کد خبر 1514875
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۱
تقاضای کمک کودتاچیان نیجر از گروه واگنر

شورای نظامی تشکیل شده توسط کودتاچیان در نیجر از شرکت پیمانکار نظامی واگنر برای مقابله با مداخله نظامی احتمالی خارجی درخواست کمک کرده است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «وسیم نصر»، یک روزنامه نگار و پژوهشگر اندیشکده غربی «مرکز سوفان» ادعا کرد، کودتاچیان حاکم بر نیجر در آستانه رسیدن ضرب الاجل بلوک اکوواس به آنها برای آزادی «محمد بازوم»، رئیس جمهور برکنار شده، از شرکت نظامی خصوصی «واگنر» درخواست کمک کرده‌اند.

وسیم نصر به خبرگزاری آسوشیتدپرس ادعا کرد، ژنرال «سالیفو مودی»، یکی از رهبران کودتاچی نیجر اخیرا سفری به کشور مالی داشته و در این سفر با یک مقام شرکت واگنر تماس برقرار کرده است. این تحلیلگر گفت، سه منبع وابسته به کشور مالی و یک دیپلمات فرانسوی برگزاری نشست این دو نفر را تایید کردند. او گفت: «آنها (کودتاچیان نیجر) به واگنر نیاز دارند تا باقی ماندن آنها در قدرت را تضمین کنند و این گروه نظامی نیز درخواست آنها را بررسی می‌کند.»

یک مقام نظامی غربی که نامش را فاش نکرد نیز به آسوشیتدپرس مدعی شد،‌ غرب از گزارش‌ها درباره درخواست شورای نظامی نیجر از گروه واگنر برای دریافت کمک مطلع است.

«جامعه اقتصادی کشورهای غربی آفریقا» یا «اکوواس» یک هفته قبل به کودتاچیان نیجر تا روز یکشنبه این هفته برای آزاد کردن محمد بازوم و بازگشت دوباره او به ریاست جمهوری ضرب الاجل داده بود.

روزجمعه، سران نظامی اعضای اکوواس طرحی را برای مداخله نظامی علیه کودتاچیان در نیجر تصویب کرده و از ارتشهای خود خواستند منابع لازم برای این مداخله را آماده کنند. آنها این تصمیم را بعد از آن گرفتند که تیم میانجی‌گری که از سوی این بلوک روز پنجشنبه به نیجر اعزام شد اجازه ورود به پایتخت یا دیدار با عبدالرحمان تیچیانی، رهبر کودتاچیان نیجر را پیدا نکرد.

مجلس سنای نیجریه روز شنبه به رئیس جمهور این کشور که ریاست فعلی بلوک اکوواس است توصیه کرد گزینه‌های دیگری غیر از توسل به زور را برای بازگشت دولت قبلی نیجر به قدرت بررسی کند و از آنچه «روابط صمیمی موجود بین نیجریه ای ها و نیجری ها» خواند بهره بگیرد.

تلویزیون دولتی نیجر روز جمعه گزارش داد، ژنرال مودی در سفر به کشور مالی که در کنترل شورای نظامی مشابه با شورای نیجر است، نسبت به مداخله نظامی اکوواس هشدار داده و گفت، نیجر هر آنچه که بتواند انجام خواهد داد تا تبدیل به «یک لیبی جدید» نشود.

«آن کلر لوجاندر»، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در مصاحبه ای در روز جمعه به شبکه «بی.اف.ام» ادعا کرد: «نمی‌توان با قطعیت گفت، روسیه مستقیما در کودتا در نیجر دست اما به وضوح روسیه دارای نگرش فرصت طلبی است و به همین خاطر از بی ثباتی در هر جایی که آن را بیابد حمایت می‌کند.»

«کاترین کولونا»، وزیر امور خارجه فرانسه روز شنبه با حمایت از تهدید بلوک اکوواس برای مداخله در نیجر ادعا کرد که این تهدید واقعی است و کودتاچیان در نیجر باید آن را جدی بگیرند. این مقام دولت فرانسه مدعی شد: «کودتاها دیگر مناسب نیستند. وقت آن است که به آن پایان دهیم.»

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اظهار کرد، این کشور از تلاش‌های اکوواس در قبال نیجر «محکم و مصمم» حمایت می‌کند و خواستار آزادی محمد بازوم و همه اعضای دولت او است.

اما الجزایر که در شما با نیجر هم مرز است به هیات اکوواس که به آنجا سفر داشت مخالفتش با مداخله نظامی علیه نیجر را اعلام کرد.

گارد ریاست جمهوری نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه دو هفته گذشته، علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و دو روز بعد از این اعلام تلویزیون ملی این کشور خبر داد عبدالرحمن تیچیانی رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

در پی این اعلام، مقامات نظامی نیجر از احتمال مداخله نظامی فرانسه و چند کشور آفریقایی در این کشور خبر دادند و از مردم خواستند در اعتراض به دخالت‌های فرانسه به خیابان‌ها بیایند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مصیب IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    بفرما واگنر به افریقا هم رسید___پس تک تک شما آمریکا گدایان بیوطن به عنوان خادمین کاخ سیاه چه میکنید؟ وظیفه تان جانفشانی در راه ارباب بایدن مشنگ است نه نشستن و کامنت نوشتن. پس به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان واشنگتون بجنگید و انجام نخواهید داد
  • سعید اصفهان IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    حق دارند نیجری ها. اورانیوم و معادن مفت و شبه مفت اگه بروی فنارسه! و اروپا بسته بشه بایدم منتظر جنبیدن این وحوش غربی باشی که به هر کاری دست بزنند.
  • عمیر IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    اینام دلشون میخاد تجزیه بشن و برای همیشه به زباله دان تاریخ بپیوندن
    • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
      0 0
      به این میگن over دوز منقلی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس