کد خبر 1512252
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵
واگنر

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» ادعا کرده رئیس گروه نظامی خصوصی واگنر امروز در سن پترزبورگ در حاشیه نشست روسیه آفریقا دیده شده است.

به گزارش مشرق، شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» به نقل از حساب‌های مرتبط با گروه نظامی خصوصی واگنر ادعا کرده «یوگنی پریگوژین» رئیس این گروه در سن پترزبورگ در حاشیه نشست روسیه-آفریقا دیده شده است.

سی‌ان‌ان گزارش داده نتوانسته فردی که به نظر یک مقام آفریقایی می‌رسد و در حال دیدار با رئیس واگنرهاست را شناسایی کند اما این فرد آویزی دارد که با آنچه سایر مقامات حاضر در این نشست دور گردن دارند، مطابقت دارد.

طبق ادعای یک کانال تلگرامی روسی، پریگوژین بی‌سروصدا با اعضای هیأت آفریقایی در حاشیه نشست سران روسیه و کشورهای آفریقایی در سن پترزبورگ دیدار کرد. اعضای گروه واگنر در کشورهای آفریقایی حضور و فعالیت نظامی دارند و گفته می‌شود به آن‌ها در قابله با تروریسم کمک می‌کنند.

طبق این گزارش، این اولین بار است که پریگوژین پس از هدایت شورش مسلحانه واگنرها در ماه گذشته در انظار عمومی در روسیه دیده شده است. از زمان شورش، او فقط ۱۹ ژوئیه حین احوالپرسی با نیروهایش در یک ویدئو که به نظر می‌رسید در پایگاهی در بلاروس ضبط شده بود، در انظار عمومی دیده شده بود.

این رسانه آمریکایی گزارش داد ویدئوی مذکور برفکی و در نور کم فیلمبرداری شده بود، بنابراین نمی‌تواند به قطعیت تایید کند فرد مذکور پریگوژین بوده، اما «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) متعاقباً تایید کرد بنیانگذار واگنر در مینسک بوده است. وی در این خصوص گفت: کمی جابجا شده است. فکر می‌کنم اخیراً در مینسک بوده است. مطمئن نیستم برنامه‌ای برای بازنشستگی در حومه مینسک داشته باشد اما او مدتی را هم در روسیه گذراند.

چهارشنبه سخنگوی کرملین گفت ولادیمیر پوتین و «الکساندر لوکاشنکو» رؤسای‌جمهور روسیه و بلاروس در جریان دیدار دو روزه در سن پترزبورگ در خصوص گروه شبه‌نظامی واگنر تبادل‌نظر کردند.

وزارت دفاع بلاروس پنجشنبه (۲۰ ژوئیه) در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای گروه واگنر آموزش به نیروهای ویژه بلاروس را در یک پایگاه نظامی در چند مایلی مرز این کشور با لهستان آغاز کرده‌اند.

رئیس‌جمهور بلاروس نیروهای واگنر را به این کشور دعوت کرده تا به آموزش ارتش آن کمک کنند. این دعوت بعد از آن انجام شد که شورش مسلحانه ماه گذشته گروه واگنر علیه روسیه با میانجیگری لوکاشنکو در کمتر از ۲۴ ساعت پایان یافت.

لوکاشنکو اخیرا هم در یک سخنرانی از شبه‌نظامیان واگنر درخواست کرد ارتش بلاروس را تحت آموزش نظامی قرار دهند اما در صحبت‌هایش در ششم ژوئیه (۱۵ تیر) گفت موضوع نقل مکان نیروهای واگنر هنوز حل نشده و به مدیریت گروه و مقام‌های روسیه بستگی دارد.

اواسط تیر هم روزنامه انگلیسی «تلگراف» گزارش داد پریگوژین که قرار بود طبق توافق پایان شورش مسلحانه، به بلاروس برود، با جت شخصی‌اش در حال رفت‌وآمد بین دو شهر بزرگ بلاروس و روسیه (مینسک و سن پترزبورگ) دیده شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس