کد خبر 1626153
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴
.

به استناد گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ۳.۶ میلیون نفر و به استناد گزارش‌های داخلی حدود ۵ میلیون پناهجوی عمدتا افغانستانی در ایران زندگی می کنند.

به گزارش مشرق، کشورمان ایران با وجود میلیون‌ها پناهنده، مهاجر قانونی و پناهجوی غیرقانونی که عمدتا مربوط به اتباع افغانستان هستند، حالا به بزرگ‌ترین کشورهای پناهنده و مهاجرپذیر در دنیا تبدیل شده است.

در شرایطی که رعایت تمامی ملاحظات انسانی نسبت به آوارگانی که از ترس جان وارد کشور شده‌اند، واجب و ضروری است، اما نگرانی‌هایی مربوط به ملاحظات سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی در داخل کشور هست که حجم جمعیت غیرمتعارف و نگران‌کننده مزید بر علت شده. بر این اساس، ضروری است دولت چهاردهم نسبت به اعمال سیاستگذاری‌های کلان در طول برنامه هفتم اقدام کند و با احصای چالش‌ها و نگرانی‌های چندوجهی مترتب بر حجم جمعیتی اتباع خارجی در کشور و آثار اجتماعی-فرهنگی، اقتصادی، زیست‌محیطی و امنیتی گرانبار این پدیده، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را به عمل آورد.

به استناد گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ۳.۶ میلیون نفر و به استناد گزارش‌های داخلی حدود ۵ میلیون پناهجوی عمدتا افغانستانی در ایران زندگی می کنند. این حجم از ورود اتباع خارجی ایران را در رتبه اول جهان در پذیرش اتباع خارجی قرار داده است.

اما گزارش رسمی بازوی پژوهشی سازمان برنامه و بودجه اخیرا با بررسی تجارب کشور در ساماندهی اتباع خارجی چندین پیشنهاد به دولت داده است. این پیشنهادها شامل برنامه هدفمند و اجرایی برای شناسایی اتباع خارجی فاقد مدرک اقامت در ایران، تهیه و تدوین نقشه آمایشی مربوط به اقامت اشتغال و تحصیل اتباع خارجی، شناسایی تشکیل پرونده و غربالگری اتباع خواستار پناهندگی، مدیریت مرزها، ثبت نیروهای کار، توسعه روادید اشتغال کوتاه مدت جهت ورود قانونی مهاجران و ایجاد سامانه برخط برای صدور روادید اشتغال مدت‌دار در مبدا و تعیین مکانیسم‌های لازم و موثق برای بازگشت دارندگان روادید اشتغال است.

۱۰ کشور اول با بیشترین مهاجرفرستی

براساس جدیدترین گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تعداد پناهندگان و پناهجویان جهان تا پایان سال ۲۰۲۲، در مجموع به ۳۵.۳ میلیون پناهنده در سراسر جهان رسیده است که ۲۹.۴ میلیون پناهجو تحت دستور کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و ۵.۹ میلیون پناهنده نیز توسط آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطین (UNRWA) در این کشور ثبت شده است. براساس این آمارها، تنها در سال ۲۰۲۲، تقریبا ۲.۹ میلیون درخواست پناهندگی در ۱۶۲ کشور ثبت شده که بیشترین تعداد درخواست‌های پناهندگی فردی در تاریخ است.

اقتصادهای دنیا با مهاجران چه می‌کنند؟

در سال ۲۰۲۲، تعداد جهانی درخواست‌های اولیه پناهندگی انفرادی ثبت‌شده ۲.۶ میلیون نفر بود که افزایش ۸۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد. در پایان سال ۲۰۲۲، افراد زیر ۱۸ سال حدود ۴۱ درصد از کل جمعیت ۳۵.۳ میلیون پناهنده را تشکیل می‌دادند. آمارهای گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نشان می‌دهد ادامه درگیری‌ها و جنگ در چندین کشور اصلی‌ترین دلیل افزایش تعداد پناهجویان در جهان بوده است.

از میان پناهجویان تحت فرمان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در پایان سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۰ کشور شامل سوریه، اوکراین، افغانستان، سودان جنوبی، میانمار، جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان، سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی و اریتره حدود بیش از ۸۷ درصد از کل جمعیت پناهندگان جهان را تشکیل می‌دهد.

بسیاری از این کشورها به جز اوکراین چندین سال است که در میان کشورهای اصلی پناهندگان بوده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد شروع جنگ روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۲ منجر به یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های آوارگی پس از جنگ جهانی دوم شده است، به‌طوری‌که حدود ۵.۷ میلیون اوکراینی تا پایان سال ۲۰۲۲ مجبور به ترک کشور خود شدند و اوکراین را به دومین کشور مبدا پناهجویان در جهان پس از سوریه تبدیل کرده‌اند.

جنگ طولانی در سوریه موجب شده این کشور همچنان بزرگ‌ترین مبدا پناهجویان در جهان در پایان سال ۲۰۲۲ با حدود ۶.۵ میلیون پناهجو باشد.

علاوه‌بر این بی‌ثباتی و خشونت که افغانستان را به مدت بیش از ۳۰ سال به منبع اصلی پناهندگان تبدیل کرده این کشور را به سومین مبدأ بزرگ مهاجرت در جهان با حدود ۵.۷ میلیون پناهنده در سال ۲۰۲۲ تبدیل کرده است.

این تعداد نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۲.۷ میلیون نفر افزایش داشته است. درمجموع پناهندگان سوریه، اوکراین، افغانستان، سودان جنوبی، میانمار و جمهوری دموکراتیک کنگو بیش از نیمی از جمعیت پناهندگان جهان را تشکیل می‌دهند. نمودار روند تعداد پناهندگان را برای پنج کشور اصلی مبدا از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. تاثیر حمله روسیه به اوکراین و همچنین قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در این نمودار به‌وضوح قابل مشاهده است.

اقتصادهای دنیا با مهاجران چه می‌کنند؟

رتبه اول ایران در مهاجرپذیری

گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نکات قابل تاملی دارد. براساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ (جدیدترین آمار) بیش از نیمی از همه پناهندگان جهان در ۱۰ کشور ساکن بودند. طی سال ۲۰۲۲، برای هفتمین سال متوالی، ترکیه با نزدیک به ۳.۶ میلیون پناهنده، عمدتا سوری، بزرگترین کشور میزبان در جهان بوده است. پاکستان و جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان دو میزبان اصلی پناهجویان از افغانستان، دومین کشور مبدا و جزء ۱۰ کشور برتر میزبان پناهجویان بوده‌اند. اوگاندا، روسیه، آلمان، سودان، لهستان، بنگلادش و اتیوپی نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

اکثریت قریب به اتفاق (۷۰ درصد) پناهندگان و سایر افرادی که نیاز به حمایت بین المللی دارند به کشورهای همسایه خود مهاجرت کرده‌اند.

طبق گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، کشورهای کمترتوسعه‌یافته میزبان تعداد زیادی از پناهندگان هستند. به عنوان مثال، از هر پنج پناهجو در سطح جهان، یک نفر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا میزبانی شده است، درحالی‌که ۹۰ درصد از کل پناهندگان در آسیا و اقیانوسیه تنها در سه کشور میزبانی شده‌اند: جمهوری اسلامی ایران (۳.۴ میلیون نفر)، پاکستان (۱.۷ میلیون نفر) و بنگلادش (۹۵۲۴۰۰ نفر).

همانطور که گفته شد آمار و ارقام گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان مربوط به داده‌های سال ۲۰۲۲ بوده و هنوز داده‌های سال ۲۰۲۳ منتشر نشده است.

به نظر می‌رسد اگر داده‌های سال ۲۰۲۳ منتشر شود ایران حتی از ترکیه نیز سبقت خواهد گرفت و به رتبه اول جهان در اسکان پناهجویان خواهد رسید؛ چراکه در سال ۲۰۲۲ ایران با ۳.۴ میلیون نفر در رتبه دوم جهان قرار گرفته است.

این درحالی است که احمد وحیدی وزیر کشور در تاریخ ۵ مهرماه ۱۴۰۲ در پاسخ به تعداد دقیق اتباع خارجی در کشور می‌گوید اتباع افغانستانی حاضر در ایران به صورت غیررسمی پنج میلیون نفر هستند. این آمار اگر صحت داشته باشد ایران جایگاه اول در پذیرش پناهجویان را در جهان خواهد داشت.

تجربه ۵ کشور در ساماندهی اتباع خارجی

با وجود تصویب قوانین و مقررات متعدد در چهار دهه اخیر موضوع مدیریت و ساماندهی اتباع خارجی ورودی به کشور متأثر از موقعیت‌های سیاسی امنیتی و اقتصادی و عدم راهبردهای موثر فاقد موفقیت لازم بوده و پیوسته بر تبعات منفی و بحرانی این پدیده افزوده شده است.

مرکز پژوهش‌های آینده‌نگری سازمان برنامه‌وبودجه در گزارشی تطبیقی مفصلی با عنوان «آموزه‌های سیاستی برای سیاستگذاری امور مهاجران در جمهوری اسلامی ایران» به بررسی سیاست‌های مرتبط با مهاجران در کشورهای منتخب مانند آلمان، مالزی، امارات متحده عربی، بوسنی و بعضی کشورهای آمریکای لاتین پرداخته است. این گزارش ضمن شناسایی کاستی‌ها و نارسایی‌ها از ابعاد راهبردی عملیاتی و نظارتی قوانین مهاجراتی در ایران در پایان پیشنهادهایی نیز ارائه کرده است.

۱- آلمان

برنامه‌های ساماندهی اتباع خارجی در آلمان می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

الف- هدفمندکردن ویزا با رصد نیاز اقتصادی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نظام مهاجرتی آلمان توجه به نیازهای بازار کار و اقتصاد این کشور به‌عنوان مبنایی برای پذیرش مهاجران و تنظیم سیاست‌های مهاجرتی است. در کشور ما این موضوع به دلایل مختلف ازجمله نبود داده‌های قابل‌اتکا در ارتباط با مهاجران و توانایی‌ها و مهارت آنها مهم‌تر از آن فقدان قانون و سیاست مهاجرتی و عدم تعریف ویزاهای کاری مغفول واقع شده است.

ب- متمرکزکردن ثبت‌احوال مهاجران

یکی از نقاط قوت نظام مهاجرتی آلمان توجه به امر گردآوری داده در ارتباط با مهاجران است. اساسا هرگونه سیاستگذاری در زمینه مهاجرت بدون دسترسی به داده‌های متمرکز قابل‌اتکا در ارتباط با مهاجران محکوم به شکست و عدم اثربخشی آن است. در مقابل نظام سیاستگذاری ایران همچنان پس از گذشت دهه‌ها از حضور مهاجران در ایران از فقدان داده‌های قابل‌اتکا در ارتباط با مهاجران رنج می‌برد. این مساله به نوبه خود موجب شده که طرح‌های مختلف سیاستی که در چند دهه گذشته به اجرا درآمده با شکست مواجه شده یا اثربخش نباشند. این گردآوری داده باید به‌صورت یکپارچه و متمرکز صورت پذیرفته و نهادهای مرتبط با امور مهاجران نیز با اتکا به همین داده‌ها اقدام به طراحی و اجرای سیاست‌ها کنند. همچنین گردآوری داده باید به‌صورت فراگیر انجام شود و مهاجران فارغ از قانونی یا غیرقانونی بودن، دارای مدرک یا فاقد مدرک و... مشمول این نظام گردآوری داده شوند.

ج- همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

یکی از پایه‌های سیاست‌های مهاجرتی آلمان، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور ذیل قواعد اتحادیه اروپا در ارتباط با مهاجران است. باوجودآنکه در حال حاضر ظرفیت‌های همکاری‌های منطقه‌ای بین ایران و کشورهای همسایه برای مدیریت مهاجرت در منطقه ازجمله سازمان همکاری اقتصادی اکو وجود دارد اما همکاری منسجمی در این زمینه ایجاد نشده است.

۲- امارات

سیاست‌های مهاجرتی امارات سه درس‌آموخته برای ایران دارد.

الف- تعریف انواع ویزا

یکی از ویژگی‌های بارز نظام مهاجرتی امارات متحده عربی، تعدد انواع ویزا تعریف شده است. این ویزاها بر حسب نیازها و اقتضائات مختلف تعریف شده‌اند؛ بنابراین این تنوع می‌تواند به‌عنوان نمونه‌ای برای تعریف انواع روادید بر حسب نیازها و شرایط ایران مفید واقع شود.

وجه دیگر این نمونه مطالعاتی، ضوابط و مکانیسم‌های دقیق هر یک از انواع ویزاهاست که هم‌راستا با دغدغه‌های احکام توسعه در ارتباط با ضابطه‌مند کردن و تدقیق مکانیسم انواع ویزاست.

تجربه طولانی امارات در صدور ویزاهای کوتاه‌مدت کاری و سیستم کفالت با درنظرداشتن تمام نقاط ضعف و قوت آن می‌تواند برای طراحی دقیق‌تر و کارآمدتر مکانیسم‌های روادید اشتغال و اجتناب از آثار سوء آن از مواردی باشد که تجربه امارات را برای مطالعه به موردی مناسب تبدیل کند.

ب-ویزای آنلاین

ازآنجاکه یکی از انواع ویزا در امارات سیستم ویزای آنلاین است بر ضرورت طراحی سامانه برخط برای صدور روادید اشتغال مدت‌دار در مبدا که یکی از موارد احکام قانونی برنامه‌های پنج‌ساله توسعه است، صحه می‌گذارد.

ج- نقش‌آفرینی کارفرما در مهاجرت کارگران

بخش قابل‌توجهی از مهاجران امارات متحده عربی را کارگران و مهاجران کاری تشکیل می‌دهند، کارفرما در این سیستم نقش قابل‌توجهی برای پذیرش مسئولیت کارگران، بیمه، تقاضا و جذب کارگران مهاجر را دارد. با توجه ‌به اینکه در ایران نیز عمده مهاجران را مهاجر کاری تشکیل می‌دهد این موضوع نشان‌دهنده آن است که کارفرمایان باید نقش و مسئولیت بیشتری بازی کنند.

در همین راستا مطابق با احکام قانونی برنامه‌های پنج‌ساله توسعه لازم است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمهیدات لازم را برای برقراری نظام ثبت تقاضای نیروی کار جهت کارفرمایان ایرانی به‌منظور رسمی‌سازی تامین نیازهای آنان فراهم کند. البته نباید فراموش کرد که نظام کفالت امارات متحده عربی کاستی‌های قابل‌توجهی از منظر رعایت حقوق کارگران دارد و هرگونه مسئولیت‌پذیری کارفرما باید با شفافیت و پاسخگویی از جانب او همراه شود.

۳- مالزی

۲ درس‌آموخته مالزی برای نظام مهاجرتی ایران را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

الف- تدوین قانون مهاجرت

یکی از ویژگی‌های نظام مدیریت مهاجرت در کشور مالزی تدوین قانون مهاجرت در سالیان پیش از استقلال این کشور است. وجود قانون مهاجرت باعث شد که از همان ابتدای تشکیل این کشور متصدیان امور بتوانند چهارچوب کاری مشخصی داشته باشند.

نکته جالب‌توجه اصلاحات متعدد بر این قانون قدیمی متناسب با نیازهای روز جامعه کشور مالزی است. این نشان می‌دهد که اگر قانونی وجود داشته که مبنای کار باشد، درصورت هرگونه کاستی امکان اصلاح وجود دارد و اصلاح یک قانون بد سودمندتر از نبود هرگونه قانونی است.

ب- مهاجرت نیروهای کم‌مهارت

تمایل مالزی بر جذب سرمایه‌گذاران و افراد خبره است اما نیاز بازار کار این کشور به نیروهای کم‌مهارت باعث می‌شود که مهاجرت این افراد را نیز شاهد باشد. مالزی حضور مهاجران کم‌مهارت را به‌صورت غیررسمی نپذیرفته و علاوه‌بر تدوین قوانین لازم، سازوکارهای ضروری برای ورود با ویزا را فراهم کرده است.

این امر اهمیت احکامی همچون هدفمند و ضابطه‌مند کردن صدور ویزای موقت و دائم براساس رصد نیازمندی بخش‌های اقتصادی، تولیدی و خدماتی، ایجاد سامانه برخط برای صدور روادید اشتغال مدت‌دار در مبدأ و تعیین مکانیسم‌های لازم و موثق برای بازگشت دارندگان روادید اشتغال پس از اتمام مدت روادید به کشور مبدأ یا تمدید آن درصورت لزوم و توسعه صدور روادید، اشتغال کوتاه‌مدت جهت ورود قانونی مهاجران کاری از افغانستان در سند ساماندهی حضور مهاجران در ایران آشکار می‌شود.

۴- بوسنی

تجربه کشور بوسنی در ساماندهی مهاجران نیز در نوع خود قابل تامل است. تجربه بوسنی‌ها را می‌توان در کشورهای مهاجرپذیر بررسی کرد. این تجربه را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

الف- ادغام در مهاجرت

در اتریش جایی که شرایط بازار کار، سیاست‌ها و حمایت‌های ادغامی ارائه‌شده به بوسنی‌وهرزگوین نسبتا مطلوب بوده است و نرخ اشتغال به‌سرعت به میزان موجود برای بومیان رسید. در هلند و سوئد کمی بیش از یک دهه طول کشید که پناهندگان بوسنیایی به جمعیت بومی برسند.

شرایط نامطلوب اولیه بازار کار شاید باعث شده که سیاستگذاران به اقداماتی در جهت سیاست‌های ادغامی تمایل پیدا کنند؛ بااین‌حال همان شرایط نامطلوب اولیه آثار منفی بلندمدت نداشته است.

این مساله مجددا یادآور اهمیت سیاست‌های ادغامی در شکوفایی مهاجران است. الزام کلیه اتباع خارجی مقیم ایران برای بیمه خویش‌فرما را در احکام ساماندهی مهاجران می‌توان یک حکم ادغامی مناسب در این راستا دانست.

ب- چند استراتژی برای یک مساله

آلمان هیچ‌گاه قصد میزبانی دائمی مهاجران بوسنیایی را نداشت؛ چراکه حمایت‌های اندکی به عمل‌آورده و عمده پناه‌جویان را به‌محض پایان جنگ و انعقاد توافقنامه دایتون به وطن‌شان بازگرداند.

در مقابل موضع سوئد همواره پذیرش و ادغام سخاوتمندانه بود. اگر معیار را موفقیت سیاست‌ها در نظر بگیریم به این نکته پی می‌بریم که زمانی یک سیاست مهاجرتی می‌تواند موفق باشد که تداوم و ثبات کافی را در طول سالیان داشته باشد.

تردید و بلاتکلیفی در سطح سیاستی، شکست سیاستی را به دنبال خواهد داشت.

ج- تحصیلات؛ شرط موفقیت در مهاجرت

شواهد نشان می‌دهد که دستاوردها و وضعیت پناهندگان بوسنیایی جوان و نسل دوم امیدبخش بوده است.

براساس این معیار تجربه ادغام، موفق قلمداد می‌شود. این وضعیت خود نتیجه الگوهای موفق ادغام بوده است. یکی از عواملی که این ادغام سریع را می‌تواند توضیح دهد همین واقعیت است که بوسنیایی‌ها نسبت به دیگر پناهندگان تحصیلات بهتری داشتند.

د- اهمیت مشارکت نیروی کار و نرخ اشتغال

تداوم ردگیری نتایج اقدامات سیاستی در جهت ادغام و تفسیر آنها نه‌تنها ضروری است؛ بلکه مهم‌تر از آن امکان تحلیل نتایج مداخلات سیاستی در جهت بهبود ادغام است.

برای مهاجران کشورهای ثالث دسترسی به بازار کار و ادغام در آن در بیشتر کشورهای اروپایی ممکن نیست و در همین راستا ارتقای مشارکت نیروی کار و نرخ اشتغال از مسائل بااهمیت است.

در احکام ساماندهی مهاجران و اتباع خارجی نیز حکم متمرکزکردن نظام تولید داده و ثبت‌احوال مهاجران ساکن در ایران فارغ از وضعیت اقامتی‌شان را می‌توان ناشی از این درس سیاستی دانست.

۵- کشورهای آمریکای‌لاتین

تجربه کشورهای آمریکای‌لاتین ازجمله در مواجهه با مهاجران ونزوئلایی می‌تواند درس‌آموخته خوبی برای ایران باشد. در ادامه به دو مورد از این تجارب اشاره می‌شود.

الف- مشارکت بین‌المللی در پذیرش پناهندگان

یکی از نکات بسیار مهم در مطالعه مواجهه کشورهای آمریکای‌لاتین در برابر موج پناه‌جویی و پناهندگی اهالی کشور ونزوئلا، مشارکت آنان در پذیرش پناه‌جویان است.

درست است که کلمبیا و برزیل به‌عنوان همسایگان نزدیک ونزوئلا، پذیرای بیشترین تعداد پناهنده ونزوئلایی بودند اما این دو کشور به‌تنهایی بار پناهندگان ونزوئلایی را به دوش نکشیدند و دیگر کشورها نیز در این امر سهیم شدند.

از این منظر همکاری‌های منطقه‌ای و جذب منابع بین‌المللی و افزایش ظرفیت سایر کشورها برای پذیرش اتباع افغان دارای مدرک اقامت معتبر در ایران در احکام سند ساماندهی حضور مهاجران در مواجهه با موج مهاجرتی از کشور افغانستان مهم خواهد بود.

ب- رسمی‌سازی مهاجران برای جلوگیری از قاچاق

از دیگر نکات شایان توجه در سیاست‌های مهاجرتی کشورهای حوزه آمریکای‌لاتین، تلاش آنان برای رسمی‌سازی هرچه بیشتر حضور پناهندگان ونزوئلایی در کشورهای خود است. این امر به حاکمیت‌ها کمک می‌کند که جریان‌های قاچاق مهاجر را تضعیف کنند البته که پرشمار بودن پناهندگان ونزوئلایی باعث شده که سازوکارهای اقامت دائم از سوی این کشورها اجرایی نشود و بیشتر به‌سوی اقامت موقت حرکت کنند اما تلاش برای رسمی‌سازی و ارائه خدمات حداقلی شهروندی شامل آموزش، بهداشت، اشتغال بر مبنای مدارک اقامتی یکی از درس‌هایی است که ما می‌توانیم فراگیریم.

پیرو این درس سیاستی حکم شناسایی، تشکیل پرونده و غربالگری اتباع خارجی خواستار پناهندگی و ارائه برنامه هدفمند و اجرایی برای شناسایی اتباع خارجی فاقد مدرک اقامت در ایران اهمیت خود را نشان می‌دهند.

تهدیدهای اقتصادی ورود حجم بالای اتباع به کشور

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد حجم بالای ورود اتباع خارجی به ایران حامل چندین فرصت و تهدید است.

فرصت ورود اتباع خارجی از جنبه ۱- تامین نیروی کار در بخش‌هایی همچون ساخت و ساز و کارگران بخش کشاورزی است. ۲- دومین فرصت، جذب نخبگان و سرمایه‌گذاران کشور مهاجرفرست است. اما درخصوص تهدیدها باید گفت علاوه بر تهدیدات امنیتی و اجتماعی، حضور انبوه اتباع خارجی دست دولت و سیاستگذار را در اصلاحات اقتصادی تاحدودی می‌بندد.

برای مثال، حضور اتباع خارجی موجب ۱- افزایش شدید قیمت مسکن و اجاره در محلات و شهرهای با تراکم بالای مهاجران شده است.

۲- افزایش مصرف برق، حامل‌های انرژی، آب و مصرف آرد و نان از دیگر تهدیدهایی است که منجر به تشدید ناترازی‌ها در کشور می‌شود.

توجه داشته باشیم اغلب اتباع از پرداخت مالیات، هزینه‌های تامین اجتماعی و امثال آن معاف هستند. ۳- تهدید دیگر، بالا بردن هزینه اصلاحات در حوزه‌هایی همچون حامل‌های انرژی، یارانه نان و آرد و امثال آن است.

با توجه به اینکه یارانه ریالی به اتباع قابل پرداخت نیست، بعضا سیاستگذار در اصلاحات یارانه‌ها مجبور است پیوست امنیتی برای اتباع نیز در نظر بگیرد.

پایان باز طرح سازمان ملی اقامت

یکی از مهم‌ترین مشکلات و مسائل در حوزه مهاجرت نبود سازمان یا نهاد متولی و پاسخگو در این عرصه و به تبع آن پراکندگی، تداخل، تضاد در تدوین و اجرای سیاست‌ها و فقدان انسجام بوده است. از این رو شورایعالی اداری کشور در ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، با تشکیل سازمان ملی مهاجرت به پیشنهاد وزارت کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور موافقت کرد. شورایعالی اداری، براساس مصوبه مذکور وزارت کشور را مامور تهیه لایحه طی سه ماه کرد.

متن لایحه سازمان ملی مهاجرت در تاریخ ۲۸/ ۰۸/۱۳۹۸ توسط وزارت کشور ارائه شده، در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۹ در کمیسیون سیاسی و دفاعی و درنهایت در ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۹ در هیات وزیران به تصویب رسیده و در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

هدف اصلی اعلام‌شده در ارائه لایحه سازمان ملی مهاجرت، تمرکز سیاستگذاری، راهبری، برنامه‌ریزی، نظارت و ساماندهی امور اتباع و مهاجران خارجی و پناهندگان و برقراری ارتباط موثر با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی عنوان و همچنین مقرر شد که این سازمان با شخصیت حقوقی مستقل و وابسته به وزارت کشور تاسیس شود.

گفتنی است لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت پس از رایزنی‌های فراوان در کمیسیون دفاعی دولت به لایحه تشکیل سازمان مهاجران اتباع خارجی تقلیل یافت.

سرانجام «لایحه سازمان مهاجران اتباع خارجی» با طرح مجلس در این زمینه ادغام شد و تحت عنوان «طرح تاسیس سازمان ملی اقامت» در مجلس بررسی و ۲۲ آبان ۱۴۰۱ کلیات آن تصویب شد، اما از آن زمان تاکنون هنوز جزئیات آن در دستورکار صحن مجلس قرار نگرفته است.

از این رو، دولت موضوع تاسیس سازمان ملی مهاجرت را در برنامه هفتم توسعه گنجاند و حال این مصوبه در ذیل برنامه هفتم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

از آنجایی که موضوع تشکیل سازمان ملی مهاجرت در سند پنج‌ساله توسعه کشور تصویب شده، قاعدتا با تایید این مصوبه از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت، مجلس باید بررسی جزئیات «طرح تاسیس سازمان ملی اقامت» را در دستورکار خود قرار دهد و تعیین‌تکلیف کند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    6 0
    این حجم مهاجر برای ایران زیاد هست
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      1 9
      نه مهاجر نیستند افغانستان بخشی جداناپذیر از خاک ایران است.
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      4 2
      اگه این روند ادامه پیدا کند ، جامعه ایران به سمت افغانی ستیزی خواهد رفت و در حق کسانی که در جامعه ایران به عنوان افغانی سالهاست زندگی می کند ظلم خواهد شد ، قوانین باید سخت باشد ، قانون اول ورود غیر قانونی به کشور جرم بوده بود و زندانی دارد قانون دوم هر کس از افاغنه به افغانی های غیر قانونی جا و مکان دهد خودش هم غیر قانونی می شود قانون سوم هر کسبه ای که افغانی غیر قانونی کار دهد شامل جریمه سنگین و باطل شدن جواز کسب می شود ، قانون چهارم هر کسی افغانی غیر مجاز را شناسایی و‌اطلاع دهد شامل پاداش نقدی خواهد شد ،قانونی پنجم هر افغانی در ایران حق ندارد مراسم و گردهمایی بدون مجوز با استفاده از پرچم و‌ پوشش افغانی برگزار کند قانون ششم جابجایی باید در سایتی ثبت شود و تغییر مکان بدون اطلاع مجاز نمی باشد و تاسیس اداره مبارزه با اتباع غیر مجاز
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      3 1
      رسالت خبرنگاری ایجاب می کند که تمام سایت ها خبری به شدت روی این موضوع کار کنند تا نوعی پاسخگویی مسئولین شکل بگیرد ، مسئله مهم است ، همه برای مردم ایران و هم مردم افغانستان که ساکن ایران از سالها قبل هستن ، هم به مردم ایران ظلم می شود و هم افغانی ها
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      4 0
      بقیه کشورها اغلب اگر مهاجر می گیرند،نخبگان و افراد متخصص را می پذیرند.شاید دو سال پیش پذیرش مهاجران افغان به دلیل خطر طالبان پذیرفتنی بود ولی حالا افغانستان امن است و طالبان با شیعیان هم مدارا می کند و دلیلی برای ماندن مهاجران وجود ندارد.
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      1 0
      بی لیاقتی وزارت کشور
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      1 0
      طالبان همین پارسال اجازه نداد شیعیان مراسم محرم برگزار کنند، امسال هم اجازه نداد، کجا مدارا میکنند؟ اینها اجازه نمیدن دختران خودشون مدرسه برن، اونوقت با شیعیان مدارا کنند؟!
  • NL ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    4 0
    خب شما که با طرح سازماندهی اتباع را تشویق میکنید به مهاجرت
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      1 0
      یکی از علل ناز کردن کارفرما برای کارگران همین جایگزینی نیروی کار ارزان و بدون بیمه افغانی هست و باعث ضربه به معیشت جامعه شده
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    5 1
    ۵ میلیون ! ۵ میلیون افغانی فقط در استان فارس داره زندگی میکنه ،خیلی راحت مغازه میزنن ،کار میکنند ،حتی الان در چند درمانگاه هم مشغول به کار شدند ، در اسنپ در اداره پست در تیپاکس و ...
  • DE ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    7 1
    هيچ كشوري از يك كشور ديگه اين همه مهاجر را پذيرش نميكنه! اون كشورها اگر ٥ ميليون مهاجر هم وارد كنن، اين ٥ ميليون از ٥٠ تا كشور گوناگون هستن! مملكت را نابود كرديد
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    4 1
    همین مهاجران باعث نا امنی در کشور میشوند اینارو بیرون کنید نیازی به این ها نیس بزارید ایران و ایرانی بمونه
  • اا IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    6 1
    موضوع افغانها با آمدن طالبان خطر ترناک شده
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    5 1
    هجوم افغانی‌ها به ایران نقشه آمریکا و انگلیس است برای نابودی ایران، یعنی کاری را که با جنگ و تحریم و غیره نتوانستند انجام دهند به این شکل انجام می‌دهند. چیز زیادی هم طول نمیکشد و موفقیت نقشه شان قطعی است اگر افغانی‌ها اخراج نشوند. ببینید همین الان با جمعیت بسیار زیاد و نرخ وحشتناک زاد ولدی که دارند و اکثرشان هم سنی هستند، در حال تبدیل ایران از شیعه به یک کشور سنی هستند، یعنی اگر بمانند این اتفاق قطعی است.
  • حسین IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    3 1
    بالای ۱۲میلیون مهاجر افغانی در ایران هستند،کارگر افغانی می آورید تا مسکن بسازند؟خب بی مغز ها این چندین میلیون افغانی رو اخراج کنید تمام مشکلات حل میشه، از جمله مشکل مسکن.
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    3 0
    مسئول بی لیاقت افغانیها رو بریزید بیرون
  • مجتبی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    0 4
    سلام علیکم ورود مهاجران به کشور بدون برنامه ریزی دقیق تهدید محسوب می شود اما باید از این تهدید یک فرصت ایجاد کنیم. چطوری؟ ببینید ما چند سال هست که نگران کاهش جمعیت هستیم. اما این مهاجران را علت کاهش اشتغال و یا امکاناتی مانند مسکن و آموزش و پرورش و ... می دونیم.[چندی پیش وزیر محترم آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس در پاسخ به کمبود فضای آموزشی این موضوع را مطرح کرد و گفت که ما کمبود فضای آموزشی نداریم و این مشکل به دلیل حضور افغانی های در کشور بوجود آمده]. در پاسخ به وزیر آموزش و پرورش باید گفت شما باید حتی بیشتر از این فضای آموزشی تامین کنید چرا که در وضعیت کنونی که نیاز هست جمعیت افزایش پیدا کنه و از این لحاظ کمبود وجود داره ادعا می کنید که فضای آموزشی کم نداریم اما در واقع اگر رشد جمعیت به نسبت صحیح وجود داشته باشه حتما فضای آموزشی بیشتر نیاز هست. حالا بر می گردیم به بحث مهاجر - اگر ما بتونیم خوب مدیریت کنیم می شه از این تهدید فرصت بسازیم. مثلا برای کارهایی که تخصص خاصی لازم نداره می تونیم از این مهاجران استفاده کنیم البته با رعایت شرافت انسانی و از طرف دیگه برای کارشناسان و تکنسین های ایرانی شغل در خارج از کشور مشود ایجاد کرد.(مخصوصا کشور های حاشیه خلیج فارس که نیاز مبرم دارند) از طرفی با آموزش صحیح و رسیدگی به امور فرهنگی افاغنه در سالهای بعد همه کسانی که د ر ایران به دنیا آمده اند و بزرگ شده اند را می توانیم ایرانی بنامیم و تا حدودی می شه مشکل کسری جمعیت را جبران کنیم.
    • حسین IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      1 0
      خفه.
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
      2 0
      حرف بدون پشتوانه و منطق که میگن اینه . بیسواد اگه تو یه جیزی در باره تبدیل تهدید به فرصت شنیدی تهدیدی که رفع آن بدست خودمان نباشد مثل تحریم ها ، نه دستی دستی برای خودمان مشکلات و تهدیدای مهاجرتی ایجاد کنیم بعد بگیم به فرصت تبدیل کنیم .
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
      2 0
      مشتبا تو حرف نزنی کسی نمیگه لالی
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    3 0
    وزارت کشور خواب بوده و هنوزم خوابه
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    5 0
    شما صاحب ایران نیستید که برای پذیرش مهاجر تصمیم بگیرید. صاحب ایران مردم ایران هستند! مردم مهاجرخارجی نمی خواهند. یک کلمه تمام.
  • موسوی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    3 0
    سامان دهی اتباع ؟ شما انگار دردی؟ نداری ؟ به امام حسین بنده ایمان داشتم و دارم به انقلاب به دفاع بی نظیر و تاریخی و مقدسه هشت ساله ، اما به کجا باید درد دل بر به کجا شکایت کرد میلیون ها نفر اتباع آوار شدن رو مسکن ه ایرانی ها. چرا مشرق این جور حرف ها را منعکس نمیکنی ؟ ده بار منه بی مادر برات نوشتم اهمیت نمیدی ، اول اتباع خودی بعد اتباع بیگانه. به اون امام حسین که عزاداری کردی براش پنجاه سالمه کار میکنم معتاد نیستم به قول خودتون سید موسوی اولاد پیغمبر هستم با شجره نامهٔ اصیل از طرف پدر و مادر . ( گرچه خودم به هیچ عنوان این ها را فضیلت نمیدانم) با هشتاد میلیون تومان پول پیش دو ماهه اطراف تهران دربه در دنبال اجاره یه اتاق هستم. یه سقف یه سرپناه . قادر به رقابت با اتباع نیستم ، اتباعی که اگر در قدیم تنها و به قصد کار می آمدند ، امروزه بسیاری شان خانه و مغازه در کابل و هرات فروخته اند و با خانواده و پشتوانه مالی مناسب می آیند برای اجاره و حتی خرید خانه دشمن نظام که هیچ اما دوست دار نظام اگر باشی اما حقوق بگیر از نظام نباشی باید بمیریی ؟ به امام حسین در حال گریه دارم مینویسم ، به اندازه اتباع خودی مسکن نیست برای اجاره (خرید که هیچ ) مهمان دعوت کردن چه معنی داره ؟ آیا فقط برای زاد و ولد ؟ آیا چی اتباع دلسوز تر از خودی هستن برای نظام؟ این پاک کردنه صورت مسئله نیست؟
  • موسوی IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    2 0
    برای خاطر افغانی ها مردم ایران کارتن خواب باشن نه ؟
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    2 0
    در کشورهای دیگر اینقدر هزینه جا دادن مهاجران بالا است که کسی جرأت نمی کنه این کار غیر قانونی رو انجام بده و یا بعضا اینقدر عرق و تعصب ملی دارند و آنها رو قبول نمی کنند چرا که این کار را اجحاف به خودشان و کشورشان در بالا بردن هزینه های ملی می دانند ولی درایران راحت یک خانه با قیمت بالا اجاره می گیرند ( گروهی ) همین یک قلم نگاه کنید که چقدر روی افزایش کرایه خانه ها و مسکن تأثیر دارد . حساب کنید اگه 10 میلیون مهاجر افغانی داشته باشیم ( اکثرافراد عادی و بی تخصص ) میشه یک هشتم هزینه های سربار برای مملکت حالا اضافه کنید که مهاجرین غیر قانونی چقدر هزینه های امنیتی ، بهداشتی ،آسیب های اچتماعی ، شغلی، آموزشی و .... برای جامعه بوجود می آورند . قانون مهاجرت باید سفت و سخت و هزینه بردار باشد نه شل و ول ، صدتأسف گاها گزارش شده بعضی کارگاها از کار گران غیر مجاز استفاده می کنند ...
  • سید میرزا IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
    2 0
    افغانیا همه شهرهای شیعه نشین و تصرف و تسخیر کردن ری مشهد شیراز قم ساوه تماما اطراف حرم در تسخیر اهل تسنن پشتون هستش اینجا پی به توطیه اسراییل امارات و عربستان وقطر میبریم چه نقشه شومی برای ایران کشیدن یعنی تسخیر اخرین سنگر شیعی در دنیا
  • ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    1 0
    کسی میدونه کسانی که ارز مسافرتی گرفتند و عوارض خروج دادند و خارج از کشورند چرا هنوز یارانه‌شون مثلاً به حساب والدینشون واریز میشه؟!
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
    2 0
    واقعیت اینه که اتباع افغان برای بهره مندی از انرژی و خدمات رایگان هوار شدند تو ایران، پول آب، برق، گاز، اینترنت، تلفن، خدمات درمانی، آموزش،حمل و نقل عمومی، بنزین و نان اینها رو با نرخ جهانی حساب کنید ببینم چندتاشون حاضرند ایران بمونند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس