غرق شدن قایق پناهجویان در سواحل یونان

قدرت گرفتن راست افراطی یکی از مستقیم‌ترین تاثیرات را بر پناهجویان در آمریکا و اروپا داشته است.

به گزارش مشرق، موج مهاجرانی که از گذرگاه‌های خطرناک و غیرمجاز به اروپا و آمریکا می‌رسند، به هجوم جدیدی از سیاست‌های ضد مهاجرتی دامن می‌زند و اختلافات سیاسی را در چندین کشور ثروتمند عمیق‌تر می‌کند.

محدودیت‌های جدید مهاجرت و افزایش شدید لفاظی‌ها

به گزارش «آکسیوس»، محدودیت‌های جدید مهاجرت و افزایش شدید لفاظی‌های ضد مهاجرتی از سوی سیاستمداران محافظه‌کار، در حالی رخ می‌دهد که جنگ‌ها، بلایای آب و هوایی و مشکلات اقتصادی باعث شده است که تعداد بی‌سابقه‌ای از پناهندگان و پناهجویان به سفرهای خطرناک روی آورند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، سال گذشته میلادی حدود ۲.۹ میلیون درخواست پناهندگی جدید ارائه شده است؛ بیش از هر سالی دستکم از سال ۲۰۰۰ تاکنون.

همچنین ۴۰ درصد از درخواست‌های جدید از سوی افرادی از آمریکای لاتین و کارائیب به ویژه کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا ارائه شده است؛ افزایش چشمگیری در اروپا از سوی مهاجران از سوریه، شمال آفریقا، عراق، ترکیه و کشورهای دیگر صورت می‌گیرد.

سیاست‌های سختگیرانه در آمریکا

در آمریکا هر نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ موضع سختگیرانه‌ای در مورد امنیت مرزی و مهاجران اتخاذ کرده که منعکس کننده نظرسنجی‌هایی است که نشان می‌دهد اکثر آمریکایی‌ها خواهان مهاجرت کمتر هستند.

سیاست‌های پیشنهادی شامل تکمیل دیوار مرزی، اعزام نیروهای نظامی به مکزیک برای هدف قرار دادن کارتل‌ها، و محدود کردن یا پایان دادن به شهروندی حق تولد برای فرزندان مهاجران غیرقانونی است.

تعداد زیادی از گذرگاه‌های غیرقانونی در مرز جنوب غربی، بایدن را به پذیرش سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی سوق داده است؛ او از سوی جمهوری‌خواهانی که خواهان محدودیت‌های سخت‌تر هستند و از سوی دیگر دموکرات‌هایی که می‌گویند او در محدود کردن پناهندگی بیش از حد پیش رفته، مورد انتقاد قرار گرفته است.

سیاستمداران راست افراطی در اروپا

در اروپا، سیاستمداران راست افراطی در لهستان، ایتالیا، مجارستان، اسپانیا و فراتر از آن از اتحادیه اروپا خواسته‌اند که سیاست‌های مهاجرتی خود را تشدید کند.

پس از آن که پلیس فرانسه در حومه پاریس به یک نوجوان الجزایری و مراکشی‌تبار به ضرب گلوله کشته شد، چنین تماس‌هایی در جریان ناآرامی‌های اخیر در این کشور بلندتر شد.

دولت هلند آخر هفته گذشته در میان اختلاف نظرها بر سر محدودیت‌های جدید برای پناهجویان و پناهجویان سقوط کرد.

انگلیس و کمپین «قایق‌ها را متوقف کنید»

در انگلیس، ریشی سوناک، نخست‌وزیر محافظه‌کار، از کمپین «قایق‌ها را متوقف کنید» استقبال می‌کند، که بازتاب سرکوب استرالیا علیه مهاجران و پناهجویانی است که سعی می‌کنند با قایق به سواحل این کشور برسند.

آلمان

در شرق آلمان، حزب ضد مهاجر AFD هفته گذشته یک سمت دولتی منطقه را به دست آورد؛ نخستین باری که یک نامزد پوپولیست راست افراطی در انتخابات آن منطقه پیروز می‌شود.

این واقعیت باید مورد توجه قرار گیرد که مهاجرت قوی برای ادامه رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای ثروتمند که نرخ زاد و ولد در آن‌ها به شدت در حال کاهش است، از جمله آمریکا حیاتی خواهد بود.

پناهجویانی از کشورهای دیگر و آن‌هایی که به دلایل مختلف مهاجرت می‌کنند، می‌توانند شرایط بسیار متفاوتی داشته باشند؛ تمایزی که اغلب در گرداب بحث‌های سیاسی داغ که می‌تواند به وسیله نژادپرستی برانگیخته شود، گم می‌شود.

«سوزان فراتز» از مؤسسه سیاست مهاجرت در این باره می‌گوید: رأی دهندگان اغلب به روایت‌های احساسی سیاستمداران پاسخ می‌دهند؛ این که چگونه زندگی آن‌ها را به شیوه‌ای فوری تغییر می‌دهد و نه نوعی نیاز اقتصادی انتزاعی و بلندمدت.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس