبان و طیفی از اصول‌گرایان که فریفته برجام و دلبسته منطق منطق برجامی هستند سعی دارند این توافق را راهگشای معضلات کشور معرفی کنند اما واقعیت آن است که برجام نقطه‌ای برای حل اختلافات طرفین و آغاز همکاری‌ها در موضوعی مشخص نبود، بلکه اهرم و دستاویزی برای تحت‌فشار قرار دادن ایران و دریافت امتیازان گسترده‌تر محسوب می‌شد. هر دولتی در آمریکا بر سر کار می‌آمد به‌دنبال مذاکرات فرابرجامی می‌رفت چون منطق برجام بر این اساس شکل گرفته بود اما جریان‌های سیاسی عمداً یا سهواً به واکاوی این امر نمی‌پردازند.

علاوه بر این، امتیازاتی که ایران در این توافق نصیبش شد هم از ارزش چندانی برخوردار نبود. فروش چند بشکه بیشتر نفت و فعالیت محدود بانکی که گره‌ چندانی از اقتصاد ایران باز نمی‌کرد و همچنان هم نمی‌کند، ارزش واگذاری این حجم از امتیازات را نداشت.

در برهه کنونی و حتی به‌فرض بازگشت آمریکا به برجام در نزدیک‌ترین زمان ممکن، همان‌گونه رابرت‌مالی به صراحت اشاره کرده، این توافق پلی به‌سوی خواسته‌های فراهسته‌ای آمریکا و مسائل موشکی، منطقه‌ای و ادعاهای واهی حقوق بشری خواهد شد و به‌واقع سناریوی سال‌های گذشته دوباره تکرار خواهد شد؛ استفاده از برجام برای پل‌زدن به مطالبات زیاده‌خواهانه آمریکا و تبدیل ایران به کشوری که تمامی مولفه‌های امنیت‌ساز خود را به‌پای فروش چندبشکه نفت واگذار کند و تمامی تهدیدات را متحمل شود.

منبع: الف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 102
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    36 19
    سوال اینه چرا با تمام این موارد که در ظاهر به نفع آمریکایی‌هاست باز اونا این قرارداد رو بهم زدن ؟سوال اینه
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      15 0
      چون شیطان تو خواسته هاش حد یقفی ندارد و می خواهد به سرعت همه برجام ها رو امضا کند، اما این را هم می داند که ایران موشک و... را نابود نخواهد کرد، پس وقتی از تمام امتیازات به صورت نقدی استفاده کرده و مراحل بعدی هم قفل است. بنابراین نیازی به ادامه نمی بیند و خارج می‌شود، به همین راحتی!
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      13 0
      خیلی ساده دیدن ایران باج داد گفتند بهم بزنیم بریم سراغ موشکی چون ایران کاری نمی تونه بکنه لذا فشار بیشتر برای امتیاز بیشتر . در واقع گفتند با این توافق انرژی هسته ای را گرفتیم حالا نوبت موشکه
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      10 0
      برای اینکه وانمود کنند تو این معامله ضرر کردند و امثال شما موافقین برجام در داخل کشور حداقل یک استدلال در دفاع از برجام داشته باشید...
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      11 1
      پاسخ اینه: با الاغ لازم نیست معامله کنی...!
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      0 4
      نکته دیگر اینکه چرا هنوز حکومت ایران به دنبال احیای برجام و مذاکره با آمریکا و استفاده از منافع برجام مثل رفع تحریم فروش تصلیحات و رفع تحریم موشکی است
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      5 0
      جواب توی متن اومده، تاکتیک جمهوری خواهان برای تسلیم ایران با دموکرات ها متفاوته
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      10 0
      چون طمع کردن بیشتر امتیاز بگیرن
    • م فلاح IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      11 2
      باید به مکرو و مکروالله هم ایمان داشته باشیم ...خروج امریکا یه جور الطاف خفیه الهی بود اگر امریکا دوسال به برجام پایبند مانده بود با مکانیسم ماشه به راحتی ایران رو به گوشه رینگ می برد و با همکاری اروپا و در بهترین حالت با بی تفاوتی روسیه و چین دمار از روزگار ایران و ایرانی در میا ورد ... صد برایر انزوا و تورم و فقر وگرانی و قحطی بیشتر و..‌بیشتر از امروز ...خداوند یه نیم نگاهی به ما اتداخت در این مورد ....این نطر من هست شاید اشتباه باشه
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      4 1
      ترامپ تکنیک رو عوض کرد و با این برداشت که ایرانی ها از روی ضعف و ترس به فرجام تن دادند می خواست با روش مرد دیوانه یک شبه به هدفش برسه . غافل از اینکه جواب نمی گیره و ان شاالله نخواهند گرفت .
    • DE ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      12 3
      بهم زدن ان را برای اینکه معتقدند نتوانستند ایران را کامل فلج کنند و بخشی از اقتصاد ایران فلج گردیده است اما انها خواستار فلج کردن کل اقتصاد ایران میباشند تا بدون شلیک یک گلوله کشور از هم پاشیده گردد.بعد فکر میکنی برنده میدان چه کسی خواهد بود.
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      12 3
      مطلب خوب بخونی گفته جریان چی بوده
    • mohammad IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      4 15
      کی میگه اونا بهمزدن....برادر من این توجیه کسانیه که پشت پرده هستند واز داخل مخالف برجام هستند....تمام این مسایل هم بازی اوناست...اونا منافغشان در تحریمه وبس....
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      13 2
      جوابش خیلی ساده است.ترامپ وقتی دید تعدادی احمق حتی حاضر شدند امتیازات فرابرجامی بدهند با خودشان گفتند ایران دچار چنان ضعفی شده که حتی میتوان همین امتیازات اندک رو هم ازش گرفت و ازش تعهدات بیشتری خواست.که خوشبختانه به امر خدا دامی که انها با برجام پهن کرده بودند و با کلاهی که عده ای در داخل میخواستند سر مردم بگذارند نقشه شان نقش بر اب شد.
    • ح IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      2 4
      چون اگر برجام نباشد دولت مردان برای توجیح کم کاری و مشکلات چیزی برا گفتن ندارند.
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      6 0
      چون یکی مثل ترامپ به کم راضی نبود و فکر می کرد با تحریم کمر شکن کار ایران تمومه
    • سینا بینا از شیراز US ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      2 9
      پاسخ اینه که واقعیت اونی نیست که اینجا نوشته شده..
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      4 0
      mohamad خودتی پس لازم نیست گوشه‌ایت را قایم بکنی یعنی بیشتر از خود یانکی ها یانکی تر هستی
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      4 0
      چون طمع داشتند که ت افق بهتر و پر منفعت‌تری به گردم ایران ببندند
    • FR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      7 0
      یک سوال از اقای ظریف واقای روحانی چرا برجامی امضا کردید که با اینکه تمام موارد دیکته شده به ایران انجام گردید اما انها که هیچ به تعهدات خود عمل نکردن ایران حق اعتراض و شکایت ندارد اگر شکایت هم بکند مکانیسیم ماشه اتوماتیک انجام خواهد گردید این چه توافقی بود که شما کردید.
    • رمضانعلی محمدیان IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      8 0
      بسم الله. جواب را خانم موگرینی قبلا"داده: چون من از آقای روحانی قول گرفتم از بعد خروج امریکا ایران از برجام خارج نشده تعهداتش را تماما" انجام دهد.گفتن تا حسن را داریم غم نداریم حتی یک کاغذ پاره هم دست ایران نمیدیم البته بعد از دادن امتیازات خیلی بیشتر ازتعهدات توسط دولت اعتدال خود غربی ها هم تعجب کردن وقتی دیدن دولتی که قرار بود کلاه بیاره سر درون کلاه را هم آورده خدمت کدخدایش و هم خر داده هم زر داده سرهم داده الانم ایران وایستاده شاید اندکی از چکهای برگشتی که غرب داد بابت جواهراتی که برد بتونه نقد کنه با کلکی دادگاهی شرخری بیخود نتانیاهو به اینها نگفت نیروهای نیابتی اسرائیل در جنگ با ایران جالب اینها هم هیچوقت تکذیب نکردن
    • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
      0 0
      یک سؤال بچه گانه پرسیدوهمه بروفسور وکارشناس شدن!!!!!!!!!!
  • ناسناس IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    24 11
    خاک توی سر روحانی و جاسوس‌هایش که به فکر منایع غربی ها بود
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      6 7
      به فکر منافع غرب بود که تورم شد تک رقمی؟
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      0 5
      ولی در عوض به فکر منافع عربها نبود که اینجوری به خودشان غره بشن با همسایه روابط برقرار کردیم و اینجوری با روسیه ساخت کنند
    • ایرانی IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      7 5
      تورم تک رقمی شد چون ۱- بیشترین ارز مملکت برای واردات ریخت و پاش شد کفیه به نمودار مداخلات ارزی طی چهل سال نگاهی بندازی تا بفهمی چقدر ساده لوح تشریف داری! ۲- با تبلیغات دروغین مردم رو فریب دادن و برای همین انتظار تورمی کاهش پیدا کرد و ۳- بدتر از همه اقتصاد وارد یک دوره رکود شد که چندسال بعد با تعطیلی گسترده کارخانجات و تولید داخلی خودشو نشون داد! حالا تو برو هی تکرار کن تورم به برکت برجامچای تک رقمی شد!!!
    • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
      0 0
      برجام درجهت منافع غربه ولی امریکا منافع غربو نخواست و از برجام خارج شد😂 تحلیل افراطیا
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    15 9
    طرفدار چيزي هستیم که گرونی و کنترل کنه چه با برجام چه بدون برجام ولی نکته ای هست اینکه از زمان خروج ترامپ از برجام زندگی مردم به‌ طرز وحشتناکی دچار سختی شده‌ اين دو سال دولت جديد هم اومده چيزي عوض نشده‌ و همون تورم‌ و گرونی ادامه داره
    • DE ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      8 6
      دولت حسن روحانی یک خزانه خالی وبدهکار به مدت پنچ سال یابیشتر را تحویل دولت اقای رئیسی داد حالا اگر شماهم دستت خالی باشد و هم بدهکار باشی ایا وقت نخواهد برد تا بتوانی وضعیتت را سر و سامان دهی ؟؟
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    26 23
    چرا باید رفتار شما با جهان طوری باشه که مجبور باشیم برای تعامل با جهان قرارداد برجام امضاء کنیم!!!!؟؟ چرا نمی تونید معمولی زندگی کنید!!؟؟ مثل ۱۹۹ کشور دیگه دنیا ؟؟ چرا مردم ایران و کره شمالی باید چنین سرنوشت شومی داشته باشند؟؟!! فقط چون ما دو کشور شدیدا تحت سلطه چین و روسیه هستیم؟؟
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      3 1
      واقعا چرا اندکی فکر نمی کنی؟ آیا اوصاع کشورهای تحت سلطه مستقیم و غیر مستقیم، همانند عراق، افغانستان، عربستان، کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین که حیاط خلوت و زباله دان الکترونیکی غرب هستن رو نمی دانی؟ یا نمی خواهی بدانی؟ یا..؟!
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      10 4
      لابد مردم عراق و لبنان و یمن و نپال و سریلانکا و اکراین و هند و افغانستان و لائوس و بولیوی و کنیا و نامیبیا و و کنگو و ترینیددد و توباگو در آرامش و رفاه زندگی میکنن!؟ یه سرچ ساده هم‌ نمیتونی بکنی و بیینی و ایران از لحاظ شاخص توسعه انسانی جزو کشورهای روبه جلو دنیاست. ضمناً ماجرا رو از پله ی دوم روایت نکن ایران فقط واکنش نسبت به زیاده خواهی های غرب نشون میده نه که شروع کننده باشه. در ضمن علاوه بر این کشورهایی که اسم بردم ده ها کشور دیگر در دنیا هستن که آمریکا توشون سفارت داره و وضع اقتصادی وخیم و فاجعه ای دارن.
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      4 0
      اگه یه فروشنده ای جنسی رو فروخت و خریدار خواست پول رو بپردازه، اما یه موجود کثیف و زورگو پول رو برداشت و گفت تا فروشنده تسلیم من نشه حق نداری گول کالا رو بدی، کی مشکل داره و معمولی نیست؟ فروشنده که تسلیم زورگویی نمیشه؟ خریدار که می ترسه؟ قلدر پلید که مانع زندگی آرام و معمولی بقیه است؟!! واقعا کمی انصاف جواب رو مشخص می کنه. ولو یه بچه بخواد جواب بده، قطعا تسلیم رو انتخاب نمی کنه، چه رسد به اینکه فردی عاقل و بالغ بخواهد بدون غرض پاسخ دهد.
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      3 4
      ایران ؛کره شمالی عزت دارن.بقیه دنیا ندارن!!!
    • هادی TR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      15 5
      ما باید شدیدا زیر نظر آمریکا باشیم مثل عراق که پول نفتش اول میره فدرال رزرو بعد به عنوان اعانه ماه به ماه میندازن جلوش. اگر نمیفهمی که آمریکا نوکر میخواد دیگه کاریت نمیشه کرد.
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      11 4
      خدا بهت عقل بده ، هنوز فکر میکنی بخاطر رفتار ماست که تحریم هستیم ؟ اگر رفتار باب میل آمریکا منظورت هست که باید از استقلال و دین و شرفمون دست بکشیم . درباره اون حرف آخرت تحت سلطه چین و روسیه هم باید بگم که امان از جنس خوب و رفیق بد
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      7 2
      غربزده ی حقیرعقب مونده کجامازیرسلطه روسیه وچین هستیم؟؟ سلطه اونه ک چین وروسیه برامون تصمیم بگیرن وتوهرکاری دخالت کنن مثل سلطه امریکابر ترکیه یاعربها یارژیم وطن فروش پهلوی.. شمااینقدرحقیروعقده ای هستیدکه به رابطه دوستانه کشورهامیگیدسلطه.. رابطه ماباترکیه چندبرابر رابطه باروسیه هست حتی چرانمیگیدسلطه ترکیه؟؟!! منطق سگی غربزدهااینه ک رابطه وقتیه ک چین وروسیه نوکرمابشن وتمام وکمال ازماپیروی کنن وهیچ اختلافی حتی کلامی هم نداشته باشن ک جزمحالاته!! وقتی شماعقده پرستان دستمالکشان غربی معنی رابطه رادرک کردیدانوقت بوقید.. یابپارسید. رابطه رابا نوکری اشتباه گرفتید.. ماباترکیه وعمان وپاکستان و... رابطه داریم ایاسلطه گریه؟ حتمامثل رژیم شاه فاحشه پرست نوکری غرب کنیم شمامیگیدرابطه؟ شماعقدهاتون مشخصه برای نوکری کردن برای غرب حاضریدناموس فروشی کنید واغتشاش راه بندازیدکشورراداغون کنید
    • محمد IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      4 2
      برای این که آن 199 کشور یه جوری گاو شیرده آمریکا هستند.. خواهش می کنم یک مطالعه و تحلیلی انجام بدهید بعد جان مادرت راستش را بگو به چه نتیجه می رسید. شما فکر می کنید که مثلا همین ترکیه یا غربستان یا ژاپن بدون جلب نظر آمریکا کاری می توانند بکنند. سربازان آمریکایی هر ماه چند دختربچه ژاپنی را اسیر می برند و ئمردم هم معترض ولی دولت ژاپن باید و باید تن به این ذلّت بدهد چون ایران و کره شمالی نیست. البته دیگر به قول مقام معظم رهبری زمان بزن در دو تمام شده.. همه هم دارن بیدارن می شن. ترکیه و عربستان و دیگران هم خوب می دانند که آمریکا آنها را ...ولی قدرت ندارن. زیر ساخت ندارن و ملتی مثل ملت ایران ندارن. فهمیدی جان دلم.
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      0 3
      نرود میخ آهنی به سنگ. اینها فقط شعار میدن در عمل صفر صفرند
    • ارغنون IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      0 5
      کاربری بینام در پاسخ شما، ایران را با لبنان و نپال و عراق و سوریه و.... مقایسه کرده،به دل نگیر سالار ،چون معلومه کاملا بیسواد تشریف دارن ایشان. طبق آمار مراکز علمی معتبر وآکادمیک جهانی ، ایران با داشتن ۱ درصد جمعیت دنیا ولی ۱۱ درصد ثروت و منابع زیرزمینی ، ثروتمندترین کشور دنیاست اما چرا وضع ملت مظلوم و نجیب ایران این شکلیه؟ جواب همونیه که عرض کردم، وقتی نخبگان عزلت نشین باشند و ایران را با لبنان و سریلانکا مقایسه کنند و سر در زیر برف و بیخبر از دنیا و علم و آگاهی زیر صفر و.... اوضاع کشور، هر روز بدتر از دیروز خواهد بود‌....
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      2 0
      اِهن توی آن جهان مورد نظر تو
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      3 1
      به خاطر این که وظیفه من و تو به عنوان انسان اینه که با آدمکش و دزد دشمن باشیم. آمریکا یک ابردزد است که ابرآدمکش هم هست. حالا هر جور دوست داری تفسیر کن. تا آمریکا آمریکاست، ما نوچه اش نخواهیم شد.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    7 8
    در واقع مخالفین نظام اگه دوزار عقل داشتن و می فهمیدن که برجام به ضرر نظام هست همگی با اون موافق میشدن ولی یه تعدادیشون از جهل مرکب در طول مذاکرات شعار "اوباما اوباما یا با اونا یا با ما" سر میدادن!! الحمدلله.
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      5 7
      خدا به شما عقل بده. بقیه کشورها کحا نوکر آمریکا هستن. اونا منافع ملیشون از اعتقادات پوسیده اشون مهمتره. ژاپن یک نمونه واقعی از اوناست. با این حرفا فقط احمقایی مثل شماراضی میشن
  • 🧚‍♀️ IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    3 7
    هآ بگو ، به آمریکا هیچ اعتماد نیس، چونکه اصلا کشور مستقل نیس آمریکا.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    15 7
    خدا لعنت کند کسانی را که در برجام بی فرجام گوش به ولی فقیه زمان ندادند
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    6 6
    گورپدرامریکاوبرجام وتاریخ ووعده های امریکاماسه وسیمان وسرامیک وقطعه پژووپرایدوگوشت ومرغ وبرنج شمال و...درکشورتولیدمی شودچه ربطی به برجام داردمیدانیدبه بهانه برجام و....حقوقی که به من بازنشسته داده می شودتا۸برج دوام نمی آورد
  • علی IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    5 2
    ما برای بدست آوردن برجام از خیلی از چیزها گذشتیم که نگذاشتند و نشد .! حالا دیگه ایی بر جام بازیها به جز اتلاف وقت و صرف انرژی خیری برامون نداره .
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    5 11
    همین که ایران یک طرف وسایر قدرت‌های جهانی طرف دیگر افتخاری برای کشور است لیکن قبولاندن ویا تحمیل کردن هر معاهده‌ای به کشور در بن بست قرار دادن ما در نرسیدن به اهداف است
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 2
    موضوع برجام ربطی به ظریف ودیگران ندارد اراده کل نظام بود ولی با این همه محدودیت‌های که برای پیشرفت کشور در زمینه های مختلف ایجاد کرده بود هیات حاکمه آمریکا به این هم پسنده نکرده واز آن خارج شدند این عمق دشمنی آنهارا نسبت به ایران برای همیشه ثابت کرد که ما باید مقتدر شویم اگر میخواهیم بمانیم که خواهیم ماند
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 0
    دوستی در شرایط مساوی با غرب گزینه دل چسب ومطلوبی است هیچ احدی عاقل منکر آن نیست لیکن آنها دوستی بی رمق وناتوان وهر وقت اراده کنند به راحتی آن را جابجا و یا نابود نمایند غرب دوستی میخواهد که همواره دستش به رویشان دراز باشد
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    3 0
    غرب هیچگاه به انقلاب ما فرصت نداد که چهره واقعی خودش را در جهان نهان سازد اگر غیر این بود اکنون جهان دگری بود
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    3 1
    لعنت خدا بر همه کسانیکه خواسته یا جاهلانه برجام را به نظام تحمیل کردند
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    2 1
    اگر زمان توافق برجام هیات ایرانی به برجام تن نداده بودن برای همیشه دولت وقت مورد تهاجم گسترده افکار عمومی قرار می‌گرفت خدا خواست توافق انجام شود وسپس دشمنی ریشه دار غربیان با خارج شدن آمریکا از برجام بر همگان ثابت گردد وراه برای پیشرفت واقعی کشور از محدودیت‌های شدید هموار گردد چون ما می توانیم هرموشک وهر درصد اورانیوم غنی وهر اهدافی را دست یابیم
  • رضا IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    2 0
    باید هر چه زودتر از این معاهده ننگین بی ثمر که جز ضرر سودی برای ایران نداشته است خارج شویم وبه خودمان ودوستانمان تکیه کنیم
  • فرهومند IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 2
    قابل توجه کارشناس عزیز برجام در دورانی نوشته شد که نه مشکل نفت بود و نه پول های بلوکه بلکه اتحاد آمریکا ، اروپا ، چین و روسیه برای حمله نظامی به ایران و حذف نظام فعلی حاکم این چیزیست که شما نمی پذیرید.
  • حسین IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    1 0
    مشرق دلسوز. آنانی که به ملت ایران خیانت کرده اند چه کسانی هستند؟ مفسدان و رانت خواران. مسولین بی کفایت. آنانی که خود را برتر از مردم می دانند و از هیچ به کاخ رسیده اند. مسولین ترسو که به خاطر جایگاه سیاسی دین و ایمان خود را زیر پا گذاشته اند. مشرق بگو چه کسانی هستند؟
  • ترابیان IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    2 0
    خدارلعنت کند جدو آباد افساد طلبان وطندفروش اراجیف گوی حقه باز مخصوصا ظریف مکار و روحانی حیله گر این دو جانور یی سواد علوم انسانی دوبار صنعت هسته ای کشور را به باد دادند یکبار در سال ۱۳۸۴ در قرارداد کاخ سعد آباد با سه وزیر اروپایی آلمان،انگلیس و فرانسه در زمان خاتمی ملعون و بار دوم هم در دولت نیرنگ و فریب روحانی با قرارداد یکطرفه به نام برجام کذایی بدون هیچ دستاوردی خداییش هر کشور دیگری بود این دو جانور نه تنها رنگ آسمان را به جرم خیانت به وطن نمی دیدند بلکه ۷۰ کفن پوسانده بودند یواش یواش بوی تعفن برجام کذایی و نفهم های افساد طلب بلند میشه لعنت بر جدو آبادتان که ۷ سال اقتصاد کشور را وابسته به برجام کذایی کردید
  • GB ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 2
    اینها همگی سفسطه است ایران.
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 2
    اره کشور را ببرید به سمت جنگ.
  • ایرانی IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    6 5
    مردم خسته شدند ازاین دروغ های فراوان بالاخره تا ابد که نمیشه با امریکا و اروپا در جنگ وستیز بود ومردم را درفشار وتنگنا قرارداد البته مسیولین با حقوقها ومزایا نونشان تو روغن است بیچاره مردم وو........
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    3 1
    مسولینی که برجام را آوردند و دفاع میکنند از برجام را بااااااااید کشت زنده ماندنشان گناااه است
  • GB ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    1 0
    اسمش چی بود برنامه جامع اقدام مشترک، پس داره اقدام میشه بطور مشترک، همون مثلا رفتن آمریکا خودش جز برنامه اقدام مشترک دودش تو چش کی میره ،،، ما مردم ، ولی از اونور اون امریکا و غیرع امتیازشو میگره،از اونور اونا به مردمشون دروغ میگن از اینور اینا، بعد میگن شفافیت، ، پس هدف رفاه مردم نیست
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    7 0
    چرا با شیطان مذاکره میکنید!!! چرا با شیطان توافق میکنید!!!! شیطان دشمن شماست خداوند جل جلاله فرموده دیگه از این واضح تر؟!! مگر اینکه روحتان را به شیطان فروخته باشید😢
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 4
    یه نظر سنجی هم از مردم بگیرید که ایا حاضرن مثل کره شمالی صد سال تحریم باشن
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    4 2
    مگه نمیگید برجام به ضرر ایران بود پس چرا آمریکا ازش خارج شد؟
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
      0 0
      اگه برجام به ضرر ایرانه چرا سه قوه یکدست انقلابی آتیشش نمیزنن؟
  • حسین IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    2 0
    الان دیگه فقط بمب اتم.
  • امید IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 2
    البته آلان که آمریکا اعلام کرد در مورد برجام مذاکره نمیکنه ابعاد پنهان برجام رو میشه ملت همه چی درآ می‌فهمن و حافظه شون را از دست ندادن الان اوضاع خوبه ؟؟
  • امیری IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    10 4
    مشخص است با برجام سر ایران کلاه گذاشتند دست آوردها و پیشرفت‌های هسته ای را از ما گرفتند نه تنها امتیازی ندادند آن را با پررویی پاره هم کردند دفاع از این برجام خجالت دارد
    • رضا IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      5 3
      کدام دست آورد هموطن ابله من ؟! این متن سر تا پا تناقضه ، اگر اینطور بود که نویسنده میگه چرا مجلس اصولگرا تصویبش کرد چرا شورای نگهبان پذیرفتش و چرا رهبری امضاش کرد ؟!
  • سعید IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    3 2
    حلا به خاطر نفت در برابر غذا افتخار کنید خدا وکیلی همین اگر در دولت قبل بوده شما ها جه می نوشتید نمی نوشتید ذلت است وا اسلاما مملکت را به بیگانگان فروختند شده نفت در نقابل غذا خودتان بشناسید نکنید اقا در دنیا و اخرت باید جواب پس بدهید ایمن مردم گناه دارند که با انها بازی می کنید خدارا خوش نمی اید
  • سعید IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    2 3
    با دادن پهباد به روس‌ها یک بار دیگر در دام افتادیم و حالا برنامه های دفاعی متعارف و صنعت دفاعی کشور در خطر تحریم و تهاجم قرار دارد در مورد هسته ای هم شکستن پلمپ مراکز هسته ای پس از توافق سعد آباد امروز مشخص می‌شود که حداقل در آن مقطع رفتن به دام هسته ای بود که برایمان پهن کرده بودند و اقتصاد کشور را گروگان تصمیمات شورای امنیت قرار دادیم که هر عضو آن تنها بر اساس منافع خود با ما بازی می کند الان می‌شود دید که برجام فقط دست و پا زدن بیهوده ما در میان این دام بود و اکنون باید به سرنوشت کشور و انقلاب بیاندیشیم و از توافق مسخره و یکطرفه برجام بیرون بیاییم و کلیه قطع نامه های شورای امنیت را بپذیریم و از این دام بی انتها بیرون بیاییم .
  • فدائی رهبر انقلاب اسلامی امام سید علی خامنه ای IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    2 0
    برجام یا بی برجام رهبر معظم انقلاب اسلامی امام سید علی خامنه ای فرمودند به مذاکرات اعتماد نکنید آمریکا در هر حال قصد چپاول ایران را دارد لذا جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است ، کلیه مسوولان و مقامات کشوری و لشگری فقط در صورتیکه دستورات رهبر معظم جهان اسلام امام سید علی خامنه ای را مو به مو اجرا نمایند کشور به مسیر امن و درستی پیش می‌رود و غیر از این چالش و مشکلات و معضلات ادامه دارد . جانم فدای امام خامنه‌ای
  • امید DE ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    3 3
    منافع روسیه و یک طیف خواص در ایران در برجام نیست ! اینقدر دروغ نگویید !! آقازاده هایی که به بهانه دور زدن تحریم پول‌ها ی نجومی به جیب می‌زنند !!
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    1 4
    خفه شو ازگوشت ۱میلییونی بگو
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    4 0
    سلام نظر من اینه ‌ در هر شرایطی که باشیم همه باهم سر یک سفره باشیم نه اینکه با برجام یا بدون برجام برای یه عده سود کلان داشته باشه اگه قراره تحریم رو تحمل کنیم همه در یک سطح باشن مثل دوره پیامبر ص که در دره شعب ابی طالب بودن وسختی ها رو تحمل کردن التماس تفکر
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    3 3
    فعلا که ملت شدن بازیچه شماها
  • سهرابی IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    3 0
    سلام برجام به شرطی خوب بود که شرلیط ۹ گانه رهبری رعایط میشد ولی جناب روحانی به امضا کری رضایت دادن به قول یکی ازمراجع گفتن اشکالی ندارند بهاینها دست بدهید بعدش انگشت خود رابشمارید ومجلس ۲۰ دقیقه تسویب کرد امان ازجهل وخدا بداد این مردم برسد
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    3 4
    یک مشت اجیر شده در کامنت ها فقط درج می شوند این توجیه هوایی که در مقاله نوشته شده کاملا دروغ مثل همه دروغ های که تا باحال گفته اند. ملت را با دروغ و فریب سالهاست می دوشند و آقازاده ها با زندگی لاکچری
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    2 0
    خوب لازم نبود فایل صوتی محرمانه رابرت مالی افشا کنه ،از اولم معلوم بود امضای برجام برای کنترل و تحت فشار قرار دادن ایرانه .
  • سید فروزان CH ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    2 0
    وقتی آن مرتیکه حسن ،در سخنرانیهای مرتب از خالی بودن صندوق دولت میکفت و با آتش زدن ذخیره ارزی و طلا عملا نشان میداد که کشور دچار ورشکستکی شده ، امکان فروش نفت هم نیست و غیره یعنی آنقدر پیام میفرستاد از سیاه بودن وضعیت ،ترامپ که هیچ لبو فروش سر چهارراه هم بدنبال امتیاز کرفتن بیشتر بود .
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    1 4
    دروغ هایی که شما میگویید
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    1 1
    ترامپ وقتی با پمپئو لیست امتیازات دیدن و دیدن که اینها برای بچه ها و نوه و نیجه هاشون که تو آمریکا هستند بوده توافق نامه را پاره کرد . چون دید ترامپ و پمپئو خیلی بازه . حتی اعلام هم کردن این مذاکرات برای خودشون بوده... ترامپ یه مرد واقعیه... بخاطر همین هم داخلیهای دزد ازش بدشون می آمد.
  • BE ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    3 0
    اف بر برجام
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    2 0
    لعنت ونفرین مستضعفین ایران به بانیان برجام وبرجامیان ودنباله رو های برجام ننگین .
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    1 2
    داستان سرایی بود گوشت و مرغ و ماشین و ....... بعد برجام چند برابر رفت روشون. روحانی و رئیسی نداره
  • ارغنون IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 2
    و شما ها چقدر حقیرانه سانسور میکنید!!! جوابهای مخالف را منتشر نمیکنید و فقط نظرات موافق را منتشر میکنید.چقدر عوامفریبی میکنید رسالت رسانه ای خود را لگد مال میکنید!!! تحول و توسعه یک جامعه، اول از رسانه شروع میشود وقتی رسانه های یک کشور نهایت هنرشان سانسور نظرات مخالف است، یقین بدانید آنکشور رنگ توسعه و پیشرفت را نخواهد دید. اولین پله استبداد و دیکتاتوری، در هنینجاست و بس
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 1
    فقط عدالت رو رعایت کنید که نمیکنید و جلو رانت و اختلاس رو بگیرید که نمیگیرید هر کاریکه تو دنیا دوست دارید بکنید رو انجام بدید
  • سعادت IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 2
    مسعولان مردم را تحریم کرده اند نه امریکا و اروپا و برجام خجالت بکشید
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    2 4
    چقدر از سال 92 تا 96 اوضاع خوب بود تورم تقریبا تک رقمی بود دلار حوالی 3 تا 4 بود پراید حوالی بیست بود سکه 1 تا 1/200 بود...... ولی بعد از 96 و خروج ترامپ نابود شدیم بیچاره شدیم بدبخت شدیم....
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
      0 2
      درود بر شرفت
  • BE ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    3 0
    لعنت به برجامتون
  • عمیر IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 1
    ارهه داداش اونچیزی ک بت نمیگن
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 0
    مهمترین بخش سخنان رابرت مالی رو نگفتید! داخل فایل صوتی گفت دنبال تغییر شیوه انتخابات ایران هستیم!! در واقع کلآ دنبال تغییر نظام ایران از بیخ هستن..
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 0
    برخائنین لعنت!
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 0
    حتما گرانی نان در مشهد هم کار آمریکا هست
  • BE ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    3 0
    بسم الله القاسم الجبارین....باشگاه نیویورکی ها ماموریتی برای اجرا داشت -- آنها این کار را انجام دادند و بیشتر در ذهن داشتند، خدا را شکر که متوقف شد
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 2
    از چه چیزی می‌گويند؟
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    1 0
    یکی از مدیران اینتر می گفت اگه با یه میلانی مذاکره مینی باید انگشت بعدش بشماری اگه با یه یوونتوس باید قطع کنی حالا اونا تازه همون ایتالیایی هموطن دیگه سابقه آمریکا را ندارن
  • PL ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 0
    تشکر از زحمات شما برای شما آرزوی موفقیت دارم
  • محمد GB ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 0
    خروج آمریکا قطعآ از الطاف خفیه الهی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس