کد خبر 1514907
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
روسیه نسبت به مداخله نظامی در نیجر هشدار داد

وزارت خارجه روسیه هشدار داده است که هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی نیجر نتیجه معکوس خواهد داشت.

به گزارش مشرق، «اولگ اوزروف»، معاون وزارت خارجه روسیه در امور آفریقا و رئیس دبیرخانه مجمع مشارکت روسیه و آفریقا با هشدار نسبت به هرگونه عملیات نظامی خارجی در نیجر گفت: «روسیه هرگونه مداخله نظامی خارجی در امور داخلی نیجر را دارای نتیجه معکوس می‌داند.»

این مقام ارشد وزارت خارجه روسیه گفت: «روسیه رویدادهای نیجر و کشورهای مشابه را امور داخلی خودشان می‌داند و مسکو در این فرآیندها مداخله نمی‌کند. ما فکر نمی‌کنیم که دخالت در امور نیجر در حال حاضر به هیچ وجه کمکی به این کشور بکند، برعکس ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.»

این دیپلمات ارشد خاطرنشان کرد که اینگونه رویدادها معمولاً ناشی از مسائل متعدد مربوط به فرآیندهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، قومی و مذهبی در داخل کشور است، بنابراین مهم است که به مردم نیجر اجازه داده شود تا اوضاع را خودشان به تنهایی حل کنند. سفیر روسیه تاکید کرد: «روسیه هرج و مرج ایجاد نمی‌کند، توطئه یا سرنگونی انجام نمی‌دهد، اگرچه کشورهای غربی سعی می‌کنند ما را به انجام این اقدامات متهم کنند. روسیه به درخواست خود کشورهای آفریقایی به آنها کمک می‌کند. هدف از این لفاظی‌ها علیه روسیه پنهان کردن شکست سیاست غرب در قاره آفریقا است. سیاستی که اکنون نه تنها از سوی رژیم‌ها، بلکه از سوی مردم این کشورها نیز رد می‌شود.»

از سوی دیگر، بر اساس برخی خبرهای میدانی از نیجر، ژنرال‌های کودتاگر در این کشور آفریقایی از گروه شبه نظامی روسی واگنر درخواست کمک کرده‌اند.

«وسیم نصر»، روزنامه‌نگار و پژوهشگر ارشد مرکز سوفان در این ارتباط به آسوشیتدپرس گفت، این درخواست در جریان بازدید یکی از رهبران کودتا به نام «ژنرال سلیفو مودی» از کشور همسایه نیجر، یعنی مالی صورت گرفته و این ژنرال در آنجا با فردی از اعضای واگنر ارتباط برقرار کرده و درخواست کمک از سوی این نیروها را مطرح کرده است.

گفته شده چنین درخواستی از سوی نظامیان کودتاگر در نیجر با نزدیک شدن به آخرین مهلت برای آزادی رئیس جمهور برکنار شده این کشور دنبال شده است. پیشتر بلوک منطقه‌ای غرب آفریقا نسبت به آزادی رئیس جمهور نیجر توسط کودتاچیان یا مواجهه با مداخله نظامی هشدار داده بود.

روزنامه‌نگار و پژوهشگر ارشد مرکز سوفان در ادامه گزارش خود درباره درخواست کمک نظامیان نیجر از گروه واگنر افزود: «سه منبع مالی و یک دیپلمات فرانسوی این دیدار را که اولین بار توسط فرانس ۲۴ گزارش شد، تأیید کردند. آن‌ها به [واگنر] نیاز دارند، زیرا واگنر حضور نظامیان در قدرت را تضمین خواهد کرد و واگنر نیز اکنون در حال بررسی این درخواست است.»

رؤسای دفاعی اعضای بلوک منطقه‌ای غرب آفریقا موسوم به اکوواس (ECOWAS) روز جمعه طرح مداخله نظامی را نهایی کردند. این طرح پس از آن نهایی شد که یک تیم میانجی‌گر که روز پنجشنبه به نیجر فرستاده شده بود، اجازه ورود یا ملاقات با «ژنرال عبدالرحمن تیچیانی»، رهبر دولت نظامی را پیدا نکرد.

تلویزیون دولتی نیجر نیز گزارش داد که ژنرال سلیفو مودی پس از سفر خود به مالی برای ارتباط با واگنر، نسبت به مداخله نظامی در نیجر هشدار داد و افزود که نیجر برای تبدیل نشدن به یک «لیبی جدید» آنچه را لازم است انجام خواهد داد. دولت مالی نیز مانند نیجر در ماه‌های گذشته با کودتا روبرو بوده و توسط یک دولت نظامی اداره می‌شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 2
    ارباب هشدار داده 🤣🤣
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      0 1
      بالاخره فهمیدید ارباب کیه .
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    1 0
    آمریکا دخالت نکنه شب خوابش نمیبره
  • ساس IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    1 0
    این گوشه بیابانی و دور از پشتیبانی موثر در حال تله سازی برای واگنر و روسیه هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس