کد خبر 1513514
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
سفر مخفیانه رئیس موساد به آمریکا درباره عربستان

رئیس موساد مخفیانه از واشنگتن دی سی دیدار و در مورد عادی سازی روابط تل آویو با عربستان سعودی با مقامات آمریکایی گفتگو کرده است.

به گزارش مشرق، دو منبع آمریکایی به نشریه آکسیوس گفته‌اند که «دیوید بارنیا»، مدیر موساد، حدود دو هفته پیش مخفیانه به واشنگتن سفر کرده است. گفته شده دیدار این مقام صهیونیستی از واشنگتن برای گفتگو با مقامات ارشد کاخ سفید و سیا درباره تلاش‌های دولت بایدن برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو صورت گرفته است.

مقامات آمریکایی قبلاً به آکسیوس گفته بودند که کاخ سفید در تلاش است تا فشار دیپلماتیک خود را به عربستان سعودی و اسرائیل بیشتر کند تا دو طرف تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده قبل از اینکه کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری بایدن آغاز شود، به سمت نوعی توافق برای عادی سازی روابط دوجانبه حرکت کنند.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم هفته گذشته به عربستان سعودی سفر کرده و با «محمد بن سلمان»، ولیعهد و دیگر مقامات ارشد سعودی دیدار کرده بود.

کاخ سفید پس از این دیدار گفت که سالیوان و محمد بن سلمان در مورد موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای از جمله ابتکارات برای پیشبرد چشم انداز مشترک برای منطقه‌ای صلح آمیز، امن، مرفه و باثبات تر در خاورمیانه که با جهان مرتبط است، گفتگو کردند.

منابع آمریکایی اکنون گفته‌اند که مدیر موساد پیش از آنکه سالیوان، به عربستان سعودی سفر کند، با او در کاخ سفید دیدار کرده بود و سالیوان پس از دیدار با رئیس موساد به عربستان سفر کرده است. در این وضعیت گفته شده سالیوان در سفر خود به عربستان با مقامات سعودی درباره عادی سازی روابط با تل آویو گفتگو کرده است.

بارنیا، مدیر موساد در سفر خود به واشنگتن همچنین با «برت مک گورک»، دیپلمات با سابقه آمریکایی در امور خاورمیانه که اکنون هماهنگ کننده کاخ سفید برای خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می‌رود و همچنین «آموس هوچستین»، مشاور ارشد بایدن در امور انرژی و زیرساخت‌ها دیدار کرده است. مک گورک و هوچستین که در ۱۸ ماه گذشته بر روی بهبود روابط ایالات متحده و عربستان سعودی کار می‌کردند، در سفر اخیر سالیوان به عربستان با او همراه بودند.

به گفته این منابع، ابتکار عادی سازی روابط تل آویو با عربستان سعودی موضوع اصلی مورد بحث در دیدارهای رئیس موساد با مقامات کاخ سفید بوده است. یک منبع آمریکایی نیز گفت که بارنیا و «بیل برنز»، مدیر سیا، همچنین درباره عربستان سعودی و وضعیت ایران نیز گفتگو کردند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید از اظهار نظر در مورد دیدار سالیوان و بارنیا، مدیر موساد خودداری کرد و گفت: «ما همچنان از عادی سازی روابط با اسرائیل، از جمله از سوی عربستان سعودی حمایت می‌کنیم و بدیهی است که به گفتگو با شرکای منطقه‌ای خود در مورد چگونگی پیشرفت بیشتر این روابط ادامه می‌دهیم. این یکی از تلاش‌هایی است که در جهت پیشبرد اهداف سیاست خارجی ایالات متحده برای منطقه‌ای صلح آمیز، امن، مرفه و با ثبات تر در خاورمیانه دنبال می‌کنیم.»

از سوی دیگر سازمان جاسوسی آمریکا موسوم به سیا نیز از اظهار نظر درباره سفر رئیس موساد به واشنگتن خودداری کرده است.

همچنین گفته شده که رئیس سیا در دیدار با بارنیا، رئیس موساد به تحولات داخلی در تل آویو درباره تغییر قوانین قضائی هم اشاره کرده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس