کد خبر 1514956
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
تداوم نگرانی لهستان از تهدید حملات گروه واگنر؛ «تهدید حمله جدی است»

لهستان در تداوم نگرانی تهدید حملات گروه واگنر به مرزهای خود در هشداری تازه اعلام کرد که تهدید حملات این گروه بسیار جدی و وضعیت تنش در مرزها با بلاروس حساس است.

به گزارش مشرق، تارنمای نشریه آمریکایی نیوزویک با انتشار این خبر نوشت: پاول جابلونسکی (Paweł Jabłoński)، معاون وزیر امور خارجه لهستان، روز جمعه (۱۳ امردادماه ۱۴۰۲) در مصاحبه ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که «تهدید گروه واگنر بسیار واقعی (جدی) است» و در ادامه مدعی شد که نیروهای واگنر تلاش هایی برای حمله به خاک لهستان کرده‌اند.

این هفته نامه آمریکایی در ادامه گزارش داد: مقامات لهستان به کرات هشدار داده‌اند که گروه واگنر قادرند با حمله به خاک این کشور کنترل گذرگاه «سووالکی» (Suwałki Gap) را به دست گیرند، گذرگاهی کوچک اما حیاتی واقع در امتداد مرز شمال شرقی لهستان که روسیه را از منطقه کالینینگراد جدا می سازد.

نیوزویک نوشت: چنین حمله ای به همراه تصرف این گذرگاه از سوی گروه واگنر می تواند پیامدهای مهمی داشته باشد؛ کشورهای حوزه بالتیک مانند «استونی»، «لتونی» و «لیتوانی» را از مابقی اروپا جدا کرده و به مسکو قدرت نفوذ هرچه بیشتری را بر کشورهای این منطقه بدهد.

جابلونسکی دراین باره این تهدید به سی‌ان‌ان گفته بود: ما کاملا آشکار اعلام کرده ایم که عقب نخواهیم نشست، قطعا اقداماتی صورت گرفته و ما انتظار تلاش ها و حملات بیشتر بر روی مرزهای خود را داریم از آن جمله نقض حریم هوایی.

وی افزود که لهستان قوای بیشتری را به مرزهای مشترک خود با بلاروس اعزام می‌کند تا بتواند تهدید هرگونه حمله ای در این بخش از کشور را متوقف کند.

معاون وزیر امور خارجه لهستان دراین باره افزود: فرماندهان نظامی لهستان تلاش می کنند تا از هرگونه درگیری اجتناب ورزند، اما چنانچه این حملات ادامه یابد و تلاش هایی برای بی ثباتی کشور صورت گیرد آنگاه (این مقابله) بطور بالقوه ای لازم خواهد بود.

جابلونسکی گفت: ما هر اقدامی که برای صیانت از قلمرو و شهروندان خود از جمله منزوی ساختن بلاروس و همچنین بسته شدن مرزها، ضرورت داشته باشد را مد نظر قرار خواهیم داد و در حال بررسی آنها هستیم.

ادعای لهستان در مورد تهدید واگنر برای جبهه شرقی ناتو

لهستان چند هفته پس از ورود گروه شبه نظامی واگنر به بلاروس کشور همسایه‌اش، مدعی تهدید این گروه برای جناح شرقی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شده است.

ماتئوش موراویسکی نخست وزیر لهستان ۱۲ امرداد ماه ۱۴۰۲ گفت که نیروهای واگنر برای بی‌ثبات کردن ناتو به جناح شرقی این ائتلاف نظامی نزدیک شدند.

هفته گذشته نیز نخست وزیر لهستان مدعی شده بود که نیروهای واگنر به شهر مرزی «گرودنو» در وارد شده و در حال نزدیک‌تر شدن به به مرزهای لهستان هستند، ادعایی که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس آن را رد کرده است.

با اینحال لوکاشنکو با لحن طنز یک بار در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و بار دیگر این هفته در یک سخنرانی از تمایل نیروهای واگنر برای رفتن به ورشو و ژشوف و نابودی این شهرها سخن گفته بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    انگلیس کشورها دیگه قربانی خود میکند حتا آمریکا لهستان که هیچی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس