کد خبر 1514945
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
چرا فرانسه نگران از دست دادن نفوذ خود در نیجر است؟

یک پایگاه خبری عربی به فعالیت گسترده شرکت‌های فرانسوی در نیجر برای استخراج اورانیوم و علت نگرانی پاریس از فقدان نفوذ خود در این کشور آفریقایی اشاره کرد.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری الشروق در گزارشی با اشاره به منافع اقتصادی فرانسه در نیجر نوشت: چرا فرانسه از فقدان نفوذ خود در نیجر وحشت دارد؟ کشور فرانسه اعلام کرده که با قدرت از تلاش‌های کشورهای غرب آفریقا برای خنثی کردن کودتا در نیجر حمایت می‌کند. پیش از این کودتاچیان در نیجر، فرانسه را به تلاش برای مداخله نظامی در این کشور متهم کرده و صادرات اورانیوم به فرانسه را متوقف کردند.

فرانسه در روند استخراج ماده اورانیوم در نیجر از طریق شرکت «اورانو» که ۴۵ درصد از سهام آن به پاریس تعلق داشته مشارکت دارد. فرانسه از این ماده که آن را به صورت خام از نیجر وارد می‌کند برای فعال سازی ۵۶ رآکتور هسته‌ای خود که یکی از مهم‌ترین منابع تولید برق در این کشور است استفاده می‌کند.

کشور فرانسه هفت هزار تن از ماده اورانیوم را وارد می‌کند و واردات این ماده از نیجر ۱۰ الی ۱۵ درصد از این رقم را تشکیل می‌دهد. نیجر یکی از مهم‌ترین منابع اورانیوم در جهان به شمار می‌رود به طوریکه بر اساس گزارش‌های جهانی، ۲ معدن بسیار مهم در نیجر حدود پنج درصد از کل تولید اورانیوم خام باکیفیت در جهان را تشکیل می‌دهند.

نخستین معدن تجاری اورانیوم در نیجر در سال ۱۹۷۱ بعد از کشف این ماده در سال ۱۹۵۷ از سوی دفتر پژوهش‌های ژئولوژیک فرانسه، فعالیت خود را آغاز کرد. لازم به ذکر است که کشور فرانسه از سال ۱۹۲۲ تا ۱۹۶۰ نیجر را تحت اشغال خود داشت.

در سال ۲۰۲۱ کشور نیجر ۲ هزار و ۲۴۸ تن از ماده اورانیوم را استخراج کرد. این ماده در نزدیکی ۲ منطقه معدنی ارلیت و اکوکان در ۹۰۰ کیلومتری شمال شرق پایتخت نیجر استخراج می‌شود. اکثریت صادرات اورانیوم به فرانسه از این ۲ معدن صورت می‌گیرد و ۲ شرکت فرانسوی سومایر و کومیناک با مجوز شرکت فرانسوی اورانو مشغول به استخراج اورانیوم هستند.

شرکت سومایر در معادن اورانیوم ارلیت، تامو، تاگورا و ارتوا فعالیت می‌کند. ۶۴ درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت فرانسوی اورانو بوده و تنها ۳۶ درصد از آن متعلق به دفتر ملی منابع معدنی نیجر است. شرکت مذکور در سال ۱۹۶۸ تأسیس شده است.

شرکت کومیناک نیز که در سال ۱۹۷۴ تأسیس شده، در معادن اورانیوم اکوتا، اکولا و اواستو فعالیت می‌کند. ۵۹ درصد از سهام این شرکت متعلق به اورانو و ۱۰ درصد از آن متعلق به شرکت اسپانیایی اینوزا و ۳۱ درصد از آن متعلق به نیجر است.

ایمورارن یک شرکت سهامی دیگر است که در زمینه استخراج اورانیوم در نیجر فعالیت می‌کند. شرکت فرانسوی اورانو ۶۷ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد و ۳۳ درصد از سهام باقی مانده به دولت نیجر می‌رسد.

علاوه بر تمام این معادن که شرکت‌های فرانسوی از آن ها برای استخراج اورانیوم جهت صادرات به فرانسه استفاده می‌کنند، بیش از هزار و ۵۰۰ نظامی فرانسوی در نیجر مستقر هستند. تمام این موضوعات باعث می‌شود فرانسه بکوشد منافع مهم خود را در نیجر از دست ندهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    برای فرانسه این ضربه دردناک حیاتی ست … انتقام ظالمانه ترین استعمار این کشور مغرور و فاسد پرور
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    فرانسه آمریکا چین و روسیه باید سریعا از نیجر خارج شده و مسئولیت مدیریت نیجر را به خدا بسپارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس